Blue Ray - fremtidens HD format?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.788
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
7 av de 8 store studioene støtter nå Blue-Ray , det ser ut som Universal er de eneste som ikke satser på formatet enda.
Det kan vel bety at sjansen er stor for at Blue Ray blir den nye standarden.
Det burde jo i tillegg være mulig å lage BlueRay musikk-CD er. Kanskje derfor Sony ikke satser mer på SACD.

Noen som vet ?


http://www.blu-ray.com/movies/
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Det burde jo i tillegg være mulig å lage BlueRay musikk-CD er.  Kanskje derfor Sony ikke satser mer på SACD.

Noen som vet ?
I dag handler det pent lite om hva som er mulig. Egentlig bare hva forbrukerne etterspør, og hva aktørene ønsker å gi oss.
Det er for eks. ingen problem å putte HELE Beatles katalogen i CD kvalitet og superlydkvalitet i 2 og 5 kanaler på 1 eneste Blue Ray Disc! Kommer EMI til å gjøre dette ? ...NOT !!
 
K

knutinh

Gjest
Jeg forstår det slik at de nye surroundformatene fra Dolby og DTS støtter 8 fulle kanaler med 24bits 192kHz lossless komprimert? I så fall kan man jo spørre seg hva man skal med et eget lydformat annet enn navigering uten tv-skjerm?

mvh
Knut
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
7 av de 8 store studioene støtter nå Blue-Ray , det ser ut som Universal er de eneste som ikke satser på formatet enda.
Det kan vel bety at sjansen er stor for at Blue Ray blir den nye standarden.
Det er bare kaos slik jeg ser det. For det første har sjefen for et av verdens største filmselskaper, Universal, nettopp sagt at det aldri noensinne vil komme en BluRay disc fra dem, de støtter HD DVD. Mens Sony og Fox har sagt at det aldri vil komme noen HD DVD discer fra dem, de støtter Bluray. Dermed ser det ut til at forbrukerne er nødt til å backe opp om 2 ulike systemer, og er de interessert i det? Kanskje de bare blir forvirret og bare gir en faen i hele greia ?

Senest i dag leste jeg at første generasjons BluRay spillere som er sendt ut på markedet allerede er teknologisk utdatert. Fox vil ha et java basert menysystem på sine discer, men BluRay spillerne som er sendt ut på markedet takler ikke dette.

Det burde jo i tillegg være mulig å lage BlueRay musikk-CD er.  Kanskje derfor Sony ikke satser mer på SACD.
Noen som vet ?
Selfølgelig er det mulig. Men det som er mulig vil nødvendigvis ikke skje. Er det et marked for high-rez musikk ? Tror plateselskapene begynner å innse at de med CD'en, for siste gang har lansert et fysisk basert musikkformat som vil nå massemarkedet. Det går mot nedlastning av musikk i en lydkvalitet som blir definert som "good enough" for massemarkedet, desverre...
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg er redd for at cd-platen er et døende format. Etterhvert vil cd-plater bli forbeholdt eldre som ikke vil bruke pc'er, og spesielt interesserte som audiofile og platesamlere.
 
Topp Bunn