BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20210410_105419.jpg

    Sånn. Nå har jeg ordna meg damer for helga.
    Her skal det være noe å høre på, til alle stemninger som måtte strømme på i løpet av de neste timene. 🙂
    Men først ut i det fine været med jentene mine. Det ser ut til å bli en flott dag på Hedmarken. 🌞
    Ønsker alle hyggelige folk her på HFS;
    God helg. 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en riktig fin dag med jentene.
    Turen gikk til Helgøya og Hovindsholmen.
    Nå som det er så lite vann kan man gå rundt hele øya. Det er ca 2 mil. I dag nøyde vi oss med noen kilometer innlagt bålrast med knakkpølser fra Brovold på Stange. 🥰
    Årets første Blåveis, og en litt mer sjelden plante; den meget giftige Tysbasten i full blomst.
    Såmmå å je ær hen i væla, bære je ser Mjøsa. 😊
    IMG_20210410_173719.jpg

    IMG_20210410_181327.jpg IMG_20210410_181508.jpg IMG_20210410_175008.jpg IMG_20210410_141833.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20210412_125531.jpg

    FYSJ for et vær.
    Best å holde seg inne.

    IMG_20210412_125409.jpg

    HEART LIKE A WHEEL (1974)
    Tittelåta er skrevet av Kate og Anna McGarrigle.
    Ronstadt er bortimot perfekt.
    Emmylou Harris og Maria Muldaur på backing likeså. Med David Lindley, halve Eagles og ellers de beste av 70-tallets studio musikere i USA. Dette er Ronstadts 5.album, og regnet som hennes gjennombrudd.
    Heart Like a Wheel, høres ut som et album som kan gjøre henne til ei superstjerne, hvilket jo skjedde.
    Hun var ufattelig stor i USA.
    Et viktig album i countryrockens historie, også er verdens beste trailersjåførsang covret på en god måte.😊
    Ronstadt ble for en del år sida diagnostisert med Parkinsons, noe som for henne medførte en hjerneskade som ikke gjør det mulig for henne å synge mer. Skjebnen er hard for somme.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et par av oss, (@srtorp å`n je), har akkurat vært på lyttebesøk hos @bekkern , hvor vi fikk høre et meget oppegående anlegg.

    IMG_20210415_215110.jpg

    Der fikk vi sammenlignet Qobuz med Tidal.
    Jeg har tidligere hørt det meste av anlegget slik det framstår pr dags dato.
    Jeg har kun hørt et par låter på Qobuz hos en annen for ca ett år sida. Kameraten har ikke hørt oppsettet tidligere, men har hatt Qobuz en periode sjøl for en stund sida . Vi har begge streamer /dac i egne anlegg som pakker ut og spiller Tidal med MQA fullstendig.

    Bekkerns digitalrigg består av DCS Rossini med ekstern klokke.
    MQA blir avspilt på best mulig måte.
    På dette anlegget låter begge streamingtjenester fantastisk godt.
    Vi tre som lyttet var ganske enige om hva vi hørte.
    .
    Generelt var vi enige om at Tidal er litt mer "frampå", og lyden kan også framstå som litt mer hard på en del opptak.
    Musikk med akustiske strengeinstrumenter som f. eks Darling West, synes jeg låt litt mer ekte på Tidal. Noe mer kontant og mer tydelig start og stopp på klang. Særlig stålstrenger likte jeg best på Tidal.
    Samme med pianolyd, som på Qobuz virket litt "rund" på noen opptak vi hørte på. ikke sikker på om alle tre er enige om det, men jeg synes det var litt mer "snert" i anslaget på det vi hørte med piano via Tidal.
    Vi hadde hadde vært fornøyd uansett enten med Tidal eller Qobus, hvis vi ikke hadde hatt tilgang til sammenligning. Veldig små nyanser.

    Blackmore på "Lazy" med Deep Purple synes jeg var bedre med Tidal.
    Mer "bite" i gitarlyden. Likedant orgelet med Lord på samme spor.
    Vi hørte mer punch, trøkk, - og det låt i det hele tatt mer Rock'n Roll.
    Samme med Black Sabbath, "War Pigs" på to ulike liveopptak. Mer LIVE med Tidal.

