BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du blues, du blues :)
    7 år siden sist, så kanskje jeg skal gjenbesøke den såvidt 40 år gamle RoDas tanker og vurdere om det må revurderes?
    Morsomt eksperiment om ikke annet 😅

    Dagens _RoDa_ hadde for anledningen på "bestemors drøm" fra verdens minste nettbutikk run4.no
    Steigen løpesokker med gnagsårgaranti, sterkt anbefalt.

    Vis vedlegget 1003686




    GamleRoDa aksepterer UngeRoDas områder og tar utfordringen

    btw, låvedører er penere med lyst trekk og fint treverk

    Vis vedlegget 1003687



    Støttes! Fortsatt vellykket! Avundsjuka borte, sikkert pga engelsk trebokstaverssub som deles på 40-ish hjemme også.
    Suben i @bluesbreaker sitt anlegg er noe av grunnen til at det er så kult!

    @vipa koste seg også

    Vis vedlegget 1003688




    GamleRoDa opplever det litt annerledes. Mer detaljer på Bluessound ala 2024.
    Mens gamlesounden kanskje hadde en viss karakter eller egenlyd så oppleves nysounden mer rett gjennom, hull gjennom eller ufarget om du vil.
    Det derre Boine vanngreiene var rett og slett vått i stua! Godt hjulpet av fine NuffeMaja såklart 😅:D:D




    Ditto! Noe som jeg synes nysounden gjør bedre er at det er mer naturlig størrelse på elementene i lydbildet.
    Mens gamlesound gjorde ting lager than life har nysound en mer naturlig presentasjon. Fortsatt stort lydbilde og før jeg ble innlyttet så var det uvant høyde.
    En refleksjon er at jo bedre en konstruksjosmetode - her magnestat - gjøres, jo mindre låter det av metoden.
    Vet ikke om det gi mening , men jeg synes at jo bedre høyttalerne er, jo likere låter det. Modellene høyest på stigen låter mindre som åpen baffel, dipol, horn etc enn de rimeligste modellene gjør.



    Tja, vet ikke helt. Reflekterte ikke over dette i nysounden. Enten er det bedre, eller så bryr ikke GamleRoDa seg så mye om det.
    Opplevde altså ikke dette som et område som det ikke leveres på.
    Presist nok. Detaljert i massevis.

    @vipa er i utgangspunktet presis nok han. Men da den rette plata kom på så ristet det såpass av kamera slet med fokus og vipa kunne hoppet rett inn som vikar for Finn Carling. I et rom i et hus i en hage. På bøgda.

    Vis vedlegget 1003689 Vis vedlegget 1003690




    Ska sei!
    Ikke så uenig i dette. Men jeg synes minusene har blitt mindre og knapt verdt å merke seg.
    Men, ja, dette er ikke det mest brutale. Selv om det er litt brutalere enn gamlesounden. Mer detaljer synes jeg det har nå.

    Digger dette oppsettet og racket med alt dets innhold gi et sterkt vil-ha behov!

    Vis vedlegget 1003691

    Platespilleren er noe av det aller vakreste jeg vet om!

    Vis vedlegget 1003692
    Vis vedlegget 1003693
    Vis vedlegget 1003694

    om det skulle være noe som helst tvil:

    Vis vedlegget 1003695

    Digger deg og digger oppsettet ditt @bluesbreaker
    Takk for en god dag!
    Takk for turen @vipa


    mvh
    Akkurat slik anlegg vil jeg ha! 🤩😍🤩😍🤩
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Di store verden @_RoDa_ 🤩

    Kreativt og morsomt at du tar fram det du skrev da du og @gismo var her for 7 år sida.
    Han slenger innom med ujevne mellomrom
    (var her senest i går), men du og jeg treffes ikke så ofte. Desto mer gledelig at dere tok turen.
    Jeg vet ikke riktig hva jeg skal si til alle de fine orda over her, -det er nesten så jeg blir litt forlegen.
    En ting er sikkert; - det er tydelig at du EGENTLIG er en panelmann. 🤩
    Morsomt for meg at du liker dette anlegget Det er nok likevel ikke et oppsett alle og enhver ønsker seg. Sjøl om de har aldri så snill kjerring. 😆

    Jeg trenger ikke kommentere mer, annet enn å si at du absolutt har fått med deg at høyttalerne har vokst, og at det nå er mer av alt, samtidig som minuser fra 1.7 er blitt ferre.
    Tusen takk min venn.
    Jeg håper det ikke blir 7 år til neste gang.

    PS
    Tipper det låter bra hos deg også, når Mari Boine skvetter vann ut i rommet. 😊
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det har skjedd litt i Blåskogen denne uka. 🙂
    Jeg hadde besøk av @gismo dagen etter RoDa og vipa var her.

    Agendaen var satt;
    Michi X5 skulle prøves på Maggie.

    Screenshot_20240308_131102.jpg

    En skikkelig bamse av en integrert forsterker som gir 2x600watt effekt ut i 8ohm, og 350 i 4.
    Dette er en AB forsterker. Altså ikke switch mode/klasse D.
    Den drar trolig nokså mye strøm til å være en forsterker som blir produsert i relativt stort antall.
    I dag som alt skal være grønt.

