Blindet studie; pickupoppgradering?

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Hei!

Jeg har i det siste lekt en lek med venner der vi kjører en blindet studie hvor jeg sammenlikner lydkvaliteten på vinylavdelingen min med mitt trådløse oppsett.

Oppsettene:

PSB 300 høyttalere
Denon DRA295 forsterker

Vinyl:

Platespiller: AKAI AP-B21, gammel!
RIAA: Cambridge CP1
Pickup: Ortofon FF15 MKII (tror jeg, se bilde), gammel
Stift: Ortofon FF15 XE, rel. nyinnkjøpt

Trådløst:

Spotify connect, med optisk kabel fra Samsung Frame via Argon Nano Dac til Denon-forsterkeren.

De fleste av vennene mine klarer ikke høre særlig kvalitetsforskjell mellom vinyl og trådløst, men synes kanskje vinyl spiller litt varmere og at det er noe mer tight bass i vinyl men mindre oppløst diskant enn i spotify connect.

Dette gjorde meg inspirert - jeg ønsker nå å prøve å oppgradere vinylavdelingen noe for å se om jeg kan "slå" den trådløse lyden.

Hvor mye tror dere det er å hente på en ny pickup? Har dere i så fall noen forslag som kan passe armen min? Se bilder av opprinnelig pickup og stift. Leste også et sted her inne at min nåværende pickup kan ha godt av en stift fra Tonar/Jico fra pickupnaalden. Tanker om dette?

Eventuelle andre forslag til (bedre) oppgraderinger? Jeg tror vel at forsterker/høyttalere ikke er av veldig høy kvalitet.

Men jeg er mest gira på ny pickup, hvis det er vits i!

IMG_0672 2.jpeg
IMG_0674 2.jpeg

41eKN+vMo-L._AC_.jpg
 

Vedlegg

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.116
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
At ditt vinyl anlegg, antikvert og utdatert som det er slår strømming!
Oppdater pickup, platespiller og riaa så skal du se.
Er Pu tilårs kommen kan bytte av stift være en begynnelse
 

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
At ditt vinyl anlegg, antikvert og utdatert som det er slår strømming!
Oppdater pickup, platespiller og riaa så skal du se.
Er Pu tilårs kommen kan bytte av stift være en begynnelse
Ja, det er kult! har byttet stift. Vil gjerne prøve å bytte pickup, er det sånn at alle typer pickup passer inn i det huset mitt?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Enhver pickup skal passe i headshellet (huset). Jeg kjenner ikke pickupen din, men en Audio-Technica VM95ML eller VM95SH (fra Platekompaniet) vil sannsynligvis være en rimelig bra oppgradering. Til prisen er de uslåelige og du skal betale minst det dobbelte for å få noe som kanskje er bittlelitt bedre.
 

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
en Audio-Technica VM95ML eller VM95SH (fra Platekompaniet) vil sannsynligvis være en rimelig bra oppgradering. Til prisen er de uslåelige og du skal betale minst det dobbelte for å få noe som kanskje er bittlelitt bedre.
Takk for svar. Så typisk vil en ortofon 2M black til 5800,- bare være litt bedre, i dine øyne?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.116
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Takk for svar. Så typisk vil en ortofon 2M black til 5800,- bare være litt bedre, i dine øyne?
Har selv hatt Pu til opp mot 20k
Bruker selv nå 2m black og er storfornøyd
Har også en 2m mono se til eldre mono plater
Men meninger er delte, og bra er det
Ville nok heller lagt litt penger i en bedre snurre enn 6k pu på din spiller.
Mye bra å kjøpe brukt
 

BBQ

Medlem
Ble medlem
23.04.2021
Innlegg
43
Antall liker
36
Sted
Lørenskog
AT-VM95 serien - billig å komme inn og lett å oppgradere stift.
Jeg kjøpte en AT-LP5x i høst, den kommer med elliptisk nål til pickupen som standard, nå spiller den med en Microlinear stift - og jeg synes den oppgraderingen var verdt hver lille krone
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Takk for svar. Så typisk vil en ortofon 2M black til 5800,- bare være litt bedre, i dine øyne?

Smak og behag, vil jeg si. Rent personlig har jeg mer sans for Audio-Technica enn Ortofon, sånn helt generelt, og selv ville jeg valgt en de to jeg nevnte enn en M2 Black. Men hvilken som er "best" vil komme helt an på ørene som hører.

Et annet fabelaktig alternativ er en Goldring 1042 fra Juno Records (fra Juno fordi den er vesentlig billigere derfra enn fra noe annet sted). Den vil ende på ca. 4000 alt inkludert og er en helt super MM. Imidlertid vil jeg ikke si den er bedre enn VM95ML/SH, så de to er bedre valg med tanke på pris/ytelse.
 
Sist redigert:

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Du bruker det gamle, med mindre du vil oppgradere til noe bedre, men til den spilleren ville jeg ikke gjort det
Jeg så en plug and play pickup på finn (AT-VM95SH) og tenkte kanskje å gå for den. Men det virker ikke så lett å ta av headshell på min tonearm. Kan det stemme at det ikke er mulig?
 

BBQ

Medlem
Ble medlem
23.04.2021
Innlegg
43
Antall liker
36
Sted
Lørenskog
Headshellet ditt ser ikke standard (SME) ut. Det er ikke sikkert at du får fatt i så mange varianter her.
Så det blir nok å bytte pickup i headshellet.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Som BBQ sier kan det bli vanskelig å finne et headshell likt det du har, så du må nok fjerne den gamle pickupen og montere den nye. Det du har er definitivt ikke et standard headshell.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Sikkert ikke så dumt. Plenty spillere både her og på på Finn.
 
Topp Bunn