Blind vold og voldtekter.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Dersom en absolutt rett til å forsvare seg ble innført, ville det ikke blitt jævlig greit å provosere frem et utfall, for så å påkalle kompisene med balltre for banke opp jævlelen?
Slik det er i dag er det flere forhold som vurderes, grad av provokasjon og forholdsmessigeht i reaksjon bl.annet.

Dere skulle prøve å sitte som legdommere i noen saker, det er neimen ikke lett.

Jeg er ellers enig med Honkey at straff i svært liten grad virker preventivt og at straff ikke er tiltak som løser problemer i seg selv.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.787
Sted
Nøtterøy
ArtDeco skrev:
Jeg er ellers enig med Honkey at straff i svært liten grad virker preventivt og at straff ikke er tiltak som løser problemer i seg selv.
Spørs jo hva en legger i begrepet straff da. Det er jo mange former for straff. Regner med du er av den oppfatningen at de skal prates med.
En form for straff kunne vært at de virkelig blir konfrontert med de skadene de har påført offer, slik at de virkelig ser konsekvensen av hva de har gjort. De kunne f.eks. bli tvunget til å jobbe på et sted hvor de holder på med rehabilitering av typen Sunnås.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.971
Torget vurderinger
1
Andy skrev:
ArtDeco skrev:
Spørs jo hva en legger i begrepet straff da. Det er jo mange former for straff. Regner med du er av den oppfatningen at de skal prates med.
En form for straff kunne vært at de virkelig blir konfrontert med de skadene de har påført offer, slik at de virkelig ser konsekvensen av hva de har gjort. De kunne f.eks. bli tvunget til å jobbe på et sted hvor de holder på med rehabilitering av typen Sunnås.
Det kunne nok ha vori ein ide, men då hadde det vorti hyling og skriking om samfunnsstraff.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Andy skrev:
ArtDeco skrev:
I den grad det er mulig, er jeg enig i at samfunnstjeneste kan være bedre alternativ enn oppbevaring på et avlåst "hotell" ute i bushen. Straffepraksis har som prinsipp vært så å si uendret i flere hundre år, og virkeligheten har ugjendrivelig bevist at det er ingen sammenheng mellom høy straff og lave krimrater. Jeg tror man også kunne gått videre enn bare samfunnstjeneste, et tvunget opplegg for tilbakeførsel og "reprogrammering" av enkelte, kunne nok være hensiktsmessig. Enda mer hensiktsmessig er det å gi barnevern og preventive samfunnsstrukturer bedre ressurser. For det vi aller helst vil, er å hindre vold, ikke bedrive brannslukking etterpå. I sistnevnte tilfeller er det uansett bare rykende ruiner som står tilbake.

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Andy skrev:
ArtDeco skrev:
I den grad det er mulig, er jeg enig i at samfunnstjeneste kan være bedre alternativ enn oppbevaring på et avlåst "hotell" ute i bushen. Straffepraksis har som prinsipp vært så å si uendret i flere hundre år, og virkeligheten har ugjendrivelig bevist at det er ingen sammenheng mellom høy straff og lave krimrater. Jeg tror man også kunne gått videre enn bare samfunnstjeneste, et tvunget opplegg for tilbakeførsel og "reprogrammering" av enkelte, kunne nok være hensiktsmessig. Enda mer hensiktsmessig er det å gi barnevern og preventive samfunnsstrukturer bedre ressurser. For det vi aller helst vil, er å hindre vold, ikke bedrive brannslukking etterpå. I sistnevnte tilfeller er det uansett bare rykende ruiner som står tilbake.

Honkey

Har du sett "A Clockwork Orange"? :-\

Når det gjelder straff for slike som lemlester andre for morro skyld så er jeg mye mer interessert i "å ta dem ut av samfunnet" for å beskytte samfunnet enn i at de skal rehabiliteres. Nå er jeg prinsippiellt motstander av dødsstraff, men slike som "hopper på" tilfeldige sakesløse personer kan man for min del gjerne låse inn og så kaste nøkkelen! De behøver ikke "tilbakeføres" slik jeg ser det.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Andy skrev:
ArtDeco skrev:

Honkey

Har du sett "A Clockwork Orange"? :-\

Når det gjelder straff for slike som lemlester andre for morro skyld så er jeg mye mer interessert i "å ta dem ut av samfunnet" for å beskytte samfunnet enn i at de skal rehabiliteres. Nå er jeg prinsippiellt motstander av dødsstraff, men slike som "hopper på" tilfeldige sakesløse personer kan man for min del gjerne låse inn og så kaste nøkkelen! De behøver ikke "tilbakeføres" slik jeg ser det.
Selv om det kan være lett å forstå denne typen følelsesmessige reaksjoner og ønsker, bærer det veldig galt avsted dersom vi skal styre et samfunn etter slike situasjonsbestemte ryggmargsreflekser.

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Selv om det kan være lett å forstå denne typen følelsesmessige reaksjoner og ønsker, bærer det veldig galt avsted dersom vi skal styre et samfunn etter slike situasjonsbestemte ryggmargsreflekser.
Får litt problemer når jeg ser at funksjonsfriske mennesker som skulle hatt et langt greit liv foran seg blir redusert til pleietrengende rullestolbrukere med meget dårlig livskvalitet samtidig som de ansvarlige sendes på sydenturer med følge av barnevernet evt på cruise med Christian Radich for å lære seg "samhandling"! Hva pokker lærer disse av slikt. Se også på de småjævlene på Sørlandet som moret seg med ran av bussjåfører.

Det er på høy tid at straffen begynner å stå i forhold til skadvoldelsen!

C

Cyber

Gjest
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Får litt problemer når jeg ser at funksjonsfriske mennesker som skulle hatt et langt greit liv foran seg blir redusert til pleietrengende rullestolbrukere med meget dårlig livskvalitet samtidig som de ansvarlige sendes på sydenturer med følge av barnevernet evt på cruise med Christian Radich for å lære seg "samhandling"! Hva pokker lærer disse av slikt. Se også på de småjævlene på Sørlandet som moret seg med ran av bussjåfører.

Problemet i Norge er jo at kjeltringene blir sett på nesten som "offer" de også til tider.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
cybervision_ skrev:
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Problemet i Norge er jo at kjeltringene blir sett på nesten som "offer" de også til tider.
Et annet problem er at gode, kristne mennesker ikke makter se at det er en sterk overrepresentasjon av nettopp ofre også blant de kriminelle.
Kortversjon: Oppvokst i dysfunksjonelt hjem, barnevernet vet om det, gjør lite. Barndom med mye redsel, fortvilelse og situasjoner man aldri skulle utsettes for. Ungdom; lut og kaldt vann, redselen blir sinne, korreksjon fra myndighetspersoner uteblir. Småkrim, rus, slossing, skråplanet etc, etc. Så blir de fengslet, da, til slutt. Fordi samfunnet ikke gjorde preventive tiltak, og fordi den kriminelle har vært redd og savnet omsorg et helt liv. Og "vi" svarer med hevn.

Dette fratar ikke gjerningsmannen ansvar, men det er "naturlige" årsaker bak det meste. Og selvsagt gjelder ikke dette alle, men på den annen side er det få som blir kriminelle av ren lyst, eller fordi de er genuint onde pr default. Som oftest er det noe spesielt i deres historie.

Honkey

N

Nifelheim

Gjest
man burde begynne med å se på boområdene til folk. Oslo kommune har med vilje forslummet enkelte områder (tidligere sykepleierboligene på Sinsen f.eks) og det medfører til kriminalitet får fotfeste. Samler man alle sosialklienter og sosialt vanskeligstilte på en plass så er det svært uheldig. Både for dem det gjelder og samfunnet ellers. De svakerestilte havner i samme miljø som forsterker de negative utfordringene folk ev. har.

Boligområdene forfaller og med råttent miljø får kriminelle folk fotfeste. Forsøpling og hærverk gir ikke ungdommen bedre holdninger. Det er derfor det er viktig at et knust vindu ordnes med en gang. Smitteeffekt.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.819
Torget vurderinger
96
Honkey-Chateau skrev:
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Vi løser INGEN problemer med å straffe kollektivt alle de uskyldige.
Nope! Men vi kan straffe de SKYLDIGE, alvorlig mye hardere!

Det er faktisk en smule forskjell på en stakkarslig sulten narkoman som stjeler en baguett hos Rimi og en kynisk jævel som invalidiserer et uskyldig menneske som underholdning for "morro" !
Muligens. Akkurat det har jeg ikke noe spikret svar på, ettersom straff ikke virker preventivt overhodet. Vel så viktig er nemlig preventivt arbeide, slik at vi kan unngå overfall i så stor grad som mulig. Arbeidet i Furuset bydel i Oslo viser at det går an.

Honkey
Er enig med deg her. Harde straffetiltak hjelper ikke i lengden. Dog synes jeg at lange straffer for forbrytere hvor gjentakelsesfaren er stor, er på sin plass.
En stor utfordring at mange av de som begår kriminelle handlinger er så flaska opp med ukultur at det er vanskelig å få dem på rett kjøl.

Topp Bunn