I følge wikipedia : Politiet går til henleggelse av åtte av ti anmeldelser. Under én prosent av overgriperne blir domfelt.
99 % er tydeligvis tall som inkluderer de som blir frifunnet av retten og de som aldri blir tiltalt eller anmeldt. Selvsagt ikke lett å vite hvor stort dette tallet er eksakt, man vet bare at misforholdet er veldig stort.
Selvsagt skal man ikke finne en syndebukk for å få noen dømt, poenget er at når en person er utpekt som overgriper så veier hans forklaring mer enn offerets. Det er jo bare å si at det var frivillig, så kan man glemme alle tekniske bevis, om da ikke offeret er skamslått så til de grader at trappefall og gikk på en dør ikke helt kan stemme med kvelningsmerker på hals eller blåmerker etter hender på armer og bein.
Henrettelser driver vi ikke med her til lands, så det blir utenfor tema.
Men om dere skulle velge mellom å bli utsatt for en grotesk forbrytelse som kan gi dere angst og psykiske problemer kanskje resten av livet eller å sitte inne noen måneder uten grunn, hva ville dere valgt?
Selvsagt er det ikke bare noen måneder i fengsel men også et ødelagt rykte og store belastninger, men jeg synes uansett mange ser for lett på å la skyldige gå fri, for hva sier vi egentlig til dem? :Gå ut og gjør hva du vil for vi ser ikke så alvorlig på den slags, og det er din forklaring som vil veie tyngst.
Selvsagt vil man alltid føle et ønske om hevn om man urettmessig dømmes på samme måte som man vil føle det om en som har skadet deg slipper straff, jeg synes bare det er litt rart at det så sjelden forekommer, og det er jo beviselig mange flere som går fri fra straff enn det er de som dømmes feil.
Jeg sier ikke at jeg ønsker et samfunn hvor folk ordner opp selv, men blir urettferdigheten for stor er det jo nettopp det man ber om. For offeret vet jo om den uskyldige er skyldig eller ei, og det må være fortvilende å bli sett på som løgner på toppen av alt, når man har mannet seg opp for å prøve å få frem sannheten.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/02/20/242729.html
Norske menn som vil voldta, kan trygt gjøre det. Hvis de sørger for at det ikke finnes vitner, er de nesten garantert å slippe unna: Bare en halv prosent av mennene som begår voldtekt eller seksuelle overgrep mot kvinner, blir dømt!
Det som gir grunnlag for at gjerningsmannen blir dømt, er at kvinnen sliter med store senskader og traumer. Domstolen mener at det tyder på at noe har skjedd, forklarer Smaadahl.
533 anmeldte voldtekter ble ifølge statistikken aldri etterforsket.