Bluesound,MQA og DAC

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Hei jeg har søkt og lest rundt omkring men jeg blir fremdeles ikke klok på dette jeg nå spør om:

Jeg har Bluesound Node2i og lurer på å oppgradere med en ny DAC (eller brukt) til denne, spørsmålet er da; Må DAC være MQA sertifisert for at jeg skal få utnyttet MQA teknologien eller holder det med at Node2i dekoder og sender videre til en DAC som da kan behandle signalene?
Hvilke DACer må jeg da eventuelt se på om det fungerer slik jeg har beskrevet eller om det ikke gjør det.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Kan ikke gi deg den tekniske forklaringen, men hvis ikke din eksterne dac håndterer MQA, hjelper det nok ikke at Noden gjør det. Ihvertfall er det slik med min Node 2. Veldig irriterende fordi jeg heller ikke finner noen modus i Blirsound som lar meg velge bare non-mqa.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.481
Antall liker
15.108
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Slik jeg har forstått det så må den eksterne dacen håndtere MQA formatet. Noden sender digitalt signal ut som er ubehandlet. Det er sånn jeg oppfattet det den gangen jeg spurte og det hadde vist noe med b.la lisenser å gjøre.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
For å få Node2 til å behandle MQA må analogt signal sendes ut fra den. Er ikke sikker på om den vil pakke fult ut, mener jeg ikke fikk mere enn 96 Khz når jeg testet. Siden jeg kom frem til at for meg hørtes MQA ut som god gammeldags loudness så har jeg latt fomatet seile sin egen sjø.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Første "unfold" skjer jo i Tidal. Utover det har det ikke noe poeng. Kun upsampling likevel.
Ikke nødvendig med MQA dac.

PS: MQA gir ikke noe som helst positivt bortsett fra noen som hevder de liker det.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Her er signalveien for et MQA-album hos meg. Jeg bruker TIDAL via Roon fra en Node 2i, digitalt inn i en Lyngdorf TDAI-2170. Har aldri hørt noen forskjell mellom MQA og ikke-MQA og forholder meg ikke til det, annet enn at jeg ser at noen album på TIDAL bare finnes i MQA.
Skjermbilde 2020-07-01 kl. 20.37.09.png
 

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg skal ikke sette i gang en stor MQA diskusjon her, jeg mener jeg hører forskjell pr. i dag og synes egentlig DAC'en i Node er ganske bra men jeg synes den er litt "hard" slitsom å lytte til over tid så jeg tenkte på en litt mer luftig lyd som ikke er så hard i diskanten.
Men føler ikke det er et must, men noe jeg vil vurdere hvis den rette DAC'en dukker opp, derav dette spørsmålet så jeg vet hva jeg skal se etter :)

Takker forøvrig for svar selv om jeg kanskje føler meg like klok. :D

Fant også denne linken som igjen gjorde at jeg følte meg enda mindre smart enn når jeg satt ut på dette "eventyret"

 
Sist redigert:

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Føler jeg er litt i samme båt som deg, 78H2.
Node2i synes jeg gjør en god figur, da den er ett velfungerende klnderegg til bare 5000kr.
Vært fint med en god dac, men synes det er en uoversiktlig jungel å navigere i.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Første "unfold" er den kritiske. Dette er støttet både i Tidal app'en og ikke minst i Roon. Som nevnt tidligere her er "unfold" 2 og 3 ren oppsampling (og filter) og utgjør ikke det store.
 

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Første "unfold" er den kritiske. Dette er støttet både i Tidal app'en og ikke minst i Roon. Som nevnt tidligere her er "unfold" 2 og 3 ren oppsampling (og filter) og utgjør ikke det store.
Så da skjer den første i telefon/nettbrett, så i node2 og så spiller det altså ingen rolle hvilken DAC man bruker så lenge den kan ta imot signaler som er 96/24?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Så da skjer den første i telefon/nettbrett, så i node2 og så spiller det altså ingen rolle hvilken DAC man bruker så lenge den kan ta imot signaler som er 96/24?
Om Node2 "unfolder" 44.1 MQA til 88.2kHz og 48 MQA til 96kHz, så vil naturligvis dette bli sendt til DAC. "Unfold" 1 er alltid dobling av frekvensen. Resten er i utgangspunktet ganske irrelevant. Forøvrig synes jeg MQA som er lossy komprimering er noe man bør styre unna så langt det er mulig.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Som andre sier, jeg skal ikke i diskusjon om MQA, men for meg, det låter helt fantastisk, særlig gamle albumer ( 70’-80’) som har blitt remastred i MQA.
 

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Nå fant jeg, ute på det store intarwebben, et svar jeg endelig tror jeg forstår:
BlueSound is clear in their instructions as to how to deal with MQA and an external DAC. Below is their exact quote regarding the issue. Hope it clarifies.
"
Bluesound Players are a full MQA playback solution. They will decode and render MQA playback up to 24/192. If however you are connecting an external DAC, the maximum output will be 24/96 and MQA processing is not happening in the DAC.

If you have an external DAC that is certified by MQA, you may bypass Bluesound's MQA rendering process in the Bluesound NODE 2 or VAULT 2 and send the pure untouched music bits directly via TOSLink Optical or Digital COAX output for processing by your external DAC.

  • In the Player Selection Drawer, press the Settings icon next to the selected NODE 2 or VAULT 2
  • From the Audio Settings page, set Tone Controls to Off
  • Set Audio output levels to Fixed
  • MQA External DAC will no longer be grayed out, set this to Yes
  • Close Audio Settings
The Bluesound NODE 2 and VAULT 2 will now bypass MQA processing."
Det er nok det TGB har fortalt her, men det ble litt enklere for meg å forstå når det ble forklart slik :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Så da skjer den første i telefon/nettbrett, så i node2 og så spiller det altså ingen rolle hvilken DAC man bruker så lenge den kan ta imot signaler som er 96/24?
Telefon/nettbrettet er kun en fjernkontroll til Node2 og gjør ingenting med signalet. Bare prøv; Start et album i appen og steng telefonen. Musikken flyter fint likevel :)
 

Dalix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2019
Innlegg
121
Antall liker
47
Jeg skal ikke sette i gang en stor MQA diskusjon her, jeg mener jeg hører forskjell pr. i dag og synes egentlig DAC'en i Node er ganske bra men jeg synes den er litt "hard" slitsom å lytte til over tid så jeg tenkte på en litt mer luftig lyd som ikke er så hard i diskanten.
Men føler ikke det er et must, men noe jeg vil vurdere hvis den rette DAC'en dukker opp, derav dette spørsmålet så jeg vet hva jeg skal se etter :)

Takker forøvrig for svar selv om jeg kanskje føler meg like klok. :D

Fant også denne linken som igjen gjorde at jeg følte meg enda mindre smart enn når jeg satt ut på dette "eventyret"

Nettopp dette med lyttetretthet har jeg også erfart. Brukte en tid Hegel HD10 som ekstern dac, mye bedre.. Uten å henge meg opp i Mqa, så vil en ekstern dac forbedre mye. Hvilken dac er opptil bruker. Mye bra der ute, Chord feks.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Men å kjøpe en helt ny dac nå uten MQA, er umulig. Når man skal selge den igjen(det skjer, tro meg) kanskje bare om et par år, da etterspør "alle" MQA, og har den ikke det, blir den mindre attraktiv og man må kanskje nøye seg med en lavere pris for å få solgt den.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei jeg har søkt og lest rundt omkring men jeg blir fremdeles ikke klok på dette jeg nå spør om:

Jeg har Bluesound Node2i og lurer på å oppgradere med en ny DAC (eller brukt) til denne, spørsmålet er da; Må DAC være MQA sertifisert for at jeg skal få utnyttet MQA teknologien eller holder det med at Node2i dekoder og sender videre til en DAC som da kan behandle signalene?
Hvilke DACer må jeg da eventuelt se på om det fungerer slik jeg har beskrevet eller om det ikke gjør det.
Skal en sende til DAC med MQA oppløsning, må DAC kunne behandle det også.

Jeg hadde gjerne sett etter en som kan behandle DSD.

Men om en hører forskjell, variere til person til person og utstyr du har å spille med.

Se her hvis du lurer på hva dette egentlig er: Hva er MQA ???
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Finnes det en liste over dakk'er som har MQA innebygget? Eller noen som orker å sette opp en?
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Gidder ikke, men jeg har en dac/streamer med mqa/roon
Teac NT-505
Godt fornøyd med den etter en ukes hyggelig bekjentskap.

Og from the top of the head:
Topping D90 MQA
SMSL M400 og M500
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.203
Antall liker
3.123
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Nå fant jeg, ute på det store intarwebben, et svar jeg endelig tror jeg forstår:

Det er nok det TGB har fortalt her, men det ble litt enklere for meg å forstå når det ble forklart slik :)
Har Node 1, første generasjon, og prøver en Topping D90SE dac her, som da har MQA.
Har prøvd oppskriften her, uten at det hadde noen effekt. Får ikke aktivert MQA external DAC.

Anyone ?

Har slik sett sendt forespørsel til Bluesound her så avventer svar derfra, men utålmodig ;)
 
Topp Bunn