Bokhyller sammen med absorpsjonsplater – hva velger du hvor?

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Jeg holder for tiden på å flytte stereoanlegget inn i et nytt uinnredet rom. Vegger og tak er av gips, så akustikken er per i dag grusom.
Jeg har bygget meg to absorpsjonsplater på 120 x 120 fylt med 15 cm Rockwool Flexi A. Da det ikke bare er meg som skal bruke rommet, kan jeg ikke dekke alle veggene med akustikkplater, men må finne på andre ting. For eksempel håper jeg at bokhyller kan bidra med noe positivt (jeg har mange bøker).
Nå lurer jeg på om jeg er best tjent med å sette absorpsjonsplatene på sideveggene for å dempe førsterefleksjon, og dekke bakveggen med bøker. Eller er det lurer å gjøre det omvendt, sette absorpsjonsplatene på bakvegg og bokhyllene på sideveggene?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg ville gjort som du først tenkte. Scattering bak, demping av 1ste på sidene.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
8.347
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Husk å få dempet godt i bredden, så du får med deg både h og v ht på begge sider.
Ikke dumt å tenke på taket i samme slengen.
120 cm i bredde pleier å ta i de fleste tilfeller begge ht.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Etter man har gjort om litt på rommet, så må jeg ta vekk noe isolasjon på bakvegg, gå fra 60cm til rundt 20-30cm.
Veggen er 4.90m bred.
Å siden man man da har gjort om, på flere rom, så tenkte man å ha inn ved/filmer inn på bakvegg, i Billy hyller. Vil det ødelegge mye med å ta vekk isolasjon å sette inn 2 Billy hyller å fylle de med cd/filmer/blader å resten da med isolasjon? Så da blir det to felt på 80cm som ikke får isolasjon, eller vil det ødelegge alt, så man da heller burde kaste all musikk/filmer/blader som man ikke vil ha mere, da det ikke er plass å ha det da.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.447
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde da, om mulig, puttet isolasjonen i refleksjonsområdene på bakveggen og bokhyllene utenfor dem.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
980
Antall liker
1.575
Sted
Hamar
Hva med blokker for å fylle opp mellom bøkene?

Kall det bokstøtter!
 
Topp Bunn