Digitale avspillere Bleusound node 2 funderinger

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Hei,er det noen som kan svare på om man må plugge node 2 i en dac for å få ok lyd eller låter den godt ved å plugge den rett i forsterkeren? Er det egen dac i noden kansje?Skal i hovedsak streames fra ipad via Tidal??????
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Node har egen dac, ja :)

Man kan alltids få enda dyrere dacer, men for min del tror jeg nok du skal slite litt med å høre forskjell på dacen som er innebygd i node og eksterne dacer. Jeg har i hvert fall aldri klart å høre forskjell på dacer når de holder en viss kvalitet (og det gjør jo node). Du kan jo bare prøve? Hvis du synes det høres bra ut, er jo det det viktigste!
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
557
Antall liker
1.106
Torget vurderinger
11
Det er egen dac i Node`n, men her er det ikke alternativt og ikke kjøre den i min egen dac. Har gjort noen forsøk med å kjøre signal uten om, men veldig mye "dårligere" lyd, ullen og lite detaljert. Men om den er dårligere en en dac til 2-3 tusen er vet jeg ikke da jeg kun har prøvd den mot min.( Bryston dba1).
Ellers har jeg ikke et vondt ord og si om Node2, veldig fornøyd med stabilitet og app.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Node 2 fungerer veldig bra med Tidal Hifi. Bruker en Ipad mini med tilhørende app. Noden har 3 utganger som passer meg bra. Analoge utganger som går til en kassettspiller, (kassetten er ikke død;)) en optisk utgang som går til min eksterne Rotel Dac. Og en coxial utgang som går til en Minidiscspiller. Den innebygde DAC i Noden bruker jeg altså bare når jeg skal ta opp på den bestemte kassettspilleren jeg har koblet til de analoge utgangene. Men jeg føler ikke at den innebygde DACen i Noden er dårlig, men jeg tror at Rotels RDD-1580 som jeg hadde fra før er litt bedre.
 
Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Takker for gode svar:)tenkte å handle en til uka.Sikkert god nok til mitt bruk denne.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Den interne dacen holder ganske så bra kvalitet så prøv deg fram.. tror ikke den vil skuffe :)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Node2 og konkurrenten Auralic aries mini holder begge en god kvalitet på dac. Du kan alltids legge på en ekstern dac senere hvis du hører forskjell. Etter min mening skal det litt oppgraderinger til i hele anlegget før man får en god utnyttelse av ekstern dac, men når man ført hører forskjellen kan den delvis være stor. Jeg fikk selv en overraskelse da jeg tok med Auralic Vega på hjemlån for 1,5 år siden. Den ble stående.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Bluesound Node 2 og Aries Mini låter bra og vil fungere med den innebygde dac,en som sitter i dem, men er man ute etter bedre lyd, låter begge disse bedre tilkoblet en kvalitets dac. ;)

image.jpg
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.663
Antall liker
58.508
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvor vidt du har behov foren annen DAC kommer helt an på hvilke krav du stiller til lydkvalitet og om anlegget "henger med" ellers.
Dyr ekstern DAC er ikke noe vits i hvis man ikke får utnyttet den. Mange er godt fornøyd med den innebygde.
Prøv derfor den først.

Har du et anlegg som gir høy oppløsning er det mye å hente på ekstern DAC.
Med en DAC av bedre kvalitet kan du oppleve at lyden får mer rom/3D uttrykk, mer luft rundt stemmer/instrumenter, mer detaljer, dynamikk og i det hele tatt mer troverdig gjengivelse.

Ved å kjøpe en riktig god DAC kan du få veldig bra lyd fra en rimelig streamer som Node.
Største forskjellen på lydkvalitet ligger i DAC og ikke streamer, selv om det er forskjeller der også.
Det sies at de innebygde Bluesound DACene er på kvalitetsnivå til eksterne DACer i prisklasse rundt 3-4 tusen kroner.

Jeg bruker Bluesond Vault tilkoblet NAD M51 DAC som digital kilde.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Med en DAC av bedre kvalitet kan du oppleve at lyden får mer rom/3D uttrykk, mer luft rundt stemmer/instrumenter, mer detaljer, dynamikk og i det hele tatt mer troverdig gjengivelse.
Tiltredes; som om jeg skulle sagt det selv :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg forstår det slik at Vault må kombineres med en Node eller feks SB Touch for å kunne streame fra Tidal/Spotify, ikke sant?!
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Jeg forstår det slik at Vault må kombineres med en Node eller feks SB Touch for å kunne streame fra Tidal/Spotify, ikke sant?!
Trenger ikke kombineres for å streame. Vault 2 er i praksis en Node 2 med mulighet for CD ripping og 2TB datalagring.

Mvh
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg forstår det slik at Vault må kombineres med en Node eller feks SB Touch for å kunne streame fra Tidal/Spotify, ikke sant?!
Trenger ikke kombineres for å streame. Vault 2 er i praksis en Node 2 med mulighet for CD ripping og 2TB datalagring.

Mvh
Takk! Da er det bare å anskaffe en sånn og selge SBT. Men CD-drivverket vil nok bli beholdt og brukt enn så lenge.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.663
Antall liker
58.508
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
En Vault er en streamer med DAC, harddisk og rippefunksjon.
Stapp CDn inn i maskina, og albumet ligger på harddisk når den kommer ut igjen etter ca 10 minutt.

I praksis så blir eget bibliotek brukt minimalt. Tidal har slikt et utrolig antall og utvalg av album i CD kvalitet (flac) at de fleste vil klare seg uten egne skiver på hard disc. Harddisken i min tar ca 8-9 hundre album i flac format.

Du som egentlig er vinylmann gunner, kan sette vekk drivverket.;)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Høres forlokkende ut, Blues.
Nå står noen av Cd-ene i sine stativer (som du kan se i min tråd) og fungerer som en slags diffusor på 1.refleksen (aner ikke om det har noen effekt reell though :rolleyes:). Liker å ha mine CD-er fremme, men innser at det blir veldig mange av de, og flere blir det jo.

Og Tidal har jeg ikke, kun Spotify Premium.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Vurderer selv å bytte ut SBT'en med en slik. Likevel, den koster litt da.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
node 2 vs auralic mini

Ser det er flere som sammenligner disse 2,har selv kun hørt auralic mini,men stiger ikke mini med ekstern strømforsyning noen hakk over node2 ?
noen som har sammenlignet med feks Tidal hifi?
 
Topp Bunn