Blir plaget av hakkespett

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Idag ble jeg vekt opp klokka 6, av den karen på bildet, tok litt tid før jeg fikk med meg hvor lyden kom ifra, kraftig er det, men virker som den fuglen jammen har fikset hyssing/blikk boks prinsippet, for lyden følger strømledningen inn til huset. Og blir ganske så kraftig.. ;D

Den holder på rett som det er.

Nå er spørsmålet, hva vil den i den strømstolpen, og hvordan skal jeg bli kvitt den uten å ta til ufine metoder?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.784
Torget vurderinger
4
Hva er problemet med ufine metoder?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hva er problemet med ufine metoder?
Noe fugler ikke liker? Fikk akkurat en ide om å kaste en vannballong med noe ekstra i for å få den unna..

Kaste det opp på stolpen mens fuglen var borte..

Tips?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Å feste "metallplater" på stolpen vil få en stopp på hakkingen. Men, jeg ser at selve innstalleringen kan bli ubehagelig ;).

Mvh.

S

slowmotion

Gjest
Det er bare akkurat på denne årstiden, tror jeg....
Søker make......markerer revir.......hva vet jeg......

Synd å bruke ufine metoder på hakkespetter, det er pene fugler.....

Og klokka 6 burde du stå opp uansett ;)

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Jeg stemmer for å kombinere ideene. En stor sprettert og vannballonger, gjerne fylt med noe illeluktende.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg syntes du skal gi ham for pågangsmotet - han er snart ferdig nå. Bare tull å sove uansett! ;D

O.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.714
Sted
Hus
Salongrifle med lyddemper gjør susen det da :D

Mvh

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Tar jeg ikke feil så sitter han vel å hakker på lokket på toppen av stolpen. :)
Det gjør de her i området, og ja...de vet åssen de skal få mest mulig lyd ut av hakkingen sin. ;)
Synes det er trivelig å høre de i aktivitet jeg da. ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jo tidligere han vekker deg, jo mere tid får du til anlegget vet du.
Så vær snill med hakke ;) Han gjør deg jo en tjeneste.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er bare akkurat på denne årstiden, tror jeg....
Søker make......markerer revir.......hva vet jeg......

Synd å bruke ufine metoder på hakkespetter, det er pene fugler.....

Og klokka 6 burde du stå opp uansett ;)
Hei!
Jeg tror du har svaret her sjøl, det er nok spettens måte å "tilkalle (bl.a.) en make på.
Hør og se her, er ikke jeg flink til å hakke (sa spetten), dette kan det bli fine dype redehuler av (bare ikke akkurat her)
Det er nok som du sier årstiden og disse blekktoppene er bare med på å øke lyden (snakker vi om imponatorlyd ;D ;D)
Det er godt for de at de har innebygde støtdempere og den dagen de er utslitt, så blir det vel hverken make eller rede(huler) da må en ut på det frie markedet å "stjele" seg et slikt.
Med kombinasjonen høy alder og dårlige støtdempere er vel dette begynnelsen til slutten for Hakke ;D ;D
Ta deg ei pille og ikke glem å mate småfuglene ;D ;D
Det ser forøvrig ut til å være en flaggspett.
Mvh.KW

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg tror jeg lar den få ha stolpen sin i fred..Det er sikkert snart over. Pussig det at lyden blir så enormt forsterket på grunn av ledningen, tror det knapt er noen lyd ved selve stolpen, sammenlignet med inni huset.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Skaff noen øreplugger om det blir for plagsomt, han har sikkert ikke fått sommerjobb i den stolpen så han slutter nok snart.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
176
Torget vurderinger
4
Hvordan bli kvitt en hakkespett: Si til ham at Hetti, Letti og Netti soler seg nakne i hagen til Dolly.

T

Thomas1

Gjest
jeg leser altid navnene på de som legger inn innlegg her, og fant 3 artige ting...( prøver å ikke gjøre meg upopulær nå )

Trane...Du burde være imot ufine metoder på fugl...
Slowmotion.....opp kl 06?
Donald...bruke haglen? hakkspetten er jo nesten i slekten din.

Artig med nick når det passer dårlig med det som blir sagt. hehe

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kjedelig med bråkete fugler, eller dyr i det hele tatt for de forstår det ikke om du prøver å be de være litt stille.
Vi fikk besøk at en noe forvirret hakkespett en høst. Den hadde stort pågangsmot og gikk ivrig i gang med å hakke på åpningen til en liten fuglekasse. Vi lurte jo på hva planen med det kunne være, for den så jo unektelig ut til å ha en slags plan, men etter å ha laget åpningen større forsvant den, og vi så den aldri igjen.
Ellers hender det at jeg våkner i 4-tiden på morgenen og blir liggende og høre på fuglebråket som jeg vel nærmest vil kalle det. Det kalles jo på fint for fuglesangen, men når alskens fugler synger om kapp i munnen på hverandre og noen sverger til intens, monoton og høylytt plystring, vel da blir det litt bråk i mine ører. Men det verste er nå skjærene, når de setter i gang rett utenfor soveromsvinduet, da er det bare å gå ut og være litt streng...

Vannballonger høres jo ikke så dumt ut det, noe mer drastisk vil jeg vel ikke anbefale, og så får jo naboene seg en fin start på dagen, bedre underholdning til morgenkaffen kan de vel neppe be om... ;)

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Hakkespetten hakker sannsynligvis for å finne mat. Elektriske ledninger som dette fører til en slags "synging" i selve stolpen, noe som hakkespetten oppfatter som at det finnes larver og mark under "barken" på treet den hakker på. Ikke veldig smart, men genetisk programmert til å gjøre slik.

Det er ikke lett å få den til å slutte å hakke, for mat må den ha, og den tror sikkert at det finnes en sinnsykt stor larve inne i dette treet, for vibrasjonene er sterke.

Løsningen kan være å skremme den ofte, men den gir seg nok i løpet av noen uker. Hakkespetten er fredet, så man bør holde seg for god til å skyte den.

C

CAP

Gjest
Vi har også en som fra tid til annen gjør livet ganske ubehagelig for oss morratrøtte folk, han dukker opp som regel i 6-7 tida på morgenen eller ved 4 tida på ettermidagen........ og han er ikke vanskelig og høre for si det slik :D
"Han" og hans forfedre elsker et par telefon stolper nederst i hagen, faktisk klarte bestefaren eller noe sånnt og hakke av hele toppen slik at kabler etc etc deisa ned og ble hengende i løse lufta, da kom televerket med ny stolpe og alu plater som beskyttelse.............. he-he ja det virke lenge skjønner du, det vesle faenskapet likte ikke aluminiums plater så han hakka de løs............ men vi fikk låne ei utstoppa ugle som vi bandt opp i et tre like ved og vipps så var Hakkespetten borte resten av sommeren, men en av sønnene er tilbake nå igjen så det er vel på tide og låne ugla noen dager igjen.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Jeg vet at elverket setter opp hakkespettsiluetter som er skåret ut i tre, dette er også uhyre effektivt. Men ikke klatre for langt opp i stolpen, strøm er farlig.

Topp Bunn