    På flere ulike spor hvor vokal er framtredende foretrakk vi Qobuz.
    Generelt virket lyden på Qobuz litt mer tilbaketrukket (ørsmå nyanser).
    Det hørtes også mer lettflytende, og litt glattere eller mjukere på de fleste låtene med vokal. Dette får også lyden til å virke fyldigere på mange opptak.
    Ett eksempel var Siri Nilsen; "Utenatt" . Begge låt bra med små forskjeller men alle valgte Qobuz som best på dette anlegget. Samme gjaldt "Did Trouble Me" med Tom Jones.
    På artisten som kaller seg L.P. , med sporet ; "Muddy Waters", klarte jeg ikke å bestemme meg for hva jeg syntes var best av Q og T.

    Det kan virke som Qobuz er litt mer tilgivende på spor som kan være litt ugreie å gjengi i øvre mellomtone/topp.
    Samtidig er det fare for å miste noe av brodden og stinget som ofte gir det ekstra som skaper engasjement. Dette gjelder på enkelte låter, og det er kun min helt subjektive oppfatning. Det er ikke noe som mangler eller er feil. Likevel er det noe.

    Vi to gjestene var utsatt for blindtest, og jeg tok feil EN gang. 🙈 Ellers klarte vi begge å høre hva som var Q eller T på ganske mange spor.

    Prøver meg på en svært subjektiv konklusjon.
    Jeg tror at hvis man har et anlegg som i utgangspunktet er litt energisk og "ikke sparer på kruttet" kan man profittere på å velge Qobuz. Ellers tror jeg det fint går an å leve lykkelig med Tidal.
    Jeg vil ikke utrope noen ubetinget vinner.
    I hvert fall ikke ut fra kun EN kveld med lytting. Dessuten på et anlegg som ikke er mitt.
    Kanskje forandrer jeg mening etter hvert.
    Det er ikke snakk om natt og dag, - hadde det vært det, så ville dette gode anlegget skilt mer.
    Likevel er det altså hørbare forskjeller.
    Som ellers med hifi, må en hver gjøre opp sin egen mening om hva man foretrekker ettersom vi ikke liker eller vektlegger samme aspekter ved lyd.
    Artig var det hvertfall 😊

    Innlegget er postet i Qobuz-tråden, med noen forandringer, men ikke mht innhold.
    Hensikten var å konkretisere og nyansere forskjeller noe mer enn det som har kommet fram tidligere. Dette er ingen objektiv "test", men mer ett personlig inntrykk.
    Folk skal være klar over at forskjellene mellom Q og T er svært små, slik vi oppfattet det. Når man leser somme innlegg på temaet, kan en få inntrykk av det motsatte.

    Som sagt har jeg vært her før ogj eg har skrevet mer om anlegget lenger bak i tråden. De som vil se mer bilder og omtale kan kikke på post #6747 og noen innlegg videre i denne tråden.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/bluesbreakersbloodsugarsexmagik.77040/post-3147602

    Det som er forandret siden sist er strømrens og det meste av kabler som nå er Synergistic Galileo, stort sett alt.

    IMG_20210416_090640.jpg

    IMG_20210416_090533.jpg

    IMG_20210416_012651.jpg


    Litt "rare" farger pga sollys, men vi ble sittende til nærmere nattestid, og da så det mer normalt ut. 😎
    Jeg må bare si at det låter fabelaktig godt dette anlegget.
    Takker srtorp for hyggelig følge, og særdeles Bekkern for god mottagelse med kaffe, Napoleon og strålende humør. 😊👍
     
    Sist redigert:

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    555
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    11
    Veldig godt oppsummert. Det er forskjell, (tror ikke jeg bommet en gang) men som du sier, noe låt bedre på Tidal og noe bedre på Qobus Ingen tvil om at Tidal var mer moro på god gammel rock, men på andre låter fore trakk jeg Q. Så dette koker nok ned til hvem jeg føler har best katalog på musikken jeg lytter til.
    Burde vel egentlig ikke sitte og bruke tid på dette da begge deler låter meget bra, og dette burde heller handle om hvilket fantastisk oppsett vi fikk høre, det spilte alle sjangere vilt bra. Så takk til Bekker`n for lytt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    For min del blir det klart at Tidal trumfer Qobuz på grunn av katalog-utvalg. Venter heller i spenning på Spotify lossless.
    Det er vel egentlig litt der jeg er også.
    Vinyl er der hvor jeg henter "godlyden" min, og jeg bruker streaming mye til å finne ny musikk og utforske ting jeg er nysgjerrig på.
    Nå har jeg ikke grunnlag for si at katalogen er for tynn, da jeg ikke har sett på den biten.
    Likevel er det det som nevnes, - særlig mht musikk fra nordiske land. Dette blir nok likevel bedre etter hvert, nå som både Sverige og Norge kjører "kubuss". 🙂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20210417_135427.jpg

    Ei helg med etterlengtet godvær og fine turer langs Mjøsbredden. Nuffejentene årsdebuterte i årets badesesong.

    IMG_20210418_184228.jpg


    IMG_20210418_184631.jpg


    Musikkverket på Hamar, dro i med 40% avslag på en del nye plater, og en svipptur innom resulterte i 2 utgivelser med Kraftwerk som jeg ikke hadde. Den ene er essensiell, den andre ikke.

    IMG_20210418_184524.jpg
    Bra lyd på TransEuropeExpress. Den andre har jeg ikke fått hørt ennå. Alt for fint til å sitte inne nå. 😊
    IMG_20210418_183432.jpg
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.407
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det er nok best att nuffejentene tar badet utendørs:) min erfaring med bløt hund i huset er att de gjerne vil rase rundt og riste pelsen 😲 :D
    Nydelige🐶
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bikkja til Waters 90 grader høyre.
    Smilla poserer rett foran.
    IMG_20210414_172641.jpg


    Det var litt snakk om Talk Talk borte hos @Atlerovik. Tok fram mine to da det er en stund siden jeg har spilt dem.

    IMG_20210425_200617.jpg


    Låter fremdeles bra, men Spirit of Eden hadde godt av et bad. Gamle gode Spin Clean holder stand. 😊

    IMG_20210425_175519.jpg


    Spirit er original UK 88 på Parlophone.
    The Colour of Spring er 2012 re med medfølgende DVD, som jeg ikke får spilt før jeg evt tar fram Playstation. Har aldri sett den.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke fulgt så nøye med, men når jeg ser innom "rørtråden" som har gått en stund så har jeg vanskelig for å forstå at det handler om spørsmålet stilt i tittelen.

    At folk har lyst til å skrive er legitimt, men enkelte skriver så det er umulig for andre å forstå hva som menes, - eller at det kanskje er et slags metaspråk hvor man egentlig snakker om noe helt annet, kun for innvidde. Helst bare en sjøl. 🤔🙃

    IMG_20210418_184320.jpg


    Kraftwerk til frokost. En imaginær togreise gjennom Europa. Ut på tur, - alltid blid. 😊

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om jeg har sett denne hos @Karmana (?)
    Tar sjansen på gjenbruk for det er jo så sant, så sant. 😊
    IMG_20210430_151217.jpg


    1.mai programmet er klart :
    IMG_20210430_162655.jpg

    Man får lage nattrock sjøl.

    Det er vel ikke helt etter Øverlis oppskrift, for AC /DC er 1980, og det er plater fra både - 68 og - 69 der. Heller ikke er alt hardrock, men gitarbasert er det hvertfall. 😊

    Det er ikke mye fart i meg lenger.
    Ikke så mye i andre heller. Noe kan skyldes pandemien kanskje, men på 80 tallet
    var 1.mai, fest og spetakkel. Det er jammen 40 år sida.
    Vi brukte de pengene vi hadde på øl og plater. Akkurat som nå! 😆

    Gjømmer god-ølen til i morgen og greier meg med en Aas pilsner i kveld. Dupont Saison er noe av det mer smaksrike, og anbefaler gjerne denne hvis man vil drikke noe annet enn Pils og IPA.
    IMG_20210430_173902.jpg

    Jeg ønsker alle som følger med tråden,
    riktig god helg, og god 1.mai. 🙂
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Natt til 1 mai var det back in the good old days «full» fest for oss motorinteresserte på Youngstorget, mens Lillevollen og co holdt på med sine greier rundt Stortinget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn