BM Giant vs. Jorma nr. 1 (og en aha opplevelse ang. piler på jumpere)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Javel da legger jeg huet på hoggestabben nok en gang, og prøver her å formidle hva som skjedde i to lytteseanser med Giant vs. Jorma no.1 kabler:
Giant trenger vel ikke nærmere introduksjon. Det er en strait kabel uten bokser med hokus pokus ol. Jeg har brukt denne kabelen i en lang periode nå, og er som de fleste har fått med seg veldig godt fornøyd med både den, og de øvrige kablene mine fra BM sitt sortiment. Jeg har fremdeles ingenting med PM å gjøre, bortsett fra at jeg er fan av kablene til Paul.
Jorma no.1; er en kabel i en mye høyere prisklasse enn Giant. Den testede biwire utgaven har Bybee filter på høypass delen (diskant og mellomtone), men etter hva jeg har forstått ingenting i signalveien annet enn kabel for bass delen av kabelen. Kabelen er merket med hvilke ledere som skal til diskant, og hvilke som skal til mellomtone. Prisen for kabelen er nærmere 60k etter hva jeg har fått oppgitt. Den er på besøk hos en referansekunde i området!

Før jeg begynner å skrive hva vi hørte i sammenligningen, vil jeg presisere at dette er forskjeller som vi fant i to anlegg som vi etterhvert kjenner godt. Mine konklusjoner må ikke ses på som absolutter i andre anlegg! Så dette er intet forsøk på å være noen annet enn subjektivt informativ :) Basert på mine preferanser både når det gjelder musikk og anlegg!

Seanse nr. 1 hos FallenA. Anlegg; Høyttalere Marten Miles, forsterkere EAR/Yoshino 890 effekt og 864 pre/riaa, Digitalkilde EAR/Yoshino Acute, Vinylkilde Opera ref. 1.0, MG1 tangentialarm og VdH The Frog pickup. Alle signalkabler er Black Magic Revelation.
Vi lyttet her med Jorma kabelen tilkoblet først (den hadde stått tilkoblet i flere timer som foreskrevet pga. Bybee filterne). Musikk var diverse Patricia Barber, Diana Krall og Jan Garbarek både på vinyl og på cd. Inntrykket med Jorma var bra. Oppløsning i hele frekvensspekteret var behagelig og organisk. Den virket noe mykere i topp/mellomtone enn Giant, med en diskantgjengivelse som syntes å strekke seg lenger opp i frekvensområdet enn det jeg var vant med. Lydbildet var også dypere og bredere enn jeg syntes å huske med Giant. Ikke helt lett å beskrive forskjeller uten direkte sammenligning, bare på hukommelsen. Men dette var mine umiddelbare inntrykk.
Etter å ha spilt gjennom de utvalgte platene, byttet vi til Giant. Umiddelbart ble det klart at Jorma ikke spilte bass i samme divisjon som Giant. Bassen med Giant fremsto som mye dypere og bedre definert. Mye gøyere! Diskant, mellomtone og holografiske egenskaper syntes å trekke i Jorma's favør her. Presentasjonen av musikken hadde ikke samme silkeaktige myke og superoppløste preg som med Jorma. Lydbildet ble også noe mindre dypt. Krall og Barber tok et skritt eller to frem på scenen. Hva som var mest korrekt, er jeg ikke sikker på. Tror det hele koker ned til preferanser. For min egen del må jeg si at disse forskjellene var såpass små, at jeg uten tvil ville prioritert bassegenskapene til Giant her.
Etter å ha gjort denne testen, var det et lyst hode som tenkte: Kanskje egenskapene i holografi, diskant og mellomtone på Jorma har noe å gjøre med Bybee filter... Så tenkt så gjort. Et sett Bybee filter ble tryllet frem fra Vermins innholdsrike samling komponenter. Og voila; med Bybee i signalveien satt jammen diskant og mellomtone som et skudd. Med stort sett samme egenskaper som Jorma. Jeg kunne i hvertfall ikke detektere forskjeller. Men med mye av Giant's bass egenskaper inntakte. Jeg sikret meg et sett med disse Bybee gold filterne sporenstreks, og reiste hjem i natten en brukt pickup fattigere, men med Bybee i lomma!