    "Alle" sier at Magnepan må ha mye effekt, så da prøver vi denne. 🙂

    Først må jeg si at det er ikke første gang jeg prøver en stor transistorforsterker på Magnepan.
    Ingen amper med transistor låter likt, sjøl om noen er mer like enn andre.

    Det samme må sies om Octave.
    Den er nokså spesiell i fht hva de fleste forbinder med såkalt rørlyd.
    (Et ord som jeg ikke klarer eller vil forholde meg til, for jeg har hørt så mye forskjellig presentasjon, ettersom hvilken rørforsterker som blir benyttet)

    Vel. Octave er i hvert fall ikke kun varme, fløyel, og velbehag, - sjøl om slikt til tider også kan være tilstede.
    Octave blir ofte beskrevet som en forsterker med futt og fart. Særlig hvis en sammenligner med de fleste andre rørkonstruksjoner.

    En anmelder skrev for noen år sida noe slikt :
    "Sounds like transistor, but far more randier" . 🙈😆
    Det er vel litt upresist, men har et snev av sannhet i seg.
    Hvis man kjenner signaturen til Octave, forstår man hva som menes. Det gjør det litt morsomt. 😊

    Denne integrerte Michi er en flott forsterker som veier innpå 50 kg. Vi gadd ikke å sette den inn i racket, for å si det sånn. 😆
    Gismo er ganske hard i klypa til å være pensjonist synes jeg. Ut av bilen, opp trappa, og ned på gulvet foran racket mitt uten at hverken rygg eller hjerte begynte fuske. 💪
    IMG_20240307_071925.jpg


    X5 er en moderne konstruksjon, som trolig dekker de flestes behov for tilkobling. Dobbelt antall terminaler, og også integrert dac.
    Alle de muligheter som x5 gir, er vel noe av denne forsterkerens fortrinn.
    Screenshot_20240308_131137.jpg


    Jeg skal ikke gå mer i detalj, men fit og finish er upåklagelig, med display som viser forskjellige ting en kan "leke" seg med.
    Michi x5 har fått veldig mange gode omtaler i hifi-presse/nettet.

    IMG_20240307_070657.jpg

    Bildene er ikke de beste, men håper de er bedre enn ingen, og at det gir et visst inntrykk. Fyrstikkesken viser at dette ikke er noe lite kabinett.

    Vi spilte først litt med Octave v80 som nå har KT88 på utgangene.
    Så koblet vi opp Michi mest mulig likt med eget oppsett.
    Kabler og strømskinne, og plassering var likt som til vanlig.
    Min Lumin-streamer og Tidal var eneste kilde som ble benyttet. (Altså ikke platespiller/vinyl som ellers er min beste kilde)

    REL-suben ble koblet opp likedant på high level.

    Jeg skal ikke ramse opp hva slags musikk som ble spilt. Det var veldig mye forskjellig. Sjølsagt ting som jeg kjenner godt, og ikke minst en hele skare med ulike kvinnestemmer... (Det er en her som aldri får nok av det 🤪😉)

    Ikke dumt i denne sammenheng, for vokal er noe som er lettest å høre forskjeller på.
    Vi er alle vant til høre stemmer rundt oss, så det er noe som de fleste kan relatere til.

    Etter å ha spilt litt musikk, mest for å få Michi noe varm, så kunne vi prøve å danne oss et inntrykk.
    Etterhvert oppdaget vi at vi oppfattet endringene nokså likt.
    Man hørte fort at dette var annerledes.

    Det første var bassen. Suben måtte ned på gain. Deling forble den samme. Rundt 40 - 45hz.
    Vi forsøkte også å slå suben helt av.
    Den store ampen tok mer grep i nedre frekvenser, og fikk panelene til å å spille bra bass (og da mener jeg BASS), UTEN subwoofer.
    Imidlertid er noen av oss sub-addicted (🤪), så sub må vi ha. 😆
    (Både gismo og jeg.)

    Det ble såpass mye mer nedover at vi måtte dempe ned relativt mange knepp, før det begynte å henge sammen igjen.
    Vi hadde nok måttet jobbe litt mer for å få bassresponsen perfekt, men det ble ganske bra, og til å leve med slik vi gjorde det.

    Sjøl om det ved sammenligning viste seg at Octaven klarer å levere nok volum i min stue, så var det klart at med Michi var det mer overskudd å hente.

    Ingenting av dette overrasket oss. Dette var noe vi forventet.
    Det eneste var at Magnestatene ALENE, nå kunne spille såpass mye bedre bass. Altså uten subwoofer.
    Har forståelse for at flere eiere av Magnepan ikke vil ha, eller ser sitt behov for subwoofer i oppsettet hvis de har en så kraftig amp.

    Mellombassen er godt definert med Michi.
    Det er det forsåvidt hos meg med Octave også, men man hørte at det låt annerledes.

    Så var det dette med stemmer og mellomtone. Det er der det skjer mest i musikken.
    Michi spiller klart og rent. Ikke låt det hardt, og ikke soft eller utflytende.

    Imidlertid synes jeg det blir for tørt og lite saftig i fht det jeg er vant til. Opplevelse av frodighet og fotstamp-faktoren ble for mye redusert slik jeg følte det.
    For meg er dette av stor betydning.

