BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Gary Clark har jeg hørt en del på, og han er "bøs".
    Guy også selvsagt.
    Quin Sullivan var ukjent for meg. Takk for tips.:)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    I april kommer nytt Rodrigo Y Gabriela-album.
    "METTAVOLUTION"
    Blir ganske sikkert handlet inn. Maggie elsker akustisk gitar.:):)


    Høres litt mjukere ut enn f.eks. "Hanuman" fra 2010.
    Hvis du vil prøve hvor "raske" høyttalerne dine er, så er dette ei bra låt å gjøre det med.:cool:

     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Nå skakke jeg blande meg in i Bonamassa bra eller ikke,men enig,denne videoen passet faktisk godt til stemmen hans,som ikke er så blues typisk

    Her er det bare å blande seg inn der det passer Petterone :cool:
    Bonamassa har vi "kranglet" om før her i tråden til Bluesbreaker, så jeg skal ikke dra den lenger.
    Takk for et adekvat musikkeksempel med gitarkanonen som klart kledde stemmens hans bedre.
    Joe mangler den hudløse råheten og tilstedeværelsen som Jimi Hendrix og Stevie Ray vaughan var i besittelse av.
    De spilte ikke på sine gitarer, de VAR gitaren.
    Man kan selvfølgelig ikke kan forvente av alle karer av et slikt kaliber som Bonamassa, også har nådegaven som disse to hadde.

    Men vi har heldigvis en "grand old man" på 80 år som fremdeles kan spille fletta av mang en bluesgitarist - Buddy Guy.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Ad hurtighet og dynamikk har jeg kanskje tidligere nevnt Antonio Forrcione - Live (Naim CD0052) hva eksplosivitet og dynamikk angår.
    Her om dagen satt jeg den på, og surret med mitt når låt en ruslet avgårde. Da låt 2 startet våknet jeg brått til en responsvillighet hva hurtighet angår må høres for å skjønne. Du milde for attack, utklingning av strenger, kassevolum på gitaren og villskap. Det hele krystallklart gjengitt. Drita tøft, og jævlig vanedannende.

    Hjertesukket må være at det langt mellom slike suverene opptak. Så joda magnestater og elektrostater er ikke så rent lite kjappa Bluesbreaker, det kan vi enes om :cool:
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjappe er de, men har de dynamikk? Eller hva er forskjellen her? Og bare så det er sagt, glad i panel jeg. Men har aldri tenkt at deres "kjapphet" er det største argument for besitte slike.. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sa at man kan spille Rodrigo Y Gabriela`s Hanuman, hvis man vil prøve hvor raske høyttalere man har.
    Så kan man gjerne sammenligne høyttalerprinsipper hvis det er interessant.

    Det er ingen som har sagt at Maggies eller andre panelh.t. er best på dynamikk.
    Det ville være dumt å hevde noe slikt.
    Ingen høyttaler er "best" på alt, så en må finne noe en liker. Da slipper man å bytte hele tida.:p:p

    Magnepan har kommet med en ny modell.
    Det skjer ikke hver dag.

    LRS-2.jpg


    Den heter LRS (Little Ribbon Speaker).
    LRS ligner mer på større modeller enn SMG og MMG sies det, men har altså adskillig mindre mål.
    U.S. pris er 650 dollar. Vanligvis får man ikke rare greiene for det, så det blir interessant å se hva slags respons denne modellen får.

    Link: Magnepan
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg hørte at det ligna på The Who, og har egentlig samme kommunikasjonsproblem i fht Daltrey & Co.
    Har heller aldri hatt spes. sans for The Who, men Daltrey solo har gjort en del bra greier. Du kan jo sjekke ut denne, som i utgangspunktet er et Soundtrack til filmen Mc Vicar, men i praksis et rent soloalbum:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg sa at man kan spille Rodrigo Y Gabriela`s Hanuman, hvis man vil prøve hvor raske høyttalere man har.
    Så kan man gjerne sammenligne høyttalerprinsipper hvis det er interessant.

    Det er ingen som har sagt at Maggies eller andre panelh.t. er best på dynamikk.
    Det ville være dumt å hevde noe slikt.
    Ingen høyttaler er "best" på alt, så en må finne noe en liker. Da slipper man å bytte hele tida.:p:p

    Magnepan har kommet med en ny modell.
    Det skjer ikke hver dag.

    Vis vedlegget 535388

    Den heter LRS (Little Ribbon Speaker).
    LRS ligner mer på større modeller enn SMG og MMG sies det, men har altså adskillig mindre mål.
    U.S. pris er 650 dollar. Vanligvis får man ikke rare greiene for det, så det blir interessant å se hva slags respons denne modellen får.

    Link: Magnepan
    De der skulle jeg gjerne testet. Får se når de kommer til Norge. De koster jo ikke mer enn en kasse meget bra vin.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger foreløpig to spor fra Rodrigo Y Gabriela`s "METTAVOLUTION" ute på Tidal.
    Det låter jævli bra. Det må høres på stereoanlegget.
    Nivået er litt høyt, og det er mye energi i toppen, så pass på høyttalerne!

    Dette er en cover på Pink Floyds "ECHOES".
    (Kanskje det bidrar til økt interesse?:rolleyes::rolleyes:)


    Rodrigo y Gabriela » METTAVOLUTION

    Noen ord til ettertanke. Dudley har et poeng her tror jeg. Les ved å følge linken.
    The world's a place of horrors
    Because each man thinks he's right
    —Loudon Wainwright III
    Read more at https://www.stereophile.com/content/listening-196#3LUrdI4OvvdRZhdm.99

    IMG_20190310_114053.jpg

    En vill, -og en til.;) Maja og Smilla.
    Nedenfor ligger Hamar, Mjøsa, og på andre sida Skreia/Totenåsen.

    God helg, etterhvert.:)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser AUDIOPHILE.NO skriver om Bob Marleys NATTY DREAD.
    Hele albumet blir tatt for seg spor for spor, og vi får vite at denne blir brukt som referanseplate.
    Av ren nysgjerrighet tok jeg fram mitt strøkne originaleksemplar:):):), og la på spilleren.
    OK, det låter bra, men ikke mer synes jeg.
    Jeg hadde håpa på noe mer, men det er mulig at jeg forventer andre ting av ei referanseplate enn dette.

    ATTACH=CONFIG]536118[/ATTACH]
    IMG_20190403_100749.jpg


    Det jeg synes er mest interessant med Natty Dread, er ikke selve lyden.
    Det er typisk Reggae med mye perkusjon og basslinjer som holder det hele sammen. Gitaren er her, først og fremst et rytmeinstrument.
    Albumet er interessant ved at det er det første hvor Bob Marley er STJERNA.
    Peter Tosh og Bunny Wailer er ute av bandet, og inn kommer I-Threes,-de fantastiske kordamene.
    Marley framstår i større grad som revolusjonær og militant.
    Noen viktige låter i Marley-katalogen er det her. "Lively up Yourself", Them Belly Full but me Hungry",
    og seff " No Woman No Cry". Før var det Wailers, nå er det BOB MARLEY & The Wailers.


    Hva er egentlig ei referanseplate?
    Hvis ei referanseplate er ment å bruke for å sammenligne utstyr ville jeg ha brukt ei skive som skiller mer enn denne.
    For meg er referansen ei plate jeg liker,med bra lyd, som jeg har hørt mye, og på forskjellig utstyr.
    Den trenger ikke å ha den "beste lyden/ opptaket som finnes", men det skal låte godt, og den skal skille på komponenter i anlegget man tar ut og inn.
    I stede for Natty Dread når jeg prøver greier, tyr jeg til bl.a. Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat" og Led Zeppelin"I". Vaughans spor "Tin Pan Alley" er også flittig brukt.:)

    Når det kommer til reggae er jeg langt fra noen kjenner, men har gode følelser for denne:

    R-1456154-1221067280.jpeg.jpg


    Med jordklodens tighteste komp; Sly&Robbie.
    - men noen referanse er det neppe. Basstungt som f.;):cool:
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Arkivet inn på nytt rom.
    Trur det blir bra. I hvert fall kortere vei å hente platene.:)
    Det står en reol på stua også, der anlegget står.
    Der har jeg de skivene som spilles mest til en hver tid.
    Der skiftes det altså ut nå og da.

    IMG_20190404_111346.jpg
    IMG_20190404_111239.jpg
    IMG_20190404_111016.jpg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kastet ut poden nede nå eller? Uansett, dette ble lekkert. Visste ikke at du hadde Consonace forsterker i tillegg til cd spiller. Hadde en slik spiller for mange år siden. En som Raymond Celius hadde pella på.. Var noe magisk det. Den gang.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Flott arkivrom!
    Har du vasker på samme rommet? Litt stusslige høyttalere, kanskje...
    Men det meste er oppgraderbart så 8)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott arkivrom!
    Har du vasker på samme rommet? Litt stusslige høyttalere, kanskje...
    Men det meste er oppgraderbart så 8)
    Har et par Carlsson 50.2 III og et par Coral fulltonehorn også, men mer praktisk med disse Monitor Audio Radius på det lille rommet.
    Har en enkel vasker ja. Ønsker meg en med ultralyd, men synes en bør ha en del skiver for å forsvare investeringen.;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kastet ut poden nede nå eller? Uansett, dette ble lekkert. Visste ikke at du hadde Consonace forsterker i tillegg til cd spiller. Hadde en slik spiller for mange år siden. En som Raymond Celius hadde pella på.. Var noe magisk det. Den gang.. :)
    Her har det ikke bodd unger på mange år. Er gammal jeg vet du.:cool:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Syltynn rapport fra VÅRPULS i går.
    Takk for hyggelig samvær med delegasjonen fra gjengen som frekventerer HIFI Guiden.
    (Tror Arild hadde det stille i butikken i går ;))

    IMG_20190406_110812 (3).jpg
    IMG_20190406_124132.jpg
    IMG_20190406_141209 (3).jpg

    Takk også for morosam henging med denne gjengen som åt og drakk sammen.
    (De vet sjøl hvem de er (?))
    IMG_20190406_185805 (3).jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Flott arkivrom!
    Har du vasker på samme rommet? Litt stusslige høyttalere, kanskje...
    Men det meste er oppgraderbart så 8)
    Har et par Carlsson 50.2 III og et par Coral fulltonehorn også, men mer praktisk med disse Monitor Audio Radius på det lille rommet.
    Har en enkel vasker ja. Ønsker meg en med ultralyd, men synes en bør ha en del skiver for å forsvare investeringen.;)
    Antall plater x 10 = investering
    Jeg har vel ca 500 plater og vasker til 5000,-
    Du har da såpass til plater at 15-20 tusen på vasker skal gå bra? ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du har jo så mye plater, og over snittet god kvalitet på de. Avspillingsremediene er det heller ikke noe å utsette på, så en UL-vasker hadde absolutt vært på sin plass. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ingen som betaler 20000, - for en ul vasker.. :). Får mye til en billigere penge. For meg var det ikke snakk om antall plater, men gjøre ting skikkelig med en gang. Få så god lyd som mulig. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ingen som betaler 20000, - for en ul vasker.. :). Får mye til en billigere penge. For meg var det ikke snakk om antall plater, men gjøre ting skikkelig med en gang. Få så god lyd som mulig. :)
    Godt poeng.
    Har forsøkt å lukke øya for behovet for vask en stund, selv om jeg har vasket mer enn 150 plater med ultralydvasker for noen år siden.
    Nye plater låter jo greit stort sett. Nå er ikke Okki Nokki som jeg kjøpte sammenligningsbart med en god UL, men så var det dette med svært nok. :)
    Spin Clean er sikkert mye bedre enn ingenting og forskjellen på de tre metodene har jeg ikke testet.
    At jeg synes Okki Nokki gjør en (nesten) like bra jobb som ULen jeg lånte for noen år siden handler nok også om at jeg ikke har mer avslørende platespiller og pickup.

    Så er det en glede å føle at jeg bidrar i heimen selvfølgelig. Kona vasket vinduer i dag, og jeg vinyl. :D ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ved å kjøpe stort sett nye plater av god kvalitet er hverken møkk eller dårlig lydkvalitet noe problem.
    Da vinyl og bånd var det eneste man hadde å spille hjemme (pre CD, for de som ikke er gamle nok til å huske:rolleyes:)
    var det INGEN som hadde noe slikt som platevasker.
    Behovet melder seg etterhvert,ja, -men det er størst ved kjøp av bruktplater.
    Som sagt: vasker plater enkelt, men ønsker meg selvsagt noe bedre.
    Ønsker det ikke SÅ mye at det går utover andre interesser og aktiviteter.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.382
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ved å kjøpe stort sett nye plater av god kvalitet er hverken møkk eller dårlig lydkvalitet noe problem.
    Da vinyl og bånd var det eneste man hadde å spille hjemme (pre CD, for de som ikke er gamle nok til å huske:rolleyes:)
    var det INGEN som hadde noe slikt som platevasker.
    Behovet melder seg etterhvert,ja, -men det er størst ved kjøp av bruktplater.
    Som sagt: vasker plater enkelt, men ønsker meg selvsagt noe bedre.
    Ønsker det ikke SÅ mye at det går utover andre interesser og aktiviteter.
    i gamle dager kjøpte vi ikke brukt og alle platene vi kjøpte, var rene fra fabrikken. I dag har vi mer penger, og både brukte og nye (med noen unntak) trenger faktisk vask.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Langt uti påskeuka kan jeg slå fast at det skal mye til før denne påsken blir ødelagt.
    Har skjedd litt av hvert, alt fra hovedstaden til fjellet. Mjøsa, hest og hunder og litt skigåing. Konsertbesøk, platehandel og musikkquiz.
    Har t.o.m. vært DER PEPPERN GROR.
    IMG_20190413_183728.jpg


    IMG_20190417_190501.jpg


    IMG_20190417_215912.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.320
    Antall liker
    63.071
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Høres ut som om påsken farer pent med deg alle måter. Hva i all verden har du gjort for å fortjene dette :)

    Det nikkes dannet over et krus Meinklang rødvin og sendes vennlige tanker og påskehilsninger til den feile siden av fjellene :)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.829
    Antall liker
    16.019
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som betaler 20000, - for en ul vasker.. :)
    Enig. Man kommer i mål for godt under det halve. Er man litt "fingernem" kan man faktisk få til en brukbar løsning for halvparten av det igjen også:)
    Tror min løsning kom på drøye 4K, og det uten å være fingernem i det hele tatt.
    Fungerer fint gjør det også :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Rufus Wainwrights kommentar til USAs sittende president.


    The Sword of Damocles is an ancient tale which was read in the texts of Greek historian Diodorus Siculus, and then forwarded to European mainstream culture. The story follows a man named Damocles, envious of his king, Dionysius who made many enemies during his reign. Damocles exclaimed to Dionysius his envy-that he was truly fortunate to have such power and authority, surrounded by magnificence. Dionysius then promptly offered that Damocles switch places with him for a day. Damocles eagerly accepted the offer, but little did he know that Dionysius arranged for a gigantic sword to dangle directly above the throne, held at the handle only by a small hair from the tail of a horse. Once Damocles sat in the throne, he realized that those in power always have to watch in fear and anxiety against dangers that might try to overtake them. Despite having great fortune and power, Damocles begged Dionysius that he be allowed to leave, understanding that those who live in power and authority also have to live in great danger.

    Må si jeg synes Rufus treffer bra.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn