Blue Jean digitalkabel

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg er i ferd med å bestille en BJ digital kabel, og har lest diskusjonen ang. lengde. Jeg skal bruke den på en usb/spdif konverter (MF v-link II). Ville Dere gått for en lengde på 1 fot eller 5 fot? Etter det jeg har forstått bør den være over 150cm, eller MEGET kort. Er 1 fot (30,48cm) kort nok? Eller er det mere safe med 5 fot (152,4cm)?
På forhånd takk ;)

P.S Det er ikke mulig å bestille kortere enn en fot.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg bestiller en kort og en lang jeg, så kan jeg sammeligne. De koster jo ikke all verden.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg hørte ikke forskjell på 0,5m og 13 meter!
noen hevder lang er bedre for mindre refleksjoner
mvh
Leif
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Ok, det er kanskje en sånn greie som kan måles, men ikke høres da (ref. målemafian).
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg tror jeg har nevnt dette før.

Det er godt mulig at refleksjonsproblemer slår ut forskjellig avhengig av hvilken DAK man benytter. Noen DAKer er mer robuste mot lurvete signaler enn andre. De tåler f.eks. mer jitter.

Hvis dette er tilfelle, vil noen brukere kunne høre refleksjonsproblemer mens andre ikke gjør det fordi deres DAK er mer robust/immun i.f.h.t. refleksjonsproblemene.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Grunnen til att jeg velger og koble på en usb/spdif konverter er jo att det forhåpentligvis skal bli mindre jitter da. Betydningen av lengde på kabel blir kanskje ikke like relevant. Føkk itt, jeg bestiller 3,5 fot, og er forberedt på å takle evt traumer i etterkant ::)
Takk for innspill.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Ok, det er kanskje en sånn greie som kan måles, men ikke høres da (ref. målemafian).
Jo det kan måles da lange kabler deformerer firkantene og giver vel dermed mere Jitter.
Kan også måle refleksjoner, målbart men lite trolig hørbart. Tidsforskjellen på refleksjonene er direkte proporsjonal med lengden, lite magi med dette, men skal være bra dårlig digitalutstyr for å la seg påvirke.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg ville bekymret meg 0.5% om lengden på kabelen og 99.5% om kabelen selv og termineringene (som allerede er bra i BJC tilfelle). Refleksjonene oppstår dersom det er impedansemismatch mellom kabeltilkoblingen og komponentene. Om man tilstreber mest mulig optimal 75 ohm impedanse på kabling og termineringer vil med andre ord ikke problemet oppstå (noe mismatch blir det helt sikkert, spesielt om man ikke benytter BNC og komponentene er sikkert ikke perfekte heller).
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Jeg ville bekymret meg 0.5% om lengden på kabelen og 99.5% om kabelen selv og termineringene (som allerede er bra i BJC tilfelle). Refleksjonene oppstår dersom det er impedansemismatch mellom kabeltilkoblingen og komponentene. Om man tilstreber mest mulig optimal 75 ohm impedanse på kabling og termineringer vil med andre ord ikke problemet oppstå (noe mismatch blir det helt sikkert, spesielt om man ikke benytter BNC og komponentene er sikkert ikke perfekte heller).
Ja, et flott eksempel på hvor gode måleinstrumenter måleinstrumentene våre er! De kan måle effekter som er fullstendig uhørbare for ørene, samme hvor store de er. Men det forutsetter noe kunnskap om bruken, det gjelder også ører, de kan trenes opp nokså mye, men ikke til å utrette mirakler.
 
Topp Bunn