    Jeg har hørt denne Michi-ampen på eierens Diptyque magnestater flere ganger siden han fikk den i hus.
    Sjøl om man også der hører godt at det ikke finnes rør foran, så opplever jeg ikke tapet eller savnet av "tube-magic" så sterkt i hans oppsett.
    Kombinasjonen i det anlegget spiller godt.

    Da vi fikk litt mer skikk på bassen så synes jeg det var like god coherence, eller at det ikke virket som noen frekvensområder stakk seg ut.
    Altså omtrent samme med begge ampene. I hvert fall ikke noe som vi reagerte på.
    Inntrykket av solid fundament er bedre med Michi. Tror det hadde blitt enda tydeligere hvis vi hadde hatt tid til å jobbe litt mer med suben.


    Det som noen kaller timbre, eller klangfarger og livaktighet kommer mer fram med Octave.
    Slik jeg vil ha det så er det slik at klangfarger og livaktighet, trumfer klarhet og kraftoverskudd.
    En smaksak, og sikkert også en vanesak i mitt tilfelle.


    Michi er virkelig lekker og stilren.
    IMG_20240307_071237.jpg


    I de øverste frekvensene er det som ventet mer glitter og englestøv med utvalgte rør i Octaven.
    Jeg opplever også at det blir mer transparent eller luftig og vektløst, så det er nok ikke bare bånddiskanten som bidrar til dette.
    De rørene som sitter i min Octave V80 er tilpasset mitt lydideal, så nær jeg har klart å komme.
    Som sagt blir det vi kaller 《Rørmagi》 borte. Likevel låter det bra med Michi-ampen. Bare annerledes.

    Forskjellene mellom transistorforsterkeren og Octave ga ikke så store forskjeller mht størrelse på soundstage eller opplevelse av 3D.
    Jeg synes likevel at illusjonen av å ha musikere og instrumenter foran meg var bedre med min egen amp.
    Skal ikke si sikkert om det var psykologi inne i bildet, men subjektivt var det min opplevelse.

    Nå må det sies at soundstage hos meg er større enn de fleste er vant med.
    Jeg tror gjerne at man ville oppleve et annet resultat med en slik Michi hvis man mer konvensjonelle høyttalere.
    Altså at det med en kraftig forsterker som f eks Michi vil oppleves at lydbildet blir større i rommet.

    Ikke så lett å sammenligne alle parametre.
    Resultatet når jeg sammenligner forskjeller på lyd og utstyr, kan ha sammenheng med at jeg ikke husker lyden så godt fra et sted til et annet.
    Med kort opphold ved skifte av forsterker, slik vi gjorde nå, så blir det litt mer riktig.

    Ingenting er målt (selvfølgelig).
    Det som står skrevet her må sees på som subjektive betraktninger.
    Slik sett er det greit at andre mener noe annet enn meg.
    Noen diskusjon, eller at jeg bastant blir fortalt hva jeg skal like, eller hva som er korrekt, det gidder jeg ikke.
    Her er det tilsammen over 100 års erfaring som danner grunnlaget for ytringene. 🤪😉
    Dette må absolutt ikke sees på som en shoot-out, og heller ikke som noen veldig seriøs test. Det er gjort for moro skyld.
    Jeg vil tro at Michi-eieren kanskje fatter konklusjonen litt annerledes enn meg, men i det store og hele var vi enige.
    Uansett vil ikke jeg bytte med han.
    🙈😎😆

    Enden på visa ble vel egentlig at vi begge er fornøyd med hva vi har.
    Det gikk ned noen IPA og noen få gamle dansker under seansen, så det er en vesentlig variabel som bør taes hensyn til når man leser det over. 😊


    Takk til deg @gismo, som er så snill, og tok deg bryet med å dra hit beistet.
    Hyggelig og artig var det, okkesom. 🙂

    IMG_20240307_071646.jpg



    Jeg har innsett at jeg har problemer med å begrense meg... 🙈🤪

    Obs
    INNLEGGET ER REDIGERT.
    I et forsøk på å luke ut skrivefeil og klønete syntaks har innlegget også fått noe annen ordlyd og blitt litt kortere.
    Greit å gjøre oppmerksom på dette, ettersom mange har lest det opprinnelige, og det er også gjengitt som sitat.
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.690
    Antall liker
    32.785
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk for din utrolig fyldige oppsummering gode blues👍🏼🌺
    Vi var enige hos deg og vi er enige ennå, det dy skriver her stiller jeg meg helt 100% bak, sånn var det og sånn opplevdes det hos DEG i ditt rom og i DITT oppsett, basta om det😍🎶
    Føler jeg bare har løst tell å kopiere hele ditt innlegg til egen tråd om det er greit, alt det viktige og meste er sakt her😉👍🏼

    Så kan jeg jo bare føye til at da jeg kom hjem med beistet og fikk koblet opp å spilt et stort utvalg av det vi spilte oppleves ikke alt helt på samme måte som hos deg, men om dette er det sikkert mere enn EN grunn?

    Tenker her noe vesentlige ting som rom, talere, streamer/dac og sub’er.
    Så opplevd forskjell hos deg reduseres vesentlig her i min stue😉
    Men meget riktig din opplevelse hos deg som jeg som sakt deler fullt og helt med deg👍🏼🎶
    Du har er super god sub i din REL, men avslutter med at 2 stk er bedre😎🤣

    Og som du så fint nevner, du er happy i Blåskogen og je er happy på Botilsrud😍
    Tusen takk for atter en fin kveld og deling av opplevelser❤🍺🌺

    gismo
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.941
    Antall liker
    17.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bra rapport, blues, og takk 😽 .
    Når man han erfaring med å leve med rør og SS, så er din konklusjon lett å kjenne igjen i.
    Og som så ofte: Det dreier seg om preferanser og prioriteringer. Mange hensyn å ta, mange aspekter å vurdere. Viktigste er seff at man trives foran sitt eget alter:giggle:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lest gjennom mitt lange innlegg
    #11. 611.
    Dette omhandler @gismo sin Michi X5 koblet opp på Magnepan 3.7.

    I et forsøk på å luke ut skrivefeil og klønete syntaks, har innlegget på enkelte steder fått noe annen ordlyd og blitt litt kortere.

    Greit å gjøre oppmerksom på dette, ettersom mange har lest det opprinnelige, og det er også gjengitt som sitat.

    Selve innholdet er det samme. Det eneste er at jeg har forsøkt å være litt mer presis slik at det kanskje er lettere å forstå. I hvert fall er det det som er hensikten.🙂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240309_105043.jpg

    Nytt kjøp.🙂
    Vanskelig å la denne passere.
    Opptak laget for radiosending fra Electric Balloom i London, 1979.

    Ikke helt samme kvalitet som "Stop Making Sense", men det er morsomt å høre hvordan bandet låt på konsert tidligere i karrieren.

    Screenshot_20240309_111223.jpg

    Jeg tror man skal ta opplysningen om at denne er limited til 300 ex med ei diger klype salt.
    Sett i betraktning av hvor mange forhandlere som selger denne ww, så er det noe som skurrer. 😆

    Jeg har ikke funnet albumet på Tidal.
    Hvorvidt andre strømmetjenester har denne, vet jeg ikke.
    Det ser ut til at opptaket ligger på Youtube.

    Fin farge 😊
    IMG_20240309_111453.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk inspirasjon fra Cash til å finne fram denne.

    IMG_20240309_232630.jpg


    Jeg husker "School" ble spilt på et fabelaktig system i Gøteborg for noen år sida.
    Det var Stylus som hadde satt sammen et anlegg med YG, Moon, Brinkmann, Lyra og Nordost.
    Det var vannvittig bra, som det låt.
    Et "hifi moment" jeg aldri vil glemme.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke til å unngå, har jeg fått med meg resultatet fra nattas Oscarutdeling.
    Jeg har sett fem av de filmene som var nominert i kategorien "Best Picture".
    "Oppenheimer" vant, og fikk dessuten flest priser i sum.
    Uten tvil en meget bra film, men personlig hadde jeg sett "Killers of The Flower Moon" eller "Poor Things" som vinner.

    Emma Stone vant fortjent beste kvinnelige hovedrolle for "Poor Things".
    En fantastisk og meget orginal film.
    Poor_Things_poster.jpg


    Lily Gladstone kunne like gjerne fått samme pris for sitt spill i "Killers of The Flower Moon."
    En historie som er sann, men få har hørt om.
    Laget av mesteren Martin Scorsese.

    Begge filmene gjorde stort inntrykk på meg, og begge er omtalt tidligere i denne tråden.
    Oppenheimer er også bra, men jeg hadde satt de to andre foran.

    Filmmusikken til Killers OTFM er laget av
    Robbie Robertson. Som kjent døde han i fjor.
    Denne musikken er så vidt jeg forstår, det siste han fullførte.
    Filmen er også dedikert til han.
    Soundtracket ligger på Tidal, og kan godt lyttes til alene, uten bilder.

     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.901
    Antall liker
    51.079
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fikk inspirasjon fra Cash til å finne fram denne.

    Vis vedlegget 1004476

    Jeg husker "School" ble spilt på et fabelaktig system i Gøteborg for noen år sida.
    Det var Stylus som hadde satt sammen et anlegg med YG, Moon, Brinkmann, Lyra og Nordost.
    Det var vannvittig bra, som det låt.
    Et "hifi moment" jeg aldri vil glemme.
    Fantastisk låt, vi brukte den på OHC i 1981/82 også. Meget bra lyd i den plata 😁.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Planen er en tur til Oslo HiFi Show i helga .
    Vi blir en fraksjon fra Hedmarksgeriljaen som reiser sammen.
    Jeg tror det blir mye artig og fint å oppleve.
    Flott at vi har fått ei slik messe i lille Norge.
    Markedet er tross alt ikke så stort.


    Så håper jeg at vi ikke treffer så mange av disse i morgen:
    1599207771144.png


    Apropos dwarfs.
    The Stooges hadde følgende krav på sin rider:
    Screenshot_20240309_111325.jpg

    God helg. 🙂
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Jo @ptb. Du så at vi kom fram! 😊
    Trengte ikke bekymre meg for kjøring.
    @Trondmeg fikk oss trygt fram sjøl om slapset lå tjukt på E6. Foruten nevnte sjåfør,
    - hyggelig turfølge av RBN og @srtorp.

    Alltid hyggelig å treffe igjen hifi-venner og bekjente. Dessuten hilse på nye ansikter.
    Viktig del av det hele dette.
    Jeg kan ikke nevne "halve sentralen" som jeg traff i Asker, men så vidt jeg husker var det blide fjes og godt humør over hele linja.

    Mye er sagt og vist andre steder her på HFS, men kan bidra litt med noen få egne bilder og inntrykk.

    Marten, Esoteric, og jeg tror det var Innous (?)
    Vinyl ble ikke spilt da jeg var der.
    Melanie DeBasio hører man ikke så ofte i slike settinger. Det låt nydelig.
    IMG_20240317_151821.jpg


    HiFi Hubs relativt kompakte oppsett med Wilson, Gryphon, Acoustic Signature /Lyra.
    IMG_20240317_151506.jpg

    Jeg fikk Rune Skov til å spille favoritten fra vinterarrangementet til HiFi Hub.
    BookerT & Priscilla "The Wedding Song".
    Denne plata måtte jeg ha, og fikk kjøpt den på Vinyl og Kaffe tidligere i vinter.
    Like morsomt nå også, og herlig befriende at de tar sjansen på å spille musikk og plater som ikke er typisk "Audiophile".
    Bowies "Black Star" satt også som et skudd.
    IMG_20240317_151407.jpg


    Pene kreasjoner. Serblin og YB
    IMG_20240317_151051.jpg


    Stenheim Baudio Gigawatt
    IMG_20240317_150409.jpg

    Høyttalerne er laget med aluminiumkabinetter.
    Screenshot_20240318_123240.jpg

    Låt ikke dårlig, men når totalprisen er på ca 700.000 hadde jeg nok også sett på andre ting før jeg bestemte meg. Det kan jo hende jeg hadde fått et knakende godt messetilbud. 🙂

    Gold Note. Fint håndverk.
    IMG_20240317_150116.jpg

    Fikk ikke hakeslepp av lyden.

    IMG_20240317_145939.jpg

    Piega Soulution. Ikke gæernt, men jeg synes faktisk det minste oppsettet spilte best.
    IMG_20240317_145745.jpg

    Det kan jo være at rommet passer de mindre bedre. (?)

    Fullt Linn-system.
    IMG_20240317_145613.jpg

    Spilte meget avslappet og behagelig.
    Lyttetretthet vil aldri bli et tema, men det har sin pris (lapp).

    Min pris for messas tøffeste lyd.
    Komplett anlegg fra Bryston.
    Kontant, sprettent og høyt volum.
    Morsomt på Wes Bound m Lee Ritenour og Bromberg's Elefant på skøyter.
    IMG_20240317_145228.jpg

    Satt der ca 15 minutt.
    Hadde kanskje klart 30.

    PS
    Dette innlegget er redigert fordi det kunne misforståes slik at Stenheim kostet ca 700 tusen. Presiserer at denne summen gjelder hele anlegget, ikke bare høyttalere.
    (Se bilde av veiledende priser)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Totem spiller utrolig stort fra en liten høyttaler.
    Jeg synes det kan bli vel hardt i toppen på somme innspillinger.
    Godt presentert av Sylvia Hamberg.
    IMG_20240317_145126.jpg


    Den nye Revival Audio Atalante 4.
    IMG_20240317_145322.jpg

    Atalante 5 var fjorårets snakkis på messa i Asker. Har også hørt 3. Begge gode valg i sine prisklasser.
    Denne 4 er nok kjappere, men jeg hadde valgt 5 som jeg synes har en varmere / mer fyldig lyd. De koster omtrent det samme. Rundt 60k.

    McIntosh. Mye blått og grønt lys. Utvilsomt lager de fremdeles produkter som er vellydende. Jeg synes vel utseende fort kan bli litt too much, men veldig mange synes det er tiltalende.
    IMG_20240316_114846.jpg


    IMG_20240316_114724.jpg

    Med disse høyttalerne låt det omtrent som tidlig 70 talls utstyr. Stor vekt på det rytmiske, og litt fet Westcoast bass.
    Nokså underholdende, men også ganske grovkornet det jeg hørte. Ikke noe for meg.

    Børresen har en egen signatur eller huslyd, hvis man kan kalle det noe sånn.
    Det er akkurat som det låter likt, bare at det er mer av det samme for hver modell man kommer oppover på stigen.
    Det virker som om folk enten liker lyden veldig godt eller så liker de det ikke.
    Jeg liker noe ved denne "Børresen-lyden", men er usikker på om jeg hadde ville levd med den i lengden.
    Det store anlegget led åpenbart av at rommet ikke spilte på lag. Når det ble dratt på litt på volum rotet det seg til i lydbildet. Egentlig har jeg hatt nærmest motsatt inntrykk tidligere. Ryddig, kontant, hurtig, detaljert og tight. Det spiller bra og underholdende, men litt for tørt etter min smak. Jeg har hørt dette store oppsettet spille bedre tidligere.
    Har ikke noe brukbart bilde dessverre.
    Det mindre anlegget under her er mer interessant. Her får man sammen med en alt i ett streaming /amp fra Aavik noe av det samme, i et format de fleste har plass til. Og til en nokså hyggelig pris.
    IMG_20240317_144939.jpg


    Hvis man ikke er så opptatt av nøyaktighet og detaljer kan disse Pylon-høyttalerne være noe. Messepris på 25 000 bør ikke være skremmende. Mye lyd for pengene, og ganske sikkert høyttalere som kan gi mye glede.
    IMG_20240316_123358.jpg



    IMG_20240316_161643.jpg

    Audio Note er nå Audio Note.
    Populært hos mange, men ikke noe som treffer meg.

    IMG_20240316_170721.jpg

    Lyngdorf-systemet synes jeg var nokså bra, inntil jeg hørte pris. Det finnes rimeligere alternativer. Pluss for hyggelig presentasjon og tilsagn om at kablene kunne følge med i prisen. Han hadde humor. (sjekk 😆)

    Jeg har hørt Estelon noen ganger nå.
    Uansett stor eller mindre modell har disse en signatur og grunntone jeg liker godt.
    Oppfatter dem som behagelige å høre på.
    Flott mellomtone og stemmer.
    Ikke noe som stikker seg ut.
    Spiller detaljert i topp og med tight bunn.
    IMG_20240316_141700.jpg

    Det ble brukt Ypsilon elektronikk, og platespiller fra Transrotor, som har mer tradisjonelt design enn man ellers pleier å få den produsenten. Fikk ikke med meg hvilken pu som ble brukt, men mannen som stod for demo spilte ei plate med Sierra Hull som kom på lista mi.🙂

    Kii7. Disse hørte jeg i Warszawa i høst.
    Var etter det meget begeistret og har tenkt at dette er tingen hvis man ikke vil drive med hifi og utstyr, men bare høre musikk enkelt og greit. Det satt ikke like godt nå, og jeg må si at jeg er skuffet ut fra forventningene jeg hadde.
    IMG_20240317_150213.jpg

    Satt ganske lenge her, og venta på samme følelsen som sist. srtorp fikk nederlenderen til å spille Nugent med Stranglehold. Det tror jeg aldri hadde vært forsøkt på dette anlegget, og direkte vellykket var det ikke. 😆

    Det var forøvrig ikke så vanskelig å få oppfylt musikkønsker i ulike rom, men det er få av publikum som våger å spørre. Da kan man heller ikke klage. Mitt generelle inntrykk er at det er to typer musikk som blir spilt mest.
    Det ene er rolig jazz/ Easy listening som ikke provoserer hverken folk eller høyttalere.
    Type Diana Krall, Sade, Sara K, Eva Cassidy osv.
    Det andre som går igjen er basstung elektronisk musikk, som brukes til å imponere mht trøkk og bassgjengivelse.
    Det sier ingenting om hvordan det låter oppover i frekvens. Type Infected Mushroom, Trente Møller, Jarre, osv osv.

    Det går altså an å spørre om alternativer.
    Og for min del, da gjerne noe annet enn Dire Straits og Pink Floyd.

    Sprekeste demo-musikk jeg hørte var hos Big Dipper. De brukte Mofi høyttalere, Audio Research, og Rega.
    Musikken som ble spilt da jeg var der, var en LP med Funkadelics "Maggot Brain" fra1971. Veeeldig morsomt. 😆


    Da gjenstår mine topp tre fra Oslo HiFi Show.

    PS
    Jeg hadde satt inn feil bilde i en omtale av Yamaha. Ble gjort oppmerksom på dette av @TT. som heldigvis ser litt bedre enn meg. Ettersom riktig bilde er slettet , så er hele omtalen fjernet. Beklager rotet.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mine favoritter fra Oslo HiFi Show.

    Jeg fikk ikke hørt absolutt alt. Og hvertfall ikke på optimal måte, men ut fra det jeg hørte, har jeg plukket tre oppsett i ulike prisklasser.

    PMC. Bladelius.
    Klar og presis gjengivelse oppover.
    Kunne ønsket meg mer fylde i mellomtone, men veldig engasjerende og høy fottramp-faktor.
    Jeg er nesten like forundret hver jeg hører PMC. Hvordan er det mulig å få til denne bassen fra en høyttaler med såå lite fotavtrykk?!
    IMG_20240317_145418.jpg



    Popori Boulder Kuzma
    IMG_20240316_172206.jpg

    Elektrostat som gjengir musikk transparent og luftig, med naturlige stemmer og fantastisk gjengivelse av strengeinstrumenter. Det låter uanstrengt og fritt. Høyttalerne forsvinner, og det blir etterhvert slik at en hører på musikken, og ikke anlegget.
    Og dette spiller bass. Paneler som spiller så bra bass uten sub, er sjelden.
    Absolutt et stereoanlegg jeg kunne tenkt meg å eie. Ikke billig, men det er lov å drømme.

    Så er det den såkalte rosinen i pølsa.
    MBL X-treme 101 II.
    IMG_20240318_024109.jpg


    Først; Prisen er det mange som er opptatt av. Det forstår jeg egentlig ikke.
    De få som kjøper dette, trenger ikke spørre om pris.
    Vi andre får bare glede oss over at det i det hele tatt er mulig å oppleve dette systemet i Norge. Ellers blir dette vist på de største hifi-messene som Axpona i USA, München, Toronto, Warszawa, Hong Kong og lignende.

    Jeg har tidligere hørt disse MBL i Warszawa, og det var virkelig en skjellsettende opplevelse.
    Jeg tror faktisk de spilte enda bedre der.
    Så vidt jeg husker var det mer//noe annen elektronikk tilkoblet.(?)
    Det kan også være ulikt rom og musikkvalg som gjør opplevelsen litt annerledes.

    Litt om min lydopplevelse.
    I første omgang, like etter åpningen var det alt for mye folk. Det var umulig å få en god plass, og dermed et riktig inntrykk av hva dette systemet kan prestere.
    Sjøl om anlegget er stort, og satt opp bredt finner man også her en Sweetspot.
    På slutten av lørdagen hadde vi mulighet til å velge sete, og fikk dermed optimal plassering. Sweetspot var ikke på første rad. Det var best lyd og illusjon på 2.eller 3.rad på midten. Da står Leonard Cohen der. Gjenoppstått i levende live.

    Robot-låta til Kraftwerk var magisk.
    Spiller den en del hjemme, for Kraftwerk er et eksempel på elektronisk musikk jeg synes er interessant. Låter tålelig godt hjemme også, men på disse MBL blir jeg nærmest dratt inn i en annen dimensjon.

    Korsakovs SnowMaiden, gjengis med en pondus så det nærmer seg virkeligheten.
    Å gjengi et stort symfoniorkester med slik kraft og dynamikk, samtidig som det låter naturlig, er mer krevende enn all annen musikk.
    Likedant kirkeorgel. Sjelden jeg hører et system som gjengir hele registeret slik at alt høres klart og definert.
    Oftest blir det ved realistisk volum bare mudder i bassen og grums oppover, hvis en prøver slik musikk på mer ordinære anlegg.
    Mitt eget anlegg har ganske store begrensninger på de to siste eksemplene, så det er nok litt derfor jeg blir såpass revet med.
    Vi tror kanskje at det vi har hørt tidligere er godt, men så oppdager man at det ikke er i nærheten.
    Trøkk, dynamikk og volum har jeg hørt på mye annet utstyr, men aldri sammen med slik luftighet og nyanserte klangfarger.
    I tillegg er 3D og illusjonen makeløs.

    Til og med Madonnas Holiday låt bra! 😆👍
    IMG_20240317_144617.jpg


    Vi masekopper, besserwissere og dekksparkere, må bare takke for at arrangøren og bransjen gir oss mulighet til å oppleve en slik messe, også i lille Norge.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.634
    Antall liker
    14.607
    Sted
    Langesund
    Store systemer med mye kapasitet er alltid noe ekstra. MBL spilte bedre enn de gangene jeg har hørt de i München.
    Satt en stund på midten av rad 2. Illusjonen kunne for meg vært noe bedre definert. Litt lite luft i mellom og ting blir stort og flyter litt sammen. Romklangen som jeg kjenner på platene blir erstattet med en ny og annerledes romfølelse. Hvis en liker den er man sannsynlig solgt.
    Bra lyd men ikke noe jeg ville byttet med det jeg har hjemme - Så flaks :LOL:
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    712
    Antall liker
    1.585
    Torget vurderinger
    3
    Mine favoritter fra Oslo HiFi Show.

    Jeg fikk ikke hørt absolutt alt. Og hvertfall ikke på optimal måte, men ut fra det jeg hørte, har jeg plukket tre oppsett i ulike prisklasser.

    PMC. Bladelius.
    Klar og presis gjengivelse oppover.
    Kunne ønsket meg mer fylde i mellomtone, men veldig engasjerende og høy fottramp-faktor. Jeg er nesten like forundret hver jeg hører PMC. Hvordan er det mulig å få til denne bassen fra en høytaler med såå lite fotavtrykk?!
    Vis vedlegget 1006849


    Popori Boulder Kuzma
    Vis vedlegget 1006850
    Elektrostat som gjengir musikk transparent og luftig, med naturlige stemmer og fantastisk gjengivelse av strengeinstrumenter. Det låter uanstrengt og fritt. Høyttalernr forsvinner, og det blir etterhvert slik at en hører på musikken, og ikke anlegget. Og de spiller bass. Paneler som spiller så bra bass uten sub, er sjelden.
    Absolutt et stereoanlegg jeg kunne tenkt meg å eie. Ikke billig, men det er lov å drømme.

    Så er det den såkalte rosinen i pølsa.
    MBL X-treme 101 II.
    Vis vedlegget 1006853

    Først; Prisen er det mange som er opptatt av. Det forstår jeg egentlig ikke.
    De få som kjøper dette, trenger ikke spørre om pris.
    Vi andre får bare glede oss over at det i det hele tatt er mulig å oppleve dette systemet i Norge. Ellers blir dette vist på de største hifi-messene som Axpona i USA, München, Toronto, Warszawa Hong Kong og lignende.

    Jeg har tidligere hørt disse MBL i Warszawa, og det var virkelig en skjellsettende opplevelse.
    Jeg tror faktisk de spilte enda bedre der.
    Så vidt jeg husker var det mer elektronikk tilkoblet.(?) Det kan også være ulikt rom og musikkvalg som gjør opplevelsen litt annerledes.

    Litt om min lydopplevelse.
    I første omgang, like etter åpningen var det alt for mye folk.
    Det var umulig å få en god plass og dermed et riktig inntrykk av hva dette systemet kan prestere.
    Sjøl om anlegget er stort, og satt opp bredt finner man også her en Sweetspot.
    På slutten av lørdagen hadde vi mulighet til å velge sete, og fikk dermed optimal plassering. Sweetspot var ikke på første rad. Det var best lyd og illusjon på 2.eller 3.rad på midten. Da står Leonard Cohen der. Gjenoppstått i levende live.
    Robot-låta til Kraftwerk er magisk.
    Spiller den en del hjemme, for Kraftwerk er et eksempel på elektronisk musikk jeg synes er interessant. Låter tålelig godt hjemme også, men på disse MBL blir jeg nærmest dratt inn i en annen dimensjon.
    Korsakovs SnowMaiden gjengis med en pondus så det nærmer seg virkeligheten.
    Å gjengi et stort symfoniorkester med slik kraft og dynamikk, samtidig som det låter naturlig, er mer krevende enn all annen musikk.
    Likedant kirkeorgel. Sjelden jeg hører et system som gjengir hele registeret slik at alt høres klart og definert.
    Oftest blir det ved realistisk volum bare mudder i bassen og grums oppover hvis en prøver slik musikk på mer ordinære anlegg.
    Mitt eget anlegg har ganske store begrensninger på de to siste eksemplene æ, så det er kanskje litt derfor jeg blir såpass revet med.
    Vi tror kanskje at det vi har hørt tidligere er godt, men så oppdager man at det ikke er i nærheten. Trøkk, dynamikk og volum har jeg hørt på mye annet utstyr, men aldri sammen med slik luftighet og klangfarger.
    I tillegg er 3D og illusjonen makeløs.
    Til og med Madonnas Holiday låt bra! 😆👍
    Vis vedlegget 1006852

    Vi masekopper, besserwissere og dekksparkere, må bare takke for at bransjen gir oss mulighet til å oppleve en slik messe, også i lille Norge.
    Takk for en herlig beskrivelse av årets messe!!
    😊☀
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.731
    Antall liker
    58.868
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @The Shy.
    Sikkert ikke flaks. 😊👍
    Ditt anlegg er så vidt jeg har forstått skreddersydd etter din smak og behov.
    Jeg mistenker at det du har bygd opp er meget høreverdig for mange av oss som er opptatt av lyd og musikk.

    All opplevelse av musikkgjengivelse er subjektiv, og et resultat av den enkeltes evner til persepsjon. Egen opplevelse er man sjøl eier av.

    For meg er et stereoanlegg et redskap for å formidle musikk. Altså ikke noe man bruker for å dissikere lyd.
    Jeg har ikke hørt så veldig mange store og virkelig gode DIY anlegg, men vet at det er mange dyktige folk som lager ting som er eksepsjonelt bra.
    Jeg har vært så heldig at jeg har fått komme på besøk hos Stig Erik Tangen et par ganger. Han har et stort egenkonstruert anlegg. Dette er virkelig ekstraordinært. Jeg vil si eksepsjonelt bra. Min forestilling av hva som var mulig endret seg radikalt.
    Likevel låt dette veldig forskjellig fra MBL som vi hørte i helga.
    Jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit, sjøl om noen sikkert ser annerledes på dette.

    Musikk handler mye om følelser, og jeg kan ikke fortelle hva andre skal la seg berøre av.
    Enhver eier sine egne tanker og opplevelser.
    Det er likevel ikke dumt å utforske og ekspandere erfaringsgrunnlaget som er plattformen for hva vi oppfatter og tolker.

    Jeg vil gjerne få lov til å besøke deg og høre hva du har fått til Shy. Jeg tror det kan være en fin opplevelse. 🙂

    Nelson Pass, -er en av hifi-verdenens mest respekterte og velkjente mennesker.
    Mannen står bak en rekke av klassiske, velrenommerte forsterkerkonstruksjoner, og har gjort flere nyvinninger og pionerarbeid på området hifi-elektronikk.
    Han sa en gang følgende :

    "The Ear is not a microphone, the Brain is not a tape recorder, and measurements are limited in describing subjective Quality"

    Min tilnærming til lyd og musikkgjengivelse ligner ikke lite. 🙂
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.690
    Antall liker
    32.785
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Godt og flott oppsummerte inntrykk og med mye god info om både utstyret og avspilt musikk blues👍🏼😊
    Som nærmest vanlig kommer du med lite avvikende meninger om lyden/inntrykk enn mine egne i de forskjellige oppsett og rommene!

    Fikk kanskje og dessverre ikke hørt noe seriøst på PMC-rommet da det var nærmest utilgjengelig for en vettug plass de gangene jeg forsøkte meg der. Men fra langt bak i gangen kunne jeg likevel høre at dette kunne man godt like og til og eie👍🏼🎶

    Dine øvrige, topp to , støttes derimot også fra min side👍🏼

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn