bluray vs cd

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Har testet mange CD, bluray, DVD-spillere, og er ikke i tvil om at det forskjeller og speile.
Det er forskjellige ærfaringer som er kommet ut av dette. Mange ganger er det veldig lik lyd, andre ganger er det litt forskjellig lyd, uten at den ene nødveldigvis er bedre enn den andre. Andre ganger er det liten tvil om at en spiller er av bedre kvalitet enn en annen.
Matching er ett stikkord. En spiller jeg hadde var fantastisk i en kombo, men mindre god i en annen kombo.

Jeg sitter nå med en Sony bdp-s300 etter og ha solgt min REGA. Denne spiller rett og slett forbanna bra. Den har burr-brown dacer av god kvalitet, og veier over 5 kg, som indikerer solid byggekvalitet.

Mitt neste spørsmål blir, er bluray-spillere blitt bedre på CD enn det dvd-spillere var, eller er det bare ærfaring fra de store produsentene som har gjort forbedringene ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg fekk høyre dei nye blu-ray-audio frå 3L på Hortenmessa, som det også finnest SACD- og CD-versjonar av. Eg har høyrt dei berre i tre ulike oppsett utanom mitt eige, og må seie at eg er svært imponert. Problemet er gjerne spelarane, som sannsynlegvis ikkje på langt nær er ferdigutvikla så langt. Eg ser med lengsel fram til dei "audiofile" hybridspelarane kjem, sannsynlegvis no til jul...

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Audiophile-Arve skrev:
Eg fekk høyre dei nye blu-ray-audio frå 3L på Hortenmessa, som det også finnest SACD- og CD-versjonar av. Eg har høyrt dei berre i tre ulike oppsett utanom mitt eige, og må seie at eg er svært imponert. Problemet er gjerne spelarane, som sannsynlegvis ikkje på langt nær er ferdigutvikla så langt. Eg ser med lengsel fram til dei "audiofile" hybridspelarane kjem, sannsynlegvis no til jul...
Hei,

Har du inntrykk av at det kommer mye musikk på Blu-ray fremover?, eller blir det kun et lite nisje marked

mvh
Geir

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Voff skrev:
Jeg kjøper aldri et produkt med av/på-knappen plassert på baksida. Det er rett og slett for korka dumt! :mad:
Det er hovedbryteren som er på baksiden.
Av/på bryteren er foran som vanlig.

Vedrørende å bruke Blueray spiller som CD spiller,
så er de jeg har vært borti veldig trege.
Det tar evigheter før disken begynner å spille.
Selv bruker jeg 2 spillere, en til CD og en til Blueray.

L

larkus

Gjest
Blue Ray som rent lydformat har etter det jeg har forstått dårligere tekniske spesifikasjoner enn SACD.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Voff skrev:
Jeg kjøper aldri et produkt med av/på-knappen plassert på baksida. Det er rett og slett for korka dumt! :mad:
Harde karakteristikker av mine valg. ;)

På den annen side er lyden av enkelte slike spillere med av/på-knapp på baksiden så bra at jeg rett og slett gir blaffen i både Blu-Ray og SACD. Sølvskiver er jo dessuten helt ut.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.488
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Doc.G skrev:
nikosidis skrev:
Ja, nå exploderer det ut bluray spillere.
Se på denne:
http://www.lydogbilde.no/cambridge-650bd-i-november.4643442-45376.html

Meget spennede. Denne spiller jo alt, til og med HDCD :D

Fremtiden ser lovende ut for musikken vår ;D
Dette er vel nesten samme spiller som Oppo BDP83, bare annen innpakning.
De er ikke samme spiller i ulik innpakning. De bruker bare samme Mediatek chip-settet. Blandt annet brukes andre D/A konvertere.

The forthcoming Cambridge Audio 650BD is based on the Mediatek MTK8520/MTK8575 chipset. Cambridge Audio of course have a long relationship with Mediatek having based our DVD89/99, DV30 and 540D V1 and V2 DVD players on various Mediatek platforms.

When we decided to enter the Blu-ray market we did in fact investigate several alternatives but the sophistication and performance of the Mediatek platform made it a natural choice. As you would expect we are not the only brand to be using Mediatek development kits and application software, Oppo being the most well known other brand. Actually generally brands like us prefer to use platforms that are also used by other customers as it means that when/if issues with discs and playback formats are found everyone is feeding back into a common knowledge pool (Mediatek in this case) and all brands benefit in terms of the reliability and robustness of the chipset.

In terms of what Mediatek offer each customer the processor includes an OSD generator and tools for defining setup menus and the like. In fact Mediatek supply application code that gives an excellent framework for this. This does of course mean that any machine based on the chipset is very likely to have a similar look and feel to the On-Screen Display.

Ditto the connectors can be similar as there are various guidelines and designs included for PCB layout. Each manufacturer then edits these to greater or lesser extent to add their own flavour of sockets, DACs, power supplies etc. as they see fit.

So, in short, CA and Oppo or others actually have no relation. We are merely connected by our relationship with the actual chipset supplier, Mediatek.

James Johnson-Flint
CEO, Cambridge Audio Ltd / Audio Partnership Plc
(http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=17120874#post17120874)

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Here is another thing to consider on the audio side of things....

I was interested in the Oppo but wanted to wait till CA released their BD player to see what DACs they were using. I will be using the 7.1 analog outs so SQ is a premium for me.
According to the specs, CA use the Crystal CS4345/CS4361 24 bit/192kHz DACs and Oppo uses the Crystal CS4398 & CS4382A DACs.
After some browsing of the Cirrus Logic website, the Oppo DACs are considered "flagship" and the CA DACs are considered the lower performance "value/entry-level" DACs.
hmmmm....

Quite disappointing.
I realize there is more to the final sound quality then DACs alone, but you'd think they would use something a little higher up the chain then "value DACs".

The Oppo now looks even more appealing.
A shame as I'm using a CA DVD89 right now and wanted to stay with the brand.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
larkus skrev:
Blue Ray som rent lydformat har etter det jeg har forstått dårligere tekniske spesifikasjoner enn SACD.
SACD har vel samme lagringsplass som en DVD-plate. Det er ok det, men etter hva jeg har hørt så blir SACD komprimert i forhold til studio kvalitet. DSD som SACD skal bruke, har heller liten hensikt da inspillingen også bør gjøres med DSD opptaks utstyr, for og så fullt utbytte av formatet. DSD inspillinger finnes det få av. Det som da gjøres er og konvertere studio master til DSD, det er vel ok det, men ikke optimalt.
Bluray som lydformat må være det beste som finnes, siden det kan bruke full studio kvalitet uten og komprimere, grunnet lagringsplass på bluray disken.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
2L tar opp og lagrer på DXD (352.8kHz/24bit), dvs både SA-CD og BD blir konvertert ned.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Hvorfor har ikke jeg DXD-spiller?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Har bare hørt én Blue Ray-spiller i et noenlunde godt hjemmekino-oppsett. Det var en Denonspiller til over 10 000 kr, muligens DVD-3800BD.
Må bare si at jeg ble fryktelig skuffa mht hva den presterte på lydsida!! Den nærmeste karakteristikken er "ullent"
Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
olaps skrev:
Har bare hørt én Blue Ray-spiller i et noenlunde godt hjemmekino-oppsett. Det var en Denonspiller til over 10 000 kr, muligens DVD-3800BD.
Må bare si at jeg ble fryktelig skuffa mht hva den presterte på lydsida!! Den nærmeste karakteristikken er "ullent"
Mvh
Kva innspelingar høyrde du på?

Topp Bunn