Rørutstyr Blande rør?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Litt av gleden med rørutstyr er jo å kunne tune lyden etter eget anlegg, rom og musikalske preferanser.

Min NOS McIntosh MC2000 poweramp har Svetlana winged c effektrør, så de tror jeg ikke det er noen vits i å gjøre noe med. Smårøra, derimot, er det litt å hente på. Originalt er det uspesifiserte kinarør 2x 12at7 og 4 12ax7.

Byttet at7-ene med telefunken smooth plate, og det var betydelig forskjell. Ampen låter fenomenalt, det eneste (lille) forbedringspotensialet er bredden på soundstage - dybden er den beste jeg har hørt på noen forsterker jeg har hatt.

Så til spørsmålet: har veldig mange smårør liggende. Er det greit å mikse 12 ax7-ene fra ulike leverandører? Kunne jo hende at man ved å prøve ulike mikser kunne treffe en cocktail som smakte fortreffelig.

Noen som har prøvd dette?

ps: forsterkeren har manuell bias-innstilling
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For 12ax7 vil jeg anbefale deg å teste Golden Dragon Trustworthy - de gir veldig mye "bang for the buck"

Johan-Kr
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.402
Antall liker
17.093
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Så til spørsmålet: har veldig mange smårør liggende. Er det greit å mikse 12 ax7-ene fra ulike leverandører? Kunne jo hende at man ved å prøve ulike mikser kunne treffe en cocktail som smakte fortreffelig.

ps: forsterkeren har manuell bias-innstilling
Det skal være helt uproblematisk å "mixe" ulike fabrikat, men jeg ville jo holdt med til å benytte samme fabrikat og spec for begge kanaler (dvs parvis). Det skal heller ikke være nødvendig med noe etterjustering av Bias ved skifting av disse.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Her er det prøving og smaking som gjelder, BigSwifty. Nettet er fullt av folk som entusiastisk forteller om egenskapene til ulike årganger av ulike varianter og produksjoner fra ulike produsenter, men alt er selvfølgelig avhengig av hva du putter dem i og hva som er foran og bak det aktuelle apparatet.

Et utvalg av testede og forsvarlig målte kvalitetsrør med garanti er den behageligste veien å gå, synes jeg. Det siste halve året har jeg gjort nettopp det, og Audiomix har levert det jeg trenger. Krone for krone finnes det ikke noe annet i vår audiofile verden som gir samme lydmessige gevinst, og prosessen er halve moroa.

Når det er sagt, vil jeg for egen del understreke at rør-rulling ikke er målet. Målet er musikken vi er glade i, dvs. den dagen lyden sitter så bra at vi kan lene oss tilbake og vite at nå er det bare å fråtse i musikksamlingen. Det punktet finnes, og for meg er det vesentlig å skjønne når jeg er der. Hvis jeg roter det bort, er det i store trekk mas, uro og frustrasjon i vente.

Hvis Telefunken Smooth Plate gir begrenset dybde i lydbildet, kan det være at rør med litt mer piff helt i toppen gir bedre opplevelse av 3D. Brimar trekkes ofte frem mht. slike egenskaper.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.216
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Stooor forskjell på smårør . Både mellom merker årgang og par fra samme match NOS eller ikke. Vil man ha det beste er det ingen vei utenom en rørtracer ,( Google Etracer vacutracer og utracer) og matche karakteristikken og selektere for minimum forvregning i forsterker .
Det minste man må gjøre er å nivåmatche ved sammenligning , hvis ikke de med størst gain alltid høres best ut.
De beste rørene jeg har lyd og målemessig er faktisk noen nyproduserte TungSol , bedre enn svindyre NOS fra opphauset fabrikat. De dårligste jeg har er Shuguang av standard Kinakvalitet. De hat faktisk hørbarforvregning som er 5 ganger så høy som TungSolene
McIntoch har nok gode selektere kinarør, prøver du NOS kan det bli både bedre ig dårligere ..men gøy å prøve lutt av hvert
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
For 12ax7 vil jeg anbefale deg å teste Golden Dragon Trustworthy - de gir veldig mye "bang for the buck"

Johan-Kr
Hei Fena,

vet du om noen i Norge selger disse? Har hatt dem i en annen amp før, men da kjøpte jeg dem av en privatperson på Sentralen.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Likte godt GD TW og Tungsol 12-variantene. Fri for idiosynkratiske trekk og har bra med kropp. Organisk og balansert.
Motron hadde GD og Mala fører Tungsol. Tar vel imot bestillinger også. Relativt rimelige rør, som kan jaktes på på nettet også, hvis de er vanskelige å oppdrive her til lands. Da kan man ta seg råd til å bestille et ekstra par. Alltid kjekt å ha.

Men mon tro om GD TW ikke produseres lenger?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Var det ikke Audiomix som overtok Motrons lager, mon tro?

Jeg er på DSP-kjøret og med aktiv deling nå, så jeg bruker ikke rør lengre...

Johan-Kr
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det skjedde to ting da Motron ikke lenger aktivt solgte rør og annet.
Agenturene for nyproduserte rør (Golden Dragon bl.a.) ble overtatt av JEDERLABBEN.

post@jederlabben.no
MER INFORMASJON

Om
Home of PM Guitartubes and Golden Dragon Tubes in Scandinavia.

Jederlabben is a tube amp repairshop since 2004, located in Moss, Norway. Jederlabben is the sole distributor of PM guitartubes and Golden Dragon tubes in Scandinavia. Designed by PM Components Ltd. in the UK, they are the finest current production tubes available.

Produkter
Valves, Vacuum Tubes, Elektronrør


Jeg (nå A&M VACUUM TUBES) overtok NOS rørene.
Ser om jeg har noen TW igjen.
 
Topp Bunn