Blitt "bestefar" igjen

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Tøft.
Kunne du vist bilde av mor også.?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Småbarn er alltid morsomt. Hvordan oppfører hannen seg?. Malawiciklidhannene mine ser på avkommet sitt som levendefor, inntil de når en viss størrelse. :-X :-X :-X

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Småbarn er alltid morsomt. Hvordan oppfører hannen seg?. Malawiciklidhannene mine ser på avkommet sitt som levendefor, inntil de når en viss størrelse. :-X :-X :-X
L-144 er snille med yngel.
Faren som gjør all jobben,mora legger bare egg i hula så blir a kastet ut ;)

Han ligger og passer på egg/yngel til de er ca.14 dager så slipper han de ut.Etter det er han ferdig med jobben,slasken.

Malawi ciklider er gjerne mere hissig,både på andre malawi og yngel.Men utrolig mange flotte malawi :)
En kompis har vel 2-3 kar med malawi kun.

Jeg har kun 2 kar med maller og kjerringa har ett hjørnekar i stua med div selskaps fisk.Sønn på 11 har ett 12L reke kar.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Snakker du med de ?

P.S. Hadde torsk til middag i dag.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Selvsagt snakker jeg med de,fan jeg er jo ikke gal heller.
Tror jaggu du skal få mate de 2 monsterfiskene i hjørnekaret neste gang ;)

ps: har sladret om middagen din

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Fine bilder, vokste opp med akvarium hjemme hos mine foreldre, far var ihuga akvarium entusiast frem til han skaffet en syk fisk og hele gjengen tok kvelden, da var det fisker der han hadde hatt i mange år. Ble for tøft å starte på nytt så han solgte alt av utstyr. Bildene frembrakte minner........
Å gratulere så mye...

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Fine bilder, vokste opp med akvarium hjemme hos mine foreldre, far var ihuga akvarium entusiast frem til han skaffet en syk fisk og hele gjengen tok kvelden, da var det fisker der han hadde hatt i mange år. Ble for tøft å starte på nytt så han solgte alt av utstyr. Bildene frembrakte minner........
Å gratulere så mye...
Takker :)
Det er morro absolutt.
Går hjemme og surrer så må ha noe å henge fingrene i og da er ikke akvarie hobbyen det værste man kan holde på med :)
At det yngler i tillegg er jo en kjempebonus.

/jan

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Fisk er digg (spesielt til middag) ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Re: Blitt "bestefar" igj

Grattis som bestefar, igjen.!
Hmmm.. Lurer på om de Anthraxene har mulighet for noe yngel, de svømmer å koser seg, men det er for mye ciklider der til at yngel kan overleve, skalldyr er det også oppi der.. ::)
Mine L-144 tok kvelden før jeg fikk fjernet alle mordersneglene, helvetes kjøtere som gikk inn i hula å spiste alle L-144 ynglene.!
Men jeg fikk hevn da, nå er det ikke en mordersnegle igjen, men heller ingen L-144 :'(

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har ett extra avls par her (L-144) som muligens skal selges utover.Skriker ut hvis/når det blir aktuelt.

Athrax'ene er jo nydelig,fortjener ett eget kar :)

/jan

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Re: Blitt "bestefar" igjen

Jeg har bare fått unger på guppyer og platyer, men aldri fått de til å vokse opp. Noen ble jo selvsagt spist, men fiskene mine døde så lett, aner ikke hvorfor. De sluttet å spise, ble tynne og til slutt døde de. Har testet vannet og diverse, men aldri fått helt dreisen på det. Og klarer man ikke å holde liv i guppy, så er man vel ikke akkurat særlig mye å skryte av på den fronten...
Mallene mine dør og alltid. Nå står akvariet nedgrodd på rommet til en av ungene, har ikke skiftet vann på aldri så lang tid, men nå ser det i alle fall ut til at de holder seg i live...

Trodde malwi-hannen beskyttet ungene ved å gjemme de i munnen jeg... eller hvem er det som gjør det da..?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Hadde to sump skilpadder engang. Makan til masete skapninger..... Akkurat som unger som skulle løftes opp når man gikk forbi akvairet. Og det at skilpadder er trege er en sterkt overvurdert myte.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Trodde malwi-hannen beskyttet ungene ved å gjemme de i munnen jeg... eller hvem er det som gjør det da..?
Hoa går med yngel i munnen.
Spytter de etter 20-21 dager.

Guppy og platy er jo enkle fisker å holde,formerer seg som kaniner også.
Kort ver. av akvariehold:
Kjør opp karet med sand/grus,planter,pynteting,røtter og ikke minst ett bra filter/pumpe.La det stå å gå i 2-3 uker så sleng oppi fisk.Sjekk for nitrit NO2 spesielt de første 5-6-7 ukene.Bytte 20-30% vann i uka (større kar er enklere enn små seff).Etter det ordner det seg selv.Bare husk å ikke mate for mye og for ofte...det forurenser karet veldig.

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hadde to sump skilpadder engang. Makan til masete skapninger..... Akkurat som unger som skulle løftes opp når man gikk forbi akvairet. Og det at skilpadder er trege er en sterkt overvurdert myte.
Skillpadder er morro :)
En kompis har 2 små og ja de er alt annet enn trege hehe.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2

Mine fisk. Slik små fisk skal oppbevares før bruk.

K

kathrine

Gjest
;DPass deg ellers kommer jeg med fabrikktråleren min.... 8)
Vh
S

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Hoa går med yngel i munnen.
Spytter de etter 20-21 dager.

Guppy og platy er jo enkle fisker å holde,formerer seg som kaniner også.
Kort ver. av akvariehold:
Kjør opp karet med sand/grus,planter,pynteting,røtter og ikke minst ett bra filter/pumpe.La det stå å gå i 2-3 uker så sleng oppi fisk.Sjekk for nitrit NO2 spesielt de første 5-6-7 ukene.Bytte 20-30% vann i uka (større kar er enklere enn små seff).Etter det ordner det seg selv.Bare husk å ikke mate for mye og for ofte...det forurenser karet veldig.

/jan
Joda, har fulgt oppskriften og skiftet vann hver uke, tilsatt dh-salt, målt ditt og datt, men som sagt så døde de uansett. Nå er det veldig bløtt vann her, så det er jo ikke helt optimalt for guppy osv. Men etter at interessen dalte og stellet ble deretter, dør de faktisk mindre enn før... :-/

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Skillpadder er morro :)
En kompis har 2 små og ja de er alt annet enn trege hehe.

/jan
Hadde faktisk bilde av de to også :D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Joda, har fulgt oppskriften og skiftet vann hver uke, tilsatt dh-salt, målt ditt og datt, men som sagt så døde de uansett. Nå er det veldig bløtt vann her, så det er jo ikke helt optimalt for guppy osv. Men etter at interessen dalte og stellet ble deretter, dør de faktisk mindre enn før... :-/
Her gjør jeg det enkelt,tilsetter ikke noe som helst.
Bytter vann 1 gang i uken på alle karene utenom der hvor malle yngla går,der byttes det 2-3 ganger i uke pga mye mating/mye fisk.

Guppy og platy,voksne,spiser yngel...til og med mamma'n/pappa'n gjør det så det er litt viktig med gjemmesteder til de små.Flyteplanter osv.

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hadde faktisk bilde av de to også :D
Se der ja :)
Fader nesten så en får lyst på...problemet er ho mor. "du har nok kar her !! "
Nuvel...vi får nå se ;)

/jan

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Re: Blitt "bestefar&q

Har ett extra avls par her (L-144) som muligens skal selges utover.Skriker ut hvis/når det blir aktuelt.

Athrax'ene er jo nydelig,fortjener ett eget kar :)

/jan
Har de helvetes Haplochromis Obliquidens ynglene i det karet, hvis ikke så skulle jeg gjerne brukt det kun til maller..
Haplochromis Obliquidens

Har jo en Sunshine Pleco i det lille karet, skulle hatt en makker så det kunne yngla litt, men det får jeg ta en gang senere..
Sunshine Pleco (min favoritt, men er veldig sky)

Anthrax er et par, de leker og koser seg, så det er ikke umulig at de allerede har ynglet, så jeg bør kanskje sette litt press på sjefen, jeg bryr meg mindre om alle de Ciklidene hu har, kan nesten ikke være mer enig Mark Twain, for det var vel han som sa følgende:
"The Catfish is a Plenty Good Enough Fish For Anyone"
Så ansjosen til rolfozzy er ikke verdt fem sure sild.!! ;D

Anthrax

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Her gjør jeg det enkelt,tilsetter ikke noe som helst i vannet.
/jan
Det funker om du har rette vannkvaliteten til de fiskene du har, her så funker ikke det pga Ciklidene og vannet..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2

Har de helvetes Haplochromis Obliquidens ynglene i det karet, hvis ikke så skulle jeg gjerne brukt det kun til maller..
Haplochromis Obliquidens

Har jo en Sunshine Pleco i det lille karet, skulle hatt en makker så det kunne yngla litt, men det får jeg ta en gang senere..
Sunshine Pleco (min favoritt, men er veldig sky)

Anthrax er et par, de leker og koser seg, så det er ikke umulig at de allerede har ynglet, så jeg bør kanskje sette litt press på sjefen, jeg bryr meg mindre om alle de Ciklidene hu har, kan nesten ikke være mer enig Mark Twain, for det var vel han som sa følgende:
"The Catfish is a Plenty Good Enough Fish For Anyone"
Så ansjosen til rolfozzy er ikke verdt fem sure sild.!! ;D

Anthrax
Ikke mobb maten min !
Forøvrig ser de på det øverste bildet gode ut.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rolf:

Vi må gjøre noe med matvanene dine ;)

Rote:

Sant,malawi krever litt hardere vann og høyere ph.
Er heldig sånn at vi har bra vann her i bygda.
Men til det meste av fisk (selskapsfisk) trenger men sjelden tilsettninger.
Flott maller foresten :)

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ens om har lurt seg ut men pappa'n ikke fulgte med.

Den er vel ikke mere en vel ei uke gammel.Blir nok ikke så mye eldre heller desverre.

/jan

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Re: Blitt "bestefar&a

Ikke mobb maten min !      
Forøvrig ser de på det øverste bildet gode ut.
Hvis du stikker innom rotekroken så ser du dem til salgs, du får 3 stk for 100,- men det blir ikke rare middagen da ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Etter "harde" forhandlinger så fikk jeg viljen min, da blir det lille karet et rent mallekar ;)
Noen sandsnegler der, men de gjør ikke mye galt..
Viftereker er heller ikke farlige for yngel, men kreps er nok en helt annen historie, de Golden må nok i det store karet..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2

Hvis du stikker innom rotekroken så ser du dem til salgs, du får 3 stk for 100,- men det blir ikke rare middagen da ;)
Blir som en middag på Sjøhuset i Kristiansand det. Bortsett fra at du er litt billigere. Selger du de ferdig filetert ?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Blir som en middag på Sjøhuset i Kristiansand det. Bortsett fra at du er litt billigere. Selger du de ferdig filetert ?
Nei..
Du får dem sprellende ferske.!! ;D
De er ca 6cm lange og du må vel ha 30 stykker til en liten middag, så en tusing pr pers pluss da tilbehør må du ut med, men hva gjør man ikke for en slik eksklusiv rett.?

G

Gjestemedlem

Gjest
Morsomt kjøkken for akvarieentusiaster og fiskekokker:

Kansje et saltvannsoppsett med skalldyr?

B

Back_Door

Gjest

Morsomt kjøkken for akvarieentusiaster og fiskekokker:

Kansje et saltvannsoppsett med skalldyr?
Som skapt for Sushi?

Topp Bunn