BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20220929_135135.jpg

    Fort gjort, hvis man er litt distre eller trøtt om morran. 🙈😆

    Jeg får gjøre et forsøk på å grave meg ned i 2018 remixen av Waters versjon av Kameraet Napoleon jeg også.
    Waters var blitt dominerende i Pink Floyd. Han var dessuten meget politisk i hodet, og brukte Orwells ideer til å spre sin misnøye over britiske politikere og samfunnsforhold.

    Lyden på den nye mixen er jeg spent på, sjøl om jeg har hørt noe viaTidal.
    Vinyl pleier å være det beste her hos meg.

    IMG_20221010_115147.jpg



    Det morsomste med dette albumet er vel historien om hvordan coverbildet med den flygende grisen ble laget.
    Grisen som var døpt Algie, ble fortøyd til Battersea kraftstasjon.Så skulle den fotograferes.
    Det tok flere dager før man fikk et bilde som var brukbart, men ikke så bra likevel. To forskjellige bilder er brukt på cover-art til albumet.
    Før de kom så langt , slet grisen seg, - og for av gårde med vinden... 🐖
    Skarpskytteren som skulle skutt ned grisen i slike tilfeller, glimret med sitt fravær.
    Algie dro til værs og fortsatte sin ferd over Heathrow flyplass slik at all flytrafikk måtte opphøre øyeblikkelig.
    Grisen lot seg ikke stoppe, men fortsatte videre før den etterhvert dalte ned på et jorde i Kent. Bonden som eide jordet mistet besinnelsen og var fly forbanna fordi den flygende grisen hadde skremt kuene hans.
    Dette var i 1976 🐽
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Flyvende griser og Animal Farm. Herlig historie blues:LOL: Hva var det med griser som gjorde at de ble utsatt for så mye? Det var vel ca på samme tid som Pigs in Space også så dagens lys🐽

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noe litt mer alvorlig. Jeg skriver jo så mye tøys og tull her, så det bør være plass til noe alvor også.

    I dag 10.oktober, er Verdensdagen for psykisk helse.
    verdensdagen.png

    Jeg tenker at det er alt for lite toleranse i samfunnet. Det er noe med oss alle.
    På den ene eller andre måten.

    Psykisk helse er ikke lett å definere.
    Er den dårlig, handler det ofte om utenforskap eller mistilpasning i samfunnet. Altså at den som defineres som syk har uakseptabel afderd og ikke oppfører seg som de fleste, -dvs normalt.
    Hva som oppfattes som psykiatri er derfor svært kulturavhengig. En som er definert som psykisk syk i Norge, trenger absolutt ikke være det i andre land og kulturer.

    Hva som er "sykt" er også forskjellig fra før og nå. På 17- og 1800 tallet drøftet man "hysteri" hos kvinner, mens f. eks posttraumatiske lidelser eller ulike spiseforstyrrelser var det ikke snakk om.

    Psykiske diagnoser er veldig komplisert. Mange kunne vi klart oss uten, men systemet er slik at man må ha ei diagnose for å få hjelp. Det er ikke sånn at man er gal fordi om man har behov for hjelp fra psykisk helsevern. Noen få mennesker blir psykotiske, men det er som regel i kortere perioder når de er svært redde og presset.

    De fleste psykisk sjuke, er som andre folk, bortsett fra at de har mere følelser å håndtere enn de greier, av ulike årsaker.
    Som det står over her - Alle har en psykisk helse.
    Man trenger heldigvis ikke ha en diagnose.

    I den vestlige verden øker diagnosebruken, fordi det er stadig vanskeligere å leve innenfor normalitet. Da blir det vanskelig å være menneske.

    Menneskeheten hadde vært adskillig fattigere uten mye av den ypperste kunsten i verden. Også uten mye fantastisk musikk, hvis noen av oss ikke hadde tenkt utafor boksen eller uttrykt sine følelser fra sitt skjøre sinn. Veldig mye av det beste av verdens kunst, litteratur og musikk, er skapt av mennesker som er definert som psykisk sjuke.

    Jeg mener det er Gustav Vigeland som sa noe sånt som at;
    "Forskjellen mellom å være gal og genial er tynt som et silkepapir."
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Noe litt mer alvorlig. Jeg skriver jo så mye tøys og tull her, så det bør være plass til noe alvor også.

    I dag 10.oktober, er Verdensdagen for psykisk helse.
    Vis vedlegget 856688
    Jeg tenker at det er alt for lite toleranse i samfunnet. Det er noe med oss alle.
    På den ene eller andre måten.

