Blu-Ray multikanals musikkutgivelser

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei!

Jeg lurte på hvor mange her inne som er interessert i og som spiller Blu-Ray musikkplater i multikanal!?

Hvilket utstyr spilles det på og hva ser dere på som fordelene med det kontra f.eks vanlig CD?

Selv har jeg blitt interessert i tema da mange av mine favorittplater kommer ut i 5.1 mikser på Blu-Ray musikkplater.

En heldig sideeffekt er at en og kan få utnyttet DVD-A og SACDer i samme anlegg! Byr dette da på ytterligere utfordringer?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Jeg spiller Blu-Ray, SACD og DVD-Audio i 5.1 konfigurasjon. I tillegg til vanlig stereo selvsagt. Hvis man ikke er gnien på senterkanalen og tildels bakhøyttalere, er det fantastiske opplevelser.
Utstyret sees i signaturen. Til senter har jeg en Plinius SA-100 Mk III brokoblet til monoblokk, og bak har jeg en Proceed BPA 2. Kjører analogt fra Oppo BDP-95 til Cary Cinema 11. Balansert fra Caryen og ut til forsterkeri.

På enkelte, og jeg presiserer enkelte, utgivelser får man en romfølelse og skala på lyden som er veldig imponerende. De mest vellykkede multikanalinnspilligene får deg mer i sentrum av musikken, og involverer deg som lytter på en annen måte enn stereo.
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har en del Blue-ray hovedsagelig i 5.1.
Jeg har rigtig mange gode musikstykker fra 2L. Fremragende optaget på Blue-ray.
Jeg spiller det uden centerhøjtaler og det lyder særdeles godt.
Jeg kunne godt en dag tænke mig nogle bedre baghøjtalere, der passer til fronterne med samme delefrekvenser osv. Men ikke så store. Det at man bruger baghøjtalere giver et stort løft i oplevelsen.
Jeg bruger en Audiolab 8200AP, som surroundprocesser. Så kan jeg på en nem måde koble subwooferen på, som jeg bruger hele tiden.
Men Blue-ray er særdeles godt og er det nyeste medie at bruge. Det slår alt andet!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
2L gir ut noe av det absolutt beste når det gjelder multikanal og lydkvalitet. Synd at mye av musikken er uinteressant, men de har en del bra klassisk. Ellers er utgivelser fra AIX også helt fantastiske innspillinger, og mange har nok ikke oppdaget denne lille audiofile label.
De har mange DVD-A utgivelser, og har også nå noe på Blu-Ray. Kan anbefale Laurence Juber på DVD-A. Nær det beste gitaropptak jeg noengang har hørt. Glimrende 5.1 mix.

http://www.aixrecords.com/catalog/dvd_av_prem/laurence_juber_dvd_av_prem.html

AIX Records - Home Page
 
V

vredensgnag

Gjest
2L gir ut noe av det absolutt beste når det gjelder multikanal og lydkvalitet. Synd at mye av musikken er uinteressant, men de har en del bra klassisk. Ellers er utgivelser fra AIX også helt fantastiske innspillinger, og mange har nok ikke oppdaget denne lille audiofile label.
De har mange DVD-A utgivelser, og har også nå noe på Blu-Ray. Kan anbefale Laurence Juber på DVD-A. Nær det beste gitaropptak jeg noengang har hørt. Glimrende 5.1 mix.

AIX Records - Catalog

AIX Records - Home Page
AIX er bra. Grunnlegger og primus motor var også sentral i avsløringen av bl.a. HD Tracks high-res bløff.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Jeg spiller mye både Blu-ray og SACD i Multikanal. Det blir mest SACD, p.g.a. utvalget, men forhåpentligvis vil det komme stadig mer på Blu-ray også.
Utgivelsene til 2L er selvsagte å fremheve på grunn av spesielt god lyd.

I hovedoppsettet mitt bruker jeg 4.1-oppsett, uten senterkanal. Det består av en DBP-2012UD som universalspiller. Denne er analogt tilkoblet en Linn Kinos som forforsterker/prosessor. Fronthøyttalere er Linn Ninka som er aktivt delt med triamping (Linn Chakra 6100). Surroundhøyttalerene består av Linn Katan, drevet av Linn LK100.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
En heldig sideeffekt er at en og kan få utnyttet DVD-A og SACDer i samme anlegg! Byr dette da på ytterligere utfordringer?
En problemstilling kan være bass management. På Oppo 95 går lyden utenom høyttaleroppsett ved ren DSD avspilling, men hvis det konverteres til PCM får man samme oppsett som på de andre formatene. Noen som vet om BD-spillere eller prossessorer som tillater høyttalerkonfig og bass management ved ren DSD avspilling?
For meg spiller det liten rolle, da jeg ikke klarer å høre nevneverdige forskjeller fra DSD til PCM via Oppoen.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Tror ikke den type behandling er teknisk mulig med DSD.
 
Topp Bunn