Seanse nr. to
I mitt eget anlegg som presenteres i signaturen. Pre er enn så lenge EAR/Yoshino 864. Det må tas med i betraktningen her at utenom kildene er anleggene vi testet i ganske like. Ascoltaene mine har elementer fra samme produsent som Marten (Thiel&Partner, eller Accuton som det heter i statene). Så klangbalansen i anleggene er ikke veldig langt fra hverandre. Sier dette for at våre inntrykk kan være preget av likheter i anleggene!
Igjen startet vi seansen med Jorma tilkoblet først. Her stolte jeg mer på hukommelsen etter å ha tilbragt mange hundre timer foran husalteret som det fremstår i dag. Med Jorma i signalveien, kjente jeg med en gang igjen både egenskaper og lyter fra seansen hos FallenA. Etter å ha spilt en stund med mye av den samme musikken som hos FallenA, stort sett i hvert fall. Med tillegg av noe mer rytmisk musikk og SaraK's fantastiske innspilling Waterfalls. Jeg hadde på forhånd eksperimentert litt med Bybee filterne jeg byttet til meg, og funnet at med Bybee i serie med Giant rett inn på bass elementet, mistet jeg mye av bunndraget i høyttalerne. Ved å sette Bybee filteret på jumperen som går fra bass seksjonen til diskant/mellomtone seksjonen på Ascoltaene mine, fikk jeg det totalt sett beste resultatet. Jeg beholdt egenskapene mht holografi, mykere og bedre oppløst mellomtone/diskant som var veldig likt det resultatet vi fikk hos FallenA.
Da Giant skulle opp til eksamen mot Jorma, var det kun med Bybee i signalveien som beskrevet over. Igjen var egenskapene ganske så like i øvre frekvensområde og holografisk presentasjon, men bassen var merkbart tammere. Igjen trakk Giant det lengste strået. Alle de tilstedeværende på denne seansen var tilsynelatende enige om at de foretrakk Giant/Bybee kombinasjonen (6 stk utenom meg selv).

Så i går var FallenA over en tur for å teste med to Bybee filter på Giant. Ett på pluss leder, og ett på minus. Forbedringen med to filter var ganske merkbar. Ikke en sånn måååå ha opplevelse, men nok til at jeg seriøst vurderer å bygge Bybee filter inn i høyttalerne mine. Så til den flaue innrømmelsen. Jeg oppdaget plutselig at begge jumperene til mellomtone/diskantseksjonen hadde piler på, som pekte feil vei i forhold til signalet... Hmmm. Kunne det ha noe å si da? Flere av deltakerne på den siste seansen, bemerket at de savnet noe av det siste slammet i bassen hos meg... Kunne dette være årsaken. Vi snudde filterne, og wow, der var jammen slammet som både Motoren, Bia, Shadow og FallenA etterlyste. Jeg har nok hørt meg blind her! Ikke bare bassen endret seg, men mellomtonen virket med ett mye mer organisk, og diskanten var så lettflytende som jeg knapt har hørt den før. Min umiddelbare kommentar var; Hvis jeg hadde fått samme lydforbedringen med pre'en jeg venter på, hadde jeg vært veldig godt fornøyd. Dette sier litt om at forbedringen IMO ikke er i småtingsavdelingen, men en betydelig forbedring. Jeg er glad for at FallenA var der som sannhetsvitne for denne litt flaue observasjonen. Som jeg aldri hadde trodd skulle ha så stor betydning! Hvorfor dette hadde så mye å bety, har jeg heller ikke peiling på. Og det er forsåvidt underordnet for min del.

Resultatet ble mail til PM Audio, og bestilling av Giant jumpere! Med så store utslag på en så kort kabelstumb, må jeg bare prøve Giant jumpere... Så sågan fortsetter ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg kan her bekrefte gut_mans betraktinger for forskjellene mellom Jorma No1 Biwire, og Giant.
Vi to har ganske så sammenfallende preferanser, og det er nok ikke uten grunn at vi har prioritert ganske likt i oppsettene våre. Førsteinnrykket på Jorma No1 var for meg ganske formidabelt, for den deilige og organiske oppløsningen oppover var meget fremtredende. Men når jeg hadde satt og spillt gjennom en god del plater savnet jeg en god del bass. Samme erfaringen gjorde vi oppe hos gut_man, og jeg tror at akkurat denne forskjellen var fremtredende for alle deltakerne på disse lyttekveldene. Både hos meg i påsken, og hos gut_man sist helg.
Giant manglet endel oppover sammenlignet med Jorma, men utrolig nok var det kun 1 stk Bybee på + siden av høyttaler kabelen som skulle til. Giant glitret dermed med sin fantastiske bass, og nå med Jormas oppløsning oppover.

Det andre som gut_man nevner om jumpere med retningspil som stod feil vei, kan jeg ikke bare være sannhetsvitne for, men har også opplevd samme tingen selv når jeg lekte meg med Gradientene her hjemme.
Forskjellen var faktisk så fremtredende at jeg flere ganger har spurt gut_man om han er sikker på at Giant sitter på bassene, og at jumperne går til toppkassene. Tok det vel som en selvfølge at han fulgte pilene ;)
Så mye hadde dette faktisk å si, at i går når denne "fadesen" kom for dagen og ble rettet opp, fikk gut_man nye høyttalere.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.993
Morsomt med en liten kabeltest!

Det er nå like før det blir stuerent å snakke om Bybeefiltre, uten å bli utskjelt som tullinger! ;)

Ø

Øivind

Gjest
Espen R skrev:
Det er nå like før det blir stuerent å snakke om Bybeefiltre, uten å bli utskjelt som tullinger! ;)
Forundrer meg lite om disse to karene har klart å gjøre flere litt nysgjærrige på akkurat det.

P

Parelius

Gjest
Øivind skrev:
Espen R skrev:
Forundrer meg lite om disse to karene har klart å gjøre flere litt nysgjærrige på akkurat det.
Ikke meg, men det er en annen sak, og hører ikke hjemme her…

(Parelius, som har testet Bybee i strømkabler uten virkning, men som også er anerkjent døv.)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg er bare snill, jeg. Har aldri kalt noen tulling. Ihvertfall ikke her.

Seriøst, det er veldig bra at dere har tatt tiden til å skrive ned lytteinntrykkene. Dere hørte det dere hørte, og har gjort en grundig jobb med å beskrive hva dere hørte. All ære for det. I det minste gjør dette meg litt mer nysgjerrig på å høre greiene selv.

Det som derimot av og til får meg til å gå litt berserk, er når folk legger frem tilsynelatende vitenskapelige teorier for å begrunne hvorfor de hører det de sier at de hører, men at disse teoriene overhodet ikke henger på greip. Her motstår dere alle fristelser til å begi dere ut på sånt, og beskriver de subjektive lytteinntrykkene.

Veldig bra.

O

om.s

Gjest
Veldig hyggelig å lese om slike opplevelser, godt at noen fortsatt våger dele av med seg på hva de hører ;) :)...

mvh

L

Ludo

Gjest
Dette er interessant å lese. Fint at dere legger ut erfaringer rundt sånne ting, greit å vite at man ikke er helt på jordet selv om man opplever tilsvarende i andre oppsett ;)

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Det fine med Giant er at den er blitt laget etter KISS-prinsippet: "Keep it simple, stupid!". Her er ingen overnaturlige forklaringer, men kun (ihvertfall så vidt jeg kjenner til) kobber av tilstrekkelig kvaderat, bra skjerming, gode kontakter og profesjonell lodding. Enkelt og godt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Meget spennede lesning dette. At noen tørr fortelle om sine subjektive erfaringer med kabler synes jeg er et stort pluss og det trenger vi her på HFS. Alt kommer ned til matching uansett men lærerikt og nyttig at dere har delt med oss gut og fallen! :)

J

JAE

Gjest
En usedvanlig nyttig og hyggelig tråd dette.

En honnør til Gut-Man-Fallen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
o.t. sorry det er ikke meningen å forsure stemningen ... ;)

J.Haugen skrev:
Det fine med Giant er at den er blitt laget etter KISS-prinsippet: "Keep it simple, stupid!". Her er ingen overnaturlige forklaringer, men kun (ihvertfall så vidt jeg kjenner til) kobber av tilstrekkelig kvaderat, bra skjerming, gode kontakter og profesjonell lodding. Enkelt og godt.
Men hadde det vært så enkelt så hadde vel meterprisen på slangene vært noe lavere? Løssalgsprisen til Furutek kontaktene er «grei nok». Men meterprisen på kobberet er fortsatt ca 1400 kr + ca 5 150 for termineringen m.v. Pris på f.eks. «figure 8» og enkeltleder 25-35-50 mm2 kobber (i stereo dvs 2X2) finner man ellers til omrkring 200-700 kr pr m. (uten at jeg har den ringeste anelsen om hva lederarealet på BM Giant skulle være). Man får også ei svært god krympetang og en liten kasse med svært gode terminaler til godt under halvparten av termineringsprisen til PM. Kosmetikken står imidlertid noe til bake ... ;)

mvh
KJ

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Men hadde det vært så enkelt så hadde vel meterprisen på slangene vært noe lavere?
hehe. Vel, jeg har ihvertfall prøvd å lage meg en billigere DIY-kabel av gode rådvarer, og selv om jeg gjerne ville overbevise meg om at den var like god, så er Giant tilbake i førersetet gitt.....

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.923
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Gut-man
Du som er godt kjennt med The Giant ht- kabel,
det hade vært innteresant med en sammenligning
med Soundstring sin ht-kabel, det hevdes her på forumet
att denne spiller ut The Giant (soundstring tråden)
til en 1/3 av prisen.

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Hei.
Ble nyskjerrig på disse Bybee filtrene. Har den aktive varianten av Gradient revolution med BM Giant ht kabler slik at et sett bm giant brukes på bass seksjonen og et sett på mellotone/diskant seksjonen på hver kanal. Er helt grønn på det med lodding osv, men hvis jeg forstår gutman rett så vil eventuell bruk av bybee gi mest/best effekt på mellomtone/diskant enheten, mens bruk på bass seksjonen vil gi negativ effekt? Stemmer det gutman?
Og siden jeg er grønn på lodding osv, hvor/hvordan skal filtrene evt loddes på?Takknemlig om noen gidder å gi meg litt info!

Mvh Theo.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Theo skrev:
Hei.
Ble nyskjerrig på disse Bybee filtrene. Har den aktive varianten av Gradient revolution med BM Giant ht kabler slik at et sett bm giant brukes på bass seksjonen og et sett på mellotone/diskant seksjonen på hver kanal. Er helt grønn på det med lodding osv, men hvis jeg forstår gutman rett så vil eventuell bruk av bybee gi mest/best effekt på mellomtone/diskant enheten, mens bruk på bass seksjonen vil gi negativ effekt? Stemmer det gutman?
Og siden jeg er grønn på lodding osv, hvor/hvordan skal filtrene evt loddes på?Takknemlig om noen gidder å gi meg litt info!

Mvh Theo.
Holder oss til topic her, jeg har sendt deg en PM :)

Videre spørsmål om Bybee filterne kan vi jo ta i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21696.0/all.html

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
cash 63 skrev:
Gut-man
til en 1/3 av prisen.
Tar gjerne utfordringen på en slik sammenligning jeg. Har noen en sånn kabel og har lyst å ta turen innom for en sammenligning, er det bare å gjøre en avtale :)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
cash 63 skrev:
Gut-man
til en 1/3 av prisen.
Burde sannnelig hatt med et sett Acoustic Zen Absolute også da.......... :)
Yasman gikk f.eks fra Sounstring til Absolute.
Jeg har selv dobbelt sett av disse, hadde vært veldig interessant med en sammenligning........
Mvh

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
185
Torget vurderinger
7
olaps skrev:
cash 63 skrev:
Gut-man
til en 1/3 av prisen.
Jeg har selv dobbelt sett av disse, hadde vært veldig interessant med en sammenligning........
Mvh
Er ikke Acoustic Zen Absolute i en heeelt annen prisklasse enn Soundstring da? Hadde vært gøy å sett en shoot out mellom soundstring og BM pga prisforskjellen. IMO

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Oriel skrev:
olaps skrev:
cash 63 skrev:
Gut-man
til en 1/3 av prisen.
Mvh
Er ikke Acoustic Zen Absolute i en heeelt annen prisklasse enn Soundstring da? Hadde vært gøy å sett en shoot out mellom soundstring og BM pga prisforskjellen. IMO
Joda, det er den......
Men siden BM the Giant ble testet opp mot Jorma, tenkte jeg det primært kunne vært intr å teste AZ Absolute opp mot BM når man samtidig tester Soundstring.......

Soundstring er, utfra erfaringer her inne, sannsynligvis en meget god kabel ift prisen. Og det er BM the Giant også.

Mvh

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Her er det bare å møte med medbragte kabler om man ønsker. I alle prisklasser og av alle merker. Acoustic Zen og Soundstring er like interessante imo :) Regner jo med at en dag, før eller senere, vil det komme en erstatter for Giant inn døra. Jeg kjenner pr. i dag ikke på noe oppgraderingsbehov på kabelfronten, men har et åpent sinn for forbedringer for å si det sånn.

Topp Bunn