Bluesound Node2 i eller Topping D70S

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Har kjøpt en Tandberg TR1000 og ett sett TL3520 høyttalere. Bruker også Patos B300.

Må ha en streamer og DAC. Ser akkurat nå på disse to alternativene:

* Bluesound Node2i. Koster vel 5500. Ser den får meget gode tilbakemeldinger og er en alt i ett boks.
* Topping D70S med i første omgang streaming via Android mobil (Samsung S21) og UAPP med kabel fra mobil til DAC. Koster vel 7000.

Er veldig usikker på hva som er riktig vei for meg. Toppingen er vel mer fleksible på sikt og kan brukes til flere framtidige oppsett. Men er redd å streame via mobil ikke er optimalt. Men budsjettet stopper andre kjøp på en stund i alle fall.

Hva mener dere?
 
Sist redigert:

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Tror jeg ender opp med en Raspberry Pi med Volumio (eller lign.) og kanskje en Topping E30. Vurderte en HifiBerry DAC (eller lign.), men en ekstern DAC er mer fleksibel.
 

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Lurer på å gå opp til en Topping D50s. Har en E30 fra før som fungerer bra på TVen. Kjører TV-lyd via den og inn til et sett med Sonos Play5. Kjører også Spotify på TVen via E30 og inn til en Huldra 10. Blir bra lyd. Bedre enn når jeg streamer direkte på Sonosene, synes jeg.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
En streamer er en datamaskin. Kjøp topping eller den nye cambridge dacen og bruk pc. Jeg har ikke prøvd bluesound, men hørt i butikk og funker sikkert helt fint.

Men streamere og servere er bare en datamaskin. Pc mac fungerer veldig bra som kilde.
 

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
En streamer er en datamaskin. Kjøp topping eller den nye cambridge dacen og bruk pc. Jeg har ikke prøvd bluesound, men hørt i butikk og funker sikkert helt fint.

Men streamere og servere er bare en datamaskin. Pc mac fungerer veldig bra som kilde.
Kommer en raspberry PI som skal brukes som streamer. Så blir det en ToppingDAC som får jobben med å lage analoge signaler til forsterkeren(e).
Bruker smart-TV appen til Spotify og TunedIN som kilde på stua og en ok DAC. Synes det blir bra både på Tandbergen og Sonos Play5ene.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Har hatt utrolig mye problemer med Bluesound 2. Enda et problem har oppstått nå, lyser konstant rødt og vil ikke på. Noe som er ganske vanlig pga dårlig powersupply etter noen googlesøk. Styr unna.
 

MikaelP

Medlem
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
7
Antall liker
5
Sted
Agder
Veldig fornøyd med Bluesound Node 2i her. Bruker den sammen med en ekstern DAC. Veldig brukervennlig interface og god lydkvalitet for pengene.
Har også Raspberry Pi med Volumio som sender via USB til DACen, men den blir lite brukt.

Har tidligere hatt en Node 2 med dårlig powersupply og den byttet Hifi-klubben til helt nytt produkt uten spørsmål.
 

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Veldig fornøyd med Bluesound Node 2i her. Bruker den sammen med en ekstern DAC. Veldig brukervennlig interface og god lydkvalitet for pengene.
Har også Raspberry Pi med Volumio som sender via USB til DACen, men den blir lite brukt.

Har tidligere hatt en Node 2 med dårlig powersupply og den byttet Hifi-klubben til helt nytt produkt uten spørsmål.
Kan jeg spørre hvilken DAC du har koblet til Node2i'en? Og synes du det gir bedre lyd? Spør fordi en av styrkene til Node2i er den gode innebyggede DACen. Men skjønner jo at det finnes bedre DACer enn den :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Er det noen som har Bluesound med vault eller hva det heter? Har jeg forstått det riktig at man da kan rippe hele CD samlingen til en intern harddisk og ha den tilgjengelig via fjernkontrollen? Høres meget moderne og praktisk ut for en som meg. :)
 

MikaelP

Medlem
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
7
Antall liker
5
Sted
Agder
Kan jeg spørre hvilken DAC du har koblet til Node2i'en? Og synes du det gir bedre lyd? Spør fordi en av styrkene til Node2i er den gode innebyggede DACen. Men skjønner jo at det finnes bedre DACer enn den :)
Jeg bruker en Electrocompaniet ECD-2 DAC til en Electrocompaniet 4.8 Pre til effektforsterkere i balansert oppsett. Lyden får hos meg betydelig bedre kropp og detaljer enn om jeg f.eks bruker analog utgang fra Node 2i (og bruker den som Pre) og rett i effektforsterker. Jeg er enig i at Node 2i RCA ut låter bra og jeg bruker dette som alternativ.
 

MikaelP

Medlem
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
7
Antall liker
5
Sted
Agder
Er det noen som har Bluesound med vault eller hva det heter? Har jeg forstått det riktig at man da kan rippe hele CD samlingen til en intern harddisk og ha den tilgjengelig via fjernkontrollen? Høres meget moderne og praktisk ut for en som meg. :)
Ikke direkte svar på ditt spørsmål. Men, alternativer er f.eks å koble opp en nettverksdisk mot Node 2i slik jeg gjør. Jeg har all rippet musikk tilgjenglig i Bluesound-appen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ikke direkte svar på ditt spørsmål. Men, alternativer er f.eks å koble opp en nettverksdisk mot Node 2i slik jeg gjør. Jeg har all rippet musikk tilgjenglig i Bluesound-appen.
Jotakk, men det passer nok ikke så bra for meg. Jeg må ha noe som er fullstendig intuitivt og plug & play. :)
 

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Innlegg
409
Antall liker
32
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg hadde den med 1 terra, tror jeg det var, og det fungerte veldig bra.
Rippingen var litt treg av og til.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.398
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Er det noen som har Bluesound med vault eller hva det heter? Har jeg forstått det riktig at man da kan rippe hele CD samlingen til en intern harddisk og ha den tilgjengelig via fjernkontrollen? Høres meget moderne og praktisk ut for en som meg. :)
Jeg har hatt Bluesound Vault 2 i noen år (helt fra versjon 2 kom på markedet). Ja du kan rippe hele CD-samlingen direkte på den innebygde harddisken. Jeg har rippet over 1000 CDer og det er kun en håndfull som ikke har latt seg rippe. Jeg har også kjøpt endel hi-res album (24bit) fra f.eks hiresaudio.com og de laster seg automatisk ned på harddisken. Lydmessig så er det den beste digitale avspillingen jeg har hatt. Testet mot en Oppo spiller jeg har og brukte den som drivverk inn i samme dac og Vaulten hadde klart best lyd.
 
Sist redigert:
Topp Bunn