Blu ray som CD-spiller?

Z

Zomby_Woof

Gjest
I et svakt øyeblikk kjøpte jeg siste HiFi og musik på Nerdesen. Jeg har lovt meg selv å kutte ned på slike publikasjoner... Uansett, de mente mye godt om denne, Pioneer BDP-LX91, som ren CD-spiller. "Spöar referencen, nästan" (om svensken holder)...

Er det noen som har prøvd? Jeg kunne veldig godt tenkt meg en boks som kan 'alt' digitalt. Jeg kunne gjerne tenkt meg å komme i gang med det som ser ut som et medium for fremtiden. Jeg har en grei, men aldersstegen billedrørs-TV. Egentlig vil jeg bytte den ut med noe litt mer moderne, men dere vet, TV'en er sekundær.. Det ser ut som spilleren har komponent, jeg tror TV'en har det også. Det kunne jo vært greit å kunne se bilder også.

P.S. Det er bevisst at jeg poster under hifi generelt.

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Et par ting å tenke på er at bluray først og fremst per i dag gjelder bilde. På en gammel tv får du ikke glede av bluray kvaliteten.
For vanlig avspilling av cd plater vil dedikerte cd spillere garantert være bedre på lyd.
Jeg fikk sammenlignet en ny bluray spiller til 5Kkr med en eldre sony cd spiller til ca 3Kkr og sony spilleren hadde mer tyngde og luft.
Bluray spillere utvilkles stadig og nye modeller lanseres fortløpende.
I dag ville jeg derfor valgt en god cd spiller for musikk på cd.

Om du hadde hatt lcd eller plasma tv slik at du hadde fått glede av den bedre bilde kvaliteten så kanskje bluray er riktig valg også mhp lyd som selvfølgelig ikke er så værst på cd.
Men rene cd spillere er bedre. Det sier seg selv egentlig også da du betaler for innmaten i boksen.

mvh

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
L&B hadde tester av BR spillere tidligere i år/senhøst, der vurderte de lyd også. Du har kanskje de bladene hvis du er hekta på publikasjoner?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Å bruke penger på å ha bokser med hvert sitt drivverk og hver sin innenbygde DAC - bare for å kunne spille CDer i stereo - virker unødvendig i disse tider hvor rimelige og gode DACer nærmest oversvømmer markedet. Eldstemann har satset på en Blu-Ray-spiller pluss en god DAC – han har forlengst solgt CDspilleren sin – og det gir kjempelyd i stereo. I tillegg har han topp lyd fra digital-TV-boksen og fra PCen – alt går via den samme DACen.

Surroundlyd blir en helt annen skål - jeg er klar over det - men jeg oppfatter Zomby Woof dithen at han er ute etter noe som gir god CDlyd i stereo.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er helt riktig at det er CD-lyd i stereo som er det viktigste pr. i dag. Jeg har tross alt såpass mange av sorten at det vil ta mange år før antallet BD (eller DVD for den del) kan sammenlignes. Før den tid vil antageligvis til og med jeg ha satt i gang med et eller annet HD-basert. Jeg kommer sikkert til å skaffe meg en skikkelig TV i mellomtiden også (jeg tipper ganske snart). Men i mellomtiden ønsker jeg meg av praktiske og estetiske årsaker en boks til alt. Jeg vil heller ikke begrense meg til å kjøpe software i gårsdagens formater, all den tid dagens er bedre.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva med en litt rimeligere avspiller/verk, og en skikkelig god DAC? Da vil du få samme gode lyd på alle dine digitale lydkilder, og ikke bare på CD og DVD/BD.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Har selv gått fra ren cd-spiller, til å benytte Pioneer BD51 som avspiller til alt. Kan ikke si annet enn at jeg er godt fornøyd. Finnes bedre musikkformidler der ute, men jeg savner ingenting.

Rune

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
308
Sted
Tranby
Det er nok bare og prøve. En billig DAC til noen få tusen kan neppe forbedre en toppmodell blurayspiller. LX-91 er veldig bra på CD i følge tester. Topp modellene til Sony og Denon følger hakk i hel.
Area DVD har bilder av alle 3 bluray spillerne innvendig samt XA5400ES. http://www.areadvd.de/hardware.shtml
Tror nesten at Bluray spillere er sponset for å få prisen ned. Det er de samme i Burr Brown PCM1796 i nesten alle gode DVD/BD-spillere og recivere helt opp til Denons topp modell reciver. Pioneer har dog Wolfson på sin BD spiller. Driverkene på bluray spillere har lite jitter.
Alt dette gjør at man trolig får mye for pengene når kjøper en toppmodell bluray spiller.

Topp Bunn