Blir dette riktig? sub med høynivå

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Antall liker
6
Sted
Oslo
Hei! har kjøpt meg en int. stereoforsterker uten sub-utgang og pre-out. Forsterkeren har 4 sett ht terminaler. Kan jeg da koble slik(se bilde) med en sub som har høynivåinngang? Kan virke litt amatørmessing spørsmål men har aldri vært borti sub med høynivå osv. Takker på forhånd:)

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.789
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, det kan du

sett volum på subben på 0, skru på ampen, spill musikk, juster volum på subben gradvis oppover.
(regner med at subben har justeringsmuligheter for volum og frekvens)

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Antall liker
6
Sted
Oslo
Hehe, subwoofern er i en Bring/Posten lastebil mellom Oslo og Stokke et sted, så vet ikke enda:)

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvorfor slik kobling istede for å koble høytalerene ut fra suben igjen? Tenkte at siden dette var rør at det hadde vært greit å bruke delefilteret i suben (går utifra at det er grei sub) slik at forsterkeren får litt mindre å jobbe med.
Tenkte her på fordeler/ulemper da jeg skal koble på en sub på rør om et par dager.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvordan man gjør det, henger vel mest sammen med hvordan kabelstrekkene blir - avhengig av hvor sub og høyttalere står i forhold til hverandre og til effekttrinnet.

Kobler man til fronthøyttalerne via sub, må kabelen fra effekttrinn til sub, ha tilsvarende kvalitet som høyttalerkablene ellers. Da er det snakk om å ha full strømstyrke hele veien.

Kobler man fra effekttrinn til sub, pluss separat kabelstrekk direkte mellom effekttrinn og fronthøyttalere - slik som skissert i starten av denne tråden - kan man nøye seg med noen ganske beskjedne kabler til suben. Dette fordi subens høynivåtilkoblinger har svært høy impedans, og således trekker minimalt med strøm - bare en neglisjerbar signalstrøm.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
972
Torget vurderinger
4
NADKRAFT skrev:
Hei! har kjøpt meg en int. stereoforsterker uten sub-utgang og pre-out. Forsterkeren har 4 sett ht terminaler. Kan jeg da koble slik(se bilde) med en sub som har høynivåinngang? Kan virke litt amatørmessing spørsmål men har aldri vært borti sub med høynivå osv. Takker på forhånd:)
Hmmmm.... får ikke subben bare signal fra 1 kanal når man kobler sånn?
På min REL sub går det tre ledninger til sub. 1 fra pluss på hver kanal samt 1 fra minus på den ene kanalen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ketped skrev:
Hvorfor slik kobling istede for å koble høytalerene ut fra suben igjen? Tenkte at siden dette var rør at det hadde vært greit å bruke delefilteret i suben (går utifra at det er grei sub) slik at forsterkeren får litt mindre å jobbe med.
Tenkte her på fordeler/ulemper da jeg skal koble på en sub på rør om et par dager.
Denne løsningen er den som egentlig skal brukes, og jeg ville valgt den uten tvil. Det med kabler handler om å planlegge infrastrukturen i lytterommet bittelitt, og å koste på deg relativt korte gode kabler fra forsterker til sub.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har 50 cm kabel ifra forsterker til sub (høynivå) og deretter 3 meter kabel ut til høytalerne. Greit nok inntil videre.

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pad skrev:
Jeg har 50 cm kabel ifra forsterker til sub (høynivå) og deretter 3 meter kabel ut til høytalerne. Greit nok inntil videre.

mvh
Greit nok? Det er vel slik det bør være. ;)

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Antall liker
6
Sted
Oslo
Ok, er ikke helt med her. Koble fra sub til høytalere?
Hvis jeg kobler som skissert har de noe og si for impedansen? Vil den gå rett til himmels? Evn ta å "knekke" forsterkeren?
Det er xtz sub hvis noen lurte på det.

U

Utgatt11378

Gjest
NADKRAFT skrev:
Hvis jeg kobler som skissert har de noe og si for impedansen? Vil den gå rett til himmels? Evn ta å "knekke" forsterkeren?
Hei!

Har hatt XTZ!

Har alltid fått best resultat med sub. ved å koble høytalerkablene til suben og videre ut i fra suben til høytalerne!
Vh
s

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cathrine1 skrev:
NADKRAFT skrev:
Hei!

Har hatt XTZ!

Har alltid fått best resultat med sub. ved å koble høytalerkablene til suben og videre ut i fra suben til høytalerne!
Vh
s
Selvfølgelig. Det er jo slik man får utnyttet delefilteret i sub-en, slik at forsterkeren og høyttalerne virkelig får avlastning.

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Antall liker
6
Sted
Oslo
Uff, nei det var ikke lenge siden at jeg kjøpte noen grisedyre gummiliser til høytalerne så er lite lysten til punge mere for et par kabler til. Det er ikke noe snarvei da? Er så gærent og koble slik som nevnt først?

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Jeg kobler høytaler kablene fra sub og til samme terminalene som frontene på forsterker,fungerer utmerket

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Antall liker
6
Sted
Oslo
eddie1 skrev:
Jeg kobler høytaler kablene fra sub og til samme terminalene som frontene på forsterker,fungerer utmerket
Har du et bilde eller skisse på det? Er redd for å "tråkke i salaten" her.

Du mener altså koble front og sub på samme terminaler?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.656
Torget vurderinger
96
baluba skrev:
cathrine1 skrev:
NADKRAFT skrev:
Hei!

Har hatt XTZ!

Vh
s
Selvfølgelig. Det er jo slik man får utnyttet delefilteret i sub-en, slik at forsterkeren og høyttalerne virkelig får avlastning.
Dette gjelder jo kun hvis han vil ha avlastning. En helt horribel måte å koble på spør du meg, en nødløsning deluxe. Å la signalet gå gjennom subwooferens delefilter før det når høyttalere vil degradere lyden. Skal høyttalerne spille fullfrekvens er den eneste riktige måten å koble sub direkte i forsterker. Det er også vanskelig å få en jevn overgang og bra frekvensgang når man kutter bassen i høytt. og skal la sub ta over. Trådstarter: Koble slik du hadde tenkt. Subben din har antagelig høynivå inn for både venstre og høyre kanal. Du kobler bare til et sett stereokabel fra forsterker til sub.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
baluba skrev:
cathrine1 skrev:
NADKRAFT skrev:
Hei!

Har hatt XTZ!

Vh
s
Dette gjelder jo kun hvis han vil ha avlastning. En helt horribel måte å koble på spør du meg, en nødløsning deluxe. Å la signalet gå gjennom subwooferens delefilter før det når høyttalere vil degradere lyden. Skal høyttalerne spille fullfrekvens er den eneste riktige måten å koble sub direkte i forsterker. Det er også vanskelig å få en jevn overgang og bra frekvensgang når man kutter bassen i høytt. og skal la sub ta over. Trådstarter: Koble slik du hadde tenkt. Subben din har antagelig høynivå inn for både venstre og høyre kanal. Du kobler bare til et sett stereokabel fra forsterker til sub.
Det kommer vel litt an på både hvilke høyttalere han har i hvilket rom også, gjør det ikke? Og det kommer vel også an på kvaliteten til delefilteret. Men jeg er enig i utgangspunktet at det er et ledd ekstra, og dermed kan være et ledd for mye. Jeg bare teoretiserer ut fra premisset om at kvaliteten er høy. Det finnes kanskje en bypass som kabelskeptikere ville brukt, men ikke vår trådstarter. Han er åpenbart ikke en del av grøftegraverne.

Selv har jeg kun erfaring med surround de siste årene, og sist jeg forsøkte meg med en sub for hifi var en Audio Pro B-250 på åttitallet. Der var det litt forskjellig resultat, men enkelte matcher med småhøyttalere fungerte bedre med deling når det skulle spilles høyt. Det var litt viktig på den tiden at Led Zep kunne spilles høyt og uanstrengt. I dag er vel ikke det regnet som en sub som er verdt å eie, men dengang var den imponerende for en ung mand.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.656
Torget vurderinger
96
Ok. Led Zeppelin høyt blir man vel aldri for gammel til ;)

Topp Bunn