Bolt area - romdimensjoner

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei
Jeg skal utvide min lille brakke, der jeg har anlegget stående(kastet ut av stua;)
Dagens mål er 254cm x 465cm, skråtak med høyde fra 230cm til 270cm.

Tenkte i utgangspunktet å utvide til 400cm x 465cm.

Men blir usikker når jeg legger inn målene i amroc THE Room Mode Calculator (https://amcoustics.com/tools/amroc?l=465&w=400&h=240&r60=0.6).

400cmx465cm gir dette resultatet for bolt area:
bolt1.PNG



Reduserer jeg størrelsen til 354cm x 465cm ser det bedre ut:
bolt2.PNG



Lurer da på hvor stor betydning jeg skal tillegge bolt area. Noen som har noen tanker om dette?

Har tenkt at jo større jo bedre, men det er kanskje viktigere å treffe med proporsjonene.

Mvh
Eirik
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.217
Antall liker
9.444
Torget vurderinger
2
Dynaudio anbefaler høyttaler og lytter 1/5 fra veggen(e). , som utgangspunkt. Stemmer bra med min egen erfaring og måling med REW som gav høyttaler på 1/5 av romlengde og lytter på 1/3 evt 1/5 av rom lengde. Kombiner dette med at man bør sitte ca i et triangel + litt lengre fra så kan du ser hvor du ender opp med rom dimensjon

Og så vil man helst ikke ha rom hvor LBH er det halve eller multiplum av en annen lengde. Feks så er takhøyde på 230 og lengde 460 ikke optimalt men sjelden noe å gjøre noe med...


Har ikke erfaring med Så mange rim at jeg kan mene noe om diagrammet du henviser til.
Jeg syns jeg har et problematisk rom lydmessig og ligger her..
0B484151-24FB-4769-88C0-EC502623D3CE.jpg




Denne er interessant.
Capture.jpg



PS ikke nødvendigvis mulig å oppfylle alle kriterier samtidig,,,
 
Sist redigert:

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei Balle.
Takk for svar. Brukte 1/3 som utgangspunkt da jeg flytta anlegget inn i brakka, og etter mye justering frem og tilbake var det egentlig det som fungerte best. Bedre enn jeg fryktet, men likevel ikke veldig bra. Ivrig etter å bygge ut, selv om det fortsatt blir langt igjen til Slukets magiske 40m2:)

Jeg tenker å utvide så mye som jeg kan, og i verste fall kan det jo alltids bygges lettvegger i ettertid. Eventuelt ta en Steinost, og fylle opp med noen kubikk steinull.
Utvidelsen vil få 270 cm høyde. Blir å teste 1/5 også når jeg en gang blir ferdig. Tenker å ha anlegget langs langvegg, positive erfaringer med god avstand til sidevegg. Blir også symmetrisk da i forhold til skråtaket.

Lurer litt på hvordan skråtak påvirker disse romnodene. Kompliserer kalkuleringen en smule vil jeg tro.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Når jeg la inn mine tall så mener jeg at jeg ikke så det røde krysset i det hele tatt.
Hvor viktig er det å komme innenfor dette feltet? Og er det det samme omtrent om man kommer innenfor helt nede i midten, som litt innenfor til høyre på midten på høyden eller omtrent helt øverst på det feltet? Med høyde rundt 2.07, så vil ikke den bolt area gi med mye lengde og bredde for å komme inn i bolt feltet gitt.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Her sluttet helt å bruke kalkulatorer for høyttaler plassering,nesten.En plasserer ikke lytteposisjon hvor bassproblemet er størst.


En har det rommet en har med dets møblering.

Finn hvor en vil/kan sitte,deretter synes jeg denne videoen fremgangsmåte fungerer også på hovedhøyttaler.
er vel noe lignende Wilson Audio bruker til høyttaler plassering.

 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Har flyttet sofa, høyt, høyt på lang/kortvegg, men null bass ut av de. Sett video av han fyren på acoustic fields å, si at har man 8fot tak høyde så vil man få problemer, å jeg har under 7fot, som var enda værre å få til. Så han hadde et skjema å, på str på rom, å det stemmer sånn ca med det jeg får med den bolt area greia. Så om man skal gjøre forandringer, om det krysset i bolt burde være midt i det feltet, eller om det holder bare å være innenfor det.
 

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei papaHet
Jeg er usikker på hvor stor vekt man skal tillegge bolt area. Jeg la inn dimensjonene 5x8x2,4m som visstnok fungerer veldig bra, dukker ikke noe kryss opp i skjemaet.
Ville ellers tro at du heller ville bli plaget av for mye enn for lite bass, hvis rommet ellers også er lite. Hvilke andre dimensjoner har du?
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
For nå er det nada med bass fra fronter, prøvd flere par å samme kjedelige resultat. Er ca 4.30 bredt å 6.55 langt.
Prøvde en annen slik kalkulator som noen linker på en tråd her, å de tallene på den(fikk 3 rom med forskjellige bredder/lengder når man slo inn høyden), å den passer bra med den bolt greia. Så å på han acoustic fields fyren at å bygge med 2*4 var for dårlig, minimum 2*8, helst 2*10/12. For 2*4 ville ikke bli stift nok
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
8.344
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei Balle.
Takk for svar. Brukte 1/3 som utgangspunkt da jeg flytta anlegget inn i brakka, og etter mye justering frem og tilbake var det egentlig det som fungerte best. Bedre enn jeg fryktet, men likevel ikke veldig bra. Ivrig etter å bygge ut, selv om det fortsatt blir langt igjen til Slukets magiske 40m2:)

Jeg tenker å utvide så mye som jeg kan, og i verste fall kan det jo alltids bygges lettvegger i ettertid. Eventuelt ta en Steinost, og fylle opp med noen kubikk steinull.
Utvidelsen vil få 270 cm høyde. Blir å teste 1/5 også når jeg en gang blir ferdig. Tenker å ha anlegget langs langvegg, positive erfaringer med god avstand til sidevegg. Blir også symmetrisk da i forhold til skråtaket.

Lurer litt på hvordan skråtak påvirker disse romnodene. Kompliserer kalkuleringen en smule vil jeg tro.
Blir litt som å sammenligne epler og bananer.
Sluket har ikke kasse ht.
Det krever mindre av rommet.
Men ikke bruk Steinull eller Glava. Ikke sunt for lungene. Jeg bruker IKKE det.
 
Topp Bunn