blindlemons stueanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Liker når andre legger ut bilder så da tenker jeg det jaggu er på tide å legge ut noen selv...

    I stua mi er det ikke symmetri for å si det sånn, den ene fronthøyttaleren står fritt og den andre ca. en meter fra sidevegg.
    Lytteposisjon er i sofa nesten klint inntil bakvegg. Bak HT er det en åpen trapp ned til 1. etg. og opp til 3. etg.

    Etterklang i bassområdet ble i utgangspunktet i naken stue målt til opp mot 800ms(!) Bassen gikk opp og ned i trappa og platting midt i trappa vibrerte voldsomt når jeg dro på litt med SVS suben min...

    Høres det håpløst ut? Neida, nå låter det faktisk ganske bra :)

    Dette er hva jeg har gjort:
    10cm tykke Ecophon plater danner nå en halv lettvegg (fra gulvet og opp) mot trappehuset. Bak Ecophon"veggen" er det ca 2m til vegg og det kommer minimalt med lyd tilbake :) Tykke gardiner er hengt opp fra taket for å skjule platene.
    Tykt teppe er plassert på gulvet mellom HT og lytteposisjon.
    Flyttbar Ecophonplate plassert i 1. refleksjon ved HT plassert ved vegg. Flyttbar Ecophonplate plassert ca. en meter bak frittstående HT.
    Bassfeller plassert i hjørne bak sofa og ved sidevegg der peak i lydtrykk i bassen ble målt.
    10 cm Ecophonplate festet på vegg bak sofa.
    Flere lag Ecophonplater med luft i mellom hvert lag plassert i vinduskarm bak sweetspot og deretter skjult bak tykk gardin.
    Alle synlige Ecophonplater dekket med tynn beige decomolton.

    REW målinger kommer.

    Slik ser det ut nå:
     

    Vedlegg

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Looking good! :)
    Har du testet materialet med annen densitet enn ecophon? Min erfaring er at når du går oppover i tykkelse så er løsere materiale mer effektivt. Der du har flere lag med ecophon og luft imellom lagene tror jeg du kan hente endel ved et løsere materiale uten noe luft rett mot vegg. Ser frem til målinger!
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Hei! Må innrømme at Ecophonplatene ble kjøpt ved en tilfeldighet; kom over et rimelig overskuddslager av akkurat disse platene og gikk så i gang med å teste ut hvordan de virket. Det fungerte over alle forventninger og deretter ble noen av dem kledd i molton. En fin ting når det gjelder feste på vegg er at man kun trenger å slå fire tynne spikre i panelet og klaske Ecophonplaten rett på :)
    Har ikke testet med andre densiteter.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Ferske målinger. Er litt forundret over det som skjer i dypbassen uten sub(!)

    Liker ellers dipen ved 80Hz svært dårlig. Har målt høyre og venstre HT separat også og dipen kommer fra høyre HT som står fritt langt fra vegger. Det hjelper ikke en døyt å flytte lytteposisjon en meter frem.

    Det er noe rart med nivåene her også. Jeg mener de ligger minst 20 desibel over 65 som REW påstår, når jeg kjører sveip og måler med lydtrykksmåler ligger nivået på 80-90 desibel. Har kjørt SPL meter cal i REW (v5.14 i MacOSX) flere ganger uten endring.
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mål bare området opp til 3-500 Hz. Har du prøvd å trekke ht lengre frem?
    Du kar riktig kalibreringsfil til micen?
    Retep kan jo dette ut og inn.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Hva slags dippedutt har du xlr og ht-kabler i? En monoblokk? :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Prøv å juster mic sensitivitet i Windows så det matcher nivået du får fra en db måler med pink noise. Da blir det nok riktig.
    I dypbassen ser det ut som du får mye roomgain uten at det henger så veldig igjen i rommet. Dette er jo flott. Litt vanskelig å se fornuftig på det med glatting på vannfallet. Ville nok sett på en måling fra 20-500hz uten glatting. Energi over tid kurven samt gruppeforsinkelse grafen hadde også vært interresant å få se. (Etc og gd)

    Ellers ser jo dette tålelig greit ut med unntak av den dippen ved 80hz. Tipper dette er sbir fra høyre front. Antagelig frontvegg. Prøv å flytte høyttaleren nærmere frontvegg og se om den flytter seg oppover i frekvens. Det søkket ved 2khz er nok fordi du måler i stereo og ikke treffer pinlig nøyaktig i senter med mikrofonen. Tipper den forsvinner når du måler en og en høyttaler :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Kult! Legger du ut info om hva anlegget består av også?
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Kult! Legger du ut info om hva anlegget består av også?
    Jeg har en filserver med FLAC filer stående i etasjen over, den kjører Squeezebox server (if it works, dont fix it) og Inguz EQ (en liten partykurve må til synes jeg). Kablet ethernet til Squeezebox Touch og derfra S/PDIF til Grace m902 dac/forforsterker/hodetelefonamp/monitorkontroller. Signalet går derfra i balansert kabling til hjemmemekka Hypex NCore monoblokker. AP Virgo 5 HT. SVS 12" tønnesub til film. System Audio 505 bakhøyttalere. Ingen senterkanal. Sitter stort sett i sweetspot foran TVen og savner ikke senterkanal i det hele tatt. Bruker en gammal Yamaha receiver med pre-out til Grace/Hypex for frontkanalene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende dette oppsettet ditt. Jeg blir da tredjemann i klubben med Audio Physic tydligvis. Må da være noe med de høyttalerene som tiltar folk eller... Er spent selv på hvordan dette blir.

    Hyggelig at du har våkna fra dvalen.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Har i det siste forsøkt ganske dramatiske endringer når det gjelder plassering av HT og lytteposisjon (har til og med forsøkt å vri alt 90 grader i rommet), det eneste jeg oppnår er å flytte kløften i frekvensresponsmålingen opp og ned i frekvens (60-90Hz). GD grafen fra REW er svært stygg i samme område så det er helt klart at rommet jobber mot meg her.

    Hvis jeg kjører musikken gjennom surroundreceiver og bruker sub med xover 90Hz (som jeg gjør for film) så blir alt straks mye bedre helt opp til 220Hz (der jeg får en ny smal dip). Har mer eller mindre bestemt meg for å la en subwoofer stå for bassen også til musikk i dette rommet. Kjører da trolig på med en lukket SVS SB13-Ultra for stereobruk (har en portet SVS tønne fra før). Det ser ut til at SB13 har alt jeg trenger for fin integrasjon med resten i stereo: balanserte stereo innganger og balanserte stereo utganger (kan høypassfiltreres). Delay for frontene også.
    Alternativt en (eller flere) rimeligere lukkede suber og en Monacor DSP-26.

    Lake LM 26 hvis jeg får brev om glemt onkel i Amerika. Føler på meg at den ville matche et sett med Amphion two18 studiomonitorer og noen SB13 suber på en utmerket måte i stua her...
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Hmmm. Kanskje lurt å tenke helt nytt og unngå mange AD/DA konverteringer og like godt kombinere avspilling/romkorr/eq/crossover/delay i software først (Channel D Pure Music) og så multikanal ut (f.eks. Steinberg UR824). Mac mini som player.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om du skal tenke helt nytt, så er oppsettet jeg kjører verdt å merke seg. Fleksibilitet er stikkordet.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Plug & play for dummies? Når du mener fleksibelt, så vil det si brukervenlig om en har 4 år data utdannelse?

    Om du skal tenke helt nytt, så er oppsettet jeg kjører verdt å merke seg. Fleksibilitet er stikkordet.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Testing inspirert av besøket hos Peter i går:

    JRiver 21 (MacOSX) subwoofer management for musikk i stereo (lyd ut via USB/M-Audio Fasttrack Pro): får det ikke til å virke (setting spretter tilbake fra 2.1 til 2.0 så fort jeg spiller musikk) og JRiver ser trolig ikke de ekstra lydkanalene på interfacet mitt :(

    Channel D PureMusic 3.03: Huzzah! Multikanal (2.1) ut virker som en kule med crossover direkte i software, dette var moro! Ulempen med denne løsningen er at jeg trolig bør transkode all FLAC til ALAC for optimal bibliotekshåndtering(?)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Trenger ikke det. Jeg bruker flac på hele mitt bibliotek i jriver. Jeg bruker dog windows versjonen) Det er også lettere å fikle med alle disse tingene inne i peq modulen fremfor inne i room correction modulen. Skal bruke min nå snart till å kjøre treveis fronter med 4stk surroundkanaler. Det blir spennende med all dsp gjort i software. Vet det er endel folk som har slitt litt med mac versjonen av programmet, så kult å høre at du får det til å fungere!
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Vet det er endel folk som har slitt litt med mac versjonen av programmet, så kult å høre at du får det til å fungere!
    Det er omvendt, får PureMusic til å funke, men ikke JRiver :(
    Får kanskje fyre opp en virtuell maskin med Win7 og teste litt der.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Vet det er endel folk som har slitt litt med mac versjonen av programmet, så kult å høre at du får det til å fungere!
    Det er omvendt, får PureMusic til å funke, men ikke JRiver :(
    Får kanskje fyre opp en virtuell maskin med Win7 og teste litt der.
    Åja, da misforstod jeg. Jriver har fungert knirkefritt på Windows for meg, så ville absolutt testet det virtuelt for å de om det er kompatibilitet med operativsystemet som er synderen her.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Ohhhh! MOTU 1248:
    AVB Ethernet, standalone mixing/routing fjernstyrt fra enhet på nett, ESS Sabre32 Ultra DACs, 123dB dynamisk omfang på balanserte utganger. Me want.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Åja, da misforstod jeg. Jriver har fungert knirkefritt på Windows for meg, så ville absolutt testet det virtuelt for å de om det er kompatibilitet med operativsystemet som er synderen her.
    Funka ikke med 2.1 ut på en virtuell Win7 maskin heller :(

    Edit: skal jeg gå denne veien med multikanal ut (subwoofer management) må jeg uansett ha et nytt lydkort, det gamle M-Audio kortet låter ikke bra (for å si det sånn).
     
    Sist redigert:

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Mens jeg funderer videre på eventuell ny avspillingsplattform og MOTU lydkort har jeg i mellomtiden i går drevet med litt subwooferløfting. APene er nå degradert til satellitter og nyinnkjøpt studiosub Eve audio TS112 spiller bass. (Selger av XTZ 3x12 ville ikke snakke med meg). Superenkel integrasjon og XLR over hele linja. Stakkars naboer. Dette er mektige greier. Spiller musikk svært bra, det er en lukket løsning med passiv radiator i bunnen.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    MOTU 1248 in da house!
    Har akkurat koplet opp og fått flerkanals lyd ut gjennom burken via AVB over ethernet :D
    Kjører foreløpig med enkel xover management i jriver DSP room correction modulen.
    Er det fordeler ved å kopiere stereokanalene og splitte og herske samt tidsjustere i PEQ modulen istedenfor? Ser noen anbefaler det for subwoofer integrasjon med tre kanaler ut.

    yess1.jpg

    yess2.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Beste er å tidsjustere i peq modulen. Du kan velge sub som en egen utgang der kombinert med 2.1 i output fanen. Du trenger ikke nødvendigvis å splitte stereosignalet. Om du har flere subber kan du bare kopiere sub til så mange kanaler du trenger.

    Den løsningen du har valgt her er definitivt den mest fleksible. Selv angrer jeg ikke et sekund på å ha valgt den løsningen. Jriver har omtrent uendelige muligheter.
     
    Sist redigert:

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Reisen fortsetter. Ser nå at MacOSX versjonen av jriver ikke har loopback støtte, skulle så gjerne ha rutet lyd fra REW ut gjennom dsp/peq for målinger.
    Da blir det enten å kjøre virtuell win7 burk med REW/jriver og USB ut (urk) for målinger eller kjøre på med MacOSX PureMusic og Pure Music Playthrough Audio Device sammen med REW. Må testes, mulighetene er mange. En ting som er sikkert er at AVB ethernet er helt konge! Trenger ikke lydløs avspillingsmaskin når man kan putte den i naborommet og fjernstyre den :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Trenger ikke vifteløst da nei :) Mulighetene er der om du vil bruke dem. Jriver er dog bedre på Windows dessverre, men sikkert null stress å ordne virtuelt. Om det er noe spesifikt du lurer av jriver funksjonalitet på så kan du evnt skyte meg en pm. Det vanskeligste å få til for meg hittil er surround på eksterne kilder. Har bare klart å løse stereo.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Da blir det enten å kjøre virtuell win7 burk med REW/jriver og USB ut (urk) for målinger eller kjøre på med MacOSX PureMusic og Pure Music Playthrough Audio Device sammen med REW.
    PureMusic ville ikke spille på lag (laaang buffringstid ved skifte av låt fra filserver og sporadiske kneppelyder). Droppa skiten. Kjøper JRiver og kjører den på MacOS. Det viser seg at jeg mister kontroll på avspillingsvolum ved kjøring av virtuell Win7 maskin med JRiver og REW (lydkort via USB), full guffe hele tiden, skumle saker :(

    Har i dag lånt en Win laptop og kjørt REW->JRiver->lydkort med den nye WDM driveren, funker som bare det :)

    Det foregår fremdeles saker og ting rundt 95Hz, men dipen er ikke på langt nær så bred som den var da frontene spilte bass. Jeg deler nå på 120Hz og har fått hjelp av REW til litt manuell EQ i JRiver.

    frekresp.jpg


    waterfall.jpg
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Pent og glatt var det, men akk så kjedelig. Godbassen som kjennes i kroppen må rattes tilbake umiddelbart! Dessuten sklei det en ny og totalt uventet fiende inn fra sidelinjen her: lyttetretthet. VIK FRA MEG!

    Rattet tilbake litt av den gamle lyden - har fått SLAM(tm) tilbake - puster rolig ut og koser meg med musikken nå. Har oppdaget Ani DiFranco's Revelling på nytt, driter i hvordan REW/Audiolense kurvene ser ut og er i grunnen veldig fornøyd :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja helt rett er litt kjedelig å høre på, må få en pen stigning ned mot bunnen.

    Steinar.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Pent og glatt var det, men akk så kjedelig. Godbassen som kjennes i kroppen må rattes tilbake umiddelbart! Dessuten sklei det en ny og totalt uventet fiende inn fra sidelinjen her: lyttetretthet. VIK FRA MEG!

    Rattet tilbake litt av den gamle lyden - har fått SLAM(tm) tilbake - puster rolig ut og koser meg med musikken nå. Har oppdaget Ani DiFranco's Revelling på nytt, driter i hvordan REW/Audiolense kurvene ser ut og er i grunnen veldig fornøyd :)
    Så flat respons som over her er veldig kjedelig. Prøv en jevn stigning fra 200-20 på rundt 6-10db i tillegg og se om det hjelper på :) hos meg bruker jeg et low shelf i jriver med senter på 40hz, Q på 0.5 og 7db.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Inspirert av Jonas og fuglekassene som var innom ham. Kjører nå uansett AP Virgo som monitorer sammen med sub pga utfordringer med bassen i rommet, hvorfor ikke da teste noe heelt annet? Aktive Dynaudio BM12mk3 fuglekasser på vei fra England. Bør ha nok trøkk til å funke bra som mid-field (ca. 3m) monitorer.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    DHL leverer!

    BM12 spiller nå flott i stua her sammen med 12" sub. Ikke bedre eller dårligere enn AP Virgo 5 (med hver sin ncore400 monoblokk, også med sub delt på 80Hz), bare annerledes. Dynaudioene er hvassere i øvre mellomtone og diskant, har roet det noe ned med EQ. Virgo passer best hvis man har et ubehandlet rom og/eller ikke vil kjøre EQ, men jeg har/gjør begge deler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn