BNC-plugg: hjelp til lodding

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hjelp !
Jeg har behov for å lodde en signalkabel med BNC-kontakter, men har problem med å se hvordan jeg skal klare senter-pin, det er jo så trangt at jeg vet ikke om jeg tør! (det gjelder Furutech BNC til flettet sølvtråd)
Noen med praktiske tips eller linker, eller er dette håpløs øvelse for en nybegynner ?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Har ikke sett på pluggene og kablene dine, men jeg har herjet ganske mye med diverse silisiumbrikker i min tid uten å klare å ødelegge noe som helst. Bortsett fra at jeg blåste nesten alle komponenter i ene siden av en forsterker en gang, da 8) 8) Men det var ikke pga loddingen, men fordi jeg glemte å skru en transistor fast i kjøleribben etterpå. Det var rene fyrverkeriet ;D

Du trenger en loddebolt på 15-20 watt. Gjerne med en skarp tupp. Så passer du på at kabelen er godt tvinnet slik at ingen tråder er i posisjon for kortslutning mellom jord og signal. Så forlodder du ledningen. Deretter forlodder du pluggen. Og så er det bare å klemme ledningen til pluggen på de rette punktene med en varm loddebolt. Hvis du ikke lykkes i første forsøk så er det bare å tine opp tinnet, dra av kabelen og prøve igjen. Det går nok bra til slutt, skal du se.

Topp Bunn