Bob Ludwig om galskapen i lydbransjen (intervju)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
Bob Ludwig er en nestor innen mastering.Meget bra. Bør leses. :)

"..As a mastering engineer, people sometimes blame us for things we have no control over. Mixers themselves have found that A&R departments, and certain record company executives, wouldn’t approve their mixes unless they were already that loud. So the mixers, in self defense, started premastering stuff before they send it to me, and pre-squishing it and compressing it. And then we get it, and everybody in the band is used to this by now, and if you don’t give them something back that’s at least that loud, they think you’re not very good. It’s a very deadly situation"

http://mixonline.com/mixline/bobludwig_exclusive_interview_0912/index.html

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
11
Espen R skrev:
Bob Ludwig er en nestor innen mastering.Meget bra. Bør leses. :)

"..As a mastering engineer, people sometimes blame us for things we have no control over. Mixers themselves have found that A&R departments, and certain record company executives, wouldn’t approve their mixes unless they were already that loud. So the mixers, in self defense, started premastering stuff before they send it to me, and pre-squishing it and compressing it. And then we get it, and everybody in the band is used to this by now, and if you don’t give them something back that’s at least that loud, they think you’re not very good. It’s a very deadly situation"

http://mixonline.com/mixline/bobludwig_exclusive_interview_0912/index.html
Måtte dei alle dø en langsom og smertefull død. Må familiene sulte og fryse og deres minne og ettermæle forbindes med satan og hans virke...... ;D

Når mer eller mindre en hel yrkesgruppe og bransje er så inn i hel..... tett i nøtta så håper jeg hele dritten går til hundene!
Når en er så dum at en tror en kan lage et produkt som er så dårlig og som en skamløst skal ha 189.- for :mad: Folk flest sjønner ikke hvorfor men finner fort ut at CDen som dei betalte 189.- for låter mer eller mindre like dårlig som MP3 filene som en finner gratis på nettet!!!!!!

La hele plateindustrien slik vi kjenner den i dag gå konkurs, så kan vi påvirke virkelige artister og seriøse studioer til å produsere kvalitetsmusikk/lyd som vi i dagens virkelighet kan handle direkte fra nettet til beste for alle parter!

Så kan slimålene og direktørene i plateselskapene stille seg bakerst i køen på NAV!!!!

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
JK skrev:
La hele plateindustrien slik vi kjenner den i dag gå konkurs, så kan vi påvirke virkelige artister og seriøse studioer til å produsere kvalitetsmusikk/lyd som vi i dagens virkelighet kan handle direkte fra nettet til beste for alle parter!

Så kan slimålene og direktørene i plateselskapene stille seg bakerst i køen på NAV!!!!

Selvfølgelig :), la selskapene gå konkurs, så kan artistene selv legge ut 1-3 milioner for en stor produksjon. Tar ikke mer enn en 20-30 års tid å tjene inn dette på de hifi-interesserte som vil kaste seg over skiva i hopetall..............

Hvor tror du de seriøse studioene henter inntektene sine fra? Jazzgutta? Undergrunnsband? Klassisk?

Det som skjer, er at fler og fler må lage skivene sine hjemme, i hjemmestudioer, med amatører på alle kanter. Det KAN falle heldig ut, men det er bare å ta seg en tur på myspace for å finne ufattelig mange elendige produksjoner av gode artister som ikke har råd til å bruke et skikkelig studio. Fordi bransjen ligger med brukket rygg.

Så skal jeg være enig med deg at platebransjen har vært utrolig sidrumpa med nye medier, og har gjort mange feil, men hvis man skal ha topp produksjoner fra topp folk i topp studioer, så må noen betale for dette på forskudd. Og det kan ikke artistene gjøre selv som regel. Da blir det fort bare rikfolk som kan lage "skikkelige plater". Studiotekniker er ikke noe kall, men et yrke, de har gjeld og hus og barn de også, og må gjøre som produsenter og artister vil for å tjene penger. Og penger tjener de på MP3-generasjonen ser det ut for nå.

Så får man glede seg over f.eks. 2L som klarer å holde det gående på et supernivå, håper det er flere som vil klare det.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
Hvorfor verdsettes ikke naturlig varme og dynamikk i musikken? Fordi referansepunktene allerede er flyttet så mye blant dagens unge at de ikke kjenner begrepet dynamikk fra hermetisert musikk?

