Blir det moderert for mye på HFS?

Blir det moderert for mye eller for lite på HFS

• Ja, en får jo knapt sagt meningen sin lenger!

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, en får jo knapt sagt meningen sin lenger før en får seg en verbal lusing!

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.346
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Denne avstemningen blir antakelig ikke liggende lenge her, men hvis moderatorene ønsker å flytte den, ber jeg heller om at den blir slettet. Etter min mening er det det eneste riktige stedet her, for at flest mulig skal få se den og stemme.

Jeg er tydeligvis ikke alene om å føle at stemningen er litt laber her inne for tiden. Kabeltrådene her inne kommer tett som hagl, og den velformulerte returen man ikke fikk skrevet i en tråd, sparer man seg opp for å plassere i neste kabeltråd.... ( Kabeltråd står her stedfortredende for ABX- tråd, Placebotråd, Blindtestingstråd, osv, osv, ad nauseam)

Skyttergravskrigene går sin gang, ingen blir særlig opplyst, og ikke en eneste person rikker seg så mye som en mikrometer i sine standpunkter!

Nå er det selvsagt ikke slik at alle er like interessert i alle sidene i HFS, ei heller er alle like kompetente til å bidra på alle underfora. Jeg f.eks, er ikke til særlig nytte på DIY- forumet eller Dataforumet. Men det dumme med disse uendelige skyttergravskrigene er egentlig at her kreves det kun et minimum av forkunnskap...Det holder at man utbasunerer sin mening i den ene eller andre retningen.

Jeg mener derfor at man bør forsøke å begrense dette meningsløse skriveriet mer enn man gjør i dag.
En kjapp gjennomgang av lover for HFS tyder på at det ikke skal så mye til:

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.
Derfor min enquete: Mener folk at det modereres for hardt eller for lite på HFS?

mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.335
Jeg synes det modereres for hardt her på sentralen.

P

Parelius

Gjest
Et stemningsbidrag til nyårstemaet «De andre», som for tiden har slikt momentum i «Min tråd» og andre avkroker:

Godt år, til De andre!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.031
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Moderasjon må til, så mengden er vel grei.
Men jeg mener Moderatorene burde gått rett på personer som stadig messer om det samme gang på gang om de samme teamer og så snart anledningen byr seg- uansett tema og område. Bare det "passer inn"
Virker som om noen bare får ture på alt hva hjertet måtte begjære.

Håper Moderatorene sammen med Høvdingen stikker hodene sammen og tar affære snarest!
Jeg har sett den siste tiden at jeg ikke er alene om tenke tanken på å hoppe av her. Dette bør bekymre dem som er ansvarlige for HFS.

Det blir rett og slett for mye ovenfra og ned holdning- enten en har relevant kunnskap eller ikke. Dette mener jeg ødelegger spontaniteten og den "naive gleden" jeg mener er viktig for å kunne glede seg over hobbyen vi alle (regner jeg med) er glade i.
Det må da kunne gå an å formidle og dele sin kunnskap på folkelig vis. Puste inn og ut med nesen og lese et innlegg en gang til før en fyrer løs. Det må da være mulig å svelge en kamel i ny og ne?
Stolthet/forsvar på egne vegne og brukte penger er tydeligvis noe vanskelig for enkelte.
Mange av oss som bruker HFS setter pris på å få uttale oss som glade amatører som nyter god lyd, musikk og spontane utrop pga. fine opplevelser.
Kanskje har vi "dumme" spørsmål og rare syn på enkelte ting- men la nå oss få ha det da. En høflig tilbakemelding på at man er uenig kan godt være på sin plass. Det kan til og med gjøres høflig og elegant :)

L

larkus

Gjest
Det modereres for hardt ja! Den ferskeste moderatoren la jo ut i sin nye jobb for noen måneder siden i ren Gestapo-stil. Det virker imidlertid som om han har moderert seg selv kraftig etterpå. Litt høy temperatur og verbale slag må tåles ;D Hvis enkelte debattanter "blåser toppen" for bagateller så bør innleggene få stå. Det er greit å se hvem man har å gjøre med.

PS: Jeg mener også å huske at det har vært tendenser til at modereringen har nærmet seg ren sensur.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Synes ikke det modereres for mye, derimot synes jeg at det er for mye som må modereres....

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
emotikon, du påpeker at det er bråkebøtter i begge skyttegraver. Det er bra!! :D

forøvrig krysset jeg av feil. Mener at det tidvis modereres i overkant mye (vært ganske bra en stund nå), og så er det noen hellige kyr som aldri modereres, uansett hvor ubehøvlede de er. :-\

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Altså er ikke det største problemet hvor mye det modereres, men at enkelte ikke makter å moderere seg selv? Jo ja. Mulig det. Emotikon summerer det der greit. Synes uansett moderatorene gjør en grei jobb.

Mvh
Sniff

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Kameler er forbeholdt politikerne emotikon, men du sikter vel først og fremst til kabeldebattene? Der kommer vi aldri til å bli enige uansett!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
og så er det noen hellige kyr som aldri modereres, uansett hvor ubehøvlede de er. :-\
Helt klart noen kyr her inne som får lov til å herje vilt. Legger igjen ruker over alt.
Er fristet til å lage min egen dissepersonenepåhifisentralenmislikerjegsterkt liste.
Merkelig at noen slipper unna uansett hvor ubehøvlet, frekke og lite respektfulle de opptrer. Snakker de slike som de skriver i andre sosiale sammenhenger? Isåfall må de være venneløse i mine øyne.

Håvard

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg vil ikke blande meg for mye inn i diskusjonen enda, men noen momenter å ha in mente:

1. Moderering handler ikke utelukkende om det som blir sett. På lik linje med dere, publiserer ikke vi som modererer heller PM'r og slikt og det skjer en del der og.
2. Vi er avhengig av dere som bruker forumet aktivt ifht å melde fra med å bruke "Meld fra til moderator"-knappen - da får vi en mail og det øker sjansen betraktelig for at vi reagerer.
3. Vi har et liv, vi og. Derfor kan det skje at vi ikke får tatt tak i ting raskt eller effektivt nok fordi vi rett og slett ikke får det med oss. Se pkt. 2.
4. Dette er et forum med stort sett mennesker over 18 år. Det må være lov å forvente at den primære modereringen gjøres av dere selv og ikke av oss. Taket er i utgangspunktet høyt for når vi griper inn. Det har også vært ønsket fra brukerne, så vidt jeg erindrer, at det skal være slik.

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Forumets styrke er at ordet er fritt på et sakelig subjektivt grunnlag ,slå ned på personangrep og usakeligheter. Friske diskusjoner med sterke menigsytringer er dette forumets styrke .

Ikke la dette bli et labbetussforum der menigheten er enig i alt .

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har ikke noe å utsette på modereringen, men synes at det ikke alltid er nødvendig med en like rigid flyttesjau på emner som noen har fått det for seg passer bedre i en liten obskur undergruppe. ::)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For mye moderering? Heller for lite, synes jeg. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det er god takhøyde her. Jeg synes H.R. sa det veldig fint: Synes ikke det modereres for mye, derimot synes jeg at det er for mye som må modereres....

Det er helst opp til oss selv - oss som skriver - å behandle tastaturet på en måte som gjør at moderatorene blir arbeidsledige.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fortizzimo skrev:
Forumets styrke er at ordet er fritt på et sakelig subjektivt grunnlag ,slå ned på personangrep og usakeligheter. Friske diskusjoner med sterke menigsytringer er dette forumets styrke .

Jeg slutter meg til dette. Så lenge det handler om sak, så ser jeg ikke noe grunn til at det skal moderes selv om man er uenig og ytringene er sterk kost. Personangrep har derimot ingenting å gjøre i en debatt og der mangler det til tider moderering.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.346
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Et stemningsbidrag til nyårstemaet «De andre», som for tiden har slikt momentum i «Min tråd» og andre avkroker:

Godt år, til De andre!

Flogvitet ditt slår meg nesten i bakken, Parelius, men vennligst pek ut for meg hvor i innlegget mitt jeg setter fingeren på noen "andre".
Hva som blir uttrykt i "Min Tråd" er mitt innlegg helt uvedkommende. Jeg har ihvertfall ikke henvist dit, hverken implisitt eller eksplisitt.
mvh

O

Oblivion

Gjest
Mbare skrev:
1. Moderering handler ikke utelukkende om det som blir sett. På lik linje med dere, publiserer ikke vi som modererer heller PM'r og slikt og det skjer en del der og.
Mener du at dere leser medlemenes PMer??
PM står vel for PERSONLIGE MELDINGER....

Men leser dere andres PMer - JA da kan jeg forstå at dere og høvdingen er opptatte..

EDIT: regner med at svaret blir at det bare er høvdingen som kan....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.579
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kan love deg at ingen moderatorer ei heller Høvdingen kan lese andres pm'er. Det refereres til pm'er sendt til oss.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Jeg oppfatter det ikke slik at det blir moderert for mye på HFS.

PS til trådstarter, du ber oss stemme over "Blir det moderert for mye eller for lite", hvorpå svar-alternativene synes så være:
"Ja, det moderes for mye eller for lite"
eller
"Nei, det modereres ikke for mye eller for lite".. ???

