Blir ikke dette litt feil da.....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva mener du? Bør man la være å anmelde noen på grunn av at de tidligere har lidd stor urett?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
BT skrev:
Hva mener du? Bør man la være å anmelde noen på grunn av at de tidligere har lidd stor urett?
Ja! Når noen har fått hele sitt liv ødelagt på gunn av grunnløse anklager - så må man få lov til å slenge litt med leppa...

Hadde du ment det var riktig at Hammeren skulle betalt erstning til denne jenta - for å ha slengt med leppa...?

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.729
OMF skrev:
BT skrev:
Ja! Når noen har fått hele sitt liv ødelagt på gunn av grunnløse anklager - så må man få lov til å slenge litt med leppa...

Mvh
OMF
Så man burde få en slags immunitet etter en slik heksejakt ? Syntes det blir litt feil.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Pink_Panther skrev:
OMF skrev:
BT skrev:

Mvh
OMF
Så man burde få en slags immunitet etter en slik heksejakt ? Syntes det blir litt feil.
Mener selvsagt ikke at han skal få noen immunitet eller noe slik i rettslig forstand.....men jeg synes for f... at denne Bjugn jenta kan vise litt empati med det som var norges mest forhatte mann, på uskyldig grunnlag og latt den kommentaren ligge....

Er det virkelig noen som mener at dette er "riktig" og fornuftig bruk av det norske rettsystemet...?

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.729
Jeg er enig i at jenta opptrer som ei megge, men hun er i sin fulle rett. Sålenge rettsystemet får en slik sak så må den behandles.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.385
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Er det virkelig noen som mener at dette er "riktig" og fornuftig bruk av det norske rettsystemet...?
...
Så vidt jeg kan se så er det en privatrettslig sak, og partene betaler sine egne saksomkostninger. Slik sett er det revnende likegyldig om det er en «fornuftig bruk av rettssystemet». Det er da en allmen rett til å prøve sin egen rett, er det ikke? Jeg trodde det var god «FrP politikk».

mvh
KJ

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg vet ikke - jeg har vanskelig for å se at barna i Bjugnsaken kan klandres. De er på en måte også offer i heksejakten og fortjener ikke æreskrenkelser.

Men om dette kan kalles ærekrenkelse er en annen sak.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Må vel i ytringsfrihetens navn være lov å hevde noe slikt som dette, det må jo ha vært noe hjernevasking med i bildet om alt som førte til denne saken var grunnløse anklager.

Den andre saken er jo ganske typisk, men det er jo kjekt at SOS rasisme har noe å bedrive dagene med..

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
BT skrev:
Jeg vet ikke - jeg har vanskelig for å se at barna i Bjugnsaken kan klandres. De er på en måte også offer i heksejakten og fortjener ikke æreskrenkelser.

Han traff vel mer blink med sin slengbemerkning enn hva han hadde tenkt seg, og så følte hun seg vel truffet! ::)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.448
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Jeg er litt usikker på hva jeg synes om denne også....er enkelte likere enn andre for loven...?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=198719

Hvordan hadde vi reagert om det motsatte skjedde - altså at noen utlovde dusør for å ta en gjerningsmann som var invandrer..?
Har det blitt avklart at gjerningsmannen ikke er innvandrer?

Hadde det vakt reaksjoner dersom det ble utlovet dusør for å avdekke drapsforsøk rettet mot FRP sin sommerleir? Jeg tor ikke det.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
BT skrev:

Det er vel ingen grunn til at hun skal ta dette personlig? At noen ble "hjernevasket" under prosessen er nesten eneste forklaringen på at det som skjedde kunne skje. Kan vel neppe være æreskrenkelse, uansett er det ikke barna som er ærekrenket, men eventuelt de som har stått for hjernevaskingen. Kjenner ikke saken så jeg vet ikke hvem som var pådriverne der. Men både barn og foreldre er vel offere i så måte..

Men syns dette ble litt "feil" ja...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.724
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Noen som har lest Jan Guillou's bok "Heksenes forsvarere"?

En meget interessant bok om heksejaktene på 16- og 1700tallet. Det var en utstrakt bruk av barnevitner her, og likheten med Bjugnsaken er ganske slående. Guillou tar også for seg Bjugnsaken som et moderne eksempel på heksejakt med barnevitner, og en får også et innblikk i noe av psykologien i dette.

"Hjernevasket", som Hammern kaller det, er en veldig god beskrivelse på hva som skjer med barna i slike saker...

Johan-Kr

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
...
Så vidt jeg kan se så er det en privatrettslig sak, og partene betaler sine egne saksomkostninger. Slik sett er det revnende likegyldig om det er en «fornuftig bruk av rettssystemet». Det er da en allmen rett til å prøve sin egen rett, er det ikke? Jeg trodde det var god «FrP politikk».

mvh
KJ
Joda, jeg har heller aldri hevdet at dette på noen måte er ulovlig, jeg synes bare det er jævlig smålig gjort, og vitner om stor mangel på empati.

mvh
OMF

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Skjønner ikke helt hvordan man kan forvente at mennesker skal vise empati overfor et menneske som har ødelagt livene sine. Enten jentene er hjernevasket eller ikke, så er denne mannen ene og alene grunnen til at de har det jævlig. Personlig er jeg overbevist om at han er skyldig som f....! Jentene har minner om spesielle kjennetegn ved mannen, som de vanskelig kan ha fått på annen måte enn at han har forgrepet seg på dem.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Birdman skrev:
Skjønner ikke helt hvordan man kan forvente at mennesker skal vise empati overfor et menneske som har ødelagt livene sine. Enten jentene er hjernevasket eller ikke, så er denne mannen ene og alene grunnen til at de har det jævlig. Personlig er jeg overbevist om at han er skyldig som f....! Jentene har minner om spesielle kjennetegn ved mannen, som de vanskelig kan ha fått på annen måte enn at han har forgrepet seg på dem.
Har ikke finlest alt i denne saken, men det er vel ikke mange saker som er blitt grundigere tilbakevist enn denne - denne føyer seg vel inn sammen med Fritz Moen og flere andre norske rettskatastrofer...

Mvh
OMF

P

Parelius

Gjest
Birdman skrev:
Hvilken innsikt sitter du med i saken, siden du kan komme med slikt? Alt henger jo på din personlige overbevisning om skyld her, og den er velbegrunnet?

(Noe av det mer horrible jeg har lest på lenge, om du ikke har en joker i ermet.)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Parelius skrev:
Birdman skrev:
Hvilken innsikt sitter du med i saken, siden du kan komme med slikt? Alt henger jo på din personlige overbevisning om skyld her, og den er velbegrunnet?

(Noe av det mer horrible jeg har lest på lenge, om du ikke har en joker i ermet.)
Skjønner ikke hva som er så horribelt. Uavhengig av om det er ekte eller falske minner jentene har, så er følelsene overfor denne mannen ekte.

Min personlige overbevisning kan da vitterlig ingen nekte meg å ha.

Og ja, kanskje har jeg kjennskap til sider ved saken som gjør at jeg kan virke bastant.

Hvis noen av moderatorene føler for å slette noe i denne tråden så er det helt greit for meg. Men husk, uansett hvilken side man støtter i denne saken, så er det et mulig overgrep mot den andre parten.

Mvh.

P

Parelius

Gjest
Birdman skrev:
Parelius skrev:
Birdman skrev:

Skjønner ikke hva som er så horribelt. Uavhengig av om det er ekte eller falske minner jentene har, så er følelsene overfor denne mannen ekte.
Den har jeg ikke noe problem med. Men det er noe helt annet enn det du sa.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Parelius skrev:
Birdman skrev:
Parelius skrev:
Birdman skrev:

Den har jeg ikke noe problem med. Men det er noe helt annet enn det du sa.
Ok, ser at mitt første innlegg lett kunne misforstås, men det var altså dette siste jeg prøvde å si. Beklager.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Den andre saken er jo ganske typisk, men det er jo kjekt at SOS rasisme har noe å bedrive dagene med..
Tja.. at noen utlover en dusør for opplysninger som fører til oppklaring av saken. Skulle det være noe negativt å få oppklart skyteepisoder der en gutt ble skutt i magen og nesten drept som følge?

"Politiet mistenkte tidlig at skuddene var rasistisk motiverte, spesielt siden hendelsen skjedde på Vidkun Quislings fødselsdag."

Synest du oppklaringen av en slik sak er mindre viktig siden det ikke var en pureblood nordmann som ble skutt? Er det noe man skal feie under teppet i tilfelle det var "innvandringsmotsandere" som sto bak?

Hva er det egentlig du synest er kritikkverdig med denne saken da?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Det er ingenting som er nytt i dette med utloving av dusør for opplysninger i forbindelse med kriminalsaker, eller andre saker for den del. Uforståelig for meg at dette kan være feil på noen måte, med henblikk på tilsvarende historier. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article381878.ece
Litt ufyselig at trådstarter gjør dette til et rasespørsmål, dog.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Det er ingenting som er nytt i dette med utloving av dusør for opplysninger i forbindelse med kriminalsaker, eller andre saker for den del. Uforståelig for meg at dette kan være feil på noen måte, med henblikk på tilsvarende historier. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article381878.ece

Honkey
Ja jeg ser ikke helt hvorfor det er kritikkverdig at noen som helst ønsker at denne saken skal bli oppklart. Hvis det er nynasister eller andre slike gruper som står bak, er det vel i samfunnets interesse at de blir tatt.

Dusøren er jo ikke lovet for å påvise at det er rasistiske motiver som ligger bak da, man kan jo også heve den selv om det viser seg at det er en ravende gal asylsøker fra hottentottland som er gjerningsmannen.

Det er vel i alles ønsker og interesse at slike saker skal oppklares og gjerningsmenn skal pågripes og siktes? Eller?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det med Bjugnsaken skjedde etter at Adressa skrev om hvordan det hadde gått med Bjugn-barna, nå som de begynner å bli voksne, og for å si det pent hadde det slett ikke gått veldig bra med dem. Hammern reagerte med å komme med svært skarpe svar i retning -Nåde dem hvis de sier et eller annet som han ikke
liker.

Jeg skal ikke uttale meg om Hammern er skyldig eller uskyldig. At rettergangen var en ren tragedie er det derimot ingen tvil om. Husker jeg hadde kontor med vindu mot baksiden av tinghuset den gangen og så da de ble ført inn i rettslokalet med jakkene over hodet.

Jeg vet ikke hvorfor men på samme måte som Birdman har jeg særdeles lite sympati for den mannen. Men barna derimot er definitivt uskyldige ofre, og ærekrenkelser mot dem synes jeg det er riktig å slå hardt ned på, uansett hvem det kommer fra. Men som sagt så vet jeg ikke om det Hammern sa kan karakteriseres som ærekrenkende.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Tja.. at noen utlover en dusør for opplysninger som fører til oppklaring av saken. Skulle det være noe negativt å få oppklart skyteepisoder der en gutt ble skutt i magen og nesten drept som følge?

"Politiet mistenkte tidlig at skuddene var rasistisk motiverte, spesielt siden hendelsen skjedde på Vidkun Quislings fødselsdag."

Synest du oppklaringen av en slik sak er mindre viktig siden det ikke var en pureblood nordmann som ble skutt? Er det noe man skal feie under teppet i tilfelle det var "innvandringsmotsandere" som sto bak?

Jeg har bare ingen respekt for organisasjonen SOS-rasisme, og det er jeg ikke alene om.

http://www.honestthinking.org/no/pub/KK.2005.09.03.WAK.Revejegerne.htm
Av Walid al-Kubaisi:
“Forholdet mellom denne antirasistiske eliten og rasisme, er mystisk. Det virker som denne eliten som utøver sin makt imot rasisme, underbevisst ikke er villige til å redusere rasisme med en debatt som har som hensikt å utvikle og forbedre innvandrermiljøet. Å redusere forskjellene mellom nordmenn og innvandrere, vil redusere rasisme. Dette vil samtidig redusere antirasisters makt og spillerom i samfunnet. Forholdet mellom elitiske antirasister og rasisme kan sammenlignes med forholdet mellom engelske revejegere og reven: Jegerne elsker reven, dyrker den og vil drepe den om og om igjen. Skulle reven dø ut, ville den bli innført igjen i England med de største omkostninger. Derfor er rasismebeskyldninger i antirasistiske uttalelser overdrevet. Den antirasistiske bevegelsen har ikke respekt og støtte blant befolkningen lenger. Grunnen til dette, er denne antirasistiske eliten som med tiden fikk nesten fascistiske trekk som folk tar avstand fra på lik linje som de tar avstand fra rasisme. Ellers -- hvordan kan denne eliten forklare terrorisering av meningsmotstandere fra å komme med motforestillinger?
Med den herskeviljen og den militante og alltid kampberedte ånd mot folkets friheter, tilnærmer denne eliten seg de fascistiske trekk. Uselvstendigheten, der Føreren (her: den antirasistiske eliten) tenker for deg, vet alt og eier hele sannheten, mens de andre er fiender, uvitende, idioter og onde mennesker. Dette ødelegger demokratiet. Fascisme er ikke bare et politisk standpunkt, men også et psykososialt fenomen slik Freud analyserte det i Massepsykologi og Jeg-analyse. Burde ikke denne eliten revurdere sine forestillinger, taktikker og strategier for å vinne folket i kampen mot rasisme? ”

SOS rasisme har sin egen agenda, og kan de få noe til å se ut som rasisme er det ingenting som kan glede dem mer. Men deres syn på rasisme er ganske snever, den går bare en vei, om det var observert at en mørkhudet person skjøt mot en bolig inneholdende hvite mennesker ville de aldri gjort det de nå gjør, det er det som er problemet. De var heller ikke særlig bekymret da synagogen i Oslo ble beskutt, for jøder befinner seg ikke innenfor deres interesseområde.

Og ellers:

http://no.wikipedia.org/wiki/Tjen_folket_(norsk_politisk_gruppe)

”Tjen folket – ei marxist-leninistisk gruppe (TF) er en norsk politisk gruppe som beskriver seg selv om maoistisk, og som av kritikere blir beskrevet som stalinistisk. Gruppen har spesielt gjort seg bemerket gjennom aktivitet innen partiet Rødt og organisasjonen SOS Rasisme.”

http://no.wikipedia.org/wiki/SOS_Rasisme

”I Dagens Næringslivs reportasje 15. januar 2006 med tittelen «AKPs siste kupp» er organisasjonen sterkt kritisert. Det hevdes at den er dominert av personer fra ytre venstre i norsk politikk og det stilles spørsmål ved det høye medlemstallet. Avisen hevder også at «kjernen i Tjen folket og landsledelsen i SOS Rasisme består delvis av de samme menneskene.» Organisasjonen selv[10] og tidligere aktivist[11] hevder dette ikke er tilfelle. På tross av disse dementiene ble det så seint som i april 2008, gjennom et internt notat som var kommet på avveier, offentlig kjent at Tjen Folket fortsatt betrakter SOS Rasisme som sitt "baseområde".”

”SOS Rasisme har blitt kritisert for kulturrelativisme. Skribenten Walid al-Kubaisi har anklaget SOS Rasisme blant annet for å «frede den muslimske innvandrerkulturens negative sider som tvangsekteskap og omskjæring»”

Selvsagt ønsker alle at saken skal oppklares, men det får man anta vil bli gjort uavhengig av dusør. De får være konsekvente og utlove dusør hver gang mennesker med forskjellig farge har vært i tottene på hverandre da, kan jo alltids være skjult rasisme som ligger til grunn..

T

Tølper

Gjest
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:

Jeg har bare ingen respekt for organisasjonen SOS-rasisme, og det er jeg ikke alene om.

http://www.honestthinking.org/no/pub/KK.2005.09.03.WAK.Revejegerne.htm
*overrasket*

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
....
Selvsagt ønsker alle at saken skal oppklares, men det får man anta vil bli gjort uavhengig av dusør. De får være konsekvente og utlove dusør hver gang mennesker med forskjellig farge har vært i tottene på hverandre da, kan jo alltids være skjult rasisme som ligger til grunn..
Som innlegg til denne konkrete forbrytelsen er dette lavmål.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
SOS-rasisme er infiltrert av Tjen Folket, et ekstremistisk organisasjon som tilber Stalin og Mao og er så pervers at selv de andre ekstremistene i Rødt og RU advarer mot dem og kaster dem ut. Trond Thorbjørnsen, Kjell Gunnar Larsen, Ola Melbye Pettersen og Henrik Ormåsen fra SOS-ledelsen er alle aktive kommunister/stalinister i Tjen Folket. Mer om dette. Også Antirasistisk Senter kritiserer SOS-rasisme (sitat): "AKP kuppet hele bevegelsen i 1993 og brukte det for å rekruttere medlemmer til seg selv." Mer om dette.

Tjen Folket er omtrent like ytterliggående som Vigrid. Ville du stolt på en organisasjon infiltrert av ledelsen i Vigrid?

T

Tølper

Gjest
Tjen folket er en gjeng ekstreme gærninger som både venstre- og høyresiden liker å gjøre narr av, likevel ikke fornøyd med "bevisføringen" din. Tjen folket er tre mennesker eller noe slikt.

Mvh

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Slubbert skrev:
SOS-rasisme er infiltrert av Tjen Folket, et ekstremistisk organisasjon som tilber Stalin og Mao og er så pervers at selv de andre ekstremistene i Rødt og RU advarer mot dem og kaster dem ut. Trond Thorbjørnsen, Kjell Gunnar Larsen, Ola Melbye Pettersen og Henrik Ormåsen fra SOS-ledelsen er alle aktive kommunister/stalinister i Tjen Folket. Mer om dette. Også Antirasistisk Senter kritiserer SOS-rasisme (sitat): "AKP kuppet hele bevegelsen i 1993 og brukte det for å rekruttere medlemmer til seg selv." Mer om dette.

Tjen Folket er omtrent like ytterliggående som Vigrid. Ville du stolt på en organisasjon infiltrert av ledelsen i Vigrid?
Jeg driter da i SOS Rasisme i denne forbindelsen. Det foreligger en dusør for opplysninger. Hvem som betaler er da knekkende likegyldig, enten det er Vigrid som vil renvaske seg, eller det er Stalin som vil motbevise at han er dau. Jeg klarer ikke begripe at dere kan gjøre selve dusøren til et spørsmål om motivasjon, som da blir tilsynelatende viktigere for dere, enn at en ung uskyldig gutt er skutt så å si ut av det blå. Det oppleves mildt sagt spesielt.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
Tølper skrev:
Tjen folket er en gjeng ekstreme gærninger som både venstre- og høyresiden liker å gjøre narr av, likevel ikke fornøyd med "bevisføringen" din. Tjen folket er tre mennesker eller noe slikt.
Du kan umulig ha lest all dokumentasjonen allerede, det var mye stoff i linkene jeg la inn. At du reagerer negativt på honesttinking.org som kilde kan jeg godt forstå (selv om man knappest kan beskylde Walid al-Kubaisi for xenofobi), jeg brukte kilder som ikke har tilknytning til innvandringsfiendtlige miljøer, feks Antirasistisk Senter.

http://www.antirasistisk-senter.no/nyheter/sosmail.htm

Antirasistisk Senter er tilhenger av mest mulig åpenhet og vi tror det gagner arbeidet mot rasisme at alle deltar i den offentlige debatt og tydelig sier hva de mener. Antirasistisk Senter samarbeider, roser eller kritiserer alle aktører fra sak til sak. Det har vi gjort siden 1979, og det forbeholder vi oss retten til å gjøre også i framtiden.
Vi finner det følgelig riktig å legge ut de punkter vi har vært uenige om og kritiske til i forhold til SOS Rasisme. Disse synspunkter har blitt imøtegått av hovedkasserer Larsen på en måte som er forbausende. Han ber selv om at hans synspunkter blir offentliggjort på vår hjemmeside og til tross for språkbruken finner vi det riktig å legge ut hele diskusjonen, og så kan folk selv gjøre seg opp sin mening.

Vår første kommentar står fremdeles fast, og til tross for den omfattende korrespondansen mellom oss og SOS Rasismes hovedkasserer Kjell Gunnar Larsen så har vi ikke fått svar på våre spørsmål eller fått avkreftet de kritiske påstander som fremkom i Dagens Næringsliv.
På denne bakgrunn må vi fastslå følgende.
· Det er en påtagelig mangel på synlighet i SOS Rasisme når det gjelder så vel personer som aktivitet. Dette mener vi er til skade for det antirasistiske arbeidet, fordi det er viktig med åpenhet om så vel metoder som konkret arbeid.
· SOS Rasisme ble kuppet av personer med tilknytning til AKP i 1993, og brukte bevegelsen via hemmelige grupper til å rekruttere medlemmer til AKP. Dette ble fremlagt i Dagens Næringsliv av Kjell Børge Øgård, som var med på hele prosessen. Dagens Næringsliv dokumenterte flere tette bånd mellom lednende personer i SOS Rasisme og den marxist-leninistiske gruppen Tjen Folket. Antirasistisk Senter mener det er uheldig at en antirasistisk medlemsorganisasjon har så mange og tette bånd til enkelte politiske grupperinger. Det er for oss uvesentlig hvilke politiske grupperinger det er snakk om.
  • Trond Thorbjørnsen, leder i SOS-Rasisme, opprettet Tjen Folkets nettsider.
  • IT-konsulent Henrik Ormåsen er Tjen Folkets talsmann og Regionsansvarlig for SOS-Rasisme i Nord-Norge.
  • Styremedlem og 1.nestleder i SOS-Rasisme, Ola Melbye Pettersen, er også medlem i Tjen Folket.
  • Kjell Gunnar Larsen, hovedkasserer i SOS-Rasisme, stiftet organisasjonen Tjen Folket.
  • AKPere organiserte på 90-tallet hemmelige grupper innad i organisasjon hvor målet var overtagelse av SOS-Rasisme i den hensikt å bruke det som rekrutteringsbase.
  • Etter "kuppet" i '93 fikk Larsen jobben som hovedkasserer og medlem av både landsstyre og arbeidsutvalg i SOS-Rasisme.
  • SOS-Rasisme får millioner i statsstøtte hvert eneste år. I 2004 fikk de ifølge Dagens Næringsliv 5,7 millioner kr.
  • Personer tilknyttet SOS-Rasisme forteller at det hvert år forsvinner mye penger fra organisasjonen og over til ML-bevegelsen.
  • Dagens Næringsliv siterer Karen Århus som på oppdrag for Kommunaldepartementet skulle kartlegge virksomheten: "Ingen i SOS-Rasisme kunne fortelle meg hva organisasjonen gjorde lokalt. Jeg fikk heller ikke en liste over lokallagsledere slik at jeg kunne ringe rundt. Jeg fikk kort og godt ingen informasjon. De sa de ikke ønsket å bruke tid på det."
  • På Tjen Folkets sider står følgende: ”Tjen folket har aldri hatt noen illusjoner om at borgerskapet vil gi fra seg makta på fredlig vis." - det er en organisasjon med revolusjon som mål og vold som middel.
  • Under et møte på Egertorget i Oslo 22. august 2005 angrep rundt 40 demonstranter fra SOS-Rasisme partileder i Demokratene Vidar Kleppe.
  • Under SOS-demonstrasjonen på Egertorget opptrer en annen voldsaktivist, blitzeren Asgeir Wølner. Wølner havnet i politiets mapper etter å ha truet med terrorisme mot næringsparken i Kongsberg og da han deltok i opptøyene i Göteborg sommeren 2001 der en rekke polititjenestemenn ble alvorlig skadet.

@ Honkey - jeg har ikke sagt noe om dusøren, jeg har endog ikke lest hva som er skrevet om det. Imidlertid ville jeg imøtegå Tølperens insinuasjon, eller det jeg tolket som en insinuasjon, om at et kritisk syn på SOS-Rasisme er gitt å bunne i xenofobiske eller fordomsfulle holdninger. SOS-Rasisme fremstår som en melkeku for restene av ML-bevegelsen, iallefall delen av den som er mer ytterliggående enn Rødt....

T

Tølper

Gjest
Alt jeg har insinuert er: at en representant for en annen antirasistisk organisasjon og en journalist fra DN kommer med en påstand betyr ikke automatisk at den er sann. Grunnen til at jeg reagerte er at jeg tviler på om Tjen Folket engang har resurser til å kapre seg selv ;).

@ Honkey - jeg har ikke sagt noe om dusøren, jeg har endog ikke lest hva som er skrevet om det. Imidlertid ville jeg imøtegå Tølperens insinuasjon, eller det jeg tolket som en insinuasjon, om at et kritisk syn på SOS-Rasisme er gitt å bunne i xenofobiske eller fordomsfulle holdninger.
At du skrev et innlegg for å imøtegå meg før jeg hadde sagt noe finner jeg prisverdig - tråden omhandler ikke sos rasisme og det var ikke jeg som dro dem inn.

Når det gjelder honest thinking var det bare en kommentar som glapp ut i forbauselse over en person som utelukkende(?) lenker til HRS, Honnest Thinking og Document.no og har gjort det i flere år(?).

McH

S

Slubbert

Gjest
Tølper skrev:
Når det gjelder honest thinking var det bare en kommentar som glapp ut i forbauselse over en person som utelukkende(?) lenker til HRS, Honnest Thinking og Document.no og har gjort det i flere år(?).
Jeg skjønte det, men det kunne lett tolkes til SOS sin fordel, eller undergravende i forhold til den kritikken mot dem som ble postet, og som jeg mener er høyst legitim.

Men SOS er ikke tema, så jeg lar det være med det.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tølper skrev:
Alt jeg har insinuert er: at en representant for en annen antirasistisk organisasjon og en journalist fra DN kommer med en påstand betyr ikke automatisk at den er sann. Grunnen til at jeg reagerte er at jeg tviler på om Tjen Folket engang har resurser til å kapre seg selv ;).

@ Honkey - jeg har ikke sagt noe om dusøren, jeg har endog ikke lest hva som er skrevet om det. Imidlertid ville jeg imøtegå Tølperens insinuasjon, eller det jeg tolket som en insinuasjon, om at et kritisk syn på SOS-Rasisme er gitt å bunne i xenofobiske eller fordomsfulle holdninger.
At du skrev et innlegg for å imøtegå meg før jeg hadde sagt noe finner jeg prisverdig - tråden omhandler ikke sos rasisme og det var ikke jeg som dro dem inn.

McH

Jo, denne tråden handler også om SOS-rasisme, du kan jo lese linkene i første innlegg om du ikke har fått det med deg.
SOS-rasisme beskyldes for å bruke lite av sine penger de får i statstøtte til det arbeidet de hevder å bedrive, derfor min første kommentar.
Som Walid al-Kubaisi også påpeker bidrar den formen for ”antirasistisk arbeid” som SOS-rasisme bedriver ikke til mindre rasisme, tvert imot. Han burde vite hva han snakker om han er vel iraner og innvandrer.
Hvorfor fokuserer ikke SOS-rasisme på alle de voldtektene som menn fra ikke-vestlige land begår mot etnisk norske kvinner? Hadde forholdet der vært motsatt kan du banne på at rasismehylene hadde gjallet høyt og tydelig. Rasisme går ikke bare en vei, det er rasistisk å faktisk tro og mene det, ser du ikke det Honkey? Hva får deg til å tro at det bare er hvite mennesker som kan være rasister?

Dette er folk lei av nå. Tragisk det som skjedde med den skyte-episoden, men er det faktisk verre når noen med mørk hud utsettes for angrep enn om det skjer med etniske nordmenn? Ja, det virker sånn.

SOS-rasisme høres jo ut som en flott og ærerik organisasjon, synd at folk flest ikke vet hva som skjuler seg bak det fine navnet.

“Utelukkende” var en drøy påstand som du bør dokumentere. For øvrig var innlegget noe som hadde stått på trykk i klassekampen.

T

Tølper

Gjest
Joda, klart Norge domineres av antihvit rasisme og selvhat. [/sarkasme]

S

Slubbert

Gjest
Anal Cunt er litt drøyt for meg. Har vært på et par infernalske hardcore-konserter, det blir i overkant. Men med vått dasspapir i øra overlever man alt. Artig læll, can't touch this!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Honkey-Chateau skrev:
Jeg driter da i SOS Rasisme i denne forbindelsen. Det foreligger en dusør for opplysninger. Hvem som betaler er da knekkende likegyldig, enten det er Vigrid som vil renvaske seg, eller det er Stalin som vil motbevise at han er dau. Jeg klarer ikke begripe at dere kan gjøre selve dusøren til et spørsmål om motivasjon, som da blir tilsynelatende viktigere for dere, enn at en ung uskyldig gutt er skutt så å si ut av det blå. Det oppleves mildt sagt spesielt.

Honkey
Greit å bli kalt ufyselig….du har sikkert mer på lager du….

At det er et rasespørsmål er vel ikke noe å diskutere – det er vel den åpenbare grunnen til til SOS rasisme engasjerer seg.

Jeg har en grunnleggende tillitt til at det norske rettsvesenet behandler alle likt og at denne saken får den prioriteten den trenger.

Jeg hadde syntes det hadde vært like betenkelig om Vigrid eller andre hadde utlovd dusør for de som kom med frem med fellende bevis mot de som rammet asylmottaket i Østfold.

Jeg synes med andre ord ikke det er helt fritt frem for bruk av dusør i slike saker - og synes vel ikke Orderudsaken har så mye relevans i dette spørsmålet.

Men….kommer ikke til å bruke mer tid på denne saken – så engasjert er jeg ikke…

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ved å si at han vil anmelde enhver ny påstand som Bjugn-barna måtte komme med mot ham forsøker Hammern å true Bjugn-barna til taushet. Samtidig sier han de er hjernevasket for å få oss til å forstå at uansett hva de måtte ha å si om hva de har opplevd så har det ikke rot i virkeligheten. Da har han på sett og vis oppnådd det han ville - disse ungdommene er livredde og tør ikke si noe som helst. Bortsett fra hun som anmeldte ham for æreskrenkelser. Det ser Hamerns advokat på som en mulighet for å renvaske ham enda mer, og han håper anmelderen er forberedt på å ta ansvar for det som kommer. Hammern ønsker altså å være den eneste som skal ha lov til å uttale seg i denne saken.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1129896.ece

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
OMF skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Greit å bli kalt ufyselig….du har sikkert mer på lager du….

At det er et rasespørsmål er vel ikke noe å diskutere – det er vel den åpenbare grunnen til til SOS rasisme engasjerer seg.

Jeg har en grunnleggende tillitt til at det norske rettsvesenet behandler alle likt og at denne saken får den prioriteten den trenger.

Jeg hadde syntes det hadde vært like betenkelig om Vigrid eller andre hadde utlovd dusør for de som kom med frem med fellende bevis mot de som rammet asylmottaket i Østfold.

Jeg synes med andre ord ikke det er helt fritt frem for bruk av dusør i slike saker - og synes vel ikke Orderudsaken har så mye relevans i dette spørsmålet.

Men….kommer ikke til å bruke mer tid på denne saken – så engasjert er jeg ikke…

Mvh
OMF
Jeg kaller ikke deg ufyselig, men jeg finner det ufyselig å relatere alvorligheten i en forbrytelse til fargen på gjerningsmann og/eller offer. Du blander motivasjon og gjerning, noe som er meningsløst.
Gjerning: Potensielt dødelig vold mot uskyldige, tilfeldige ofre, jfr blind vold, drive-by shooting
Motivasjon: Gjenstår å finne. Det er dog lett å komme på ideen om et rasistisk motiv, med den karakter saken har.

Ergo vil jeg hevde på det sterkeste at ressursbruk og rettslige grep ikke skal relateres til annet enn gjerning, og samfunnets behov for å stoppe mennesker som finner det opportunt å skyte på tilfeldige mennesker med mulig dødlig utfall. Så få du og andre eventuelt diskutere etterpå, da, om noen liv er mer verdt enn andre.

Jeg er gjerne med på å se på de prinsippielle sidene ved utloving av dusør, men at betalende part skal være relevant, ser jeg foreløpig ikke noen klare argumenter for. Ei heller at denne saken er mer/mindre egnet til dusør enn Orderudsaken.

Honkey

Topp Bunn