Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    lovemusikk skrev:
    Hei folkens. :)

    Leter etter en transistor forsterker og tenkt både Hegel (har effekten men ingen pre enda), Electrocompaniet,Parasond og mer og mer på Bladelius.
    Har lite erfaring med disse merka og intet med Bladelius.

    Er dette et merke en kan kobinere med andre merker, tenker da vis eg kjøper en forsterker og har en annen cd spiller og DAC? Eller bør eg ha cd spilleren og?
    Høyttalere er VA Mozart Grand.

    Eg liker at lyden er musikk med alt det bedre av hi-end uten at det blir kjedeligt. (leser jo av tester av andre merker at det kan bli vel analytisk og kjedeligt)
    Eg pleier og skrive at eg liker "ekte" lyd, med det mener eg at lyden må ha den naturlige "varmen" + dynamikken men og mikrodynamikken, rett å slett ekte som eg kaller det. Eller enkelt, ALT ;D

    Kan dette vere noe for meg?
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Var i samme situasjon som deg, og endte opp med en Krell KAV 400xi, men kunne like gjerne endt opp med en Bladelius. Har ikke hørt den på Mozart, men vil tro at den vil funke som juling. Flere som har hørt Tyr og syns den funket bra. Hegel likte jeg ikke, Krell er mange hakk bedre i mine ører.

    Hør med Morten på NAT, kanskje du får en returavtale hvis du ikke blir fornøyd.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    351
    Antall liker
    319
    Sted
    South of heaven
    Jeg har hatt en thor MKII(siste oppgraderte 2009 utgave) i ett år nå og synes den spiller som bare det. Hadde blant annet hegel H200 inne til prøving, men for meg låt thor rett og slett mye bedre og mer musikalsk. Og den har en urkraft som bare er helt rå. Skal rimelig vanskelige laster til før den blir stresset.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja det hørtes helt flott ut.. :) Sia eg har Hegel no og får pre Hegel neste mnd så blir det det først.
    Så får eg bare begynne å spare.. ;D
    Må eg kjøre for og effekt eller nok med intregrert?
    Må eg ha samme cd spiller og?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vicarious skrev:
    Har hørt at Hegel og VA skal være en bra match. Kanskje du er i mål allerede da.
    Tja, hørt rykta selv.. vi får se/høre.. 2005 modellene disse eg har og får.
    Er ikke Bladelis mye bedre da? Eller er det små forskjeller?
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    351
    Antall liker
    319
    Sted
    South of heaven
    Det er vel lett å si at Bladelius er best i en Bladelius vennetråd ;) Men sannheten er vel mer at det er smak og behag. Særlig eldre Hegel kan låte litt skarpt hvis man ikke matcher riktig sies det. Men nå er vel VA slik jeg har forstått litt varme avslappet klangmessig så det blir en bra match? Ellers hvis du har mulighet så låner Norsk Audioteknikk som importerer Bladelius villig ut utstyr så du får prøvd hjemme.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vicarious skrev:
    Det er vel lett å si at Bladelius er best i en Bladelius vennetråd ;) Men sannheten er vel mer at det er smak og behag. Særlig eldre Hegel kan låte litt skarpt hvis man ikke matcher riktig sies det. Men nå er vel VA slik jeg har forstått litt varme avslappet klangmessig så det blir en bra match? Ellers hvis du har mulighet så låner Norsk Audioteknikk som importerer Bladelius villig ut utstyr så du får prøvd hjemme.
    Takk for sakelig svar.
    Bur på vestlandet så er vel litt vanskelig med utlån tenker eg.
    VA er som du sier, så vil tru det kanskje blir bra, var ganske greit med Rotel pre og rca kabler, men vil vel tru at med og en Hegel pre og balansert kanskje det vil gje meg en pustepause etter godlyden.
    Føler det er enklere med rørforsterkeren eg har, den er liksom så bra at eg er fornøyd, men vil ha en vandlig som og unger kan bruke uten at eg er livredd for den. Men eg og må bruke den uten at eg syns den er dårlig, heller at eg syns den er knall...så vi får se da.
     

    teamnovak

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sted
    Truckstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kaller meg også en Bladelius venn, har hatt 2009 versionen av Thor mkII og Freja mkII en god stund nå, men oppgraderte til Thor mkIII Novitas men innebyggd DAC og RiAA fra NAT på Lørdag. Jeg synes nye Thor har litt varmere klang karakter og den går også enda dypere i bassen! Har tidligere testet integrerte fra Krell og Hegel men syns ikke de når helt opp i forhold til Bladelius. Dette er for meg den komplette integrerte forsterker, nå også både digital og vinyl vennlig!
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    351
    Antall liker
    319
    Sted
    South of heaven
    Gratulerer med Thor MKIII!
    Jeg får nøye meg med min Thor II 2009 modell en god stund til. Er meget fornøyd med den og har akkurat kjøpt gallo ref 3.5 og hegel hd10 dac. Det er et system jeg skal/må leve lenge med.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.961
    Antall liker
    6.043
    Torget vurderinger
    32
    Nå må vel jeg bli med her også.

    Et spørsmål til de som har hatt Embla lenger enn meg. Hvis jeg skal koble til ekstern harddisk, er det det samme hvilken av de to usb-inngangene jeg bruker? dvs. USB A hann eller USB hann?

    Når jeg skal formatere harddisken som skal brukes, får jeg bare to valg, enten NTFS og exFAT. Bladelius sier man skal formatere i FAT, mener man da exFAT?

    Roy
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Gratulerer med en flott spiller Roy.

    R.E.S. skrev:
    Et spørsmål til de som har hatt Embla lenger enn meg. Hvis jeg skal koble til ekstern harddisk, er det det samme hvilken av de to usb-inngangene jeg bruker? dvs. USB A hann eller USB hann?
    Jeg har en USB hann og en USB Audio inn. Kan det være det A står for? Er det slik så er det USB hann som du skal bruke.

    R.E.S. skrev:
    Når jeg skal formatere harddisken som skal brukes, får jeg bare to valg, enten NTFS og exFAT. Bladelius sier man skal formatere i FAT, mener man da exFAT?
    Hva ExFAT er for noe aner jeg ikke. Windows vil ikke bruke FAT på større (dvs nå vanlige) harddisker. Når jeg holdt på så formaterte den automatisk til NTFS, slik at jeg måtte få hjelp av yngstemann ;D på jobben. Han lastet ned ett programmer fra nettet som skulle narre windows til å tro at det var en mindre harddisk.

    Morten
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    R.E.S. skrev:
    Nå må vel jeg bli med her også.

    Et spørsmål til de som har hatt Embla lenger enn meg. Hvis jeg skal koble til ekstern harddisk, er det det samme hvilken av de to usb-inngangene jeg bruker? dvs. USB A hann eller USB hann?

    Når jeg skal formatere harddisken som skal brukes, får jeg bare to valg, enten NTFS og exFAT. Bladelius sier man skal formatere i FAT, mener man da exFAT?

    Roy
    Hei
    Jabba har vel svart på dette med USB. Bruk hann under nettbrønnen.

    Du må formatere i FAT eller FAT 32, ikke exFAT. Start opp harddisken etter at du har startet Embla og bruk hd med egen strømforsyning.
    Lykke til

    mvh
    RBN
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    teamnovak skrev:
    Jeg kaller meg også en Bladelius venn, har hatt 2009 versionen av Thor mkII og Freja mkII en god stund nå, men oppgraderte til Thor mkIII Novitas men innebyggd DAC og RiAA fra NAT på Lørdag. Jeg synes nye Thor har litt varmere klang karakter og den går også enda dypere i bassen! Har tidligere testet integrerte fra Krell og Hegel men syns ikke de når helt opp i forhold til Bladelius. Dette er for meg den komplette integrerte forsterker, nå også både digital og vinyl vennlig!
    :)
    Det lover jo bra.
    Vart knall her med hegel for og effekt. Og enda bedre med Bladelius? :)
    Men har igjen å få prøvd med balansert kabel mellom dei. venter på en fra usa, så får vi se om det er bedre som eg har lest.
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Blir med her:)

    Kjøpt meg en Idun preamp, men har fått litt trøbbel med fjernkontrollen og kontakten med Idun.
    Lagt inn en tråd her.

    Fint om noen kan hjelpe:)

    Edit:Alt ok:)
     

    Harbs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    2
    Ny mann i klubben. Har kjøpt meg en Embla spiller. Det spiller bra. Men hvordan er det man bruker fjernkontrollen, har ikke fått den til å virke. Er nok over gjennomsnittet klønete på nye ting. Fint om noen kan forklare dette på en enkel måte.

    Trond
     

    Harbs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    2
    Takk takk. :)

    Øvrig utstyr Krell kav 400 og JBL 250 ti.
    Black Magic signalkabel Xindak høytalerkabel

    Trond
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Er det andre her som har Idun?

    Noen som har testet den mot Saga eller Sigyn?
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt Embla en god stund, og jada, syns det fungerer bra, spesielt som forforsterkerfunksjon. Nå melder det seg et par ting som savnes;- etter noen hundre cd rippet til disk trengs en søkefunksjon, det blir til at jeg heller finner plata i hylla enn å trykke meg fram via fjernkontrollen. Og gleder meg til fjernkontroll med display (Ipod, Iphone etc som lovet)
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gikk akkurat glipp av en Thor mkII på brukten, og har nå lyst til å få tak i en for å teste den opp mot en Krell KAV 400xi som jeg har. Er også opptatt av det estetiske, og syns Thor er rålekker. Blir spennende hvis jeg får sammenlignet de på mine Vienna Mozart Grand.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet Bladelius på Triangle? :)
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Ahh! Endelig ;D, dette har tatt tid. Da er det vel bare å kjøpe en ipad 16GB og bruke den som fjernkontroll. Det er jo muligheten ved å lage spillelister etc. som frister her. Dessuten er skjermen behagelig stor. Blir lenge å vente til etter påske.

    Morten
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    lovemusikk skrev:
    teamnovak skrev:
    Jeg kaller meg også en Bladelius venn, har hatt 2009 versionen av Thor mkII og Freja mkII en god stund nå, men oppgraderte til Thor mkIII Novitas men innebyggd DAC og RiAA fra NAT på Lørdag. Jeg synes nye Thor har litt varmere klang karakter og den går også enda dypere i bassen! Har tidligere testet integrerte fra Krell og Hegel men syns ikke de når helt opp i forhold til Bladelius. Dette er for meg den komplette integrerte forsterker, nå også både digital og vinyl vennlig!
    :)
    Det lover jo bra.
    Vart knall her med hegel for og effekt. Og enda bedre med Bladelius? :)
    Men har igjen å få prøvd med balansert kabel mellom dei. venter på en fra usa, så får vi se om det er bedre som eg har lest.
    Nei, nå har jeg hatt det en periode så er for salg.
    Var ikke noe. MAen spiller bedre uten Hegels 24000 pre.. Men var bra på film.
    I fremtiden blir det noe annet..kanskje Bladelius :)
     

    teamnovak

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sted
    Truckstad
    Torget vurderinger
    1
    Byttelysten kom snikende her igjen og Thor III er solgt til en hyggelig kar fra Bergen. :)

    Thor III byttes ut til fordel for Adyton Cordis 1.8, som ettervært skal kontolleres av en Bladelius SAGA forforsteker(regner med å ha denne koblet opp i løpet av førstkommende helg), fortsatt med Bladelius Freja II som digital kilde.

    Brukte også Thor som pre på Adyton i noen dager, testet den opp mot Mcintosh MCD301 - Thor er helt klart også en bedre pre en "tosh'n" ;)
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    439
    Antall liker
    172
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har en fjerkontroll til en S1 til overs?
     

    teamnovak

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sted
    Truckstad
    Torget vurderinger
    1
    Ny Bladelius Embla Classic på vei fra NAT, gleder meg som en liten unge osv... :)
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    teamnovak skrev:
    Ny Bladelius Embla Classic på vei fra NAT, gleder meg som en liten unge osv... :)
    Gratulerer, du har noe å glede deg til. Med den nye appen som endelig kommer øker jo brukervennligheten for Embla ganske mye. Når lydkvaliteten allerede er noe av det bedre på markedet blir det jo en ordentlig kraftpakke som konkurrentene må se (enda mer) opp for.

    Blir dessuten spennende å høre om hva du synes om forskjellen mellom forforsterkeren Saga og den interne forforsterkeren i Embla.

    Morten
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Selfølgelig er jeg en Bladelius-venn! :)

    Jeg hadde lenge en Bladelius Thor mkll som jeg var meget fornøyd med.Gryphon Diablo har nå tatt over dens funksjon.

    Jeg er nå eier av en Bladelius Embla Classic og er strålende fornøyd med lydkvalitet,muligheter den har og design.En skikkelig gosak! :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.961
    Antall liker
    6.043
    Torget vurderinger
    32
    Noen som vet om remote-app'en til Embla er dukket opp for oss vanlige folk ennå?

    Roy
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan
    Tror ikke den er tilgjengelig enda. De er veldig forsiktige med datoer ang dette :D

    RBN
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Har snakket mye med Morten i det siste ang leveransen av mine Dynaudio Confidence C4 og jeg vet han var i Gøteborg Fredag for demonstrasjon av styring av Embla via Ipad.
    Jeg ble tilbytt en Ipad for styring av Embla som kompensasjon over at mine C4 fikk utsatt leveringstid.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Schumacher skrev:
    Jeg ble tilbytt en Ipad for styring av Embla som kompensasjon over at mine C4 fikk utsatt leveringstid.
    Jøss! Det kan vi vel kalle service ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Schumacher skrev:
    Har snakket mye med Morten i det siste ang leveransen av mine Dynaudio Confidence C4 og jeg vet han var i Gøteborg Fredag for demonstrasjon av styring av Embla via Ipad.
    Jeg ble tilbytt en Ipad for styring av Embla som kompensasjon over at mine C4 fikk utsatt leveringstid.
    Herlig service fra Morten igjen. Min kompis hadde en sølvgrå Gallo forsterker men han ønsket en svart,- Morten var ikke vanskeligere enn at han byttet den grå mot en svart demo modell han hadde inne (uten pristillegg), ikke mange som hadde gjort det samme !
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Ja jeg kan ikke annet enn å få fullrost Morten.Jeg har kjøpt mye av mitt "seriøse" utstyr hos han-både det jeg har nå og som jeg har hatt før.
    Eks-det er ikke mange butikksjefer som ringer deg kl 2030 en Fredag kveld å spør hvordan det gikk med utpakking av de nye HT,ene som ankom og om alt så bra ut :)
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    351
    Antall liker
    319
    Sted
    South of heaven
    Han er en kjernekar. Stakk innom han tidligere dag ble sittende å snakke en time. Mener å huske han ringte meg også lørdag ettermiddag da jeg kjøpte mine gallo 3.5. I tillegg til å være hyggelig er han en entusiast som er genuint interessert.
     

    quick-1

    Medlem
    Ble medlem
    09.05.2011
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Da passer det jo at jeg deler noen ikke fullt så positive opplevelser :) Syns vedkommende ofte har hatt dårlig tid, både på tlf og når jeg har vært i butikken.
    Har også blitt lovt oppringt uten at det har skjedd, hvor jeg videre har sendt mail uten å få svar. Dette har stort sett dreid seg om Bladelius produkter.
    Jeg har vært en god kunde der lenge og lagt igjen mye penger der.
    Har i seinere tid kjøpt en del komponenter på Sweetspotaudio, føler jeg har fått meget bra oppfølging herfra! ;)
     

    teamnovak

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sted
    Truckstad
    Torget vurderinger
    1
    Da var Embla'n installert i oppsettet, førsteinntrykket er bra, virker til å være en veldig brukervennlig og oversiktlig komponent.

    Driver nå og tester den innebyggde pre'en opp mot Bladelius Saga'n som jeg hadde fra før - litt tidlig å komme med noen konklusjon, men jeg syns sålangt Saga'n har mere ro og kropp i lydbildet.

    Embla'n har det med å låse seg noen ganger og tuch-skjermen kan av og til slutte å virke, noen som har opplevd det samme?
    Siste software oppdatering er også innstalert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn