Jeg har nå prøvd Audioquest Niagara 1000 noen dager.
Dette er en strømfordeler/filter hvor ei kontakt er beregnet for strømkrevende apparater, fortrinnsvis forsterker/integrert forsterker, mens de fem andre er for f.eks forforsterker, CD spiller, DAC, streamer osv.
Konklusjonen er litt kronglete.
Anlegget mitt låter subjektivt bedre når Octave forsterkeren er koblet i veggen, altså utenom filteret.
Med Octaven i filteret opplever jeg at det blir tilført litt mer energi i toppen. Dette er ikke noe jeg ønsker.
Det er SMÅ forskjeller, og reaksjonen min kommer nok mye fordi det er uvant.
F. som har lånt det ut fra HIFI klubben, Hamar sier også at det ikke er sikkert at det er tjenelig å bruke sammen med Octave, som er generelt gode på strømrelaterte aspekter. Octave lager bl.a. sine egne strømforsyninger "in house".
Når jeg spiller vinyl er jeg altså like godt hendt uten filteret.
(Bruker passiv Step up til Riaa i forsterker)
Når DAC og streamer går om filteret skjer det imidlertid positive ting.
Ved Tidal-streaming av musikk når filteret er i kjeden (minus Octave) oppfylles alle "klisjeene".
Mer ro og orden, svartere bakgrunn, samt mer kontroll og tørrere bass med subwoofer koblet til High currency kontakta.
Dette har noe for seg, særlig hvis man har digital primærkilde.
Den
tryller ikke om dårlig lyd til god lyd, men man kan oppleve forbedringer.
Ikke sikkert det skjer i alle anlegg, så jeg anbefaler prøve hjemme før evt kjøp.
Audioquest Niagara 1000 koster 9995 n.kr. uten kabel, og er det minste Audioquestfilteret med nyeste teknologi.
Niagara 5000 (ca $4000) og 7000 (ca $8000) er på markedet, men det kommer modell 2000 og 3000 som vil ha ulike muligheter, kontakter og utseendet.
Folk må få mene hva de vil om slike produkter, men at det gjør hørbare forskjeller, det er sikkert.