Blir kabler slitne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Metaller vil korrodere over tid hvis det slippes til oksygen, gjelder både kobber og sølv som gjerne er i kabler.
    men i motsetning til irret kobber som leder dårlig, leder oksydet på sølvet like godt som selve sølvet og låter like godt
    siden hf trekker mot ytterskiktet av kabelen vil irret kobber etter hvert låte forvrengt og følgelig dårlig ivhertfall i de øvre frekvensene
    mvh
    Leif
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    I landbruket går det tøffere for seg, med mye tildekking av støv som øker faren for varmgang og uttørking av isolasjon med påfølgende overslagsfare etc.
    Et fjøs er fullt av kukabler.
    Typisk uvitenhet fra byfolk,kyr og okser legger ikke kabler men ruke eller mokke :cool:.Altså en kuruke eller som hos oss,kumokke


    ku.jpg


    Dette kan da vel umuleg vera noko å skrive om? Jauda, det har vore gjort. Den sveitsiske språkforskaren Oskar Bandle spanderer 12 sider og eit flott kart på fenomenet i doktoravhandlinga si om vestnordisk husdyrterminologi frå 1967.
    Og det er absolutt ikkje uinteressant, frå eit ordgeografisk synspunkt. Her er det stor ordrikdom, og presset frå standardspråket er ikkje spesielt stort. Riktognok er kanskje kukake på veg mot eit slags «standardstatus», og da truleg gjennom påverknad frå bokmål. Mange av orda har elles meir allmenne tydingar ‘klump, klesse, dunge’ o l, og kan også brukast om slikt som andre dyr enn kua etterlet seg, særleg hesten. Men da sjølsagt utan ku- i førsteleddet.
    Bandle finn ein hovudmotsetnad i ordbruken på dette området mellom eit austnorsk ruke og eit vest- og nordnorsk ru(g)e/ruve. Kuruke og møkkruke er først og fremst brukt i Austlandsområdet, men har også ganske mange enkeltbelegg utanom. Så har vi rue på Vestlandet frå Hordaland til og med Romsdalen. Deretter blir det ruve (kuruv’, kuskitruv’) på Nordmøre og litt inn i Sør-Trøndelag (Oppdal, Rennebu, Meldal), i samanheng med Nord- og Midt-Gudbrandsdalen og Nord-Østerdalen. Så kjem rue, rua etc. tilbake i store delar av Nord-Norge.
    Typisk for Trøndelag er rus’ (kuskitrus’, skitrus’, også f eks hestskitrus’). Dette går inn i tilgrensande bygder i Nord-Østerdalen og på Sør-Helgeland. Ruse heng etymologisk i hop med røys. Dette må også vera gammalt, men bandle reknar med at det har komme frå Nord-Sverige og sprengt seg inn i eit stort, samanhengande område med ru(g)e/ruve.
    Og det er eit utal med andre ord for dette. F. eks. ræpe, mest kjent i Hallingdal og Telemark, men også dels i Dalane og på Jæren. Dette finn vi også både i svensk og islandsk. I eit sørleg og vestleg område (Agderfylka, sørlege Vestlandet) finn vi lure, som i kulure og lortelure. Krekse (kukrekse) er belagt berre frå Dalane, medan tauke er eit gammalt ord frå Østfold om dette.
    Vi får nok stoppe der. Berre nemne at det også kan nyanserast mellom blaut klesse med kumøkk og ei som er gammal, tørr og stivna. For det siste finst det ord som nauteskå, skånruve og skjæne.
    Likevel kan vi ikkje forlate dette temaet utan å ta med ei av favoritthistoriene til Marvin Wiseth. Han fortalte om Sparebank 1 Midt-Norge som kjørte ein kampanje med slagordet ”trøndernes nærmeste bank”. I ein annonse var det bilde av ei ku. Der stod det at ”du blir ikke trøndernes nærmeste bank før du har trampet i ei kuskitruse”. Adm. dir. Finn Haugan viste dette fram på eit presentasjonsmøte i Oslo. På første benk satt ein austlending med Armanidress og Rolex-ur. Etter å ha studert bildet lenge, sa han: ”-Unnskyld Haugan, men hva betyr kuski-truse?”
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.314
    Torget vurderinger
    2
    Metaller vil korrodere over tid hvis det slippes til oksygen, gjelder både kobber og sølv som gjerne er i kabler.
    men i motsetning til irret kobber som leder dårlig, leder oksydet på sølvet like godt som selve sølvet og låter like godt
    siden hf trekker mot ytterskiktet av kabelen vil irret kobber etter hvert låte forvrengt og følgelig dårlig ivhertfall i de øvre frekvensene
    mvh
    Leif
    Tror det er større sjanse for å få dårligere kontakt pga fett og skitt på kablene fra fingre enn at kobberet sølvet inne i kablene oksiderer så mye at det gir hørbar forskjell.

    "Copper and aluminum oxidize quickly and oils from our fingers find their way to the conductor surfaces, causing poor contact; so on more than one occasion the dramatic improvement provided by an exotic cable has merely demonstrated the extremely poor quality of the previous cable's long neglected connections. Wire connections can age, and anyone wishing to accurately evaluate the newer cable's improved quality should first renew the contacts on his current set. Banana plugs and five-way binding posts make excellent connectors as long as they are kept clean"

    Så jeg ville ha tørket av med vann/etanol og lofri klut på pluggene først når jeg testet gamle mot nye kabler.

    https://passlabs.com/articles/speaker-cables-science-or-snake-oil
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.734
    Antall liker
    103.708
    Torget vurderinger
    23
    Ymir - visste du at denufyselige ruka du illustrerer ovenfor er en JAPANSK oppfinnelse? Yessir. Det var en naturvitenskapsmann som kom opp med denne, Kuru Ka tror jeg han het.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Ti års gamle signalkabler er like gode som nye.Irr og korrosjon på kabler og ledninger inne i ett bolighus er bare tull selvsagt.Da må man isåfall bo i en fuktig å rå kjeller.
    Hva med ledninger og printkort inne i tv'er og stereoutstyr,data og annen elektronikk.
    At kontaktene kan renses av og til er greit nok men ledningen i seg selv er like god.Kabling inne i høyttalere og apparater har ofte mye dårligere isolasjon enn det man bruker mellom komponentene.
    Eventuell høy luftfuktighet trenger selvsagt også inn i apparatene hvis noen lurte på det.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    364
    Torget vurderinger
    3
    Ti års gamle signalkabler er like gode som nye.Irr og korrosjon på kabler og ledninger inne i ett bolighus er bare tull selvsagt.Da må man isåfall bo i en fuktig å rå kjeller.
    Har du sett på sølvtøy som har ligget ubrukt i skuffen over tid. Svart av irr. Aldri sett noen som har pusset sølv til jul :)

    Jeg har sølv-spader på mine HT-kabler og de irrer helt klart og jeg bor verken i kjeller eller andre fuktige omgivelser.................
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    Ti års gamle signalkabler er like gode som nye.Irr og korrosjon på kabler og ledninger inne i ett bolighus er bare tull selvsagt.Da må man isåfall bo i en fuktig å rå kjeller.
    Hva med ledninger og printkort inne i tv'er og stereoutstyr,data og annen elektronikk.
    At kontaktene kan renses av og til er greit nok men ledningen i seg selv er like god.Kabling inne i høyttalere og apparater har ofte mye dårligere isolasjon enn det man bruker mellom komponentene.
    Eventuell høy luftfuktighet trenger selvsagt også inn i apparatene hvis noen lurte på det.

    Hadde noen Van den Hul kabler CS 122? som hadde grønn irr (sølv på kobber),som jeg ønsket å avmantle litt.
    Det endte med å sprette opp hele kabelen som viste seg å være korrodert hele veien.Ja,den hadde vert lagret fuktig.

    Mine nåværende høyttalere (20 år) er sterkt irret ved loddepunkter (ren kobber),disse er lagret tørt.
    Bør nok få nye kabler,men har ikke ork enda:(.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    364
    Torget vurderinger
    3
    Ti års gamle signalkabler er like gode som nye.Irr og korrosjon på kabler og ledninger inne i ett bolighus er bare tull selvsagt.Da må man isåfall bo i en fuktig å rå kjeller.
    Hva med ledninger og printkort inne i tv'er og stereoutstyr,data og annen elektronikk.
    At kontaktene kan renses av og til er greit nok men ledningen i seg selv er like god.Kabling inne i høyttalere og apparater har ofte mye dårligere isolasjon enn det man bruker mellom komponentene.
    Eventuell høy luftfuktighet trenger selvsagt også inn i apparatene hvis noen lurte på det.

    Hadde noen Van den Hul kabler CS 122? som hadde grønn irr (sølv på kobber),som jeg ønsket å avmantle litt.
    Det endte med å sprette opp hele kabelen som viste seg å være korrodert hele veien.Ja,den hadde vert lagret fuktig.

    Mine nåværende høyttalere (20 år) er sterkt irret ved loddepunkter (ren kobber),disse er lagret tørt.
    Bør nok få nye kabler,men har ikke ork enda:(.
    Jeg hadde Monster HT-kabler på åttitallet. Kobberet var helt grønt etter noen få år..............gikk i søpla.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Oslo
    Jeg hadde Monster HT-kabler på åttitallet. Kobberet var helt grønt etter noen få år..............gikk i søpla.
    Samme skjedde med mine. De ligger fremdeles i kjelleren om noen har lyst til å måle på dem...
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    her er et bilde av en nesten 15 år gammel kabel som jeg kjøpte fra hifiklubben(300 kr). byttet den ut nå i dag og tenkte og se hvordan loddingen var etter alle disse årene. kabelen har vert i bruk i 15 år så den har ikke vert lagret.

    etter bytte har jeg fått mindre støy mellom komponentene i anlegget. så noe har skjedd de siste 15 årene innen skjerming osv av signalkabler.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    her er et bilde av en nesten 15 år gammel kabel som jeg kjøpte fra hifiklubben(300 kr). byttet den ut nå i dag og tenkte og se hvordan loddingen var etter alle disse årene. kabelen har vert i bruk i 15 år så den har ikke vert lagret.

    etter bytte har jeg fått mindre støy mellom komponentene i anlegget. så noe har skjedd de siste 15 årene innen skjerming osv av signalkabler.
    Hvordan kan du vite at det er bedre skjerming som er årsak?
    Bortsett fra kabelen til RIAA bruker jeg konsekvent kabler uten skjerm.
    Ingen støy.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.062
    Antall liker
    11.510
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kabler blir ikke "slitne" - om så var tilfelle ville verdens kraft- og telefonselskaper stå til halsen i deep shit. Korrosjon pga. klima og omgivelser er noe helt annet, - også evt mekanisk slitasje av plugger etc.
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    her er et bilde av en nesten 15 år gammel kabel som jeg kjøpte fra hifiklubben(300 kr). byttet den ut nå i dag og tenkte og se hvordan loddingen var etter alle disse årene. kabelen har vert i bruk i 15 år så den har ikke vert lagret.

    etter bytte har jeg fått mindre støy mellom komponentene i anlegget. så noe har skjedd de siste 15 årene innen skjerming osv av signalkabler.
    Hvordan kan du vite at det er bedre skjerming som er årsak?
    Bortsett fra kabelen til RIAA bruker jeg konsekvent kabler uten skjerm.
    Ingen støy.
    jeg skriver skjerming osv av signalkabler. at det er blitt bedre en hva det var for 15 år siden. om det er skjermingen av kabelen eller materiale som er brukt. spiller ingen rolle for min del, så lenge jeg hører at det er blitt bedre(mindre støy)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Skjermingen (hva den er laget av og hvordan den er lagt) har ikke blitt bedre på 15 år.
    At du i dag har "bedre" kabler enn for 15 år siden kan godt tenkes.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn