Blir melodi grand prix 2010 den dårligste noen gang?

Blir melodi grand prix 2010 den dårligste noen gang?

• Ja!

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei!

• Vet ikke!

• År .... var dårligere!

• Totalt antall stemmer
    0

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har hørt igjennom alle melodiene til melodi grand prix 2010, og kan faktisk ikke finne flere enn 3 "normale" låter?

U

utgatt60135

Gjest
Ja, det var veldig mye dårlig men noen låter skiller seg alikevel ut.

Den fineste er nok fra Armenia. Jada, typisk kommers låt med det funker bra. Håper og tror den vinner.

Den søte unge tyske er ganske sjarmerende. Tror den ganske fengende og småsjarmerende låten kommer langt opp og kan til og med vinne:

Azerbaijan har vel også appell (ikke meg):

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvilket år er dårligst hittill (som om det er mulig å finne ut av)

A

asvaberg

Gjest
Etter min oppfatning er det ingenting som slår finalen i Tallinn i 2002. DET var elendig.

Det som kan kalles høydepunktet var Slovenia som stilte med 3 mannlige flyvertinner:
[video]EcRms5S6gi4[/video]

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
MGP er da litt artig uansett hvordan kvalitet det er på innslagene vil jeg si.
Synes det er noe sosialt over det.Samles i lystig lag,ikke noe fest men som en artig og sosial begivenhet.Gjetter litt på hvem som vinner mens man spiser og drikker godt.Mye å le av også.I tillegg om man kjører det over anlegget så blir det litt mer show og trøkk over det også.

Det blir som man gjør det til. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Helt enig! Det er mange som misforstår, og tror at Melodi Grand Prix handler om musikk. Men det gjør det jo ikke. Det handler om show, om patriotisme, og om hvilke land som er våre venner (les: stemmer på våre dårlige melodier, og som vi altså bør reise på ferie til) og våre uvenner (les: gir oss våre velfortjente null poeng, og som vi altså ikke bør reise på ferie til). Pluss litt pauseshow, mye moro, litt ekstra i glasset foran TVen, en god latter over en og annen håpløs fremførelse. Det er mange muligheter her.

Og som BanjoArrne sier: kjør lyden over anlegget. Høyt. Jeg skrur gjerne opp suben litt ekstra ved slike anledninger - og da er det bare moro. For meg er Melodi-Grand-Prix-lørdagen den eneste dagen i året jeg får ros for hifien - da sier kona at lyden i anlegget gir en ekstra prikk eller to over i'en.

Mensch ärgre dich nicht!

A

asvaberg

Gjest
For oss EKTE entusiaster har man selvfølgelig alle finaler (og seminfinaler) lagret på den til enhver tid gjeldende lagringsdingz:
kassett, VHS, CD, DVD :p :p :p

Nå gleder man seg bare til HD både på lyd og bilde..........

Men akk, gamle finaler kommer neppe på Blu-Ray ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
asvaberg skrev:
For oss EKTE entusiaster har man selvfølgelig alle finaler (og seminfinaler) lagret på den til enhver tid gjeldende lagringsdingz:
kassett, VHS, CD, DVD :p :p :p

Nå gleder man seg bare til HD både på lyd og bilde..........

Men akk, gamle finaler kommer neppe på Blu-Ray ;D
Du er the real deal!

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Ulf-B skrev:
Mensch ärgre dich nicht!
Eller som et godt ordtak lyder:

-Man kan ergre seg over at roser har torner,eller glede seg over at torner har roser . :)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er med en del pene damer, og det skal bli spennede å se hvor mye de vil spille på sex appelen denne gangen :p

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Norge får tøff konkurranse fra Israel når det gjelder å bli årets ballade. Dette kan bli vinneren?

Personlig foretrekker jeg Israels ballade framfor Norges.

Azerbaijan er nevnt av Lyngen. Den kommer også til å gjøre det skarpt.

Andre ballader som Tom Dice - Me and my guitar og Hviterussland - Butterflies er småpene poplåter, men passer ikke helt inn i MGP/ESC konseptet?
Da skiller Russland seg litt mere positivt ut. Russland er det landet som har gjort det best siste ti år. Men årets tekst og låt er for trist til å gå rett hjem?

Det vil ikke komme som en overraskelse om de skandinaviske landene gir 12 poeng til Danmark med Police intro og Abba refreng. Dersom Danmark ikke blir for retro og åttitalls i resten av Europa, så kan den komme på topp tre.

Får slå et slag for et par rockelåter:

Manga - We could be the same:

Tipper den blant topp 5.

Dersom ESC tåler mer enn en rockelåt, så kan Bosnia & Herzegovinia komme til finalen og kanskje 10-15 plass.

Ellers vil nok Tyskland, Armenia trolig være gode kandidater til topp 3 eller topp 5. Island tror jeg neppe vinner i årets felt, men kan håpe på en plass blant de ti beste? Det samme med Norge. Norges "problem" er Israels ballade.

Synes Finland sin låt er kul. Denne gir høy odds, men synes den er litt morsom og skiller seg ut. Men kan ryke ut før finalen. Må nok konkurrere med grekernes OPA og Frankrike om årets "tjo og hei låt".

Edit:
Nevnte ikke Sverige. Tror Sverige også i år må se seg slått av Norge og Island. Får heller ikke helt grep på teksten:

... I'm done, tipping on my toes
strike an iron and attack my soul
Misty moon, you're gonna see
I've got you blues to get on my feet.... ::)

Men så spiller vel teksten mindre rolle ::)

A

asvaberg

Gjest
Fruen og jeg så igjennom alle videoene i går (http://www.eurovision.tv/page/home).

Konklusjonen er at årets finale definitivt ikke blir tidenes dårligste - det er mange bra bidrag.

Vi endte opp med følgende resultat av vår private synsing:

De vi håper skal vinne: Armenia eller Latvia

Armenia - Eva Rivas - Apricot Stone

[video]LEGnjZEMkPQ[/video]

Latvia - Aisha - What For? (Only Mr. God Knows Why)

[video]eUeZlgeUmp0[/video]

Men vi er smule redd for at verken Eva eller Aisha ikke gjør like gode prestasjoner på scenen som i studio. Har sett dem live video på youtube, og det var langt fra det som presteres i videoene (studio versjonene).....

De vi tror vinner: Tyskland eller Danmark

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
baluba skrev:
65finger skrev:
er det unnagjort? hvem vant?
;D
Det er fremdeles gode muligheter til å få med seg semifinalene og finalen. Det er bare å sette av 25., 27. og 29. mai. ;)

Synes at Latvias sang taper seg mye etter å hørt den flere ganger. Nå synes jeg at den er bare er slitsom å høre på. Det samme gjelder Hellas. Mens Makedonias låt liker jeg bedre etter flere gangers lytting.

Får trekke fram en favoritt som fikk siste plass i semifinalen med kun ett poeng fra Estland. Vokalmessig er nok studioversjonen bedre.

Russland brukte hele 90 tallet og deler av 00 tallet til å knekke ESC-koden. De har lykkes godt med det: 1 første lass, 2 andre plasser og 2 tredjeplasser. Men er det flaks?. Det er i alle fall interessant lesning om Russlands deltakelse her . Man må regne med ESC som en egen musikksjanger, så man kan ikke vurdere sangene etter vanlige popkriterier. Nrk trudde de hadde funnet ESC-sjangerformelen i 1991 med Just4fun og Mrs. Thompson, men trynet så det sang. Det ble 14 poeng og 17 plass av 22 land. Hellas og Ukraina har gjort det godt i ESC siste tiår, men har de mistet grepet om ESC nå?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men er det flaks?
Nei. Det er vel ingen tvil om at den tidligere Østblokken stemmer lojalt på hverandre. De har kuppet MGP. Hadde ikke felegutten hatt foreldre fra regionen så hadde han sannsynligvis måtte ta til takke med en andre eller tredjeplass. Vinner vi i år igjen så er det årsaken til at det er en sensasjon, ikke låtens kvaliteter i seg selv. Og rent musikkteknisk mener jeg det er en klar sjanse for at vi vinner, for dette vil nok falle i smak. Låten vokser faktisk sakte men sikkert hvis man ikke ser på TV, og dermed ikke får en overdose. I min store musikkglede for tiden så slår jeg nesten aldri TV-en på lenger. Finalen er den 29. mai? Da er det stor fare for at jeg ikke får finalen med meg, for det er ikke en pappahelg. Det kommer neppe til å oppleves som noe stort tap.

A

asvaberg

Gjest
baluba skrev:
Men er det flaks?
Nei. Det er vel ingen tvil om at den tidligere Østblokken stemmer lojalt på hverandre. De har kuppet MGP. Hadde ikke felegutten hatt foreldre fra regionen så hadde han sannsynligvis måtte ta til takke med en andre eller tredjeplass.
Ikke enig, faktisk :)

Fairytale var det vinnerbidraget som har vunnet med størst mulig margin og det betyr at nær sagt alle land gav den høy score, vest som øst.

Om man ser på de siste 10 års vinnere, så er ikke øst-Europe spesielt dominerende:

2000 Denmark
2001 Estonia
2002 Latvia
2003 Turkey
2004 Ukraine
2005 Greece
2006 Finland
2007 Serbia
2008 Russia
2009 Norway

Nå regner jeg ikke Baltiske land som øst-Europa da folk der er mer "nordiske" enn øst-Europeiske.
Ei heller regner jeg Helles og Tyrkia som øst-Europa, det er middelhavsland.

Så egentlig er det Norden som er vinneren med 5 av 10 vinnere de siste 10 årene......

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den absolutte toppen ser ikke like sovjet som jeg trodde, men jeg har da fått med meg debatt rundt dette temaet i media flere ganger. Kanskje det er plassene like under de vinner? Latvia hører vel på mange måter inn under den solidariske plattformen tror jeg, selv om folkene er mer som oss. Det forandrer likevel ikke det faktum at de fleste latviere er født i en sovjetstat.

Men det ser ikke så øst ut når det gjelder vinnerne, det må jeg klart innrømme. Og siden jeg ikke aner hvem som vant i forfjor så har jeg ikke noe personlig empirisk bakgrunn til å uttale meg får jeg bare kaste inn håndkleet. Men har det ikke vært endel kontroverser rundt det med hvordan øst forandret "maktbalansen" i Eurovisjonen?

Vil noen med mer innblikk i MGP forklare det for en uvitende ignorant?

A

asvaberg

Gjest
Baluba, du skrev:
Men har det ikke vært endel kontroverser rundt det med hvordan øst forandret "maktbalansen" i Eurovisjonen?

Vil noen med mer innblikk i MGP forklare det for en uvitende ignorant?

Jeg skal prøve å svare, med unordiske øyne:)

Det er nok like mye en media-hype som en myte.
Og bedre blir det ikke når "ekspertene" som Jostein og Sundnes tuter oss ørene fulle med at "nå dømmes det i favør naboland" osv.

Hellas har "alltid" gitt Kypros 12 poeng (total 181 poeng)
Kypros har "alltid" gitt Hellas 12 poeng (totalt 244 poeng)
Det vet vi.

Men det vi kanskje ikke vet:

Norge har gitt flest poeng til Sverige opp igjennom historien
Sverige har gitt flest poeng til Norge.....

Norge har gitt Danmark nest flest poeng
Danmark har gitt Sverige flest poeng

Så at det i det siste tiåret har kommet inn mange nye land fra øst-Europa, gir oss (med god hjelp av ekspertkommentatorene) selvfølgelig det inntrykk at de bare stemmer på hverandre.....
Nabodømming er ikke noe nytt.

Slike fakta bør/burde Jostein & co sjekke ut før de kommer med påstander som faller på faktagrunnlag!

Øst-Europeisk dominanse? I deltagelse de siste årene, ja - i vinnere - nei.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Så fint da :D
Bryr det meg i nevnverdig grad, neeeii ;D
Har jeg fri og intet annet å gjøre, så skal jeg vel selvsakt lytte innom... 8) :p

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Torja skrev:
Så fint da :D
Bryr det meg i nevnverdig grad, neeeii ;D
Har jeg fri og intet annet å gjøre, så skal jeg vel selvsakt lytte innom... 8) :p
På grunn av disse trådene på HFS tror jeg sannelig jeg klarer å huske det bevisst i år, men det er nok likevel en stor mulighet for at jeg slår på tv-en søndagen etter og utbryter "var det i går kveld?". ::)

Topp Bunn