Sist helg ble jeg invitert på en hjemme-gramafonkonsert.
Vi var rundt 10-12 personer som satt på stolrekker og lyttet til 78 plater fra et originalt His Masters Voice kabinett fra 1920-tallet. Det ble servert kanapèer, champagne, kaffe og kaker. Og et eget lytteprogram for kvelden. :)
Men er det èn ting som virkelig er en tankevekker, er hvordan dynamikken kommer så godt frem på disse innspillingene på dette sveivegramafonkabinettet. Spesielt hvis platene ikke for mye slitt. Spesielt dynamikken i vokalen er fremragende. Noe også de øvrige tilhørerne bemerket. Tilstede var ingen HiFi-freaker, bortsett fra meg. Kun folk som har tilknytning til musikk in natura.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
De hadde veldig begrensede kompresjonsmuligheter på den tiden, bare gå nærmere eller vekk fra opptakstrakten.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Espen R skrev:
Hvorfor verdsettes ikke naturlig varme og dynamikk i musikken? Fordi referansepunktene allerede er flyttet så mye blant dagens unge at de ikke kjenner begrepet dynamikk fra hermetisert musikk?
Tror jeg er riktig. De liker den flate musikken som alltid høres ut som om den står på full guffe, uansett hvor lavt man skrur ned.

Og industrien pusher på med MP3-dingser i hopetall, alle MÅ ha en iPod osv. Det er det de kjenner til, og dermed liker. Hvor mange ungdomer har noensinne hørt en 78-skive, eller en vanlig skive på et OK anlegg?

Dermed så har de heller ikke noe å sammenligne med. Spør du meg, foretrekker jeg MP3 via en OK avspiller med OK plugger, enn CD avspilt via en boomblaster på fullt øs.

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
trex skrev:
Spør du meg, foretrekker jeg MP3 via en OK avspiller med OK plugger, enn CD avspilt via en boomblaster på fullt øs.
Nettopp. La oss ikke nok en gang spre myten om iPod som en undermåls avspiller. Nyere generasjoner iPod-er er faktisk å regne som svært gode. Boston Audio Society har testet iPod Touch (modell MB528LL, version 2.2.1, 8 Gb), og konkluderer med at spilleren "presents a nearly distortion-free signal to almost any headphone. The frequency response is smooth and good enough to drive a decent quality hi-fi system, if desired." Testen var med ukomprimerte filer.

http://www.bostonaudiosociety.org/foster/index.htm

MP3 er, som mange her vet, ikke et entydig begrep. Teknologien er nå så god at selv lavere bitfrekvenser kan gi forbløffende gode resultater og transparent inntrykk for svært mange. Problemet er nettopp det denne tråden startet med: flatvalset mastering. Da hjelper det lite med glimrende dynamikk på miksestadiet eller ukomprimerte filer.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
11
trex skrev:
JK skrev:

Selvfølgelig :), la selskapene gå konkurs, så kan artistene selv legge ut 1-3 milioner for en stor produksjon. Tar ikke mer enn en 20-30 års tid å tjene inn dette på de hifi-interesserte som vil kaste seg over skiva i hopetall..............

Hvor tror du de seriøse studioene henter inntektene sine fra? Jazzgutta? Undergrunnsband? Klassisk?

Det som skjer, er at fler og fler må lage skivene sine hjemme, i hjemmestudioer, med amatører på alle kanter. Det KAN falle heldig ut, men det er bare å ta seg en tur på myspace for å finne ufattelig mange elendige produksjoner av gode artister som ikke har råd til å bruke et skikkelig studio. Fordi bransjen ligger med brukket rygg.

Så skal jeg være enig med deg at platebransjen har vært utrolig sidrumpa med nye medier, og har gjort mange feil, men hvis man skal ha topp produksjoner fra topp folk i topp studioer, så må noen betale for dette på forskudd. Og det kan ikke artistene gjøre selv som regel. Da blir det fort bare rikfolk som kan lage "skikkelige plater". Studiotekniker er ikke noe kall, men et yrke, de har gjeld og hus og barn de også, og må gjøre som produsenter og artister vil for å tjene penger. Og penger tjener de på MP3-generasjonen ser det ut for nå.

