Bluray lyd - bedre enn CD-lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    Et lite spørsmål til i denne tråden :)
    Hva er best når brukeren ikke har surroundoppsett, men kjører kun stereo ut fra blurayspilleren? Aktivere kun fronthøyttalerene og la sub være "av" i høyttaleroppsettet i spillerens setup-meny, og tappe signal fra frontkanalutgangene? Eller rett og slett å bruke stereoutgangene på spilleren.
    Er det noen som har gjort seg opp en mening om dette? Jeg mener å ha lest et eller annet sted at det å bruke frontkanalutgangene skal være lydmessig best. Hadde visst noe med nedmiksingen til stereo å gjøre.

    mvh
    kabelsatan
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    jeg blir overrasket dersom du ikke mister noe hvis du bare bruker frontkanalene uten senter og sub mm
     
    L

    larkus

    Gjest
    Når senter og sub deaktiveres i spillerens ht-oppsett, så mikses disse kanalene sammen med frontkanalene. Det samme gjelder surroundhøyttalerene som deaktiveres. Ingenting går tapt :)

    mvh
    kabelsatan
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Subkanalen mikses vanligvis ikke inn i stereosporet dersom downmixingen gjøres i avspilleren. Det finnes sikkert unntak til dette, men ingen av mine tidligere DVD eller blu-ray spillere har gjort dette (jeg har ikke testet min nåværende Panasonic)

    Subkanalen går derfor helt tapt i disse tilfeller.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Det virker mystisk.
    Jeg bruker en bluray spiller til å spille CD på
    og har aldri savnet bass, selv om jeg bare bruker 2 kanaler.
    Er ikke sub kanalen vanligvis delt ved 70Hz eller så i et surround oppsett?
    Da har jeg vel ikke noe bass under der da,
    men det virker rart ..............

    :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    er det to kanal går det vel greit? tipper det snakkes om 5 eller 7 kanals lyd
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    ok, men hvis man bruker stereo analogutganger så får man med alt?
    Prøvde akkurat en test CD og har ordentlig output ved 30Hz.

    Hva som skjer når jeg ser på film aner jeg ikke,
    men jeg har aldri savnet noe bass ..........
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Alle kanaler i et DD/DTS lydspor har mulighet til å gå fra 0 til 20+khz. Noen filmer har samlet nesten all bass i LFE (feil), og disse filmene vil ha lite bass når man kjører en mixdown til 2 kanaler. De fleste filmer har mye bass også i de vanlige kanalene (riktig)og man vil fortsatt ha masse bass selv når LFE blir utelatt. Frekvensene og styrken som LFE inneholder er det kun en SUB som kan gjengi. Det er ikke meningen at denne lyden skal mikses inn i de vanlige frontkanalene. Det er ikke alle som har et par JMLAB Grand Utopia/Wilson Alexandria til frontkanaler.
     
    L

    larkus

    Gjest
    I ht-konfigureringen på min Philips BDP 9500 går fronthøyttalerene automatisk til "large" når sub deaktiveres. Og det tolker jeg slik at sub-signalet blir mikset inn i frontkanalene.

    Følgende kombinasjoner går/går ikke

    Front Stor/ Sub på, OK
    Front Stor/Sub av, OK
    Front Liten/Sub på, OK
    Front Liten/Sub av, går ikke

    mvh
    kabelsatan
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Vel, selv gidder jeg ikke mase med noen sub.
    Ikke har jeg surround,
    og de vanlige høyttalerne mine holder fint til å høre på musikk med.
    Det er som det er.

    ;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    kabelsatan skrev:
    I ht-konfigureringen på min Philips BDP 9500 går fronthøyttalerene automatisk til "large" når sub deaktiveres. Og det tolker jeg slik at sub-signalet blir mikset inn i frontkanalene.

