BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det blusern :) Har kikket på den dyreste hos Dipper og håper den lyder bra?
    Ha en fin dag

    mvh
    Har dessverre ikke hørt den Abbey Road halfspeed. Du får google litt før du legger så mange penger i det. 🙂
    Min er bra, dessuten 180g uten at det behøver å bety noe.
    Håper dagen blir fin for deg også. 😊
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.515
    Antall liker
    15.429
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Her er det mange ulike pressinger å velge på. Den kom opprinnelig ut i 1973.

    Det er denne jeg har på LP :


    To ulike relativt nye som er i salg:


    Som sagt mye å velge blant, og alle er nok ikke like bra, sjøl om det i utgangspunktet er god lyd på innspillingen.

    Måtte sjekke hvilken pressing jeg har og jammen ser det ut til at jeg har samme pressing som deg Blues(y) Forøvrig så har jeg lest at han aldri var helt fornøyd med innspillingene sine og derfor så kan du høre mange av hans låter innspilt på nytt på en del album.
    IMG_4662.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sjekke hvilken pressing jeg har og jammen ser det ut til at jeg har samme pressing som deg Blues(y) Forøvrig så har jeg lest at han aldri var helt fornøyd med innspillingene sine og derfor så kan du høre mange av hans låter innspilt på nytt på en del album.
    Vis vedlegget 1017831
    Det ser ut til å være den samme ja. 👍🙂

    Som du er inne på. Martyn var en plaget sjel. Det var kanskje derfor alkoholen tok overhånd.
    Han var vel egentlig lite fornøyd med hele seg sjøl. Men det ble jo kunst av det.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.064
    Antall liker
    7.921
    Torget vurderinger
    12
    John Martyn ja. Jeg har bare livealbumet Philentropy. Det ble kjøpt i sin tid pga den nydelige liveversjonen av Sunday’s child.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    John Martyn ja. Jeg har bare livealbumet Philentropy. Det ble kjøpt i sin tid pga den nydelige liveversjonen av Sunday’s child.
    Trodde jeg hadde hørt det meste med Martyn, men her er det et høl.
    Takk for tipset Trond.

    Tror du trygt kan hanke inn "Solid Air" og "One World" . Blir fort flere også. 🙂

    Foruten å være en god tekstforfatter var
    Martyn original i sitt gitarspill, og hadde i det hele tatt en særegen stil. Ikke vanskelig å høre at det er han. Til tross for en melankolsk grunntone hadde han humor også.

    Er vel minst like kjent med Clapton denne.
    Ellers ganske mange som har covret "May You Never", men det er Martyn sin låt.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240426_192553.jpg

    Det går mot tider med mer lys og varme.
    Maja er en allsidig brukshund. I dag har hun vært med og pakket resten av vinterveden over i sekker.
    Tok i litt mye i høst, så det blir nok ved på hytta også. 🙂


    Jeg har lagt merke til en ting.
    De som klager mest over været, er de folka som er minst ute... 🤔😆

    IMG_20240426_170856.jpg

    Et slags vårtegn her hos oss hvor vi bor, er når det lander en gakkgakk i dammen på jordet. Da blir jeg litt glad, og får sneven av det jeg tror kalles vår-yr. Det er som et bittelite rush i kroppen, som fortsetter videre opp i hodet, slik at hjernen klarner, og man kommer på at man har en fin surøl liggende på lur. 🥰
    IMG_20240426_172429.jpg


    Jeg har angra litt på at jeg ikke kjøpte Norsk Utflukt's Heder & Verdighet da den kom ut. Vinylen ble relativt raskt sluttsolgt.
    Nok en gang var frelsen å finne hos Vinyl & Kaffe på Hamar. Ingen til salg på discogs, men fin pris av Busterud. Den er så trang i hølet at den neppe er spilt. 😊
    Dette albumet er minst like bra som de som kom for noen år sida. De har spedd på litt med blåsere og strykere her og der, så lydbildet er litt mer variert. Det er et stort pluss, for Saabye Christensen gjør som før, - han messer monotont sine vers preget av mørkesvart humor, mens kompet maler på, på sedvanlig vis. 😊

    De er lik seg sjøl, +litt Tom Waits.

    t6722_OneMinuteYoureYoung_IVORY-BLK__73339.jpg

    Air Fryer skal jeg IKKE ha!
    God helg. 🙂
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    712
    Antall liker
    1.584
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 1018789
    Det går mot tider med mer lys og varme.
    Maja er en allsidig brukshund. I dag har hun vært med og pakket resten av vinterveden over i sekker.
    Tok i litt mye i høst, så det blir nok ved på hytta også. 🙂


    Jeg har lagt merke til en ting.
    De som klager mest over været, er de folka som er minst ute... 🤔😆

    Vis vedlegget 1018744
    Et slags vårtegn her hos oss hvor vi bor, er når det lander en gakkgakk i dammen på jordet. Da blir jeg litt glad, og får sneven av det jeg tror kalles vår-yr. Det er som et bittelite rush i kroppen, som fortsetter videre opp i hodet, slik at hjernen klarner, og man kommer på at man har en fin surøl liggende på lur. 🥰
    Vis vedlegget 1018741

    Jeg har angra litt på at jeg ikke kjøpte Norsk Utflukt's Heder & Verdighet da den kom ut. Vinylen ble relativt raskt sluttsolgt.
    Nok en gang var frelsen å finne hos Vinyl & Kaffe på Hamar. Ingen til salg på discogs, men fin pris av Busterud. Den er så trang i hølet at den neppe er spilt. 😊
    Dette albumet er minst like bra som de som kom for noen år sida. De har spedd på litt med blåsere og strykere her og der, så lydbildet er litt mer variert. Det er et stort pluss, for Saabye Christensen gjør som før, - han messer monotont sine vers preget av mørkesvart humor, mens kompet maler på, på sedvanlig vis. 😊

    De er lik seg sjøl, +litt Tom Waits.

    Vis vedlegget 1018795
    Air Fryer skal jeg IKKE ha!
    God helg. 🙂
    Den plata er super!!
    Ved er supert, og bærer håp om lune tider når høsten kommer!!
    Hund er helt supert!! Livet hadde vært mye fattigere uten!!
    MEN!!! Surøl??!!
    Der ramla jeg av lasset!
    🤣🤣
    Ha en fortsatt strålende helg!
    😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dobbelt så glad i dag 🙂🙂
    To ender i dammen !
    IMG_20240427_081628.jpg

    Et vakkert Stokkand-par.

    En av de lokale vinylpusherne hadde denne til salgs :
    IMG_20240427_085334.jpg

    Denne har jeg hørt en del på streaming.
    Jeg anbefaler denne til de som vil ha noe rolig og god musikk å slappe av med.

    IMG_20240427_085215.jpg

    Jeg vet ikke hva som menes med, "Loser Edition", men det er flere ting som er litt spesielt her.

    Jeg får litt samme følelse som da jeg kjøpte LPer da jeg var ung. Et album var av og til en godtepose full av overraskelser.
    Coveret kunne være påkostet med ulike fikse detaljer og fysiske ting som gikk an å gjøre.
    Type; Stg Pepper, Dark Side Of The Moon, All Around My Hat (Steeleye Span), Stand Up (Jethro Tull), Tom Robinson Band, m sjablong osv.
    Ikke sjelden fulgte det med plakat, klistremerker og mye annet.

    Så tilbake til saken.
    Her er det klar vinyl (uten feil).
    Det er trykt innercover med bilde på ei side og diverse info på andre.
    (Innercoveret er forøvrig byttet ut med et som er mer skånsomt, slik jeg gjør hvis det medfølgende ikke oppfyller kravene.)
    Det følger med stor plakat, også noe jeg oppdaget helt tilfeldig da innercoveret ble byttet:
    IMG_20240427_090522.jpg

    Det står noe skrevet på innsida. 🙂
    IMG_20240427_090437.jpg


    Mye for penga her, eller i hvertfall mer enn vanlig.
    IMG_20240427_090321.jpg

    Det beste er likevel musikken.
    Jeg synes denne plata fortjener mer oppmerksomhet.




    Helt nydelig album som har vokst på meg mer og mer.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.394
    Antall liker
    63.505
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    @oal
    Surøl er en av livets bonuser, men sikkert ikke for alle. Akkurat som pultost, rakfisk, trugeturer (dårlig gli), og Linda Ronstadt. 🧡
    Alt bør prøves.
    Vår stund på jorden er ikke lang. 😊

    Takk for hyggelig respons, og god helg til deg også.
    Skader heller ikke å prøve en Air Fryer 😆
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Skader heller ikke å prøve en Air Fryer 😆
    Har prøvd. Fant ut at jeg har nok greier i kjøkkenskapet som jeg ikke bruker.🙈

    Ellers så er det et par ting som er uprøvd, men får satse på at jeg er med rundt ei stund til.
    Nå nylig satte jeg "check" på Raspeball på Sotra! 🥰
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Va med surströmmng og surøl da :giggle:
    Ja, surøl er nevnt. Godt surøl er noe av det beste som finnes.
    Surströmming har ikke kommet min vei, men jeg er rå på hollandsk Matjesild! 😆


    4-IMG_4169.jpg



    😊
    Bildene i linken er tatt av @_RoDa_ da vi besøkte Karmana i Nederland i 2014. Minnerikt! 🥰
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.912
    Antall liker
    14.039
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Snart 10 år siden Hilversum. 😅
    ….og 10 år før det bygde jeg høyttalerne som når har kommet hjem.
    Kanskje vi jubilerer om 10 år med en tur til Hilversum igjen? 😁😁

    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240428_161011.jpg

    Taking Tiger Mountain (By Strategy)
    Brian Eno 1974.
    Jeg kjøpte plata sånn ca1980, så den har vært med ei stund.
    Hans andre solo-album, og det er akkurat hva det ser ut som. Art Rock.
    Jeg vil si det slik, at der hans andre foretak på samme tid, - Roxy Music, skraper i kanten på sjangeren, så er Eno alene godt nedgravd i materien.
    Dette går neppe an å være likegyldig til.
    Enten synes man det er innmari kult, eller så
    hæler man ikke høre på det.
    Uansett er det uhyre kreativ musikk.
    Phil Manzanera er også her musikalsk makker. Bandet ble involvert i en slags systematisk kreativ prosess som Eno kalte "Oblique Strategies" hvor man benyttet ulike kort som ga en retning for hvor man skulle gå i skaperprosessen. Det er sikkert derfor albumtittelen er som den er.


    Tekstene er minst like spesielle som musikken.
    Jeg synes mye av det er morsomt, og hver gang jeg spiller plata, kanskje en gang i året, så undrer jeg meg på hvor alt dette kommer fra.


    BURNING AIRLINES GIVE YOU SO MUCH MORE
    Screenshot_20240428_164052.jpg


    Første spor på side 2 er "Third Uncle"
    Den er det flere som har covret.
    Bl a Bauhaus. Det er helt sikkert mange som tror det er deres egen, men Eno altså.

    Jeg liker originalen best, med Manzaneras frenetiske gitarspill og et driv som et lokomotiv som er på kanten til å spore av.

    Hvis du er lei og vil høre noe (gammelt) nytt, så prøv deg på Eno.
    Han har også laget en del såkalt Ambient music, som nærmest er landskaper laget av musikk. Feks Music for Airports og Music for Films
    Bortsett fra mange album solo og Roxy, så har han vært involvert som musiker og produsent på et anseelig antall produksjoner. Han har vært produsent for Bowie Talking Heads, U2 og Coldplay (iiich!), for å nevne noen.
    Ganske kjent er samarbeidet Robert Fripp på ulike ting, og med David Byrne m "My Life in the Bush of Ghosts."

    IMG_20240428_161050.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja...... Han kunne virkelig ha blitt til noe 🤣 🤣 🤣 🤣

    Ja, det var det jeg sa. 🙂
    Han havna jo ut i ei hengemyr av ballader og popsvisker. Damer, sprit og biler ble mer interessant enn musikk.

    I 1968 var Rod Stewart helt ukjent.
    Jeg mener jeg har lest at Ron Wood fikk han med seg, slik at det ble han som sang lead vocal på de fleste låtene på Jeff Becks Truth. Det var Truth som fikk fart på karrieren.
    Et album som var banebrytende og modell for mye som skulle komme senere.
    Led Zeppelin hadde neppe eksistert hvis Page ikke hadde hørt Truth-albumet som ga inspirasjon til deres debutalbum. Den med zeppeliner luftskip på coveret.
    Det er lett å høre at Stewart var noe helt spesielt.

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot_20240430_004016.jpg

    Sandy Denny døde under tragiske omstendigheter i april 1978.
    Hun viste symptomer på bipolar lidelse.
    Antagelig en vesentlig årsak til at hun etterhvert hadde et alkohol og narkotika-problem. Hun døde som følge av hodeskade etter fall. 31 år gammel. En trist skjebne.

    IMG_20240430_005201.jpg

    Plata har jeg kjøpt på Gjøvik Musikkhandel.
    Antagelig i 1989, da jeg bodde på andre sida av Mjøsa. Begynner å bli lenge sia det.🙂
    IMG_20240430_005058.jpg


    Hun sang vakkert. Kunne både formidle og bevege.

    IMG_20240430_011721.jpg

    Fairport Convention, "Liege & Lief ", er nok ei av de platene som blir med meg til den øde øya.
    Også kjøpt på Gjøvik Musikkhandel, så jeg hadde vel et raptus tenker jeg.😊

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Til og med Atlantic Crossing leverte han mye bra (min mening). Derfra og ut... vel, not so much.
    Jeg er så lei Sailing, at jeg orker ikke spille den.
    -Men du har vel rett. Det er noe kvalitet der, men det var også der det begynte å skjære seg. "Sell out", som det heter på godt norsk. 🙈😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Synes du kutter litt for tidlig, hans andre album på Warner, A Night on the Town fra -76
    bør nevnes. En reprise på Atlantic Crossing? Med flere av de samme musikerne og samme produsent.
    Jo kanskje, men 1976 var et nokså bra plateår. 😊
    Stewart var ikke særlig spennende blant mange andre utgivelser, synes jeg.
    Det er lov å mene noe annet, men jeg holder på mitt. Synes Stewart var best med Faces. 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart vi ikke liker hva israelerne holder på med i Gaza. Ære være dem som sier fra om dette, men vi valgte å gå ut på tur, i stedet for å gå i tog.
    Flott vær og nydelig utsikt over Mjøsa.
    IMG_20240501_235219.jpg


    IMG_20240501_233721.jpg

    Vi fant blomstrende Tysbast i år også.
    Det er litt spennende hvert år.
    Blomstrer tidlig på bar gren. Svært giftig, og fredet.
    IMG_20240501_192815.jpg


    Maja erklærte badesesongen for åpnet.
    Hun måtte gå i Mjøsa uten meg.
    IMG_20240501_233623.jpg


     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.724
    Antall liker
    58.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at Mountain blir spilt borte hos @soundscape. Ikke ofte en ser at noen gjør akkurat det her på sentralen. 👍🥰
    Jeg har nok sagt noe av det som kommer her tidligere, men Mountain trenger absolutt litt omtale. 😊
    De var ett av de gamle, store rockebanda som viste vei mot tungrocken.
    Et godt og tight band med dyktig besetning på alle instrumenter.
    Corky Laing, trommer, Felix Papparaldi på bass.
    Leslie West var et forbilde for mange gitarister, og få hadde en slik fet tone som han.
    Deres tre mest kjente låter er kanskje
    "Theme for an Imaginary Western", "Mississippi Queen" , (den med cowbells🙂) . og "Nantucket Sleigh Ride".(To Owen Coffin). Et mesterverk i rockehistorien.

    Papparaldi tok ideen til låta fra Herman Melvilles kjente roman "Moby Dick".
    Fortellingen om kaptein Ahab og hans mannskaps jakt på den hvite hvalen m samme navn. En lettbåt ble satt ut fra skuta for å harpunere hvalen. Hvalen dro mannskapet langt til havs, en farlig og fartsfull reise som ble kalt Nantucket Sleighride. De havnet i skipsnød. Uten mat ble de tvunget til kannibalisme, og den som trakk korteste strå var yngstemann ombord, Owen Coffin.
    Han ble spist. Sangen er tilegnet han.


    Teksten er skrevet av Felix Papparaldis kone Gail. Visstnok skal teksten ha en dobbel betydning hvor Felix utroskap til en kvinne kalt Robin-Marie er tema.
    Gail stod også for den særegne cover-art som pryder Mountains klassiske albums, og var på flere sett viktig for bandets identitet.
    IMG_20240502_231750.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn