Bob Dylan - En liten Hi-Fi mann?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.748
Like godt å nemne klassikaren: Born to run. Taktfast og rockete, utan visekunstnerlege ambisjonar.
Treng du fleire?
Born to run? Muligens en bygdedansklassiker og en bra låt, men langtfra Dylanske kvaliteter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Born to run? Muligens en bygdedansklassiker og en bra låt, men langtfra Dylanske kvaliteter.
Du har vore på feil bygdedans. Born to run er ikkje god å danse til.
Bygdedans skal ha verseføter som går:

Reita ti teita ti teita ti tei
Reita ti teita ti teita ti tei
Reita ti teita ti teita ti tei sann
Reita ti teita ti teita ti tei sann.

Elles passar times they are a changing glimrande som vals....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Springsteen hadde vel sitt høydepunkt på Born to Run. The River var også bra når den kom,men den har nok ikke tålt tidens tann så godt som Born to Run. Så kom gigantsuksessen Born in the USA. Springsteen klarte ikke å følge opp den  og har siden vært ganske middelmådig.

2. Frank Zappa var jo veldig bra, var som sagt, langt fra så lett tilgjengelig som Springsteen og Dylan. Var i en helt egen musikksjangre.  

3. Sikkert ikke så mange som visste hva de dansa etter på discoen rundt omkring når Bobby Brown kom over høytaleren. Han hadde sarkastiske og provokative tekster.

4. Tom Waits. Swordfishtrombone og Rain Dogs. To mesterverk. Han har også sitt helt egne musikalske univers. Bygger kanskje mer på europeisk tradisjon som Berthold Brecht ?

5. I november kommer det en tripple cd med han. Gleder meg.

6. Det er ikke lange opphold mellom de gangene Zappa og Waits roterer i spillern min.

7. Springsteen blir ikke ofte spilt.

8. Forøvrig hadde vel Neil Young og Lou Reed også fortjent en plass her.

Men ingen av disse kommer opp mot Dylan.
1. Einig med deg her. Om middelmådigheita har han no greidd å gjere som Arne Garborg (som omsette utanlandske storverk til norsk). Springsteen tek den amerikanske folkemusikken og gjer han litt blankare, utan å radbryte noko som helst. Seeger Sessions er eit ærleg album. Det kunne lett vore dårleg. (og her kan du klare deg med to grep på gitaren om du spelar "Pay me" sjølv)

2. Ja! Det å ha sin eigen musikksjanger er veldig ambisiøst, og berre nokre svært få artistar maktar dette på ein måte som har appell utanom den indre, harde kjerne. Det er nettopp Zappa og Waits som greier dette. (Dei norske TAV gjorde også noko liknande, men i eit mindre format, trass alt)

3. Heh heh!

4. God analyse. Mykje Brecht her, ja. (men Brecht var nok større, trass alt. Som diktar - Weill var nødvendig for musikken sin del, og her var det også eit format som går ut over pop-poetane....)

5. Fortel, fortel. Dette er spennande greier!

6. Ikkje her heller. Og Waits har dessutan kjempelyd på dei to beste albuma, som du nemner.

7. Har spelt Seeger Sessions ein god del i det siste. Albumet er veldig enkelt, men held mål, som sagt.

8. Du har rett. Det er nok endå fleire vi ikkje har kome på.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
20 november kommer Orphans - Tom Waits.
54 nye eller uutgitte sanger.

Skulle lagt ut link til det, men har ikke peiling åssen jeg gjør.
Men se under musikk i Dagbladet, det står der.

M

Mulelid

Gjest
The River: Bra album med tidenes desidert dårligste lyd. Pink Floyd sitt Animals på andreplass og flere Gary Moore-album etter der igjen. Enkelte album låter rett og slett bånn med tanke på lyd, dessverre. Har selv noen Bob Dylan på vinyl, og der er det godlyd selv om musikken er så som så her og der. :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jøss...er du den tvillingbroren jeg ikke visste jeg hadde? ;D

O.

P.S Selv om denne tråden ikke handler om alle vi mener fortjener høy status i rocke-historien, men Bob...his Bobness...El Boberino....så klarer jeg ikke dy meg:

Brucern har sin naturlige plass i historien("the new Dylan" ble han kalt i 1973, noe som viste seg å være helt feil :D) - working man romantikk og estetikk, sosialt prosjekt, urbaniteten og bygda hand i hand...(Born To Run er et kjempealbum, synd med lyden! Vinylutgaven min låter også forferdelig)

Zappa er innovatøren og den lekne provokatøren, udiskutabel stor musikalsk kapasitet - men mer en kompleks og nyskapende kuriositet enn stor låtskriver i den store sammenhengen i mine øyne. Jeg liker nok Zappa som jazzmusiker og avantgardist best, mange som skylder ham mye - men i mine øyne klarte han aldri å konvertere potensialet selv.

Tom Waits er jo en klippe, en slags vellykket amerikansk syntese av både Bruce, Bob og Frank - i tillegg til sitt(og konas) vridde perspektiv på verden. Hoppende lett fra den lille mann i småbyen som dater strippern på hjørnet til vietnamsoldaten med kjærlighetssorg og savn. Stor historieforteller, tolker, fremfører musiker og ikke minst studiomann! Han(og kona) kan virkelig produsere musikk! Tom Waits har vi masse godt i vente fra...

Og listen over andre(i tillegg til allerede nevnte kanoner) som har gitt oss(antar jeg) store opplevelser er lang!

Men dette handler jo om Dylan ;D, so I should shut it.

O.

Springsteen hadde vel sitt høydepunkt på Born to Run. The River var også bra når den kom,men den har nok ikke tålt tidens tann så godt som Born to Run. Så kom gigantsuksessen Born in the USA. Springsteen klarte ikke å følge opp den  og har siden vært ganske middelmådig.

Frank Zappa var jo veldig bra, var som sagt, langt fra så lett tilgjengelig som Springsteen og Dylan. Var i en helt egen musikksjangre.  Sikkert ikke så mange som visste hva de dansa etter på discoen rundt omkring når Bobby Brown kom over høytaleren. Han hadde sarkastiske og provokative tekster.

Tom Waits. Swordfishtrombone og Rain Dogs. To mesterverk. Han har også sitt helt egne musikalske univers. Bygger kanskje mer på europeisk tradisjon som Berthold Brecht ? I november kommer det en tripple cd med han. Gleder meg.

Det er ikke lange opphold mellom de gangene Zappa og Waits roterer i spillern min.

Springsteen blir ikke ofte spilt.

Forøvrig hadde vel Neil Young og Lou Reed også fortjent en plass her.

Men ingen av disse kommer opp mot Dylan.

M

Mulelid

Gjest
Sett på Bob Dylan sitt album "Infidels" som vinyl.. Der hører man tydelig hva Bob prater om, nemlig instrumenter som har sin plass i lydbildet. Plata er fra samme tid som The River, sånn ca, og låter MYE bedre enn sistnevnte. :)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Dylan høres trolig best ut på slitt viny over et Hitachi-anlegg med full loudness, bass og diskant. "Skurre-skramle-kvekke-grynte-blood on the squeecks-save me-save me-release me". Mannen bør få slippe nå.

P

Parelius

Gjest
Søk iTunes: Cambridge Forum Radio: Bob Dylan

(gratis nedlasting; ikke for BBking, antar jeg ;) )

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
1
Takk Dylan!
Analog er best!! ;D

Og plutselig var mange enige........................... ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Noen som har bragt det dit hen at de har sammenliknet CD og LP på den siste utgivelsen?
Kjøpte LP'en i dag. Bra lyd, spesielt stemmen til Dylan er veldig bra gjengitt........

Sammenlignet med CD'en? Nei, hva skal jeg med den ;)

P

Parelius

Gjest
Kjøpte LP'en i dag. Bra lyd, spesielt stemmen til Dylan er veldig bra gjengitt........

Sammenlignet med CD'en? Nei, hva skal jeg med den ;)
Godt å høre. CD? Vel, er det ikke en spesialutgave med noe bonusstoff der? Må ha alt, vet du.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Godt å høre. CD? Vel, er det ikke en spesialutgave med noe bonusstoff der? Må ha alt, vet du.
Har Dylan vært så sær at han har bonuslåt på CD'n? Han burde heller gjort det motsatt, det hadde vært plass til mer på dobbelt-LP'en.....

Ellers synes jeg nok Daniel Lanois er noen hakk bedre enn Dylan bak spakene. Dylan har jo produsert både Love and Theft og Modern Times selv og selvom lyden på Modern Times er helt OK som nevnt tidligere i tråden, er lyden på Time Out of Mind bedre. På Modern Time er vokalen bra, men instrumentene burde vært bedre definert og med mer luft rundt seg........

Topp Bunn