Jøss...er du den tvillingbroren jeg ikke visste jeg hadde? ;D
O.
P.S Selv om denne tråden ikke handler om alle vi mener fortjener høy status i rocke-historien, men Bob...his Bobness...El Boberino....så klarer jeg ikke dy meg:
Brucern har sin naturlige plass i historien("the new Dylan" ble han kalt i 1973, noe som viste seg å være helt feil

) - working man romantikk og estetikk, sosialt prosjekt, urbaniteten og bygda hand i hand...(Born To Run er et kjempealbum, synd med lyden! Vinylutgaven min låter også forferdelig)
Zappa er innovatøren og den lekne provokatøren, udiskutabel stor musikalsk kapasitet - men mer en kompleks og nyskapende kuriositet enn stor låtskriver i den store sammenhengen i mine øyne. Jeg liker nok Zappa som jazzmusiker og avantgardist best, mange som skylder ham mye - men i mine øyne klarte han aldri å konvertere potensialet selv.
Tom Waits er jo en klippe, en slags vellykket amerikansk syntese av både Bruce, Bob og Frank - i tillegg til sitt(og konas) vridde perspektiv på verden. Hoppende lett fra den lille mann i småbyen som dater strippern på hjørnet til vietnamsoldaten med kjærlighetssorg og savn. Stor historieforteller, tolker, fremfører musiker og ikke minst studiomann! Han(og kona) kan virkelig produsere musikk! Tom Waits har vi masse godt i vente fra...
Og listen over andre(i tillegg til allerede nevnte kanoner) som har gitt oss(antar jeg) store opplevelser er lang!
Men dette handler jo om Dylan ;D, so I should shut it.
O.
Springsteen hadde vel sitt høydepunkt på Born to Run. The River var også bra når den kom,men den har nok ikke tålt tidens tann så godt som Born to Run. Så kom gigantsuksessen Born in the USA. Springsteen klarte ikke å følge opp den og har siden vært ganske middelmådig.
Frank Zappa var jo veldig bra, var som sagt, langt fra så lett tilgjengelig som Springsteen og Dylan. Var i en helt egen musikksjangre. Sikkert ikke så mange som visste hva de dansa etter på discoen rundt omkring når Bobby Brown kom over høytaleren. Han hadde sarkastiske og provokative tekster.
Tom Waits. Swordfishtrombone og Rain Dogs. To mesterverk. Han har også sitt helt egne musikalske univers. Bygger kanskje mer på europeisk tradisjon som Berthold Brecht ? I november kommer det en tripple cd med han. Gleder meg.
Det er ikke lange opphold mellom de gangene Zappa og Waits roterer i spillern min.
Springsteen blir ikke ofte spilt.
Forøvrig hadde vel Neil Young og Lou Reed også fortjent en plass her.
Men ingen av disse kommer opp mot Dylan.