Blindtest av gamle platespillere DEL 2 Test!

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Flott med flere svar om noen sitter på gjerdet.

Skjønt imorgen når svarene kommer vil det sikkert bli ytret klart fra om grandiose forskjeller og umiskjennelige ulyder, samt kjennemerker til de ulike spillerne....:cool:
fant ut jeg skulle gjøre en innsats her, men får "error" på dropboxlenkene (fikk forsåvidt lastet ned de første flaclenkene, men får ikke spilt dem av på mac'en).

mvh e
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
724
Da blottlegger jeg hvilke spillere som er hva imorgen.

Oppsummert så er poengscoren slik:

Platespiller A: 1,5 stemmer (1=Indianeren,,0,5=Pstrams)
Platespiller B: 0,5 stemmer (0,5=Pstrams)
Platespiller C: 2 stemmer (1=Rock,1=Aggromagnet)
Platespiller D: 1 stemme (1=Bgran)
Platespiller E: 2 stemmer (1=Pekaill, 1=aloz)

Rimelig spredt, knepen foreløbig seier til A.
Hvor er alle gullørene som uten å blunke rangerer platespillere fortere enn ei kuruke faller til jorden?

Det er nok helst som med sagbruksmester Gyldentann, store tall og store ord......
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
fant ut jeg skulle gjøre en innsats her, men får "error" på dropboxlenkene (fikk forsåvidt lastet ned de første flaclenkene, men får ikke spilt dem av på mac'en).

mvh e
De ble litt tullete de linkene, men hvis jeg har forstått det riktig så får du lastet dem ned men ikke spilt dem av? Da er det vel enten programvaren eller at filen ikke er blitt lastet ned i den tilstand den skal være.
Håper det ordner seg, evnt kan du laste ned fra linkene på førstesiden.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
fant ut jeg skulle gjøre en innsats her, men får "error" på dropboxlenkene (fikk forsåvidt lastet ned de første flaclenkene, men får ikke spilt dem av på mac'en).

mvh e
De ble litt tullete de linkene, men hvis jeg har forstått det riktig så får du lastet dem ned men ikke spilt dem av? Da er det vel enten programvaren eller at filen ikke er blitt lastet ned i den tilstand den skal være.
Håper det ordner seg, evnt kan du laste ned fra linkene på førstesiden.
fikk lastet ned fra førstesiden men ikke spilt av – fikk så feilmelding i Dropbox…

mangler nok noe programvaregreier ja – prøver VLC lenke fra "aggromagnet".

e
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
fant ut jeg skulle gjøre en innsats her, men får "error" på dropboxlenkene (fikk forsåvidt lastet ned de første flaclenkene, men får ikke spilt dem av på mac'en).

mvh e
De ble litt tullete de linkene, men hvis jeg har forstått det riktig så får du lastet dem ned men ikke spilt dem av? Da er det vel enten programvaren eller at filen ikke er blitt lastet ned i den tilstand den skal være.
Håper det ordner seg, evnt kan du laste ned fra linkene på førstesiden.
Får heller ikke spilt de av.
Puremusic er taus.
Har fått lastet ned og lagt de i flacmenyen på PM, men ingen lyd.
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Merkelig. Er det filedrop-filene som streiker?
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Etter en litt usystematisk og hoppende gjennomgang (hørte kun på gjentatte bruddstykker av 5 versjoner D.Straits… Urgh!) setter jeg alt. A øverst på min liste. Litt støy før intro, men kanskje hakket strammere (tonalt) enn resten… og med best trykk i basstromme.

Som nummer 2 velger jeg alt. C, som er relativt stille (stillest) innledningsvis, men som muligens oppleves litt forsiktig og udynamisk – litt tam? Likevel best på skarptromme av samtlige synes jeg.

Videre plasserer jeg B, som også har litt støy før intro (litt mer enn A?), har litt tendens til grums "under press" og er i overkant rund og udefinert i bunnen. Mente å høre at volumet var noe høyere på denne enn de andre?

På "Jumbo" havner D (rumlende støygulv før intro – litt lite trykk i basstromme), og E (litt støy før intro – svulmende bunn – litt "svakt" volum?)


Forskjeller? Javisst, men bortsett fra at overflatestøyen minner meg på hvorfor jeg pakket vekk platespilleren, er det ingenting her som ville fått meg fra å lytte på musikk. Man har da fokus.

mvh e
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Med dropbox-link; er det ikke mulig å linke til din "public" mappe? Så er det fritt hvordan filene lastes ned.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Vis vedlegget 185401
Har forsåvidt prøvd å få kjøpt meg en Garrard selv til 78 og monoplater. Har vært nær å kjøpe en slik Garrard 4HF et par ganger, men har blitt lurt :(

Denne er etter min mening utrolig fin, og faktisk ganske ok!

Selv har jeg denne både med 78 og 16rpm i tillegg de sedvanlige 45 og 33rpm

Pen med trekasse og flytende oppheng;)


Enkel betjening - kun valg av hastighet ikke noe antiskatingtull her


Stift med nål på begge sider - slå den Lyra, Grandiosa, eller hva de nå heter - de store



Pickup - slik den skal være


Hva dette er er - er jeg ikke sikker på.
Kanskje oppgraderingsspøkelset eller noe i den dur.
Umåtelig interessert i ledninger, kabler, kontakter og frontstoff på høyttalerne.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Testet kjapt fra torrent:
A/B/D = mye "rumble" // C & E har roligst drift/lager
B = rotet lydbilde.
D = noe feil med balansen?

Wild guess: A/B/D: Dual/Garrard/Garrard
C/E: Thorens/Philips
(fritt etter pc-lyd...)
 
Sist redigert:

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Da er scoren slik når jeg avslører hva som er hva.

Platespiller A: 2,5 stemmer (1=Indianeren,,0,5=Pstrams,1=Espege)
Platespiller B: 0,5 stemmer (0,5=Pstrams)
Platespiller C: 2 stemmer (1=Rock,1=Aggromagnet)
Platespiller D: 1 stemme (1=Bgran)
Platespiller E: 2 stemmer (1=Pekaill, 1=aloz)

Og jeg må innrømme jeg er litt imponert over svarene. For to av dere nailer det totalt! Så selv om forskjellene ikke er store så er de der, og med platespillerne i egen stue med mere testing ville de nok tittet klarere fram også.
Er det forskjell? Ja. Stor nok til å skille de fra hverandre.
Er SP25 helt håpløs? Jeg vil ikke påstå det, selv om den faktisk kom uventet på jumboplass med 0,5 stemme her, bak RC211....Men jeg tror en SP25 med god pickup slår en Dual\Philips \Thorens med dårlig jevnt over.

All honnør til Pekaill som klarte å plassere alle, det samme til Cobra2 (som jeg hadde håpet å få på glattisen) viser seg til å inneha de samme "gullørene".

Dette blir vanskelig med kometkameratene i bakgrunnen og snart legging av unger.

Tipping: A : Dual, B: SP25, C:Thorens, D: RC211, E:philips.

Liker E best også etter å ha hørt Dire Straits.

A= Dual 1225

Sagt om A:
... Noe mer punch i bassen på A syns jeg.
A øverst på min liste. Litt støy før intro, men kanskje hakket strammere (tonalt) enn resten… og med best trykk i basstromme.
B= Garrard SP25

Litt mere bakgrunnsstøy ved start av spor 1 i forhold til platespiller A
Kanskje litt dårligere kanalseperasjon enn platespiller A
Videre plasserer jeg B, som også har litt støy før intro (litt mer enn A?), har litt tendens til grums "under press" og er i overkant rund og udefinert i bunnen. Mente å høre at volumet var noe høyere på denne enn de andre?
C= Thorens TD150mk2

Vil etter et par gjennomhøringer til gjerne bytte til C som favoritt
Som nummer 2 velger jeg alt. C, som er relativt stille (stillest) innledningsvis, men som muligens oppleves litt forsiktig og udynamisk – litt tam? Likevel best på skarptromme av samtlige synes jeg.

D= Garrard RC211


.....D har mer lavfrekvent støy og går rett og slett tregere
Største avvik var det platespiller D som gjorde i negativ retning - mest grunnet mere bakgrunnsstøy.
Men syntes å gå ørlite senere enn de andre også.
Alle sporene er overraskende bra, men i motsetning til flere andre skilte platespiller D seg litt ut med bedre kanalseparasjon. Antagelig hadde jeg ikke oppfattet det hvis jeg hadde lyttet på høytalere. Gjennom hodetelefonen var det helt tydelig.
På "Jumbo" havner D (rumlende støygulv før intro – litt lite trykk i basstromme), og E (litt støy før intro – svulmende bunn – litt "svakt" volum?)
E= Philips 202

Liker spiller nr E best. Synes den er minst farget i lyden. Mitt råtips er at det er Philipsspilleren?

Da jeg laget testen var jeg skråsikker på at få ville høre forskjeller, jeg var selv overrasket over hvor små de var og hadde sett for meg litt større forskjeller. Men folkets dom er klar, SP25 skiller seg ut med færrest "stemmer". Til SP25s forsvar kan det nevnes at den ikke står i en "ordentlig" plinth og signalkabelen måtte skjøtes på med en hjemmelagd overgang og bilstereokabler fra Biltema. Men har man en SP25 og vurderer å bytte spiller, så ikke ha altfor store forhåpninger til forskjellen (selv om den er der). Eventuellt kan man "oppgradere" til en RC211! :cool:
 
Sist redigert:

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Herregud så lettet som jeg ble nå:cool: Tenk hvis A ikke hadde vært en Dualspiller? Da hadde jeg trolig begynt å selge unna her. Men ikke svarten om jeg selger Lencoen!
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Interessant.

Gav C ett poeng fordi den låt mest dynamisk hos meg.

De andre 3 rett etter var hos meg såpass like at hvilken som helst kunne ha vært best hadde jeg ikke gått for C.

Selv tror jeg ikke jeg hadde hørt forskjell på eget anlegg hvis A-B-E hadde blitt skiftet innbyrdes uten at jeg selv viste om dèt.
Skulle i såfall lyttet godt, er jo store forskjeller på plater imellom.

Men D gikk noe senere, mere bakgrunnsstøy kunne blitt sett på som en "dårlig" eller skitten plate.
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Forskjellene er ikke store nei. Man får nesten vektlegge design og brukervennlighet om man må velge mellom disse.
Dual er jo helautomatisk og lett å bruke, virker solid bygd og forseggjort.
Thorens er den stilleste, hører faktisk ingenting fra denne når den snurrer med øret helt inntil. Den er også veldig "motstandsdykig" mtp vibrasjoner, men er helt manuell.
Philips har autostopp, men surrer ganske høyt fra elektronikken. Merkelig at det ikke forplantet seg videre til lyden. Litt slinger i tonearm og virker ikke like solid som Dual\Thorens.
SP25 hadde slakke i innfesting av headshell mot tonerør, som jeg måtte kurere ved å klemme det sammen med en tang.... Den har også litt metallisk ulyd fra mellomhjul\tallerken som jeg ikke ble kvitt. Som om tallerkene slingret mot noe. Ved 78 hastighet hørtes en klar metallklang fra drivverket. Den er helautomatisk, men virker som det er lagt mindre vekt på presisjon mtp knapper osv. Man må bruke såpass kraft for å dytte på knappene\hendlene at hele platespilleren rører seg og tonearmen kan hoppe. Armsenkeren var også blitt veldig rask, og man måtte holde den igjen for at den ikke skulle dunke stiften i plata. Kunne kanskje blitt utbedret men...
På RC211 gikk platene rundt med store høydekast pga den lille tallerkenen. Tonearmen var et helvete å bevege fordi den har ingen "hanke". Den ble jo laget før LP var vanlig og man hadde vel bare en låt pr side? Den klarte ikke å spille madonna med så lavt stifttrykk og hoppet som en gal.

Holder selv en knapp på Dual og Thorens. Philipsen har så mye jalla-elektronikk og mikkmakk at jeg rett og slett ikke stoler på den.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.458
Elektronikken er de minste problemene med Philips. Jeg har slept inn en håndfull 202/212 og det har vært plug-and-play. Bortsett fra en hvor pæren til auto-stopp var defekt.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Selv tror jeg ikke jeg hadde hørt forskjell på eget anlegg hvis A-B-E hadde blitt skiftet innbyrdes uten at jeg selv viste om dèt
Samme her. Tror ikke jeg hadde merka om C hadde blitt tatt med heller..

Mange takk til toillball som tok seg bryet med å få testen gjennomført, var vel så moro å få testet seg selv som platespillerne
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Her er en pen Thorens TD 146 MK-VI - bilde stjålet fra Ebay.De









Har ikke så god kjennskap til disse, vet ikke hvor gode de er, eller hvor gode man kan få dem.
Men pen, det var den.
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Her et bilde (knabba på nettet) av min favoritt i egen samling. Kjøpt ny av meg i 1977, jeg syntes den var dyr dengangen, mitt lokale hifiasyl skulle ha hele 1800,- kroner for den.
601a.jpg
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Gratulerer med artig tråd! Jeg synes du fortjener honnør for innsatsen du har lagt ned:)

For meg som driver med audioarkeologi var dette virkelig fornøyelig.
 
Topp Bunn