    Følgende kombinasjoner går/går ikke

    Front Stor/ Sub på, OK
    Front Stor/Sub av, OK
    Front Liten/Sub på, OK
    Front Liten/Sub av, går ikke

    mvh
    kabelsatan
    Du tolker feil. Frontkanalene blir large fordi det ikke er lengre noen sub man kan kjøre lowpass av bassfrekvenser fra de andre kanalene til.
    M.a.o. har du et oppsett hvor høyttalerne er small + sub, vil suben spille av både LFE i tilleg til bassen fra de andre kanalene. Tar du vekk subben, må minst frontkanalene stå på large. Har man sub, er det å anbefale å sette høyttalerne til small uansett hvor store høyttalerene man har.
    Den eneste spilleren jeg vet om som har mulighet for å mikse inn LFE i frontkanalene er Ayre DX-5. Dette fordi Ayre ikke har noen avtale med Dolby/DTS (Selv om det ikke nevnes spesifikt at man ikke har lov å gjøre det) men kjøper inn fra OPPO.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Har testet DTS HD sporet på en konsert bluray. Med sub deaktivert i spillerens ht-oppsett blir det for mye buldrebass. Med sub aktivert
    forsvinner buldrebassen.
    Jeg kjører stereo, tar ut signal på Front Right/Front Left. Surroundhøyttalere deaktivert, og fronthøyttalerene satt til "Large"

    mvh
    ks
     
    L

    larkus

    Gjest
    Er det hipp som happ om man bruker frontkanalutgangene eller stereoutgangen når ht-konfigurasjonen er satt til to-kanal?
    Er nedmiksingen av surroundsporet til stereo likt på begge utgangene?

    mvh
    ks
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg vil tro at det burde være slik at surroundsporet alltid downmixes til stereo på steroutgangene, uavhengig av innstillinger, og at de kun gjør det når innstilt på de ordinære 5/7.1 utgangene.

    Dette må imidlertid testes og verifiseres.
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    kabelsatan skrev:
    Når senter og sub deaktiveres i spillerens ht-oppsett, så mikses disse kanalene sammen med frontkanalene. Det samme gjelder surroundhøyttalerene som deaktiveres. Ingenting går tapt :)

    mvh
    kabelsatan
    Det du generelt taper ved å mixe ned fra surround til stereo er

    i en spiller............
    Ingen LFE blir bevart (dypbass .....0.1 subwoofer sporet blir fjernet)
    DRC blir aktivert så lyden flater ut ( kraftige hendelses/effektlyder reduseres )
    HDMI ut vil dette downmix stereo være 24 bit 48 kHz (enkelt spillere har bare 16/48)
    Optisk / coaxial ut vil dette stereo sporet være 16 bit 48 kHz ved avspilling av kopibesyttet meteriale.

    Analogt ut fra spillere vil det variere om man tar downmix til stereo ut av multichannel utgangene, stereo utgangene eller begge muligheter
    (samme fjerning av lfe, drc aktiveres osv)

    Hvem type lyd fra en bd disc som downmixes ? hd/sd (vil variere )

    Hva en reciver gjør med hd surround lyd når man har stereo/stereo + center ?
    Hovedsakelig det samme som en bd spiller der lfe fjernes og drc trer i kraft
    I teorien bør man slippe reduksjon av bit kHz i reciver ved downmix siden copy right ikke blir truet(som ut fra spiller ville gjort)


    Bedre eller dårligere enn cd
    Det er mange ting som da påvirker dette

    som er det man avspiller kopibeskyttet eller ikke,
    hvem og hvor blir lyden decodet og downmixet,
    har den som encodet lyden laget egen downix som blir valgt ut,
    er det hd lyd eller sd lyd som blir decodet og downmixed (altså lossy eller lossless)
    Hvem utganger/overføringer
    osv, osv

    Best med feks BD er sansynligvis å velge stereo spor på disc om det er
     
    L

    larkus

    Gjest
    hygenhygen skrev:
    i en spiller............
    Ingen LFE blir bevart (dypbass .....0.1 subwoofer sporet blir fjernet)
    DRC blir aktivert så lyden flater ut ( kraftige hendelses/effektlyder reduseres )
    HDMI ut vil dette downmix stereo være 24 bit 48 kHz (enkelt spillere har bare 16/48)
    Optisk / coaxial ut vil dette stereo sporet være 16 bit 48 kHz ved avspilling av kopibesyttet meteriale.

    Analogt ut fra spillere vil det variere om man tar downmix til stereo ut av multichannel utgangene, stereo utgangene eller begge muligheter
    (samme fjerning av lfe, drc aktiveres osv)
    Dette er sikkert korrekt med PCM signal (stereo) istedet for bitstream (multichannel) på digitalutgangen. Men på analogutgangene tviler jeg på om dette stemmer. DRC aktiveres i allefall ikke dersom man "slår av" alle høyttalere bortsett fra frontene i høyttaleroppsettet. Om LFE fjernes er jeg ikke sikker på, men ved avspilling av flerkanalssporene (Dolby Digital eller DTS) er det i allefall hørbar forskjell på om sub er aktivert eller avslått i høyttaleroppsettet.

    Ved avspilling av stereosporet høres det ut til å være likegyldig om en bruker stereoutgangene eller front L/front R.

    Dette gjelder vel og merke Philips BDP9500. Andre blurayspillere kan jeg ikke uttale meg om.
    På min gamle Pioneer DV600 DVD-spiller var det presisert i bruksanvisningen at LFE-sporet ble utelatt på digitalutgangen når spilleren ble satt til PCM-ut istedet for Bitstream. Det stod ingenting om at det samme skjedde på de analoge multikanalutgangene med høyttaleropsettet satt til to-kanal.


    Jeg anbefaler alle som har mulighet til det å eksperimentere litt med dette, og gjerne dele sine erfaringer i denne tråden :)

    mvh
    kabelsatan
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    kabelsatan skrev:
    hygenhygen skrev:
    i en spiller............
    Ingen LFE blir bevart (dypbass .....0.1 subwoofer sporet blir fjernet)
    DRC blir aktivert så lyden flater ut ( kraftige hendelses/effektlyder reduseres )
    HDMI ut vil dette downmix stereo være 24 bit 48 kHz (enkelt spillere har bare 16/48)
    Optisk / coaxial ut vil dette stereo sporet være 16 bit 48 kHz ved avspilling av kopibesyttet meteriale.

    Analogt ut fra spillere vil det variere om man tar downmix til stereo ut av multichannel utgangene, stereo utgangene eller begge muligheter
    (samme fjerning av lfe, drc aktiveres osv)
    Dette er sikkert korrekt med PCM signal (stereo) istedet for bitstream (multichannel) på digitalutgangen. Men på analogutgangene tviler jeg på om dette stemmer. DRC aktiveres i allefall ikke dersom man "slår av" alle høyttalere bortsett fra frontene i høyttaleroppsettet. Om LFE fjernes er jeg ikke sikker på, men ved avspilling av flerkanalssporene (Dolby Digital eller DTS) er det i allefall hørbar forskjell på om sub er aktivert eller avslått i høyttaleroppsettet.

    Ved avspilling av stereosporet ser det ut til å være likegyldig om en bruker stereoutgangene eller front L/front R.

    Dette gjelder vel og merke Philips BDP9500. Andre blurayspillere kan jeg ikke uttale meg om.
    På min gamle Pioneer DV600 DVD-spiller var det presisert i bruksanvisningen at LFE-sporet ble utelatt på digitalutgangen når spilleren ble satt til PCM-ut istedet for Bitstream. Det stod ingenting om at det samme skjedde på de analoge multikanalutgangene med høyttaleropsettet satt til to-kanal.


    Jeg anbefaler alle som har mulighet til det å eksperimentere litt med dette, og gjerne dele sine erfaringer i denne tråden :)

    mvh
    kabelsatan
    Sitter med noen av de samme erfaringene. Føler ikke at DRC aktiveres, men at LFE fjernes er det ingen tvil om. Interessant det du sier om at du hører forskjell med og uten sub i innstillingene på din Phillips, Kabelsatan. På min Oppo BDP95 er det ingen forskjell dessverre. Fikk forsikringer fra såvel Oppo som norsk importør om at den ville inkludere LFE kanalen i downmix slik at jeg bare måtte prøve en slik spiller. Det viste seg å ikke stemme. Mulig det kommer i en senere SW-oppgradering. Synes at Oppoen spiller så bra på musikk at jeg beholdt den likevel. Musikk og konserter med stereospor etc er fantastisk bra på blu-ray.

    På film hvor jeg er opptatt av lydsporet bruker jeg en surroundprosessor til downmiksing. En eldre Primare P30 som er satt opp til kun front høyre og venstre. Overfører med optisk fra Oppoen. Får da komplett downmiks, men med et lydspor som er redusert i bitrate til 1500kbps. Bedre enn dvd og mye morsommere enn blu-ray uten lfe. Må nok snart investere i en nyere prosessor som klarer HDMI eller en eldre med 5.1 analog inngang. Har lite tro på at Oppo fikser dette med software. Alternativt får jeg kjøpe meg en sub til kun filmbruk og bruke Oppo sin innebygde volumkontroll, minuset da er at jeg mister LFE hvis jeg skal se film og bruke hodetelefoner..

    Det er neimen ikke lett å være både stereoentusiast og glad i god lyd på film..

    PS! Har testet både frontutgangene på multikanalutgangen og dedikert stereoutgang uten å høre forskjell på downmiksingen. På min spiller er stereoutgangen best lydmessig, men altså ingen LFE her heller.
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    DRC vil aktiveres
    Man har en ca 3 -6 db db boost på effektlyder osv i surround,centerkanal osv
    (den boostede lyden, kraftige eksplosjoner, smell , andre kraftige lyder blir ikke med i en downmix........pga drc .....den hørest ja men med ikke samme db effekt som surround ville gjort)
    Dette har ingen ting med innstillinger å gjøre da dette overstyres i en dolby / dts decoder
    (vil stå i white paper decodere, manualer for encoding osv)
    Automatisk DRC on i decoder ved downmix til stereo er bla for å hindre klipping.
    (det er bla effekt lydboost surroundkanaler som dempes igjen spm ikke kommer ut stereo)
    Har ingen ting med hva man selv setter som innstilling eller hva som vises i oppsett innstillinger til spiller .........drc er decoder og overstyrer hva en persinlig innstilling er satt til.
    (meta flag infp spm følger codec vil fortelle decoder at downmix skal utføres med drc)
    Codec som dolby thruehd kan også inneholde ferdig dowmixet stereo spor (innbakt i codec) selvsagt uten lfe dypbassen og drc gjennomgått lyd

    Det er samme decoder i en bd spiller om lyden skal analogt eller digitalt videre

    LFE er bare å glemme.........den vil aldri bli "bakt inn" i en downmix fra surround til stereo
    (heldigvis er det standarder så man får samme resultat om spilleren heter x eller y , om den er fra kina eller usa, om man sitter på toten eller paris)


    Man kan legge LFE til andre høytalere enn subwoofer men det er bare der man har minimum 4.0 høytaleroppsett, reciver/prosessor som kan deligere lfe til fronter ,surround, center høytalere
    (å ikke minst høytalere som kan spille denne dypbassen noe de ferreste har)


    Det vil være bass variasjon mellom spillere,recivere,prosessorer osv.
    Ikke fordi bass blir lagt til ulikt om downix skjer i en reciver,spiller,prosessor osv men fordi man får ulik volum ut pcm, analogt å også der ulike dac blir utført (om man bruker ulike dac i en sammenligning)
    men dette har ingen ting med lfe å gjøre men db avspilling å opplevd volumforskjell

    Det er vel umulig med stereo oppsett å kunne deffinere om lfe er med i downmix eller ikke da man ikke vet hva denne lfe lyden er..............bruk reciver/prosessor og minimum 4.1 oppsett så kan man sammenligne lfe i 4.1 eller at lfe faktisk er borte i en 2.0 downmix

    fo
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Det er greit å få vite slike ting, takk for det.

    Jeg går ut fra at det kun gjelder film,
    og at DRC ikke er aktivert hvis man hører på en CD?

    Ser ut som man er fucked hvis man ikke kjører surround når det gjelder film?

    Men hva med konsert opptak på BD?
     
    L

    larkus

    Gjest
    DTS-lydsporet har på Philips BDP9500 mye lavere nivå på stereoutgangene enn på Front R/Front L med høyttaleroppsett i spillerens meny satt til tokanal og sub avslått.
    Så at det er forskjell på nedmiksingen til stereo på de to utgangene er sikkert.

    Hvis ikke LFE-sporet mikses inn i frontkanalene når sub slåes av, hva er da hensikten med denne muligheten?

    mvh
    kabelsatan
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Har ikke studert 9500 så nøye men (analogt)
    Noen få spillere kan downmixe både ut front left + right multichannel utgangen og right+left stereo utgangen.

    Mange spillere (dyrere enn de aller billigste) vil ha dedikert stereo utgang (left+right)
    Mange spillere vil ha ulike dac eller dac tuning mellom multichannel og stereo analog utganger

    oppbygging av spillere varierer fra de som har sepparate dac pr kanal i multichannel/stereo til de som har 1 dac til stereo og en dac til 8 multikanaler (single 8 ch dac)

    Nedmixing bør være lik (feks dts) ....det er bare en decoder (ikke en dts decoder for hver type lyd utgang ut)
    I en downmix har man ingen påvirkninger man kan gjøre selv på decoder

    En lyd på feks bd eller dvd i codec
    Denne lyden var engang (opprinnelig) pcm (ett pcm lydspor for hver kanal)
    Denne lyden legges inn av en som encoder lyden til codec (pakker inn de sepparate lydsporene til et lydcodec)
    De ulike dts codec er ulik dolby på den måten at en dts decoder må ha mere informasjon fra den som encodet lyden enn det dolby decodere trenger
    (fordi mye av dolby decodingsfunksjonen er forutbestemt)

    Man kan på en måte kalle informasjonen som følger et codec etter encoding som ----følgebrev.
    Det er info om hva men også informasjon til decoderen om hvordan codec skal pakkes opp .

    At ulike komponenter pakker ulikt opp et codec tror jeg ikke eksisterer.
    Her følger det en standard prossssedyre som fra dolby og dts sin side at lfe fjernes ved downmix til ferre kanaler enn 4.1 å drc vil utføres av decoder for ikke å tilføre stereo sporet div boost fra surround.
    Det er også masse faseendringer osv som utføres.

    Om produkter decoder/downixer ulikt............he he ...tror ikke feks Dolby lar produsenter sitte å lage egenutviklet behandling av deres codec til bruk på deres recivere eller spillere

    Det er noen bd spillere som har litt ulik fremstilling av lyd enn de fleste spillere men dette gjelder etter decoding og videre (men boost og lfe som er fjenet kan ikke reproduseres til det som var orginale effektlyder og dyppass)


    ------>Hvis ikke LFE-sporet mikses inn i frontkanalene når sub slåes av, hva er da hensikten med denne muligheten ?
    Det har altid vært slik med bd,dvda,sacd,dvd spillere,recivere,prosessorer at lfe ikke mixes inn i stereo downmix.

    Hovedsakelig (min tipping) er at har du stereo + subwoofer vil du ha valget mellom å spille din stereo med subwoofer (der du setter delefrekvens å deligerer laveste bass i stereo lyden til subwoofer) eller du kan sette subwoofer som av i spiller å du får bare front left stereo........altså...har ikke noe med downix fra suround til stereo og lfe men nyttig innstilling til med eller uten i stereo

    Har du bare stereo har ikke subwoofer innstilling spiller noen annen funksjon enn du kan feks sette subwoofer til liten...få deligert ut laveste hz i stereo lyden (120 er det vel på denne spilleren (9500) men mange bd spillere kan man personlig sette egendefinert hz)
    så slipper man unødig belaste spiller/høytalere for lavere bass enn høytalerene takler.
    altså du kopler opp som om du har subwoofer for å kvitte deg med dypbassen i stereo selv om du ikke utnytter (videresender) dypbassen

    (jeg har tastatur problem om noe (skrift)blir utydelig.)
    og hva gjør at der jeg skriver på siden blar seg ned må blir borte så jeg ikke ser hva jeg skriver ?


    Leste en gang i tiden at noen mente man kunne omgå drc med noen få denon recivere men har aldri sett at det ligger noen informasjon fra denon om at de ommgår drc ved downmix (er vel heller ingen fordel å få mye høyere effektlyder av og til i en stereo avspilling)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hvis det er som hygenhygen beskriver, hvorfor går da størrelsen på Front L/Front R automatisk over fra "small" til "large" når sub settes til "off" i ht-oppsettet på BDP9600? Ut fra min logikk tyder det på at frontene skal håndtere lavere frekvenser når sub er deaktivert.

    mvh
    kabelsatan
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    kabelsatan skrev:
    Hvis det er som hygenhygen beskriver, hvorfor går da størrelsen på Front L/Front R automatisk over fra "small" til "large" når sub settes til "off" i ht-oppsettet på BDP9600? Ut fra min logikk tyder det på at frontene skal håndtere lavere frekvenser når sub er deaktivert.

    mvh
    kabelsatan
    endret tidligere svar å refererer nå til manual til din spiller


    Gjelder både 9500 og 9600
    Kort beskrevet har man ingen valg....det er ingen lfe grunn men vil være slik uavhengig av hva du avspiller.
    Det er utrolig lite lydinnstillinger eller muligheter i en Phillips bd spiller
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Hva ligger i en LFE lyd ?
    må nevne at ikke alle disc er utgitt med denne 0.1 lyden (4.0, 5.0, 6.0)
    men heller ikke her er dypere bass tilført andre kanaler i stedenfor.

    Fint software for å sepparere kanaler i feks en dvd er dvd audio exrtactor
    gratis 30 dager
    http://www.dvdae.com/
    Sett inn en dvd og sepparer alle kanaler...hør lfe


    Det er ingen dolby eller dts decoding som kan gi 2.1, 3.1 lyd (minimum for å beholde lfe er 4.1)

    ____________________________________________
     
    L

    larkus

    Gjest
    Takker og bukker for oppklaringen, hygenhygen :)

    mvh
    kabelsatan
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    OK.
    LFE er mikset 10db høyere, d.v.s at full utstyring på de digitale dataene tilsvarer 10db høyere enn de andre kanalene.
    men denne gainen blir gjort analogt i de påfølgende analoge kretsene i en surrounddekoder.

    Skal dette bli nedmikset digital til stereokanalene vil man måtte ta høyde for dette ved at L/R først blir attenuert med ca -6db for at en medmikset LFE ikke skal føre til en intens digital klipping. (Hvor -6db og ikke -10db? Fordi en monokanal blir nedmikset til stereo/ 2 kanaler)

    LFE blir normalt heller ikke nedmikset om man har et multikanalsoppsett. Man mister LFE kanalen uten en sub. Dette er etter hensikt og er etter boka. Jeg tviler på at Philips har gått utenom denne boka og betalt noen ingeniører for å programmere inn nedmiksing i en billig BD-spiller beregnet for konsumenter som ikke eier Wilson Alexandria. Men jeg kan selvsagt ta feil.

    Kjører man analogt stereo ut fra en spiller som har analoge multikanals utganger og har sub tilkoblet, VIL man få LFE i subkanalen. Man vil få bass fra L/R videresendt til subben utifra hvorvidt de står på Small eller Large. Surroundkanalene vil bli nedmikset i L/R. Men man får ikke LFE nedmikset ut fra andre utganger enn LFE-utgangen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så: Når jeg tar ut digitalt PCM-signal fra BD-spiller til stereo-dac:

    -Mister jeg noe informasjon når jeg spiller Blu-ray?

    -Mister jeg noe informasjon når jeg spiller CD?

    Kan ikke si det høres sånn ut, i alle fall.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Dazed skrev:
    Så: Når jeg tar ut digitalt PCM-signal fra BD-spiller til stereo-dac:

    -Mister jeg noe informasjon når jeg spiller Blu-ray?

    -Mister jeg noe informasjon når jeg spiller CD?

    Kan ikke si det høres sånn ut, i alle fall.
    På blu-ray (og dvd) mister du lfe kanalen på flerkanals lydspor og oppløsningen blir redusert til maks 24 bit 48 kHz på stereo og du får en bitrate på maks 1500 kbps på flerkanal.

    På cd mister du ingenting.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vosten skrev:
    Dazed skrev:
    Så: Når jeg tar ut digitalt PCM-signal fra BD-spiller til stereo-dac:

    -Mister jeg noe informasjon når jeg spiller Blu-ray?

    -Mister jeg noe informasjon når jeg spiller CD?

    Kan ikke si det høres sånn ut, i alle fall.
    På blu-ray (og dvd) mister du lfe kanalen på flerkanals lydspor og oppløsningen blir redusert til maks 24 bit 48 kHz på stereo og du får en bitrate på maks 1500 kbps på flerkanal.

    På cd mister du ingenting.
    Takk.

    Og da antar jeg at hvis jeg kan velge "2.0 stereo" eller noe slikt som lydspor på BD-plater, går jeg også klar?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal man høre at man mister noe, uavhengig av hva det gjelder, så må man nesten AB teste.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    orso skrev:
    Skal man høre at man mister noe, uavhengig av hva det gjelder, så må man nesten AB teste.
    Bør ikke være nødvendig med AB test for å sjekke om man har LFE eller ikke?
     
    N

    nb

    Gjest
    Ole I skrev:
    Bør ikke være nødvendig med AB test for å sjekke om man har LFE eller ikke?
    Vet ikke hvor mye som går til den i musikkmateriale - etter specen går den vel opp til 120Hz, men hvordan den brukes i praksis vet jeg ikke. Husk også at det er mange som synest de har kraftfull bass fra stativhøyttalere eller annet som ikke har særlig elementbestykning. Man må nesten ha hørt det for å vite hva man går glipp av.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    nb skrev:
    Ole I skrev:
    Bør ikke være nødvendig med AB test for å sjekke om man har LFE eller ikke?
    Vet ikke hvor mye som går til den i musikkmateriale - etter specen går den vel opp til 120Hz, men hvordan den brukes i praksis vet jeg ikke. Husk også at det er mange som synest de har kraftfull bass fra stativhøyttalere eller annet som ikke har særlig elementbestykning. Man må nesten ha hørt det for å vite hva man går glipp av.
    Var DVD/BD jeg tenkte på her.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Skal man høre at man mister noe, uavhengig av hva det gjelder, så må man nesten AB teste.
    Joda, men akkurat dette finnes det sikkert en standard for, antar jeg?

    ...Og jeg kommer ikke til å kjøpe meg surroundreceiver og sub bare for å teste om jeg synes jeg får med hele frekvensspekteret gjennom 2-kanals PCM i dag.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Det er nok korrekt som mange her hevder. LFE-lydsporet går tapt ved nedmiksing av multikanal til stereo. Velger man PCM-ut på digitalutgangen, er også LFE-sporet fraværende. Eneste måten å få med LFE-sporet på er bitstream på digitalutgangen inn i en surround dekoder, eller å kjøre fullt multikanal ht-oppsett på analogutgangene.

    Altså: Multikanal nedmikset til stereo = tapt LFE-kanal. Uansett hvordan man kobler, eller konfigurerer ht-oppsettet.

    mvh
    kabelsatan
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    20 bit with dual mono Burr Brown pcm63 .
    To stk: Ecc81/at7 rør(mull,telefunken etter smak)
    "Redbook" 1990 tallet,helt ok lector....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn