Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    teamnovak skrev:
    Da var Embla'n installert i oppsettet, førsteinntrykket er bra, virker til å være en veldig brukervennlig og oversiktlig komponent.
    Grattis igjen. Siden den kan oppgraderes via nettet så er jo mulighetene mange. Det var jo tidlig snakk om radiomuligheter, men fjernkontrollen som aldri kom tok sikkert mye tid.

    teamnovak skrev:
    Driver nå og tester den innebyggde pre'en opp mot Bladelius Saga'n som jeg hadde fra før - litt tidlig å komme med noen konklusjon, men jeg syns sålangt Saga'n har mere ro og kropp i lydbildet.
    Ifølge Hi-Fi Consult så ligger den innebygde preen et sted imellom Saga og Idun, så at den foreløpig føles bedre er jo ikke så overaskende.

    teamnovak skrev:
    Embla'n har det med å låse seg noen ganger og tuch-skjermen kan av og til slutte å virke, noen som har opplevd det samme?
    Siste software oppdatering er også innstallert.
    Hmm! Har ikke opplevd at den har låst seg, og touch-skjermen den er det heller ikke noe problemer med. Det tar riktignok noen sekunder etter at skjermbildet er oppe før du kan bruke den, men det regner jeg som normalt.

    Håper det løser seg med de problemene som du opplever og at det siden blir bare fryd og gammen.

    Morten
     

    teamnovak

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sted
    Truckstad
    Torget vurderinger
    1
    Vdr. Embla, i menyen for CD kopieringsinnstillinger finnes det en funksjon som ikke er beskrevet i manualen: Koding av database -hva betyr dette i praksis?, her kan man velge mellom BIG-5 og UTF-8.
     

    teamnovak

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sted
    Truckstad
    Torget vurderinger
    1
    Ett spørmål til ang. Embla, for å spille musikk fra pc'n via usb, (regner med at det er midterste inngangen som skal brukes - usb audio inn), hva slags kabel bruker dere, ser ut til å være litt vanskelig å få tak i en ordentlig usb-kabel med type A kontakt i begge ender.
    Jeg har fått tak i en skarve billig usb-3.0 kabel med 2X type A-kontakt, men jeg får ikke kontakt med Embla. Hjeeelp :)
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Får ikke kontakt? Jeg går ut ifra at du har valgt rett inngang på Embla......-da tror jeg det er en innstilling på PC'n din som gjør at det ikke kommer lyd.
    I dette tilfellet skal jo Embla være en slave og kommer det digitalt signal gjennom kabelen og inn i Embla så skulle jeg tro det ble lyd...
     

    teamnovak

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sted
    Truckstad
    Torget vurderinger
    1
    Bruker usb audio in (merket 1 i manualen) , befinner seg ca midt på bak. Går ut ifra at dette er riktig inngang.
    Hva slags usb-kabel bruker du?

    Ang. koding av database - hva betyr dette i praksis, der man kan velge mellom BIG-5 og UTF-8, dette er visst beregnet på det Asiatiske markedet, har ingen betydning her på berget.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Ok-jeg bruker USB inngang nr 2,eller den som ligger under nettbrønnen.Koblet til Lacie enstern HD.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg står på mailinglista til Bladelius og i dag kom denne mailen.

    New software will be released today from Bladelius


    New features:

    NAS support (upnp) together with iPad app

    Remote Control from iPad (with iPad and app)

    Chinese support playing from NAS


    Bug fixes:

    Wma support (problems with some files)

    Missing ripping the first song some times

    Stops playing efter album



    Best regards,

    Minja Bladelius


    :) 8)
    Morten
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Har lastet ned og installert ny SW.

    Nå har ting forandre seg,ikke til det bedre.
    Før så var det slik at når man trykte Angle på fjernkontroll så gikk spilleren i Random modus og plukket sanger slumpvis fra alle album på valgt kilde/inngang.
    Nå etter ny SW er installert,så spiller den i Random modus bare ifra det albumet man starter å spille fra...-flere som har oppdaget dette?

    Dette synes jeg ikke noe om.jeg har en ekstern harddisk via USB koblet til og fullt internminne med musikk og satte stor pris på den funksjonen at den plukket låter villkårlig fra alle album på valgt kilde :(
     

    teamnovak

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sted
    Truckstad
    Torget vurderinger
    1
    Dette oppdaget jeg også, spiller nå også kun ett og ett album om gangen.

    Oppgraderingen ble en nedgradering... :-\
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Har allerede sendt mail til Minja Baldelius om dette som svar på mailen om tilgjengelig SW-oppdatering.Dette skulle vært valgbart hva man ønsker....-random fra alle album eller bare i det albumet man står i,samt at den fortsetter til neste album ved slutten på det den spiller fra... :(
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    prøvde å søke på bladelius på App-store, men fikk ikke opp noe. Er det jeg som søker feil?

    hvordan havner man på mailinglista til Bladelius?

    Roy
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    send en mail til info@bladelius.com og spør om noe :)

    Hva synes du om den meget prisverdige Random funksjonen der den spilte villkårlig fra alle album på valgt kilde som gikk bort med den nye SW-oppdateringa RES?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Schumacher skrev:
    send en mail til info@bladelius.com og spør om noe :)

    Hva synes du om den meget prisverdige Random funksjonen der den spilte villkårlig fra alle album på valgt kilde som gikk bort med den nye SW-oppdateringa RES?
    Jeg visste ikke om den en gang før den ble nevnt her :-[

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jeg sendte for sikkerhets skyld en mail angående app'en, for jeg finner ingenting på App-store.

    Roy
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hallo
    App'n blir lagt ut i natt eller i morgen
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Venner av Bladelius Embla

    Hei
    Jeg ser at det dukker opp egne tråder og spørsmål ang Embla litt over alt på sentralen. Jeg synes det hadde vært fint å samle alle spørsmål, synspunkter, brukertips og problemløsninger i en tråd. Vi begynner å bli noen stykker som har kjøpt denne maskinen, så det kunne være greit å ha en plass man kan spørre om hjelp og råd når man føler behov for det.
    Oppgradering for å bruke iPad som fjernkontroll ble installert i dag og jeg ble møtt av en boks på pc'n for noen minutter siden som lurte på om jeg ville dele filer med Embla. Muligheten til å bruker iPhone som fjernkotroll kommer senere. For de som savner app'n så kommer den i løpet av natten eller i morgen. Jeg må først skaffe en iPad for min del. Regner med at det kommer masse informasjon og spørsmål videre angående denne integrasjonen. Det er jo også noe som heter bugs.

    Er dere med og bruker denne tråden videre for kommunikasjon rundt Embla?

    Mvh
    RBN
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Venner av Bladelius Embla

    Kjempeide! :)

    Akkurat nå er jeg litt molefonken etter den siste SW oppdateringa ista.Det viste seg at etter den ble gjort så falt Random muligheten bort på den måten at den spiller av villkårlig fra alle album på valgt kilde.
    Nå spiller den Random bare i det albumet du står i.
    Samt at hvis du spiller ut ferdig ett album,så går den ikke videre til neste og spiller av kontiunerlig,men stopper etter endt album.

    :-\
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Venner av Bladelius Embla

    Jeg er med

    Roy
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Venner av Bladelius Embla

    Hei bambadoo
    Jeg vet det allerede er en Bladelius tråd, men tenkte å spisse dette til en ren tråd for Embla. Dette er og har vært et produkt under utvikling og derfor dukker det opp en del problemstillinger. Synes det hadde vært greit å samle disse i en tråd og la Bladelius tråden være for alle deres produkter.
    Jeg har selv fått/får pm'er om virkemåte og problemløsninger. Herunder også erfaringsutvekslinger. Det tar mye tid å svare på disse og det hadde vært så mye enklere å henvise til en tråd som kanskje utvikler seg till en liten veiviser.
    Dette var litt av tanken med denne tråden og vi får se hvordan den utvikler seg. Syntes det kanskje var spesiellt viktig nå da det kommer tunge sw oppdateringer.
    Håper du ikke har tenkt å sette en hengelås på denne tråden enda :)

    Mvh
    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Venner av Bladelius Embla

    Schumacher skrev:
    Kjempeide! :)

    Akkurat nå er jeg litt molefonken etter den siste SW oppdateringa ista.Det viste seg at etter den ble gjort så falt Random muligheten bort på den måten at den spiller av villkårlig fra alle album på valgt kilde.
    Nå spiller den Random bare i det albumet du står i.
    Samt at hvis du spiller ut ferdig ett album,så går den ikke videre til neste og spiller av kontiunerlig,men stopper etter endt album.

    :-\
    Opplever nøyaktig det samme som deg. Står jeg på siste låta i ett album og trykker videre med piltast stopper musikken og går ikke som tidligere til første låt på neste album. Bruker jeg piltast tilbake etter at dette har skjedd, henger bildet på skjermen. Tittelen på låta endrer seg altså ikke ved bruk av piltast bakover. Irriterende. :mad:

    RBN
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    Venner av Bladelius Embla

    Jeg har fremdeles ikke lastet ned siste mykvareversjonen. Siden jeg ikke ante noe om angel funksjonen så prøvde jeg dette nå, men ingenting skjedde hos meg. Må man trykke på en tast til?

    Får prøve igjen i morgen.

    Morten
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Venner av Bladelius Embla

    Den nye app'en gjør at Emblaen kan kobles til en NAS-server. Ifølge norsk importør må den være UPNP. Er det noen her som har kjennskap til gode NAS med dette?

    Roy
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Venner av Bladelius Embla

    Dette er jo en skandale og setter brukervennligheten til spilleren ufattelig sterkt tilbake.!!
    Før om man hadde eks. selskap ute på verandaen,eller inne for den saks skyld eller holdt på å pusle ute på huset med noe....-eller inne så kunne man jo bruke denne random-funksjonen og spilleren plukket villkårlig fra alle låter fra valgt inngang og spilte kontinuerlig.

    Og hvis man ikke brukte random så fortsatte spilleren avspilling kontinuerlig til neste album på lista.
    Nå så må man trykke på fjernkontrollen ved endt album for å spille mer musikk! :eek: :mad:

    Dette gjør meg forbanna og setter brukervennligheten nesten tilbake til CD-spiller nivå :mad:....

    Foreslår at alle mailer Bladelius og sier ifra om at vi vil ha tilbake funksjonene med kontinuerlig avspilling fra valgt inngang og random fra alle låter på valgt inngang.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Venner av Bladelius Embla

    Skjønner ikke hvorfor dette har blitt lagt til. Særlig at den stopper etter en plate er irriterende.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Venner av Bladelius Embla

    Forhåpentligvis får de rettet opp den bug'en så fort som mulig. Jeg vet at den norske importøren leser denne tråden, så regner med at det blir meldt tilbake til Bladelius.

    Har ikke funnet app'en til iPad ennå heller, men den kommer vel i løpet av kvelden...

    Roy
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er da blitt et medlem i gjengen her. En nydelig Tyr II står i hylla og fungerer utrolig bra så langt. Nydelig finish og kvalitet med stor K.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    352
    Antall liker
    321
    Sted
    South of heaven
    Gratulerer med Tyr MkII!
    Den fikk utrolig bra skussmål i svenske hifi & musik. Vant en gruppetest med flere skarpskodde konkurrenter.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, den låter svært dynamisk selv på svært lavt nivå. Noe som passer veldig godt med små ører i nærheten. Kona falt også for utseendet og hun pleier å hate sølvfargede bokser. Fjernkontrollen er heller ikke så gal som ryktene vil ha det til. Fungerer helt supert og er ikke så simpel som enkelte uttalelser jeg leste ville ha det til.

    Må også få skryte av Morten på NAT - for en servicemann!
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    352
    Antall liker
    321
    Sted
    South of heaven
    Morten yter alltid god service ja.
    Leste forresten i et intervju med mikael bladelius at tyr kanskje var den forsterkeren han var mest stolt av å ha laget. Sikkert meget god den.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Venner av Bladelius Embla

    Er spent på å høre om du kan spille random slik at den plukker låter fra alle album på kilden og spiller kontinuerlig...
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Venner av Bladelius Embla

    Schumacher skrev:
    Er spent på å høre om du kan spille random slik at den plukker låter fra alle album på kilden og spiller kontinuerlig...
    Ikke så vidt jeg har oppdaget til nå, men har ikke funnet noen manual på den heller, så kan hende jeg går glipp av noe...

    Roy
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Venner av Bladelius Embla

    Drit.
    Faen-det er jo ett stort steg tilbake å MÅTTE frem å trykke for å få mer musikk enten om du spiller ett album fra start,eller i random.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Venner av Bladelius Embla

    Lurer litt på hvordan dere Embla-eiere spiller av musikk? Spiller dere mest av fra SSD-interminne,ekstern HD,CD,eller fra PC/Mac via USB?
    Har 64GB SSD-internminet fullt med WMA lossless som jo Embla ripper og en ekstern HD med mest FLAC og WMA på.

    Etter å ha spilt kun fra ekstern HD lenge nå,så har jeg nå spilt en god stund fra intgerminne.....-jeg synes det utkrystalliserer seg en tendens til at det låtet generelt bedre fra interminne enn eksternt.
    Noen som har lignende erfaringer?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Venner av Bladelius Embla

    Er det noen som har forsøkt å koble en NAS-server til Embla? Skal visst være mulig å styre en slik direkte fra iPad-fjernkontrollen dersom den takler UPNP.

    Roy
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Venner av Bladelius Embla

    Jeg har ikke.Jeg kjører kun musikk fra internminnet som er fullt og fra en 1TB HDD via USB som stadig etterfylles med lossless musikk i FLAC og WMA.
    Har heller ingen erfaring med Apple-fungerer fjell med måten jeg har det på nå med Embla sin fjernkontroll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn