|
Jepp. I mitt tilfelle en Mackie FRS2800, brukt fra 300-2000hz.Audiomix skrev:Tenker du på at den slipper å jobbe med tung bass?
Spiller ikke så stor rolle. Kommer an på forsterkeren.
Den totale virkningsgraden er ikke veldig høy.
Lovende...hifiguru skrev:Ja det burde den bli, med mindre den tynes ut i h....te![]()
God idé!hifiguru skrev:Sett på et elektronisk steketermometer e.l. før og etter utkobling så har du oversikten.![]()
Den der vil vel aldri komme over tomgangseffekt?Defo skrev:Jepp. I mitt tilfelle en Mackie FRS2800, brukt fra 300-2000hz.
Oppgitt tomgangsforbruk er 0,6A fra 240VAC dvs. 144W. FRS2800 er omtalt som en klasse H forsterker (dvs med trinnvis «variabel» forsyningsspenning avhengig av utgangsspenningen ... trur eg det var, ganske likt klasse G); hva som er optimal effektivitet i en slik forsterker avhenger mye av hvor mange nivåer det er i strømforsyningen og hvor disse er plassert ift. de aktuellle driftsbetingelsene (utgangsnivået).Audiomix skrev:Den der vil vel aldri komme over tomgangseffekt?Defo skrev:Jepp. I mitt tilfelle en Mackie FRS2800, brukt fra 300-2000hz.
Med mindre du spiller for en hel gymsal
Sjekk effektforbruket uten lyd og med det nivået du normalt spiller. Regn med at alt blir til varme.
Det er ikke alle som er like kalde...niels skrev:Hva med en klasse D forsterker, de er kalde som en skjærgårdspils....alltid.
Dæven.... må få vekk den her klasse D saken min da å få inn en klasse Å.... Trolig ingen amrikansk forsterker som har dette...Audiomix skrev:Alle forsterkere har tap.
Alt tap blir til varme.
Noen har vesentlig høyere tap enn andre: Forsterkere i klasse A f.eks.
Jo lenger ut i alfabetet, jo mindre tap![]()
BumpDefo skrev:Vil evnt. den minste varianten av FRS serien (1300) bli mindre varm enn de kraftigere modellene?
;DLeikis. skrev:Klasse R = rør er jo langt utti, kjøp rør amp ;D
FRS 1300 er en klasse AB-forsterker. Tomgangsforbruket er oppgitt til 0,4A@240VAC dvs. 96W. Som en ren AB forsterker har den antagelig lavere effektivitet ved 2/3 last (grovt regnet worst kcase med hensyn til kjølebehov for klasse B og AB forsterkere) enn en tilsvarende AB med klasse H - strømforsyning - men det kan også bli litt epler vs pærer. Kjølebehovet på FRS 1300 er mindre enn FRS 2800 ved tomgang, men kanskje ikke særlig mindre ved litt effektpådrag ... ?Defo skrev:BumpDefo skrev:Vil evnt. den minste varianten av FRS serien (1300) bli mindre varm enn de kraftigere modellene?
...