Så får man glede seg over f.eks. 2L som klarer å holde det gående på et supernivå, håper det er flere som vil klare det.
Konkursen klarer plateselskapene å ordne selv....... En bransje som er SÅ i utakt med sitt marked skal du lete lenge etter!
Når det gjelder prisen på 1-3mill for en produksjon så er en vel realistisk nede på 100k for reelle utgifter når en slipper å betale for alt "daukjøttet" og sjampisen til gutta boys i plateselskapet ;D
Å få produsert selve CD-platen koster "next to nothing". Ved å selge via nettet så slipper en å bruke millioner på TV reklamer og mer sjampis!

Kidsa har vel sluttet å kjøpe plater for lenge siden, og holder uansett bare liv i Britney og Robbie Williams så det er en myte at det dei som "betaler" for å liv i platebransjen!

Det er vel stort sett Audiofile og generellt musikk elskere som fortsatt kjøper store mengder musikk, og for dei fleste av oss så betyr faktisk kvalitet noe, om enn ikke i 2L kvalitet.
Men dette skjønner faen meg ikke idiotene i bransjen ??? Dei syter å griner og gir oss verre og verre produkter, suter å griner mer og gir oss enda verre produkter.........
Og fortsatt sjønner dei ingen ting....... Fy Faen, gi meg et balltre........

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
JK skrev:
Det er vel stort sett Audiofile og generellt musikk elskere som fortsatt kjøper store mengder musikk, og for dei fleste av oss så betyr faktisk kvalitet noe, om enn ikke i 2L kvalitet.
Men dette skjønner faen meg ikke idiotene i bransjen ??? Dei syter å griner og gir oss verre og verre produkter, suter å griner mer og gir oss enda verre produkter.........
og den største sytpeisen som griner var???

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.172
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Mener å ha registrert at mastringen har blitt bedre det siste året eller så. Dynamikken har blitt bedre og varmen i innspillingene også. Dette gjelder særlig norsk musikk. Flere som har samme opplevelse?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
11
ErosLoveking skrev:
JK skrev:
og den største sytpeisen som griner var???
Det er ikke mye poeng i være personlig her men, ved svaret ditt så kan jeg jo misstenke deg for å være en del av bransjen og føle deg støtt ;D
Det er ikke å være grinete, men derimot å føle berettiget harme over å bli "lurt" til å betale for et produkt som med vitende vilje er ødelagt! Hadde CDene vert merket med "ADVARSEL : denne musikken er komprimert og mastret for bruk i bil og boomblastere. IKKE egnet for bruk i bedre hifi anlegg" så hadde det stillt seg anderledes.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
lars_erik skrev:
Mener å ha registrert at mastringen har blitt bedre det siste året eller så. Dynamikken har blitt bedre og varmen i innspillingene også. Dette gjelder særlig norsk musikk. Flere som har samme opplevelse?
Ja, har en følelse av at galskapen er på retur.

Alle pendler svinger, også denne. ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det som er temaet her er at skylden i debatter som her på HFS legges på feil personer. Mastringsteknikerne får et materiale i hendene som allerede er ødelagt, og i tillegg har faktisk musikerne for stor makt over teknikerne. Så og si alle tilfeller der jeg har mastret hardere enn jeg selv har ønsket så er det fordi musikerne har forlangt det. Og jeg vil ha timelønnen min. Tross alt skal også vi betale regninger og spise mat, så vi har ikke råd til å krangle for mye med artistene. De kommer ofte i studio med klare idealer. Underveis forsøker en tekniker med respekt for seg selv å påvirke de i en annen retning, men det er pengene som rår til slutt. Det er tøff konkurranse, og når selv Ludwig merker det så sier det seg selv at teknikerne er i en umulig situasjon.

Det merkelige er at mange av de samme som skriker etter artistenes frihet fra produsentene ikke aner om hvor galt det er ut fra et hifi-standpunkt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.602
Torget vurderinger
24
Espen R skrev:

Vi var rundt 10-12 personer som satt på stolrekker og lyttet til 78 plater fra et originalt His Masters Voice kabinett fra 1920-tallet. Det ble servert kanapèer, champagne, kaffe og kaker. Og et eget lytteprogram for kvelden. :)
Men er det èn ting som virkelig er en tankevekker, er hvordan dynamikken kommer så godt frem på disse innspillingene på dette sveivegramafonkabinettet. Spesielt hvis platene ikke for mye slitt. Spesielt dynamikken i vokalen er fremragende. Noe også de øvrige tilhørerne bemerket. Tilstede var ingen HiFi-freaker, bortsett fra meg. Kun folk som har tilknytning til musikk in natura.
Dynamikk,ja.... Kan det ha vært et HORN i dette HMV kabinettet? ;D ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
pengesluk skrev:
Espen R skrev:

Dynamikk,ja.... Kan det ha vært et HORN i dette HMV kabinettet? ;D ;D
Jepp!