    Psykisk helse er ikke lett å definere.
    Er den dårlig, handler det ofte om utenforskap eller mistilpasning i samfunnet. Altså at den som defineres som syk har uakseptabel afderd og ikke oppfører seg som de fleste, -dvs normalt.
    Hva som oppfattes som psykiatri er derfor svært kulturavhengig. En som er definert som psykisk syk i Norge trenger absolutt ikke være det i andre land og kulturer.

    Hva som er "sykt" er også forskjellig fra før og nå. I forrige århundre drøftet man "hysteri" hos kvinner, mens f. eks posttraumatiske lidelser eller ulike spiseforstyrrelser var det ikke snakk om.

    Psykiske diagnoser er veldig komplisert. Mange kunne vi klart oss uten, men systemet er slik at man må ha ei diagnose for å få hjelp. Det er ikke sånn at man er gal fordi om man har behov for hjelp fra psykisk helsevern. Noen få er psykotiske men det er som regel i kortere perioder når de er svært redde og presset.
    De fleste psykisk sjuke, er som andre folk, bortsett fra at de har mere følelser å håndtere enn de greier, av ulike årsaker.
    Som det står over her - Alle har en psykisk helse.
    Man trenger heldigvis ikke ha en diagnose.

    I den vestlige verden øker diagnosebruken fordi det er stadig vanskeligere å leve innenfor normalitet.
    Da blir det vanskelig å være menneske.

    Vi hadde vært adskillig fattigere uten mye av den ypperste kunsten i verden og også uten mye fantastisk musikk, hvis noen av oss mennesker ikke hadde tenkt utafor boksen eller uttrykt sine følelser fra sitt skjøre sinn.

    Jeg mener det er Gustav Vigeland som sa noe sånt som at;
    "Forskjellen mellom å være gal og genial er tynt som et silkepapir."
    Tusen takk for fine ord!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Har jo et forsett om mer blues.
    Coyne er vel nesten innafor.
    Støttes!
    Kevin Coyne synger om levd liv, og trange sosiale kår.
    En av mine gamle helter.
    I sommer var jeg så heldig å snuble over ei skive jeg ikke har sett på evigheter - "Millionaires and Teddy Bears"
    Stooor gjensynsglede :giggle: Den ble prompte innhandlet fra Gimle brukt vinyl, CD osv. i Kristiansand.
    Jeg tillater meg å legge ved en av favorittlåtene:

    Pretty Park - YouTube

    Og her er mannen i all sin velde full av gode poenger og syre omkring musikk industrien.

    Kevin Coyne - Having A Party (live 1979) - YouTube
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fin tilbakemelding @Powerpoint .🙂
    Det er riktig alt du sier. Coyne var opptatt av de menneskene som hadde dårlige vilkår i samfunnet. Ikke minst de som var i psykiatrien. Han arbeidet flere år ved psykiatrisk sykehus.
    Jeg var så heldig og fikk se Kevin Coyne på Hamar en gang på 80 tallet. Det var et lokale som ble kalt White House. (Det ligger siden av dagens Hamar Rådhus)
    Det var han og en gitarist, og kanskje 10-20 publikum. Nesten ingen her i provinsen visste hvem han var.
    Brodern hadde kjøpt albumet "Marjory Razorblade". Derfor hadde jeg hørt han på plate. Han hadde en karakteristisk spillestil hvor han spilte med kassegitaren liggende flatt på fanget.
    Sjøl om han hverken var noen stor gitarist eller sanger var han en stor personlighet med kreativitet, humor og energi. Og ikke minst, et stort hjerte for de som falt utenfor.


     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    jqoygMWchFrOGm7PXwJ_Nxs7v_6j9B37ugDfVAI168A.jpg

    Audiofil beboer klager over naboens dårlige mellomtone...🤪

    Vår mann i Blåskogen; Tony Joe White.

    IMG_20221011_095638.jpg



    Rekker ei side med Swamp til kaffen, før vi går ut i det fine været. Det ser ut til å bli en flott dag her i Innlandet. 😊

    IMG_20221011_103028.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Takk for fin tilbakemelding @Powerpoint .🙂
    Det er riktig alt du sier. Coyne var opptatt av de menneskene som hadde dårlige vilkår i samfunnet. Ikke minst de som var i psykiatrien. Han arbeidet flere år ved psykiatrisk sykehus.
    Jeg var så heldig og fikk se Kevin Coyne på Hamar en gang på 80 tallet. Det var et lokale som ble kalt White House. (Det ligger siden av dagens Hamar Rådhus)
    Det var han og en gitarist, og kanskje 10-20 publikum. Nesten ingen her i provinsen visste hvem han var.
    Brodern hadde kjøpt albumet "Marjory Razorblade". Derfor hadde jeg hørt han på plate. Han hadde en karakteristisk spillestil hvor han spilte med kassegitaren liggende flatt på fanget.
    Sjøl om han hverken var noen stor gitarist eller sanger var han en stor personlighet med kreativitet, humor og energi. Og ikke minst, et stort hjerte for de som falt utenfor.
    Bare hyggelig Blues :cool:
    Jeg skal ikke overta tråden din med Kevin Coyne, men må si jeg ble lettere grønn av å høre at du har vært på konsert med mannen.
    Selv om det er lenge siden. Jeg likte ham umiddelbart når jeg ble presentert for hans musikk rundt 1978.
    Han traff en nerve i meg, og det er akkurat som du sier. Det er hans store personlighet, tilstedeværelse, engasjement, humor, energi og store hjerte som tiltaler meg. Han sier jo selv spøkefullt i den andre live videosnutten at han har lært dette grepet av Jimi Hendrix, og gliser. Men det svinger som bare det, ikke minst av de verbale svingslagene midt i planeten på de grådige viktigperene i musikkbransjen :LOL:
    Nå verker jeg etter å spille hele Millionears and Teddybears.
    Men det kommer tider ;)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Legger dette inn i tråden din siden du omtalte psykisk helse så fint forleden. Håper det er ok :)
    Takk for den. 🙂
    Klart det er plass til Tore Renberg. 👍
    Har lest flere bøker han har skrevet.
    Gode bøker med gode historier og viktige tema som også inneholder mange morsomme musikkreferanser.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.088
    Antall liker
    32.436
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Takk for fin tilbakemelding @Powerpoint .🙂
    Det er riktig alt du sier. Coyne var opptatt av de menneskene som hadde dårlige vilkår i samfunnet. Ikke minst de som var i psykiatrien. Han arbeidet flere år ved psykiatrisk sykehus.
    Jeg var så heldig og fikk se Kevin Coyne på Hamar en gang på 80 tallet. Det var et lokale som ble kalt White House. (Det ligger siden av dagens Hamar Rådhus)
    Det var han og en gitarist, og kanskje 10-20 publikum. Nesten ingen her i provinsen visste hvem han var.
    Brodern hadde kjøpt albumet "Marjory Razorblade". Derfor hadde jeg hørt han på plate. Han hadde en karakteristisk spillestil hvor han spilte med kassegitaren liggende flatt på fanget.
    Sjøl om han hverken var noen stor gitarist eller sanger var han en stor personlighet med kreativitet, humor og energi. Og ikke minst, et stort hjerte for de som falt utenfor.


    vi var vel ikke så veldig mange flere som så ham på Club7 i 1983. Veldig fin konsert. Husker han blei bittelitt lei av at den ene etter den andre unge mannen blant publikum absolutt måtte opp på scenen og klemme ham etter nok en trist og var sang. «Vel og bra det det sa han, «men hvorfor ingen damer?». Da «stormet» de fem jentene som var der scenen, og hele salen gliste. Det var tider.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20221012_214859.jpg


    Ikke mange som spiller Cat Power her inne,
    -og det er jo synd.
    Dette er hennes 3.album med coverversjoner. Låter av Iggy Pop, Pogues, Billie Holiday, Lana Del Rey og Nick Cave m fl. Alle gjort med hennes egen vri, så sangene får nytt liv. Hun er noe for seg sjøl, så vær litt tålmodig hvis du vil gi henne et forsøk. 🙂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20221014_225341.jpg

    Har kost meg med denne i kveld. Denne holder seg - ut i evigheta.🥰
    Dette er dessuten utgaven fra Analogue Productions. Bedre enn dette låter ikke Margo Timmins. 😊

    Blir vel litt hifi-greier i helga også.
    Det er vel noen av *The usual suspects" som om skal avsted tenker jeg.
    Kanskje vi råker på hverandre. 🙂

    En kar som ønsker noe nytt i stua ber om råd:
    Screenshot_20221014_224940.jpg

    🤣🤣🤣

    God helg til dere som henger på her.🙂
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Mulig jeg er litt opportunistisk nå - men, det seriøse innlegget om psykisk helse. Det finnes jo mennesker som driver med musikk, involvert i kultur i ganske bred forstand såvel som å arbeide med psykisk helse. Søker man opp hjemmesiden til Loviseak.no så vil det ofte fremkomme tips om relevante arrangement.
    Så var det nevnt.
    Mvh JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen bildedrypp fra OHC og Mala.
    fra i går.
    Mye fint utstyr å se, og også mye bra lyd synes jeg. 🙂
    IMG_20221015_100437.jpg


    IMG_20221015_102032.jpg

    Sveinung med Marten, Reed platespiller /arm m DS pu og Constellation forsterkere

    Børresen :
    IMG_20221016_083846.jpg

    Ny integrert klasse A fra Aavik. Flott sak i HØY prisklasse :
    IMG_20221016_083741.jpg

    Finish er Crème de la Crème:
    IMG_20221016_083655.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Selv har jeg ikke hørt Marten siden sist jeg var i Munchen. De modellene de har presentert de gangene jeg har vært i Munchen har spilt flott, men etter mine ører, buklandet på rock. Kanskje de nye modellene også egner seg til rock 🤔 That said; første generasjon til verstingene til Marten, som dere hørte i Gøteborg, er noe av det beste jeg noengang har opplevd på demo (Westmalle, Belgia). Etter hva jeg ser skal de ha verstingene med til Warszawa, så da får jeg sikkert hørt både dem og de mindre modellene i den nye serien 😃
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ny integrert klasse A fra Aavik. Flott sak i HØY prisklasse :
    Vis vedlegget 858703
    Finish er Crème de la Crème:
    Vis vedlegget 858704
    Må innrømme at jeg sliter litt med designet på den nye toppserien. Mye forskjellig bruk av materiale og finish. Har helt klart lagt seg mot det asiatiske og amerikanske markedet hvor ting er litt mer bling! Synes 300-serien så råflott ut hvor det så ut som om alt var frest ut av en alublokk og med integrerte kjøleribber og stor sentrert styrings nobb🤩
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Smaken er som osv. 🙃😊
    Mer Marten. Mingus Orchestra med Constellation og Tech Das /Graham.

    Det ble ikke spilt rock, men fy fader så bra på stort orkester.
    IMG_20221015_104947.jpg

    Typisk Ringsaksokning med bra hørsel og godt humør. 😆

    Slik ser det ut i Sweet spot:
    IMG_20221015_110436.jpg


    IMG_20221015_110802.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt PS Audio Aspen R30 et par ganger nå, og må si at denne høyttaleren tiltaler meg. Det låter litt friskere enn en del annet. Også veldig luftig og transparent.
    Ikke slitsomt. Det er båndelementer i både mellomtone og diskant.
    Det ble spilt CD via en Marantz som jeg ikke vet modellbetegnelse på, men ikke noe fryktelig dyrt.
    IMG_20221015_111325.jpg


    Dette spiller skikkelig fullfrekvent.
    PS Audio monotrinn.

    Noe av luftigheten er nok noe takket være
    Den nivåregulerte diskanten bak.

    IMG_20221015_111419.jpg


    Ikke noe av dette er billig, men denne Aspen koster vesentlig mindre enn den store Marten over her til over 2mill.kr.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Da VY endelig kom på sporet igjen tok vi toget fra Asker til Oslo og fortsatte til Oslo HiFi Center.

    Tømmervik var i slaget og skrøt fælt av Octave.
    Jeg motsa ham ikke... 😆🐒

    IMG_20221015_144427.jpg


    Demo med Audio Physics høyttalere.
    IMG_20221015_144404.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det vi var spente på var de nye Gryphon høyttalerne.
    IMG_20221016_083517.jpg

    "Som vanlig" , - fortreffelig demo av Rune Skov, med mye humør, spennende og mye god musikk. Han er like morsom å høre på hver gang, og er nok rett mann når tingene skal selges.
    Hvordan han velger musikk bør forhandlere og bransjefolk merke seg, - og lære.
    Alltid noe nytt og interessant.
    Han bruker stort sett vanlige innspillinger. Ikke noe "super audio mumbo jumbo".
    Også kjente ting. Spilte f.eks Fleetwood Mac, - Rumours, på helt vanlig CD.
    Forrige gang jeg hørte han i demo spilte han Nick Cave. Slike ting som folk hører på. Også alt fra rock og jazz til klassisk.
    IMG_20221016_083424.jpg


    Anlegget m 50 w klasse A og CD spiller, Ethos (som drar opp prisen vesentlig 🙈)
    Og nye egenproduserte kabler med både sølv og gull, - må vite. 😊
    Det låt bra også.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn