Blindehunder i Oslodrosjene

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er fristende å be deg passe på så du ikke får sand i øynene. Det er noe dritt. ;)
Holde meg unna din del av sandkassen altså slik at jeg ikke rissikerer å få en spade i hodet?  Med vernebriller,  oljebukse og sjøstøvler er man vel godt nok utstyrt tenker jeg, men det trengs nok. Det er jo en tendens til å hoppe vilt i en hvilken som helst sølepytt man finner. Men da kan man i allefall tusle hjem til mor etterpå hun vasker nok alt hvitt og fint igjen...  Kanskje Blenda virker på muslimer også mon tro ... ;)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Kanskje Blenda virker på muslimer også mon tro ... ;)
Fargen på de muslimene jeg kjenner er aldeles utmerket,
så jeg bruker Blenda Color, den bevarer fargen. ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Tror ingen her har problemer med fargen på noen. Merkelig egentlig at de som i størst grad forsvarer de mest undertrykte av alle muslimer stadig får dette stempelet.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Tror ingen her har problemer med fargen på noen. Merkelig egentlig at de som i størst grad forsvarer de mest undertrykte av alle muslimer stadig får dette stempelet.
Det blir en vane.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har nettopp vært i Tsjekkia og Polen. I Praha og Krakow f.eks. finnes ikke en eneste ikke-vestlig innvandrer i gatebildet, de eneste jeg så var en inder (med turban, kastemerke og dress) og en neger med pene klær og slips.
De inderne som bærer turban er sikher og hvis jeg ikke er svært dårlig informert så bærer ikke disse kastemerker/pannemerker. Det er en del av hinduismen. Så det du har sett er nok en dårlg forkledd muslimsk terrorist som er i ferd med å planlegge dette ariske drømmerikets undergang. Og så en neger med slips da .. hva blir det neste?

Eller var det bare en drøm?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
.... Og så en neger med slips da .. hva blir det neste?
Man skulle tro at de som fremholder det etnisk homogene samfunnet som et ideal ville foretrekke at mannen bar et 'colombian necktie', om ikke annet.

Er jeg alene om å bli sliten av all aggresjonen mot de fremmede?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Man skulle tro at de som fremholder det etnisk homogene samfunnet som et ideal ville foretrekke at mannen bar et 'colombian necktie', om ikke annet.

Er jeg alene om å bli sliten av all aggresjonen mot de fremmede?

Du klarer det ikke du heller Zomby. Å skille mellom rasisme og legitim kritikk av tilstander man ikke ønsker inn i samfunnet. Det er ikke aggresjon mot fremmede du ser, om det å kritisere undertrykking og horrible tilstander er aggresjon for deg så er det ille synes jeg. Var det aggresjon å kritisere apartheidregimet i SørAfrika for noen år siden også? Noen ganger må man ta et oppgjør mot ting man ikke ønsker skal dominere samfunnet, når man ser så mye man ikke liker på vei inn må man gripe fatt idet før det får festet seg, for da er det for sent, eller mye verre å bli kvitt.
Problemet med mange religioner er at det som er skrevet det skal tolkes helt bokstavelig, man skal ikke bruke hodet, man ser ikke det at det som en gang kanskje var fornuftige leveregler ikke gjelder i dag. En gang var det ikke lurt å spise svin fordi dyrene inneholdt trikiner som er skadelig for mennesker om man får det i seg. Hunder hadde sikkert lopper og lus og var kanskje bærere av andre sykdommer som gjorde at man burde unngå kontakt, men sånn er det ikke i Norge i dag. Man må skille mellom hva som er viktig og hva som ikke er det lenger og ikke likestille dette som like syndig eller ille, ellers bærer det helt galt av sted. Det er dette som er noe av problemene her, man klarer ikke å tenke fornuftig, man er for opptatt av det som en gang er skrevet, man våger ikke å se på noe av det med kritiske øyne, og da sliter man også med å tilpasse seg et moderne samfunn.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Man skulle tro at de som fremholder det etnisk homogene samfunnet som et ideal ville foretrekke at mannen bar et 'colombian necktie', om ikke annet.

Er jeg alene om å bli sliten av all aggresjonen mot de fremmede?
Nei Zomby, du er slett ikke alene. Jeg tilstår at jeg har gitt opp saklig argumentering i sakens anledning. Jeg er ikke uenig i de aktuelle bekymringer, forsåvidt; det er argumentasjonen og den generelle saksfremstillelse som gnager meg. Og jeg må bare leve med det, er jeg redd! :)

Honkey
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja Komponenten.

Det er deler av argumentasjonen som inneholder legitim kritikk.

Hele debatten er preget av polariserte standpunkter og dogmatiske meningsbærere. Ærlig talt tviler jeg etterhvert på drivkreftene som ligger under hos flesteparten av muslimkritikerne. Jeg heller ingen problemer med å se at antirasismebevegelsen har like liten evne til å øve kritikk mot sine vedtatte sannheter.

Jeg står egentlig for et standpunkt som inneholder elementer fra begge sider. Men, avhengig av hvem som leser, blir jeg tolket til et av ytterpunktene. Uten variasjon til motstanderens, og dermed kritisert som enda en dogmatisk meningsmotstander.

Dette er kjernen i det umulige ved slike debatter.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Ja Komponenten.

Det er deler av argumentasjonen som inneholder legitim kritikk.

Hele debatten er preget av polariserte standpunkter og dogmatiske meningsbærere. Ærlig talt tviler jeg etterhvert på drivkreftene som ligger under hos flesteparten av muslimkritikerne. Jeg heller ingen problemer med å se at antirasismebevegelsen har like liten evne til å øve kritikk mot sine vedtatte sannheter.

Jeg står egentlig for et standpunkt som inneholder elementer fra begge sider. Men, avhengig av hvem som leser, blir jeg tolket til et av ytterpunktene. Uten variasjon til motstanderens, og dermed kritisert som enda en dogmatisk meningsmotstander.

Dette er kjernen i det umulige ved slike debatter.
Trur vi deler skjebne, jeg gitt! :)

Ho!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Ja Komponenten.

Det er deler av argumentasjonen som inneholder legitim kritikk.

Hele debatten er preget av polariserte standpunkter og dogmatiske meningsbærere. Ærlig talt tviler jeg etterhvert på drivkreftene som ligger under hos flesteparten av muslimkritikerne. Jeg heller ingen problemer med å se at antirasismebevegelsen har like liten evne til å øve kritikk mot sine vedtatte sannheter.

Jeg står egentlig for et standpunkt som inneholder elementer fra begge sider. Men, avhengig av hvem som leser, blir jeg tolket til et av ytterpunktene. Uten variasjon til motstanderens, og dermed kritisert som enda en dogmatisk meningsmotstander.

Dette er kjernen i det umulige ved slike debatter.
Hva tror du ligger under hos mesteparten av muslimkritikerne da? Og hvorfor kun islam, hvorfor ikke også alle andre ”fremmede” om det ligger noe muffens bak? Greit nok vi har vel mest muslimer av ”fremmede” men det finnes også andre grupper, som ser ut til å gli godt inn i samfunnet og tilpasse seg. Man må være villig til å se seg litt omkring og lære av andres erfaringer både positive og negative. Jeg tror nok at vi kan fungere godt med muslimer her i landet, men de må integreres, de kan ikke leve som et samfunn i samfunnet, det må være like regler, og de må respekteres og om man ser seg omkring i Europa i dag så ser man at det mange steder ikke fungerer på denne måten. Resultatet blir det dere nå peker på, folk blir frustrerte, sinte, redde og etter hvert mer og mer aggressive ja, men det er fordi man føler at politikerne ikke tar problemene på alvor, verken våre bekymringer eller de konkrete problemene for de som får kjenne det på kroppen. Og er det noe vi ikke vil så er et å risikere å selv kjenne de på kroppen.
Demokratiet er ikke så sterkt som mange ser ut til å tro, ikke alle ønsker å leve i et fritt demokratisk land, selv om de faktisk gjør det. Sterke krefter jobber i mot, dette er det rett og slett farlig å ikke innse, jeg er i alle fall redd for hva som kan komme til å skje med demokratiet vårt på sikt. Mulig jeg leser for mye, bør kanskje slutte med det….

Jeg har helt sikkert formulert meg klønete og gitt inntrykk av at når jeg skriver muslimer så mener jeg alle, det gjør jeg selvsagt ikke og har også prøvd å påpeke det, men kanskje ikke ofte nok. Men det er vanskelig å vite hvem som tilhører gruppen fanatiske islamister, mange steder er det unge tilsynelatende velintegrerte som uventet nok er de mer ekstreme, dette ser man dessverre stadig flere eksempler på.

Noe av det som gjør meg frustrert er at det er ofte de som i størst grad er opptatt av rettigheter og frihet for seg selv, kvinner og homofile som ser ut til å trykke islam ukritisk til sitt bryst, det ser ut til at de overhodet ikke setter seg inn i hva islam mener om frihet for bla. disse gruppene.
Flerkulturelt samfunn er utelukkende positivt, punktum. Alle kulturer er likeverdige, punktum. Kritikk av andres levemåte er nedlatende, punktum. De hvite er slemme og de brune er det synd på, punktum.Og de "små" problemene man ser de går seg nok til på sikt...
Det er inntrykket jeg ofte sitter igjen med (snakker ikke her om deg)
Med den innstillingen og liten vilje til å se det med andre øyne gjør man både seg selv og andre en bjørnetjeneste. Begge sider er nok like ”gode” her. Kanskje overdriver vi, jeg håper det, ingenting ville glede meg mer enn om jeg tar feil, men jeg tør ikke ta sjansen på å satse på det ennå.
Vil anbefale alle å lese den siste boken til Hege Storhaug. Så får man et innblikk i hva det er som gjør meg og mange andre så bekymret. Ingen tar skade av å sette seg grundig inn i problemene, og dette er en gjennomført grundig bok basert på fakta. Jo flere som engasjerer seg jo større er muligheten til å finne gode løsninger.
 
M

maestro

Gjest
De inderne som bærer turban er sikher og hvis jeg ikke er svært dårlig informert så bærer ikke disse kastemerker/pannemerker. Det er en del av hinduismen. Så det du har sett er nok en dårlg forkledd muslimsk terrorist som er i ferd med å planlegge dette ariske drømmerikets undergang. Og så en neger med slips da .. hva blir det neste?
Eller var det bare en drøm?
Sikhismen har sitt utspring i hinduismen, min venn. Det er ogå selvfølgelig mulig det hele var en drøm - de sterke drikkene er jo ekstremt billige i øst - -  og i likhet med Per Fuggeli (eller var det Fugelli?)  elsker jeg det fargerike fellesskap, min frue har fregner så det holder! Og pannemerket har sikkert vært en flue. Apropos det så er neger etterhvert blitt et tabuord (tenk bare på faren til Pippi Langstrømpe!), så der gikk jeg skikkelig i baret gitt! Og endatil med slips; å bare nevne en slik anakronisme er direkte rasistisk! Jeg beklager min inntreden på retterstedet.

Ps: Har du vært i øst-europa nylig?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Det er det samme som jeg ser ja.. og uten å være noen aktiv, personlig kristen selv, så ser jeg at statskirkens løsrivelse fra staten kanskje er noe av det mest risikable samfunnet kan finne på (på sikt), enten man er kristen eller ikke-religiøs.

Mvh Vidar P
Som ateist er jeg helt enig med Vidar her!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Jeg melder meg på i debatten. Sent, men forhåpentligvis godt.

Men jeg foretrekker hunde-vinklingen, fremfor muslim-vinklingen.

Hunder er ufordragelige dyr som ikke har noe i en drosje å gjøre. Til nød kan de ligge i bagasjerommet. Uansett hvilken begrunnelse drosjesjåførene har, muslimer eller hva de nå måtte være på fritiden, synes jeg at de har en god sak. Det må være en menneskerett å slippe å sitte i et sete der der en hund har oppholdt seg.

Jeg er verken muslim eller hundehater, men jeg er, i likhet med ganske mange, allergisk, og jeg får store problemer dersom jeg kommer i kontakt med noe som har vært i nærheten av en hund.

Men OK, jeg kan jo heller ta bilen når jeg skal ett eller annet sted, så jeg skal vel alltids klare meg.
Her snakker vi faktisk ikke om hunder, men om førerhunder. Det er 2 forskjellige ting.
 
Topp Bunn