Derfor var denne mannen så fryktelig interessert i å få hørt hornhøyttalere på et moderne stereosystem. Rundt påsketider tok han mot til seg og oppsøkte HiFi-butikker, blant annet Lyric.
Det ble en stor skuffelse for ham, det låt ikke naturlig i hans ører. Og referansepunktene hans er ikke annnen type stereolyd, men levende akustuisk musikk som han til daglig driver med.
Han mener også at HiFi-freaker er på bærtur og lever i sin egen lille boble. Dette sagt etter å ha besøkt OHC på messedagen og hørt et Burmester anlegg til 1 million kroner.

Er stort sett enig med ham i det meste. :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
Tor Nado skrev:
Espen R skrev:
Han mener også at HiFi-freaker er på bærtur og lever i sin egen lille boble.

+ ;D
Her i realasjon til at veldig mange HiFi anlegg ikke har naturlig klang, slik instrumenter og vokaler låter i det naturlige miljø.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.602
Torget vurderinger
24
Sitat fra: Espen R på I går kl. 10:47:39

Jepp!

Derfor var denne mannen så fryktelig interessert i å få hørt hornhøyttalere på et moderne stereosystem. Rundt påsketider tok han mot til seg og oppsøkte HiFi-butikker, blant annet Lyric.
Det ble en stor skuffelse for ham, det låt ikke naturlig i hans ører. Og referansepunktene hans er ikke annnen type stereolyd, men levende akustuisk musikk som han til daglig driver med.
Han mener også at HiFi-freaker er på bærtur og lever i sin egen lille boble. Dette sagt etter å ha besøkt OHC på messedagen og hørt et Burmester anlegg til 1 million kroner.

[/quote]

He-he-he Godt observert av vedkommende. Mange "nut-cases" i denne hobbyen, ja. Når det begynner å komme platespillere med prislapp på 2,5 mill. bør reaksjonen til den jevne musikk/hifi interesserte kanskje være en annen enn "sikle-sikle, hadde jeg bare fått lov av kona og hatt råd"
Det er fullt ut mulig å lage godlyd for vettuge summer, men det betinger lit guts og kompetanse (alt. en ÆRLIG hifi-venn som besitter det samme) og evne/vilje til å se litt utenfor rammene. Hadde en musikervenn innom for litt siden, han ble rørt til tårer da vi spilte på en billig integrert 300B forsterker og et sett vintage 15" triaxial elementer montert i en TQWP løsning. Kostnaden for dette var vel i størrelsesorden 12-13.000,- og da hadde han som han sa "både Coleman Hawkins og Janos Starker" i stua, med en åpenhet og musikalitet han ikke drømte om fra et "stereoanlegg"

Anlegget var hverken tweaket eller optimalt justert på noen som helst slags måte, høyttalerkablene var av type "ca. 4 kvadrat, gjennomsiktig kopper" som fulgte med et surroundoppsett jeg hjalp en kamerat med.

Det har med kommunikasjon å gjøre - mest mulig direkte fra kilde til lytter. Derfor kan 78-plater låte forbausende bra m.h.t. å formidle det musikalske uttrykket. Jeg har masse innspillinger fra 40-tallet, både jazz og klassisk, som s.k. lydmessig ikke er mye å juble over, men de KOMMUNISERER! Rytme og driv fra topp artister og dirigenter, og når du kommer "i sonen" så overskygger dette ev. irritasjon over dårlig lyd.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.362
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
....
He-he-he Godt observert av vedkommende. Mange "nut-cases" i denne hobbyen, ja. Når det begynner å komme platespillere med prislapp på 2,5 mill. bør reaksjonen til den jevne musikk/hifi interesserte kanskje være en annen enn "sikle-sikle, hadde jeg bare fått lov av kona og hatt råd"
Det er fullt ut mulig å lage godlyd for vettuge summer, men det betinger lit guts og kompetanse (alt. en ÆRLIG hifi-venn som besitter det samme) og evne/vilje til å se litt utenfor rammene. ...
Det er bare å innse for seg selv (og evt omverden) at HiFi ikke bare handler om lyd («den skinnhellige hifipurismen»). Det er ganske mange andre faktorer som kan spille inn mht prioriteringer og betalingsvilje - lysten til å bruke penger bør ikke undervurderes.

...
Anlegget var hverken tweaket eller optimalt justert på noen som helst slags måte, høyttalerkablene var av type "ca. 4 kvadrat, gjennomsiktig kopper" som fulgte med et surroundoppsett jeg hjalp en kamerat med.
...
So what? Gjennomsnittlig billig 4 mm2 kobber fungerer bedre som HT-kabel enn mange audiofile «tørr» innse, og dersom det er snakk om lyd pr. krone er det i mange tilfeller ikke vits bytte dem med noe annet, selv i ganske gode oppsett. Men som sagt er det ofte mange andre ting enn lyd pr. krone som betyr noe.

Jeg er ellers helt enig i betraktningen om kommunikasjon ift musikken.

mvh
KJ

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
11
pengesluk skrev:
Sitat fra: Espen R på I går kl. 10:47:39

Jepp!

Det er fullt ut mulig å lage godlyd for vettuge summer, men det betinger lit guts og kompetanse (alt. en ÆRLIG hifi-venn som besitter det samme) og evne/vilje til å se litt utenfor rammene. Hadde en musikervenn innom for litt siden, han ble rørt til tårer da vi spilte på en billig integrert 300B forsterker og et sett vintage 15" triaxial elementer montert i en TQWP løsning. Kostnaden for dette var vel i størrelsesorden 12-13.000,- og da hadde han som han sa "både Coleman Hawkins og Janos Starker" i stua, med en åpenhet og musikalitet han ikke drømte om fra et "stereoanlegg"

Det har med kommunikasjon å gjøre - mest mulig direkte fra kilde til lytter. Derfor kan 78-plater låte forbausende bra m.h.t. å formidle det musikalske uttrykket. Jeg har masse innspillinger fra 40-tallet, både jazz og klassisk, som s.k. lydmessig ikke er mye å juble over, men de KOMMUNISERER! Rytme og driv fra topp artister og dirigenter, og når du kommer "i sonen" så overskygger dette ev. irritasjon over dårlig lyd.
[/quote]

Det er det som er cluet som jeg prøvde å få frem at det er innspillingene i våre dager, ikke så mye utstyret som er begrensningen. Og det gjør meg så eitrende forbanna at idiotene i plateselskapene ikke tar til vettet! At dei ikke hører dette selv må ha med mangel på hørsel, eller det som er mer sannsynlig, mangel på dei grå små mellom øra!

Eldre innspillinger funker nesten alltid godt selv om selve innspillingen ikke er av superkvalitet så gjør mangel på kompresjon at musikken når frem. Det meste av nyere innspillinger derimot er "in your face", låter "loud" er slitsomme å høre på. På min preamp gjør det seg utslag i settingen på volumpot. Når jeg spiller høyt så er innspillinger på ca.50 på volumpot veldig bra. Her finner vi typisk Patricia Barber, det meste av godt innspillt jazz og det meste av eldre innspillinger (pre 85). Komprimerte men OK lyd finner jeg rundt 30-35. Her finner jeg typisk nyere Kari Bremnes og andre nyere bra innspillinger. Havner volumpot rundt 20-25 når jeg spiller høyt er musikken så komprimert at den er uspillelig! Her havner dessverre 90% av nyere innspillinger ???
Dette gjør meg forbannet.........
Det er absolutt INGEN rasjonelle argumenter for å gjøre dette.....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Ja. Hør på John Mayers "Continuum" (2006) og "Battle Studies" (2009). Klart bedre lyd på den siste utgivelsen, i mine ører.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.172
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Asbjørn skrev:
lars_erik skrev:
Ja. Hør på John Mayers "Continuum" (2006) og "Battle Studies" (2009). Klart bedre lyd på den siste utgivelsen, i mine ører.
Godt, da henger ørene mine fortsatt med :D

Topp Bunn