BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20210521_175444.jpg

    Alltid morsomt med pakker!
    Ikke så stor riktig nok, men den kommer helt fra Canada. Ble bestilt i begynnelsen av mai, så det synes jeg ikke er så verst leveringstid.
    Denne er ikke å oppdrive i handelen her i Norge, og jeg tenkte først på å kjøpe brukt.
    Satte også inn annonse på Torget her.
    Da fikk jeg flere tips om at den er tilgjengelig på Canadisk Bandcamp/ selskapet Ensoul Records.
    Takk til de som gadd å hjelpe. 👍
    IMG_20210521_175706.jpg
    IMG_20210521_180100.jpg

    Plata heter Nameless, - med den canadiske artisten Dominique Fils-Aimé.
    Jeg har ikke spilt den ennå, men låter det bittelitt bedre enn med streaming, så blir det moro. Både musikken og lyden er i orden her 😊
    Dette er som omtalt tidligere, det første albumet i en trilogi hvor temaet er "Svart musikk"
    Denne er litt roots bluesorientert.
    De to neste er mer mot jazz og soul/funk.
    De to siste er å få i ordinær handel.

    Smilla lurer på om noen vil være med på leken.
    IMG_20210521_185145.jpg


    Ellers ønsker vi God Pinse, her fra Blåskogen.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.727
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Takk for påminnelsen Blues. Liker Dead Can Dance, men bør jo snart skaffe dem på vinyl. Ha en riktig god helg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    15.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Da fikk jeg flere tips om at den er tilgjengelig på Canadisk Bandcamp/ selskapet Ensoul Records.
    Takk til de som gadd å hjelpe. 👍

    Vis vedlegget 723767
    Plata heter Nameless, - med den canadiske artisten Dominique Fils-Aimé.
    Jeg har ikke spilt den ennå, men låter det bittelitt bedre enn med streaming, så blir det moro. Både musikken og lyden er i orden her 😊
    Dette er som omtalt tidligere, det første albumet i en trilogi hvor temaet er "Svart musikk"
    Denne er litt roots bluesorientert.
    De to neste er mer mot jazz og soul/funk.
    De to siste er å få i ordinær handel.
    Bra du fikk ditt eksemplar ganske raskt Blues(y) Jeg måtte vente i alt tre mnd. da den måtte over atlanteren to ganger p.g.a posten sendte den i retur første gang:rolleyes: Tar det som et ekstra kvalitetsstempel ala linjeakevitt:ROFLMAO: Blir sikker mye bedre av å krysse atlanteren flere gange! Fikk du også plate liggende utenfor innercoveret?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    15.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    @ou812rh
    Ja, det var litt spesielt. 🙂
    Du ser det såvidt på andre bildet.
    Håper du er fornøyd med din?
    Jeg kjørte den rett i vaskeren før jeg spilte og lydmessig veldig bra, men den har noen fine småriper som kunne vært unngått hvis plata hadde ligget slik den skal gjøre😡 Er vel sånn fransk canadisk ting sikkert:ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.864
    Antall liker
    17.407
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg kjørte den rett i vaskeren før jeg spilte og lydmessig veldig bra, men den har noen fine småriper som kunne vært unngått hvis plata hadde ligget slik den skal gjøre😡 Er vel sånn fransk canadisk ting sikkert:ROFLMAO::ROFLMAO:
    Den ligger slik for å ikke skade yttercover under transport. Jeg foretrekker det selv og sender selv plater slik ...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20210524_011118.jpg

    Tja. Hva skal en si om "McCartney III "?
    Som de to andre "McCartney" fra henholdsvis 1970 og 1980 viser Macca en mer eksperimentell side enn hva som er tilfelle i andre ting han har utgitt post-Beatles.
    Her er en brokete samling låter hvor jeg liker mye, mens andre ting ikke i det hele tatt.
    For meg framstår utgivelsen som ujevn med et spenn fra den grusomme "Deep Feeling" til den lekne og flotte "Long Tail Winter Bird".


    Som de andre to "McCartney" er dette også
    laget i eget hjemmestudio. Dette medfører en sjarmerende spontanitet som kan høres på albumet. LPn har god lyd og pressingen er tyst og fin.
    Av de tre albumene som alle heter "McCartney", synes jeg den første er best og mest morsom å høre på.
    Det kom en veldig fin repress av den første på Record Store Day sist høst. Jeg anbefaler den framfor III.

    745977_1.jpg


    @Atlerovik, du var spent på hva jeg synes om III 🙂
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe å si på musikksmaken din Bluesbreaker, forøvrig enig i dine vurderinger, varierende grad av hva han leverer å like.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Alltid kult med informasjon om skivene, det er du god på, Blues. Passe lengde, med interessant innblikk 👍

    Digger forresten vinylriggen din. Spiller seff bra, og estetisk helt etter mitt hjerte. Kan vel si at vi liker runde former, vi to😘
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for fin beskrivelse, @bluesbreaker. Er enig med det de andre skriver her.
    Og jeg er relativt enig i det du skriver også. Jeg må ærlig innrømme at jeg bare har hørt gjennom platen en gang, og så har den liksom forsvunnet bakover i bunken. Ble umiddelbart noe skuffet. Men har tenkt å prøve igjen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fin beskrivelse, @bluesbreaker. Er enig med det de andre skriver her.
    Og jeg er relativt enig i det du skriver også. Jeg må ærlig innrømme at jeg bare har hørt gjennom platen en gang, og så har den liksom forsvunnet bakover i bunken. Ble umiddelbart noe skuffet. Men har tenkt å prøve igjen.
    Som sagt, jeg synes 1ern er bedre enn 3ern.🙂
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Litt sent, men Time Out of Mind passer bra på 80 års dagen. En av de bedre til Dylan synes jeg.
    Ble mye Dylan i går, høyde punktet var 30år`s jubileumskonserten på Nrk 2 sent i går kveld, der var det mange "kvalitets musikere"
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ble mye Dylan i går, høyde punktet var 30år`s jubileumskonserten på Nrk 2 sent i går kveld, der var det mange "kvalitets musikere"
    Ble litt revet med i "egen konsert" på anlegget, så jeg glemte hele greia.
    Den ligger på nett, NRK ser jeg, så jeg skal få det med meg i løpet av uka. Takk for tipset. 👍
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.631
    Antall liker
    32.533
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 724782
    Litt sent, men Time Out of Mind passer bra på 80 års dagen. En av de bedre til Dylan synes jeg.
    Time Out of Mind er nok absolutt mitt Dylan favoritt album👍🏼🎼
    Jeg har også et meget spesielt og sjeldent album liggende på harddisken, en oversatt norsk tolkning av dette albumet fra A-Å gjort av vår lokale finnskoging Tore Hestbråten☺ Dette kom ut når han bodde mange år på Hamarøy i nordland der han hadde med seg en gjeng «lokale» og meget gode musikere🎼

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, Gismo 👍
    Det skal jeg sjekke ut, men etter som det er sjeldent, ligger det kanskje ikke på strømming?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.631
    Antall liker
    32.533
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg vet ikke om det kan være tilgjengelig noe sted, og en «kopi» fra harddisken er jo egentlig ulovelig….. så vi må finne på noe lurt😎😅

    Her litt av omtalen den gangen, ja det ER lenge siden😉


    «Her er den beste norske Bob Dylan-utgivelsen siden Jan Erik Voldsklassiske «Stein regn» en gang på 1970-tallet.

    Vinneren av Dagbladets Dylan gjendiktning-konkurranse, Tore Hestbråten, har oversatt Hans Bobhets Grammy-vinnende 1997-album «Time Out Of Mind» til tidvis saftig nordnorsk. Normalt fungerer ikke rekonstruksjoner av hele album noe særlig. Men «Tankelaus tid» er langt på vei en vellykket affære. Først og fremst fordi Hestbråtens gjendiktninger er overbevisende friske og solide. Mye av saften og undringen i opphavsmannens originaltekster er i behold. Dessuten gjør musikerne med Arve-Gunnar Heløy (sang/gitar) en solid jobb. Han gjør ikke noe forsøk på å ape etter Dylans særpregede vokalfrasering — noe som er bra, men han har likevel en troverdig intensitet i framføringene. Det hviler en særpreget blanding av nordnorsk blåkulde og deilig ovnsvarme over prosjektet. Trekkspill og cello fargelegger på alternativt vis - samtidig som resten av bandet har det nødvendige fraspark og trøkk. Og mange av formuleringene er fikse og hentet fra egen dialekt. Som denne refrenglinjen fra «Cold Irons Bound» (Steine kaldt): «Æ e' uttafør alt - og her e' steine kaldt / Inderlig og ensomt steine kaldt» Eller denne saftig vinternorske fra «Standing In The Doorway» (I porten): «Ha' vært ute en vinterdag før / Det kjem isvatn når æ blør» Blant de beste låtene: «Cold Irons Bound» (Steine kaldt), «Not Dark Yet» (Lyst enno) og den sneisne trekkspilldrevne fjorten og et halvt minutter lange «Highlands» - hvor den aldrende Dylan tenker, i nordnorsk oversettelse: «Æ ønske ingen almissa - ka ska æ vel med det? / Om blondinan e' ækt, kan æ ikkje lenger se» Han kunne sikkert hatt godt av en ferietur til Nord-Norge og the land of the midnight sun.»

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.631
    Antall liker
    32.533
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Der tapte je nukk noen kroner The Gunner😎😅
    Tankelaus tid ligger på TIDAL👍🏼🎼

    D92B2992-80E1-41EF-955F-D45EA45D25B7.jpeg


    ….,så bare å streame i vei blues👍🏼☺

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel egentlig ikke noe problem uansett. Tidal eller ei.
    Jeg kan sikkert høre den en gang jeg er på besøk gismo ?🤔😊
    Ellers er nevnte "Stein Regn" , og også "Virud Synger Vold Skriver Dylan" på plass i originalutgaver. Begge kjøpt av meg på Rilla Platebar da de kom. Hhv 1981 og 1977.😊
    IMG_20210525_112712.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er etterhvert ganske mange gode coverversjoner av "Not Dark Yet", som jo er en nydelig sang.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok sjelden Hestbråten får SÅ mye spalteplass. 😆

    IMG_20210525_125936.jpg


    Not Dark Yet. Dylan-sang fra Time Out of Mind som er covret av mange, - med vekslende hell.
    Søstrene Lynne/Moorer gjør en av de bedre versjoner av låta.
    Fint album i det hele tatt.

    På LP selvsagt.
    Det var vel Shelby Lynne som uttalte de bevingede ord :
    quote-you-can-t-roll-a-joint-on-an-ipod-buy-vinyl-shelby-lynne-79-30-40.jpg

     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    15.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det er nok sjelden Hestbråten får SÅ mye spalteplass. 😆

    Vis vedlegget 724834

    Not Dark Yet. Dylan-sang fra Time Out of Mind som er covret av mange, - med vekslende hell.
    Søstrene Lynne/Moorer gjør en av de bedre versjoner av låta.
    Fint album i det hele tatt.

    På LP selvsagt.
    Det var vel Shelby Lynne som uttalte de bevingede ord :
    Vis vedlegget 724835

    Småpent album, men jeg har det bare i ettall og nuller😤
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det gikk som forventet mot Finnene, men Norge skjemte seg ikke ut.

    Spiller ei plate som jeg la ut i cover-konkurransen.
    Hope Sandoval and the Warm Inventions
    - Until The Hunter.

    IMG_20210525_011017.jpg
    Tittelen er tatt fra et ordtak som sier noe sånn som at; - Inntil løvene skriver sin egen historie, vil jakten alltid ære jegerne. (Litt klønete formulert).

    Plata kom i 2016. Jeg hadde nesten glemt hvor fin den er. Sandoval er dronning av Indie /Dreampop og med hennes karakteristiske langsomhet og varme i stemmen er det godt å høre på. Hun er kjent fra Mazzy Star, hvor hun også synger besnærende.
    Noen vil nok finne uttrykket i seigeste laget, men de som ikke har maur i ræva kan prøve å skru opp og blinde igjen øya.
    Kreativ bruk av instrumenter og flott gitarspill.


     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.421
    Antall liker
    12.980
    Jeg stiftet bekjentskap med damen - Hope Sandoval i 2009 med skiva "Through the Devil Softly".
    Ingen direkte ulyd i den sløye nedtonede produksjonen her heller :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.424
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    God plate det også @Powerpoint 👍
    Anbefaler også "Bavarian Fruitbread" med HS and the Warm Inventions, og "So Tonight That I Might See" med Mazzy Star.
    Sandovals musikalske partner David Roback døde av kreft i 2020, så dessverre blir det ikke mer å høre fra Mazzy Star.
    Mye av det denne dama er involvert i er interessant. Hun har samarbeidet med f. eks. Massive Attack, The Jesus and Mary Chain, Kurt Vile m.fl.
    Det blir sagt at hun er litt sky og helst unngår mye oppmerksomhet. Det er vel også en del av pakka å framstå som litt mystisk og gåtefull.

    På bildet er LPn "So Tonight That I Might See" m. bl. a "hiten": "Fade Into You ", og en EP som ikke er helt vanlig å se ; "At The Doorway Again".
    På EPen medvirker mester på akustisk gitar; Bert Jansch, og en nordmann født på Røros ved navn Helge Sten aka Deathprod, er tekniker.
    Han har jobbet med bl.a Motorpsycho og Supersilent, og er gift med Susanna Wallumrød. (Magical Orchestra).
    På Bavarian Fruitbread er også andre nordmenn involvert. Arve Henriksen (trompet) og Audun Strype(mastering)

    IMG_20210526_071048.jpg
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.631
    Antall liker
    32.533
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det gikk som forventet mot Finnene, men Norge skjemte seg ikke ut.

    Spiller ei plate som jeg la ut i cover-konkurransen.
    Hope Sandoval and the Warm Inventions
    - Until The Hunter.

    Vis vedlegget 724990 Tittelen er tatt fra et ordtak som sier noe sånn som at; - Inntil løvene skriver sin egen historie, vil jakten alltid ære jegerne. (Litt klønete formulert).

    Plata kom i 2016. Jeg hadde nesten glemt hvor fin den er. Sandoval er dronning av Indie /Dreampop og med hennes karakteristiske langsomhet og varme i stemmen er det godt å høre på. Hun er kjent fra Mazzy Star, hvor hun også synger besnærende.
    Noen vil nok finne uttrykket i seigeste laget, men de som ikke har maur i ræva kan prøve å skru opp og blinde igjen øya.
    Kreativ bruk av instrumenter og flott gitarspill.


    Flott blues, nå begynner jeg å like din « myke» side…. Du er hjertelig velkommen over på « mitt lag» om du vil😎☺🤣🎼

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.631
    Antall liker
    32.533
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dama ligger jo på min spilliste………..men self i «nåtidens» format😎😅😅

    BF91D4E9-DB33-41FC-BBCF-2F16731B6A06.jpeg


    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn