Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    hei igjend

    ja det er sikkert og vist!

    dumt med for mange ledd så skjønner det...
    Jeg har ikke lang usb kabel i det hele tatt (1,5m) fordi jeg kan sette pc´n nærme forsterkeren.
    Har en enkel denon Usb kabel til 200kr. så det blir sikkert anderledes når man har et strekke på 3-5m
    Rart du får skurring, skulle tro det var noe anne som var problemet uten at jeg har noe spess kompetanse til å på peke hva eller hvorfor du får det...
    Hei

    Skurring hadde ikke forrige eier heller via USB, for han hadde 2 meter kabel. PC ved siden av forsterker han og.
    Han testet en gang med en lenger kabel. Da ble det knitring/spraking. Som hos meg med 3 meter. Med test av
    en annen keble her, dog på 5 meter, da fikk man ikke signal i det hele tatt. PC fant ikke USB dac.
    Dette er eksakt det samme som skjedde med en Electrocompaniet ECI 6D jeg hadde. Nøyaktig samme.
    Så det har nok med hvor høy strømstyrke de ulike USB dacene krever for å motta signalet "komplett".
    Med alle mine Hegel integrerte med dac og Hegel HD20 dac kunne jeg bruke 5 meter kabelen uten NOE som
    helst bugs. Så det er nok tilfeldig her hvordan dacene er bygget opp. Jeg har brukt samme PC hele veien og.
    Så problemet ligger ikke der. Men spiller uansett nå via AirPlay/Apple TV for å hvertfall kunne nyte lyden :)
    Så får jeg se hva jeg kan finne på med det USB greiene. Er utrolig kjipt, men får prøve å løse det.
    Takker for svar :)

    Mvh Øyvind
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    hei igjend

    ja det er sikkert og vist!

    dumt med for mange ledd så skjønner det...
    Jeg har ikke lang usb kabel i det hele tatt (1,5m) fordi jeg kan sette pc´n nærme forsterkeren.
    Har en enkel denon Usb kabel til 200kr. så det blir sikkert anderledes når man har et strekke på 3-5m
    Rart du får skurring, skulle tro det var noe anne som var problemet uten at jeg har noe spess kompetanse til å på peke hva eller hvorfor du får det...
    Hei

    Skurring hadde ikke forrige eier heller via USB, for han hadde 2 meter kabel. PC ved siden av forsterker han og.
    Han testet en gang med en lenger kabel. Da ble det knitring/spraking. Som hos meg med 3 meter. Med test av
    en annen keble her, dog på 5 meter, da fikk man ikke signal i det hele tatt. PC fant ikke USB dac.
    Dette er eksakt det samme som skjedde med en Electrocompaniet ECI 6D jeg hadde. Nøyaktig samme.
    Så det har nok med hvor høy strømstyrke de ulike USB dacene krever for å motta signalet "komplett".
    Med alle mine Hegel integrerte med dac og Hegel HD20 dac kunne jeg bruke 5 meter kabelen uten NOE som
    helst bugs. Så det er nok tilfeldig her hvordan dacene er bygget opp. Jeg har brukt samme PC hele veien og.
    Så problemet ligger ikke der. Men spiller uansett nå via AirPlay/Apple TV for å hvertfall kunne nyte lyden :)
    Så får jeg se hva jeg kan finne på med det USB greiene. Er utrolig kjipt, men får prøve å løse det.
    Takker for svar :)

    Mvh Øyvind
    ja da har du gjort en god feilsøking jobb :)
    Merkelig at det skal være så vanskelig å ta i mot et signal med 0 og 1, men men får ikke gjort så mye med det :-/
    Har du tenkt ut noen USB kabler du har lyst til å prøve?
    En god usb kabel på 3 meter kan du jo ha flaks da?
    Du får ha lykketil så får du gi tilbake melding her når du har fått fiksa problemet!
    Eller så får du kose deg videre med Svensken!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo jeg har sjekket opp og ned, hit og dit. Samme gjorde jeg den gangen med ECI 6D. Men noen dacer
    tåler ikke lengre USB kabler. Det er signalet som blir for svakt gjetter jeg på. Så da er noen mer ømfintlig.
    Der må jeg si Hegel aldri sviktet meg :) Men men. Jeg skal sjekke litt til. Angpende USB kabel har jeg ikke
    noen tro på at en dyr kabel vil gjøre noen forskjell, dessverre. Som sagt. Det er digitalt og 0 og 1 som
    skal frem ;) Men mulig man må teste ut et par andre bare for å eliminere at det evt er dette.
    Du får kose deg videre med din egen svenske :)

