Javel da legger jeg huet på hoggestabben nok en gang, og prøver her å formidle hva som skjedde i to lytteseanser med Giant vs. Jorma no.1 kabler:
Giant trenger vel ikke nærmere introduksjon. Det er en strait kabel uten bokser med hokus pokus ol. Jeg har brukt denne kabelen i en lang periode nå, og er som de fleste har fått med seg veldig godt fornøyd med både den, og de øvrige kablene mine fra BM sitt sortiment. Jeg har fremdeles ingenting med PM å gjøre, bortsett fra at jeg er fan av kablene til Paul.
Jorma no.1; er en kabel i en mye høyere prisklasse enn Giant. Den testede biwire utgaven har Bybee filter på høypass delen (diskant og mellomtone), men etter hva jeg har forstått ingenting i signalveien annet enn kabel for bass delen av kabelen. Kabelen er merket med hvilke ledere som skal til diskant, og hvilke som skal til mellomtone. Prisen for kabelen er nærmere 60k etter hva jeg har fått oppgitt. Den er på besøk hos en referansekunde i området!
Før jeg begynner å skrive hva vi hørte i sammenligningen, vil jeg presisere at dette er forskjeller som vi fant i to anlegg som vi etterhvert kjenner godt. Mine konklusjoner må ikke ses på som absolutter i andre anlegg! Så dette er intet forsøk på å være noen annet enn subjektivt informativ
Basert på mine preferanser både når det gjelder musikk og anlegg!
Seanse nr. 1 hos FallenA. Anlegg; Høyttalere Marten Miles, forsterkere EAR/Yoshino 890 effekt og 864 pre/riaa, Digitalkilde EAR/Yoshino Acute, Vinylkilde Opera ref. 1.0, MG1 tangentialarm og VdH The Frog pickup. Alle signalkabler er Black Magic Revelation.
Vi lyttet her med Jorma kabelen tilkoblet først (den hadde stått tilkoblet i flere timer som foreskrevet pga. Bybee filterne). Musikk var diverse Patricia Barber, Diana Krall og Jan Garbarek både på vinyl og på cd. Inntrykket med Jorma var bra. Oppløsning i hele frekvensspekteret var behagelig og organisk. Den virket noe mykere i topp/mellomtone enn Giant, med en diskantgjengivelse som syntes å strekke seg lenger opp i frekvensområdet enn det jeg var vant med. Lydbildet var også dypere og bredere enn jeg syntes å huske med Giant. Ikke helt lett å beskrive forskjeller uten direkte sammenligning, bare på hukommelsen. Men dette var mine umiddelbare inntrykk.
Etter å ha spilt gjennom de utvalgte platene, byttet vi til Giant. Umiddelbart ble det klart at Jorma ikke spilte bass i samme divisjon som Giant. Bassen med Giant fremsto som mye dypere og bedre definert. Mye gøyere! Diskant, mellomtone og holografiske egenskaper syntes å trekke i Jorma's favør her. Presentasjonen av musikken hadde ikke samme silkeaktige myke og superoppløste preg som med Jorma. Lydbildet ble også noe mindre dypt. Krall og Barber tok et skritt eller to frem på scenen. Hva som var mest korrekt, er jeg ikke sikker på. Tror det hele koker ned til preferanser. For min egen del må jeg si at disse forskjellene var såpass små, at jeg uten tvil ville prioritert bassegenskapene til Giant her.
Etter å ha gjort denne testen, var det et lyst hode som tenkte: Kanskje egenskapene i holografi, diskant og mellomtone på Jorma har noe å gjøre med Bybee filter... Så tenkt så gjort. Et sett Bybee filter ble tryllet frem fra Vermins innholdsrike samling komponenter. Og voila; med Bybee i signalveien satt jammen diskant og mellomtone som et skudd. Med stort sett samme egenskaper som Jorma. Jeg kunne i hvertfall ikke detektere forskjeller. Men med mye av Giant's bass egenskaper inntakte. Jeg sikret meg et sett med disse Bybee gold filterne sporenstreks, og reiste hjem i natten en brukt pickup fattigere, men med Bybee i lomma!
Seanse nr. to
I mitt eget anlegg som presenteres i signaturen. Pre er enn så lenge EAR/Yoshino 864. Det må tas med i betraktningen her at utenom kildene er anleggene vi testet i ganske like. Ascoltaene mine har elementer fra samme produsent som Marten (Thiel&Partner, eller Accuton som det heter i statene). Så klangbalansen i anleggene er ikke veldig langt fra hverandre. Sier dette for at våre inntrykk kan være preget av likheter i anleggene!
Igjen startet vi seansen med Jorma tilkoblet først. Her stolte jeg mer på hukommelsen etter å ha tilbragt mange hundre timer foran husalteret som det fremstår i dag. Med Jorma i signalveien, kjente jeg med en gang igjen både egenskaper og lyter fra seansen hos FallenA. Etter å ha spilt en stund med mye av den samme musikken som hos FallenA, stort sett i hvert fall. Med tillegg av noe mer rytmisk musikk og SaraK's fantastiske innspilling Waterfalls. Jeg hadde på forhånd eksperimentert litt med Bybee filterne jeg byttet til meg, og funnet at med Bybee i serie med Giant rett inn på bass elementet, mistet jeg mye av bunndraget i høyttalerne. Ved å sette Bybee filteret på jumperen som går fra bass seksjonen til diskant/mellomtone seksjonen på Ascoltaene mine, fikk jeg det totalt sett beste resultatet. Jeg beholdt egenskapene mht holografi, mykere og bedre oppløst mellomtone/diskant som var veldig likt det resultatet vi fikk hos FallenA.
Da Giant skulle opp til eksamen mot Jorma, var det kun med Bybee i signalveien som beskrevet over. Igjen var egenskapene ganske så like i øvre frekvensområde og holografisk presentasjon, men bassen var merkbart tammere. Igjen trakk Giant det lengste strået. Alle de tilstedeværende på denne seansen var tilsynelatende enige om at de foretrakk Giant/Bybee kombinasjonen (6 stk utenom meg selv).
Så i går var FallenA over en tur for å teste med to Bybee filter på Giant. Ett på pluss leder, og ett på minus. Forbedringen med to filter var ganske merkbar. Ikke en sånn måååå ha opplevelse, men nok til at jeg seriøst vurderer å bygge Bybee filter inn i høyttalerne mine. Så til den flaue innrømmelsen. Jeg oppdaget plutselig at begge jumperene til mellomtone/diskantseksjonen hadde piler på, som pekte feil vei i forhold til signalet... Hmmm. Kunne det ha noe å si da? Flere av deltakerne på den siste seansen, bemerket at de savnet noe av det siste slammet i bassen hos meg... Kunne dette være årsaken. Vi snudde filterne, og wow, der var jammen slammet som både Motoren, Bia, Shadow og FallenA etterlyste. Jeg har nok hørt meg blind her! Ikke bare bassen endret seg, men mellomtonen virket med ett mye mer organisk, og diskanten var så lettflytende som jeg knapt har hørt den før. Min umiddelbare kommentar var; Hvis jeg hadde fått samme lydforbedringen med pre'en jeg venter på, hadde jeg vært veldig godt fornøyd. Dette sier litt om at forbedringen IMO ikke er i småtingsavdelingen, men en betydelig forbedring. Jeg er glad for at FallenA var der som sannhetsvitne for denne litt flaue observasjonen. Som jeg aldri hadde trodd skulle ha så stor betydning! Hvorfor dette hadde så mye å bety, har jeg heller ikke peiling på. Og det er forsåvidt underordnet for min del.
Resultatet ble mail til PM Audio, og bestilling av Giant jumpere! Med så store utslag på en så kort kabelstumb, må jeg bare prøve Giant jumpere... Så sågan fortsetter
Giant trenger vel ikke nærmere introduksjon. Det er en strait kabel uten bokser med hokus pokus ol. Jeg har brukt denne kabelen i en lang periode nå, og er som de fleste har fått med seg veldig godt fornøyd med både den, og de øvrige kablene mine fra BM sitt sortiment. Jeg har fremdeles ingenting med PM å gjøre, bortsett fra at jeg er fan av kablene til Paul.
Jorma no.1; er en kabel i en mye høyere prisklasse enn Giant. Den testede biwire utgaven har Bybee filter på høypass delen (diskant og mellomtone), men etter hva jeg har forstått ingenting i signalveien annet enn kabel for bass delen av kabelen. Kabelen er merket med hvilke ledere som skal til diskant, og hvilke som skal til mellomtone. Prisen for kabelen er nærmere 60k etter hva jeg har fått oppgitt. Den er på besøk hos en referansekunde i området!
Før jeg begynner å skrive hva vi hørte i sammenligningen, vil jeg presisere at dette er forskjeller som vi fant i to anlegg som vi etterhvert kjenner godt. Mine konklusjoner må ikke ses på som absolutter i andre anlegg! Så dette er intet forsøk på å være noen annet enn subjektivt informativ
Seanse nr. 1 hos FallenA. Anlegg; Høyttalere Marten Miles, forsterkere EAR/Yoshino 890 effekt og 864 pre/riaa, Digitalkilde EAR/Yoshino Acute, Vinylkilde Opera ref. 1.0, MG1 tangentialarm og VdH The Frog pickup. Alle signalkabler er Black Magic Revelation.
Vi lyttet her med Jorma kabelen tilkoblet først (den hadde stått tilkoblet i flere timer som foreskrevet pga. Bybee filterne). Musikk var diverse Patricia Barber, Diana Krall og Jan Garbarek både på vinyl og på cd. Inntrykket med Jorma var bra. Oppløsning i hele frekvensspekteret var behagelig og organisk. Den virket noe mykere i topp/mellomtone enn Giant, med en diskantgjengivelse som syntes å strekke seg lenger opp i frekvensområdet enn det jeg var vant med. Lydbildet var også dypere og bredere enn jeg syntes å huske med Giant. Ikke helt lett å beskrive forskjeller uten direkte sammenligning, bare på hukommelsen. Men dette var mine umiddelbare inntrykk.
Etter å ha spilt gjennom de utvalgte platene, byttet vi til Giant. Umiddelbart ble det klart at Jorma ikke spilte bass i samme divisjon som Giant. Bassen med Giant fremsto som mye dypere og bedre definert. Mye gøyere! Diskant, mellomtone og holografiske egenskaper syntes å trekke i Jorma's favør her. Presentasjonen av musikken hadde ikke samme silkeaktige myke og superoppløste preg som med Jorma. Lydbildet ble også noe mindre dypt. Krall og Barber tok et skritt eller to frem på scenen. Hva som var mest korrekt, er jeg ikke sikker på. Tror det hele koker ned til preferanser. For min egen del må jeg si at disse forskjellene var såpass små, at jeg uten tvil ville prioritert bassegenskapene til Giant her.
Etter å ha gjort denne testen, var det et lyst hode som tenkte: Kanskje egenskapene i holografi, diskant og mellomtone på Jorma har noe å gjøre med Bybee filter... Så tenkt så gjort. Et sett Bybee filter ble tryllet frem fra Vermins innholdsrike samling komponenter. Og voila; med Bybee i signalveien satt jammen diskant og mellomtone som et skudd. Med stort sett samme egenskaper som Jorma. Jeg kunne i hvertfall ikke detektere forskjeller. Men med mye av Giant's bass egenskaper inntakte. Jeg sikret meg et sett med disse Bybee gold filterne sporenstreks, og reiste hjem i natten en brukt pickup fattigere, men med Bybee i lomma!
Seanse nr. to
I mitt eget anlegg som presenteres i signaturen. Pre er enn så lenge EAR/Yoshino 864. Det må tas med i betraktningen her at utenom kildene er anleggene vi testet i ganske like. Ascoltaene mine har elementer fra samme produsent som Marten (Thiel&Partner, eller Accuton som det heter i statene). Så klangbalansen i anleggene er ikke veldig langt fra hverandre. Sier dette for at våre inntrykk kan være preget av likheter i anleggene!
Igjen startet vi seansen med Jorma tilkoblet først. Her stolte jeg mer på hukommelsen etter å ha tilbragt mange hundre timer foran husalteret som det fremstår i dag. Med Jorma i signalveien, kjente jeg med en gang igjen både egenskaper og lyter fra seansen hos FallenA. Etter å ha spilt en stund med mye av den samme musikken som hos FallenA, stort sett i hvert fall. Med tillegg av noe mer rytmisk musikk og SaraK's fantastiske innspilling Waterfalls. Jeg hadde på forhånd eksperimentert litt med Bybee filterne jeg byttet til meg, og funnet at med Bybee i serie med Giant rett inn på bass elementet, mistet jeg mye av bunndraget i høyttalerne. Ved å sette Bybee filteret på jumperen som går fra bass seksjonen til diskant/mellomtone seksjonen på Ascoltaene mine, fikk jeg det totalt sett beste resultatet. Jeg beholdt egenskapene mht holografi, mykere og bedre oppløst mellomtone/diskant som var veldig likt det resultatet vi fikk hos FallenA.
Da Giant skulle opp til eksamen mot Jorma, var det kun med Bybee i signalveien som beskrevet over. Igjen var egenskapene ganske så like i øvre frekvensområde og holografisk presentasjon, men bassen var merkbart tammere. Igjen trakk Giant det lengste strået. Alle de tilstedeværende på denne seansen var tilsynelatende enige om at de foretrakk Giant/Bybee kombinasjonen (6 stk utenom meg selv).
Så i går var FallenA over en tur for å teste med to Bybee filter på Giant. Ett på pluss leder, og ett på minus. Forbedringen med to filter var ganske merkbar. Ikke en sånn måååå ha opplevelse, men nok til at jeg seriøst vurderer å bygge Bybee filter inn i høyttalerne mine. Så til den flaue innrømmelsen. Jeg oppdaget plutselig at begge jumperene til mellomtone/diskantseksjonen hadde piler på, som pekte feil vei i forhold til signalet... Hmmm. Kunne det ha noe å si da? Flere av deltakerne på den siste seansen, bemerket at de savnet noe av det siste slammet i bassen hos meg... Kunne dette være årsaken. Vi snudde filterne, og wow, der var jammen slammet som både Motoren, Bia, Shadow og FallenA etterlyste. Jeg har nok hørt meg blind her! Ikke bare bassen endret seg, men mellomtonen virket med ett mye mer organisk, og diskanten var så lettflytende som jeg knapt har hørt den før. Min umiddelbare kommentar var; Hvis jeg hadde fått samme lydforbedringen med pre'en jeg venter på, hadde jeg vært veldig godt fornøyd. Dette sier litt om at forbedringen IMO ikke er i småtingsavdelingen, men en betydelig forbedring. Jeg er glad for at FallenA var der som sannhetsvitne for denne litt flaue observasjonen. Som jeg aldri hadde trodd skulle ha så stor betydning! Hvorfor dette hadde så mye å bety, har jeg heller ikke peiling på. Og det er forsåvidt underordnet for min del.
Resultatet ble mail til PM Audio, og bestilling av Giant jumpere! Med så store utslag på en så kort kabelstumb, må jeg bare prøve Giant jumpere... Så sågan fortsetter