N

nb

Gjest
Erfaringsmessig kan den som administrer noe lese absolutt alt om vedkommende vil, tviler på at forummotoren funker annerledes her. Uten at jeg på noensomhelst måte tror Hr. Høvding eller noen andre snoker i PMene til folk.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jovisst mener jeg det er for mye moderering, men man får se litt stort på det og, på samme måte som man ser stort på at noen stiller de enfoldigste spørsmål de kunne ha googlet selv ( :-[), at noen messer om det samme hele tiden, mens andre igjen viser en besynderlig blanding av lettstøtthet og uforskammethet. Jaja. Kjekletrådene er uansett lite opplysende og det er like ufrivillig komisk når en moderator stenger tråden som når voksne menn kjekler om hvem som har best lyd (-Jeg, -Nei jeg). Jeg oppfordrer også til å forsøke å se den ufrivillige komikken i oppførselen til dem man måtte oppfatte som hellige kyr. Den (komikken i det minste, om ikke de hellige kyrne) finnes!

Men, jeg skjønner ikke at stemningen på sentralen er så dårlig at folk mister lysten. Det er nok av (kanskje ikke nok, men en del i det minste) interessante tråder uten behov for moderering og dersom man lett tar anstøt så kan man jo holde seg til dem og heller la være å delta i tråder som handler om at Goldmund er dyrt og dårlig, at nesten alle kabler låter likt, at lytteopplevelser sier mindre om lyden enn om hodet på den som lytter etc. Som flere har vært inne på; synspunktene og hvem som har dem er etterhvert godt kjent, så man går ikke glipp av noe selv om man ikke holder seg kontinuerlig oppdatert i "Skuffende artikkel"-tråden.

For å oppsumere: Det er kanskje for lite selvmoderering og for mye moderatormoderering, men hvor farlig er nå egentlig det?

P

Parelius

Gjest
tkr skrev:
Parelius skrev:

Godt år, til De andre!

Flogvitet ditt slår meg nesten i bakken, Parelius, men vennligst pek ut for meg hvor i innlegget mitt jeg setter fingeren på noen "andre".
Hva som blir uttrykt i "Min Tråd" er mitt innlegg helt uvedkommende. Jeg har ihvertfall ikke henvist dit, hverken implisitt eller eksplisitt.
mvh
Det var da en stemningrapport på det du tok opp som tema, og ikke rettet mot ditt innlegg som sådan. Det er dessuten alltid De andre. Så får hver og en bruke det de har av flogvit når de speiler sin egen negativitet i nestens øyne.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr:

Har du laget din første popcorntråd?

Gratulerer!

;D ;D ;D ;D ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.031
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
f skrev:
Kameler er forbeholdt politikerne emotikon, men du sikter vel først og fremst til kabeldebattene? Der kommer vi aldri til å bli enige uansett!
Ikke bare på kabeldebatter nei- dessverre.
Men det er nok klart for alle at uenighet om kabler vil forfølge oss så lenge kabler er nødvendige.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
Neida. Har laget noen før, jeg. Men da var du kanskje ikke blitt medlem ennå.

mvh
Godt mulig. Jeg mente uansett ikke å ha oversikt over trådene dine, men syntes det var verdt å bemerke at en tråd som tar opp kjekleproblemet allerede i løpet av første side ender i....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.346
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
tkr skrev:

mvh
Godt mulig. Jeg mente uansett ikke å ha oversikt over trådene dine, men syntes det var verdt å bemerke at en tråd som tar opp kjekleproblemet allerede i løpet av første side ender i....
Der satte du fingeren på et svært viktig punkt. Det kunne jo virke som om folk trekker til HFS for å krangle, eller for å følge med på krangletråder.

Omtrent som da jeg gikk på landsgymnas, for mange år siden, hvor folk dro på bygdedans for å slåss.

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.031
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fortizzimo skrev:

Enig i det du skriver her ff.
Sterke meningsytringer er velkommne, også hos meg- men ikke frekke og diktatoriske.
Og enige skal vi ikke alltid være heller. Dynamikk er det klart at vi må ha.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
tkr skrev:
totte skrev:
tkr skrev:

mvh
Der satte du fingeren på et svært viktig punkt. Det kunne jo virke som om folk trekker til HFS for å krangle, eller for å følge med på krangletråder.

Omtrent som da jeg gikk på landsgymnas, for mange år siden, hvor folk dro på bygdedans for å slåss.

mvh
Det var på den tiden da man måtte ri en hel dagsetappe fra den ene byen til den andre - og da var det to reisende som ankom byporten nesten samtidig like før byporten ble lukket for natten.

Utenfor porten satt det en eldre kall - og førstemann spurte: "Hvordan er menneskene i denne byen?" - hvorpå kallen repliserte: "Fortell meg først hvordan menneskene var i den byen du kom fra." "Jo, der, skjønner du - der var de uvennlige, nærmest hatske, mistenksomme og ikke noe særlig å ha med å gjøre." "Vel", sa kallen, ""da vil du nok finne at det er slik her også."

Så - litt etter - kom nestmann, som stilte det samme spørsmålet. Det var åpenbart slikt man pleide å spørre om på den tiden: "Hvordan er menneskene i denne byen?" - hvorpå kallen - på sitt sedvanlige vis - repliserte: "Fortell meg først hvordan menneskene var i den byen du kom fra." "Jo, der, skjønner du" sa den andre av de to langveisfarende, "der var de vennlige, hjelpsomme - og både tillitsfulle og til å stole på." "Vel", sa kallen, ""da vil du nok finne at det er slik her også."

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.346
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
tkr skrev:
totte skrev:
tkr skrev:

mvh

mvh
Det var på den tiden da man måtte ri en hel dagsetappe fra den ene byen til den andre - og da var det to reisende som ankom byporten nesten samtidig like før byporten ble lukket for natten.

Utenfor porten satt det en eldre kall - og førstemann spurte: "Hvordan er menneskene i denne byen?" - hvorpå kallen repliserte: "Fortell meg først hvordan menneskene var i den byen du kom fra." "Jo, der, skjønner du - der var de uvennlige, nærmest hatske, mistenksomme og ikke noe særlig å ha med å gjøre." "Vel", sa kallen, ""da vil du nok finne at det er slik her også."

Så - litt etter - kom nestmann, som stilte det samme spørsmålet. Det var åpenbart slikt man pleide å spørre om på den tiden: "Hvordan er menneskene i denne byen?" - hvorpå kallen - på sitt sedvanlige vis - repliserte: "Fortell meg først hvordan menneskene var i den byen du kom fra." "Jo, der, skjønner du" sa den andre av de to langveisfarende, "der var de vennlige, hjelpsomme - og både tillitsfulle og til å stole på." "Vel", sa kallen, ""da vil du nok finne at det er slik her også."
Ahh, jeg har misforstått, alt er bare kjekt her! Det er bare jeg som er for negativ....Velvel, deg om det. Jeg deler ikke din oppfatning.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
tkr skrev:
Ulf-B skrev:
tkr skrev:
totte skrev:
tkr skrev:

mvh

mvh

Ahh, jeg har misforstått, alt er bare kjekt her! Det er bare jeg som er for negativ....Velvel, deg om det. Jeg deler ikke din oppfatning.

mvh
Hehe - jeg har ikke sagt et pip om min oppfatning, jeg. Men hvis det kan glede deg, synes ikke jeg heller at absolutt alt er bare kjekt her. Men absolutt til å leve med og vel så det - når man tenker på hvor mange mange skriveføre og sterke - og ikke minst: kunnskapsrike - personligheter man finner her.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.391
Oblivion skrev:
EDIT: regner med at svaret blir at det bare er høvdingen som kan....
Joa, svaret er at PM leses, og at det er bare Ugh som kan det.
Om du leser betingelsene for å bli medlem så står det der at en PM ikke er en PM i vanlig forstand.

-----

Tilbake til Tønnes meget betimelige innlegg. Mener sånn halveis bevisst at undertegnede muligens var fødselsfadder for hjertesukkets regelgrunnlag, og kan av den grunn ikke få si meg mer enn hjertens enig i .. eh .. sukket. Hadde jeg fortsatt som moderator er jeg redd det røde blekket hadde latt flyte i langt større grad enn jeg ser nå.

Cheers, som seg hør & bør, når klokken er slagen 00:00.:43

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.391
bambadoo skrev:
Kan love deg at ingen moderatorer ei heller Høvdingen kan lese andres pm'er. Det refereres til pm'er sendt til oss.
Tøv.
Og det vet du.
G.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.346
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
JackX skrev:
bambadoo skrev:
Tøv.
Og det vet du.
G.
Begynner å like din skriftlige fremføring, Jackx, den har fått noe.....Hemingway- aktig over seg. :D

mvh

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.391
tkr skrev:
Begynner å like din skriftlige fremføring, Jackx, den har fått noe.....Hemingway- aktig over seg. :D

mvh
Du har nok rett, t.
Det har seg nemlig slik at jeg i lang tid just har prøvd å skrive så godt jeg kan, for plutselig å konstatere at andre bekrefter at jeg har hatt hell og lykke med bokstavene og derfor simpelthen latt ordene få flyte! Rart det der, når sannheten just skal frem ;)

For a long time now I have tried simply to write the best I can. Sometimes I have good luck and write better than I can.

Topp Bunn