    Mvh Øyvind
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det skal ikke stå på krefter og kontroll i hvert fall.
    Jo mer i lydbildet, jo mer føler jeg den yter.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    For en flott amp og ikke minst et flott anlegg!
    Stil rent og fint, stor tommel opp :-D
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Takker for svar fra alle. Har ikke enda fått fikset helt dette med USB. Samt jeg mistenker at å sette på en signalforsterker
    på USB kan føre til støy i seg selv hvis man er uheldig?

    Har fått testet Bladeliusen nå noen timer med AirPlay via AppleTV. Så langt kan man hvertfall konkludere med at den har sin egen "sound".
    Den er åpen, detaljert og fokusert. Veldig god separasjon av instrumenter og plassering. Mulig det beste jeg har hørt sammen med mine
    Dynaudioer. Den får også høyttalerne til å "forsvinne" i lydbildet. Så den gjengir musikken med dybde, bredde og høyde.
    Den låter og veldig naturlig. Instrumneter og stemmer låter ekte. Den kan minne om Hegel i lyden. Men syns den klarer å skape litt
    mer følelse i musikken, spesielt i forhold til H300. H160 var og er en sinnsykt god amp til disse høyttalerne. Så på mange måter er det
    feil å si den er "dårligere". Den når ikke helt opp til Bladelius når det kommer til det jeg har nevnt i egenskaper. Men ganske tett på.
    Det jeg merker med Bladelius er at den engasjerer deg i musikken. Den har et hint av varme i sin nøytrale klang.
    Til Dynaudio er dette en fin match. Men bør matches med høyttalere i litt samme gate som Dynaudio tror jeg.
    Den har en egen ro i lyden. Den roter heller ikke sammen instrumenter og stemmer. Alt står tydelig fra hverandre selv i komplekse
    sanger. Spesielt på gode innspillinger hører man hva denne er god for. Ala Diana Krall, Norah Jones og f.eks Helle Brunvold sin Your Song
    er snacks. Alt i alt sitter jeg med et positivt inntrykk av Thor MK-III. Låter litt ulikt annet jeg har hatt. Den har et sjarmerende egetpreg
    over måten den presenterer deg musikken. Gir deg selvsagt ut det den får inn. Så dårlige innspillinger blir ikke sminket i særlig grad. Og det
    er i grunn helt rett. Kan anbefales hvertfall. Er en forsterker man bør få tatt en lytt til i løpet av en Hifi-karriere :)
    Dog husk at den låter absolutt best i oppvarmet tilstand. La den stå på i noen timer før man analyserer den ;)
    Jeg må nok få enda flere timer med den før jeg kan virkelig si jeg har fått testet dens egenskaper fullt ut. Men dette er inntrykkene så langt.

    Mvh Øyvind

    Godt og nøkternt skrevet, hadde alle brukt denne "malen" som du her gjør, ville dette forumet vært enda mer nyttig og lærerikt.

    Merkelig, og jeg har sagt det til så mange. Det at ikke flere i dagens "Hegel-Norge" har fått med seg at Bladelius forsterkeren du her beskriver ble kåret til årets forsterker i 2013 foran Hegel H300 i Lyd & Bilde - not bad!

    I tillegg selges den av en butikk som er like mye en institusjon overfor sine kunder - i 100 % positiv betydning - for Morten på NAT er en oase å prate med fremfor glatte selgere som helst ser du går rett til Visa-terminalen i de flotte butikkene deres...

    Faktisk ikke ment som skryt til NAT dette her, mer en hyllest til at Morten har holdt ut med stadig større konkurrenter rundt seg, og stadig økende "etter-17:00-importører" hvor ordet garanti mer er å håpe på at produktene holder...
    Hadde selv runder med Hegel H300 o.l , flott og vellydende forsterker absolutt , men ble kjapt avgjort hva jeg skulle ha I hus når Bl. Thor MK3 ble spilt på. I mine ører er det en mer komplett forsterker. Kanskje den Nye 360 kan gi den konkuranse ?

    mvh
    rolf

    Hvor kraftig er den i forhold til Hegel H300? Den ligger vel ca 100 watt under i 4 ohm? Hvad med dens indbyggede dac vs Hegel´s H300 dac?

    Er lidt fristet af og prøve sådan en Bladelius Thor mk 3 til mine Dynaudio Focus 340:D
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei ReneJ

    Jeg vil si at Thor MK-III ikke virker svakere enn H300 i realiteten. Dessuten spiller Thor mer "musikk" enn
    H300. Så til Focusene du har vil kanskje Thor gi deg mest for pengene, selv om den er dyrere.
    H300 funker nok helt knall også. Jeg syns at H300 var en solid match med Focus 160 da jeg hadde dette.
    Så uansett er det ikke feil noe av delene. Men ville ikke vært redd for at den blir for svak.
    P.O.M her inne på Sentralen kjører Thor MK-III sammen med Dynaudio C2. Han er strålende nøgd etter hva
    jeg har forstått. Han har visst ikke problem med for lite power heller ;) SÅ det sier vel litt om Thor MK-III.
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Hej oyvindl85

    Tak for svaret. Hvordan vil du bedømme dens indbyggede dac? H300 er absolut en god forstærker men savner lidt mere vare/glød i musikken:)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hej oyvindl85

    Tak for svaret. Hvordan vil du bedømme dens indbyggede dac? H300 er absolut en god forstærker men savner lidt mere vare/glød i musikken:)
    Har hørt begge med deres innebygde dac og der synes jeg at Bladelius Thor Mk-III Novitas kommer seirende ut.
    Det er mer spilleglede i Thor rett og slett. Det må nesten bare høres. Men med rett match spiller Bladelius konge.
    Det gjør forsåvidt også H300. Men Thor er mer allsidig. Og har mer analogt preg over lyden enn H300.
    Den spiller varmere og litt mer definert enn H300. Hvertfal med mine Dynaudio S1.4 LE som de er testet med.
    Har ikke testet H300 med C1. Men siden Thor Mk-III låt bedre med S1.4 LE, så regner jeg med det samme på C1.
    Du kan se på innlegg nr 319 i denne trpden. Der har jeg beskrevet hva jeg synes om lyden i Thor Mk-III Novitas.
    Vær obs på at er du avhengig av USB inngangen støtter de ikke lengre kabel enn 2 meter. Ellers er den helt knall.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Hei ser det er lite trafikk på denne tråden. Jeg går å lurer på om Embla er noe for meg. Trenger for tiden ny kilde uansett. Men er litt allergisk mot pc da jeg jobber med en hele dagen, og er drittlei. Har dere noen langtidserfaring med Embaen? Er det mye problemer med oppdateringer. Trenger kun cd-spiller og lagringsfunksjonen, da jeg er meget fornøyd med forserkerene jeg har fra før.
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Jeg bruker kun min Embla som kilde. Lydmessig er den bedre enn min gamle Theta compli, og det med god margin. I alle fall ved avspilling fra intern harddisk. Ikke plagsomt mye oppgradering på denne spilleren. Kunne vel være i behov for det snart i forhold til streaming og høyoppløselige filer. Appen er det vel heller ikke problemer å finne bedre andre steder, men vi kan jo håpe på en makeover der også.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svaret staker. Føler du at systemet har blitt litt gammelmodig? Jeg tenker i allefall at det er bra, at det ikke kommer mange oppdateringer som roter til meny og lagring.
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Embla var tidlig ute i forhold til hva den tilbyr, men har nok blitt tatt igjen og dratt ifra på en del punkter. Tenker da ift høyoppløselig dsd og streaming som eksempel. Samtidig har disse en del tekniske problemer med seg. I alle fall dersom man skal prioritere de lydmessig beste valgene. Håper selv det kommer en oppgradering med tiden, men at den da har løst en del av de problemene vi kan se hos andre. Selv hater jeg USB i hi-fi sammenheng og alle de utfordringer det gir. Appen kunne de med fordel gjort noe med litt fort, litt tungvint den. I alle fall dersom du har mye på harddisken... Men som sagt lydmessig, og funksjonelt en knall god spiller.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei ser det er lite trafikk på denne tråden. Jeg går å lurer på om Embla er noe for meg. Trenger for tiden ny kilde uansett. Men er litt allergisk mot pc da jeg jobber med en hele dagen, og er drittlei. Har dere noen langtidserfaring med Embaen? Er det mye problemer med oppdateringer. Trenger kun cd-spiller og lagringsfunksjonen, da jeg er meget fornøyd med forserkerene jeg har fra før.

    Lite trafikk på tråden, som du sier innledningsvis, skyldes nok at har mann først fått seg "Mercedes Benz" i stereohylla så slipper man å drømme om så mye annet.

    Kjenner du ikke leverandøren fra før av så vil du i Morten på NAT sanse en hyggelig kar som virker minst like intetessert i at du selv blir fornøyd - som deg selv :)

    Har forøvrig minst like sterk allergi mot datamaskiner som deg selv = Embla er innertier for så vel ørene som "lavt-data-terskel-sinn" :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Satker betyr det at det tar lang tid å hente opp musikken når det er mye som ligge på hardisken? Eller må du flytte filene over til minne kortet i Embaen? Beklager ujevn tilbakemelding, da jeg er på reise for tiden
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar musicbear. Mersedes høres bra ut. Det er komfort jeg søker i et drivverk. Kunne vært ok å slippe stå å legge på CDer for vær gang man bytter låt og plate. Jeg kjenner til audioteknikk. Men tenkte jeg kunne få noen kvalifiserte langtidserfaring fra brukere av Emblaen.
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Tar ikke tid å hente frem i det hele tatt, det fungerer helt perfekt. Det er heller det at det ikke er noen søkefunksjon. Kan derfor bli litt leting. Noen ganger legger ikke de samme artistene seg inn sammen heller, og da må man jo ut med harddisken å rydde opp når man blir irritert nok. Da kan du også få lagt inn tracknavn på alle platene dette ikke finnes på. Kan man jo også passe på å kjøpe noen lydfiler fra nett å legge inn. Lydmessig er avspillingen fra harddisk helt klart det beste jeg har hatt i heimen til nå.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den effektkjempen burde kunne stramme opp de fleste høyttalerkonstruksjoner der ute :) Giv akt ;)
    Bladelius tror eg er blitt litt gjemt og glemt i det store og hele. Jeg personlig kan ikke annet å si
    enn at jeg er meget tilfreds med egen Thor MkIII Novitas. Burde prøves av flere. Men kan være
    avhengighetsskapende :)

    Øyvind
     
    Sist redigert:
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Lyttebank på 160 000 og trafoer på 2x2,2 kVA 8)
    Jeg er kjempefornøyd med min integrerte Bladelius Thor III Novitas forsterkeren på mine Dynaudio C2 høyttalere men lurer da selvfølgelig på hvordan denne Bladelius Ymer forsterkeren hadde låtet på mine høyttalere. Ymer er vel kanskje sånn ca. «2x» Thor III når det gjelder ren effekt…
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    P.O.M
    Du har jo C2, som trenger en del. Men tror da Thor MkIII gjør jobben godkjent der og? Klart en Ymer skviser
    alt ut av høyttalerne. Så jo, vært kjekt å hørt. Men for min del ville det vært overkilll :)
    Ikke det. Jo mer inn jo mer kontroll. Dynaudio våkner av skikkelig kvalitetskrefter ;)
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    P.O.M
    Du har jo C2, som trenger en del. Men tror da Thor MkIII gjør jobben godkjent der og? Klart en Ymer skviser
    alt ut av høyttalerne. Så jo, vært kjekt å hørt. Men for min del ville det vært overkilll :)
    Ikke det. Jo mer inn jo mer kontroll. Dynaudio våkner av skikkelig kvalitetskrefter ;)
    Overkill er kanskje undervurdert 8)
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt integrert rørforsterker siden mars, bevares det låt flott, men Bladelius Ask spiller så bra at rørene ble solgt og nå koser meg i mørket med helt grom lyd
     

    Vedlegg

    H

    hifierik

    Gjest
    Har hatt integrert rørforsterker siden mars, bevares det låt flott, men Bladelius Ask spiller så bra at rørene ble solgt og nå koser meg i mørket med helt grom lyd
    Kul :) att du är nöjd, jag var nära att köpa Ask en gång. Hur är den i jämförelse med Balder (det vill säga om du har hört den)?
    Är det inte också två lägen (green mode), vilken av det två kör du mestadels på?
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt balder desverre, bruker alltid performance mode. Har ikke funnet særlig med tester på Ask, men her er en

    BLADELIUS IDUN og ASK
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei Embla brukere!
    Jeg er litt nysgjerrig på Embla:)
    Men har et par spørsmål.
    det er ikke noe innebygget tidal funksjon på den?
    Har sonos som jeg kan koble til så er ikke noe krise, men det hadde vært digg med det i samme boks.
    Noen for og mot ting som jeg bør ta hensyn til?
    Den vill nok bli brukt som forforsterker og dac i første omgang, Ser at det står lenger opp i tråden at den virker bra som det?
     

    The Loin King

    Medlem
    Ble medlem
    14.08.2007
    Innlegg
    40
    Antall liker
    20
    Sted
    Vestland vestland
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er nytt medlem i Bladelius' venner. Solgte nettopp Hegel P30, McIntosh Mc501 monoblokker og Hegel HD25 dac, alt kablet med Nordost XLR, og kjøpte en pent brukt Thor III Novitas. Det jeg nå sitter med mer varme, mer bass, mer fokus på musikken og en god slump cash til overs. For en fantastisk forsterker! Vurderer å komplementere med Balder II etterhvert, men her og nå spiller dette glimrende! Fyldig, tungt og knalltøft med masse luft og detaljer der det skal være! Og kona klarer å få lyden ut av høyttalerene nå!;)
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg er nytt medlem i Bladelius' venner. Solgte nettopp Hegel P30, McIntosh Mc501 monoblokker og Hegel HD25 dac, alt kablet med Nordost XLR, og kjøpte en pent brukt Thor III Novitas. Det jeg nå sitter med mer varme, mer bass, mer fokus på musikken og en god slump cash til overs. For en fantastisk forsterker! Vurderer å komplementere med Balder II etterhvert, men her og nå spiller dette glimrende! Fyldig, tungt og knalltøft med masse luft og detaljer der det skal være! Og kona klarer å få lyden ut av høyttalerene nå!;)
    Gratulerer med oppgraderingen!
    Jeg har samme forsterker og stortrives med denne.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Jeg er nytt medlem i Bladelius' venner. Solgte nettopp Hegel P30, McIntosh Mc501 monoblokker og Hegel HD25 dac, alt kablet med Nordost XLR, og kjøpte en pent brukt Thor III Novitas. Det jeg nå sitter med mer varme, mer bass, mer fokus på musikken og en god slump cash til overs. For en fantastisk forsterker! Vurderer å komplementere med Balder II etterhvert, men her og nå spiller dette glimrende! Fyldig, tungt og knalltøft med masse luft og detaljer der det skal være! Og kona klarer å få lyden ut av høyttalerene nå!;)
    Grattis! Ja, Thor är inte helt fel och det är intressant med din jämförelse med produkter av Hegel och McIntosh.

    Jag har förresten haft Balder ll - den är grym!

    Nu undrar man ju vad Thor Evolution kan bjuda på :).
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan linke til tester av Ymer Mk2?
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke noen innebygget funksjon for Tidal eller Spotify. Tidligere har det blitt snakket om en oppdatering, men den lar vente på seg. Så det finnes helt klart mer moderne utstyr på markedet, men den står trygt her pga de kvalitetene den har.

    Bruker selv Squeezebox og Tidal, det fungerer utmerket.
    Når det gjelder forforsterkerdelen sies det at den er minst på nivå med Idun.
    Her er en gammel faq fra da produktet ble lansert:
    HiFiForum.nu - Bladelius Embla, 24 fr?gor och 24 svar + 30 till..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn