Blackmore goes Rainbow again (?)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ryktene har virkelig begynt å svirre etter at Ritchie Blackmore tidligere i sommer skal ha uttalt at han planlegger å kjøre noen konserter med Rainbow/Purple matriale neste sommer.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Hadde vært kult det. Drar vel med seg Joe Lynn Turner på vokal igjen tenker jeg. Så de live i Drammenshallen 1982 med Girlscool som oppvarming :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Av den litt begrensede info jeg har funnet, så virker det som om hverken han eller Bonnet skulle være aktuelle kandidater. Doogie White kan kanskje være en kandidat - og da kankje i sammen med Tony Carey. De kjører jo Rainbow The Dio Years konseptet i sammen. Var forøvrig på en av de konsertene i sommer, og det var slett ikke værst:)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Rart at Tony Carey ville være med Ritchie Blackmore igjen. Har skjønt såppas at han ble mobbet en del da han var i Rainbow på 70 tallet, og ble vel erstattet med Don Airey etter liveskiva ble gitt ut...... ???
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, kjenner til den historien. Det var kun ren spekulering fra min side. Carey var jo ikke den eneste som fikk litt "rufsete" behandling og/eller brått fikk beskjed om at de ikke var bandmedlem lengre.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Å spille i Rainbow var nesten som å være fotballtrener.

    Hvis Ritchie skal finne på noe annet enn å kompe for kona er det på tide. Han har vel nettop rundet 70...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, kjenner til den historien. Det var kun ren spekulering fra min side. Carey var jo ikke den eneste som fikk litt "rufsete" behandling og/eller brått fikk beskjed om at de ikke var bandmedlem lengre.
    Høyst trolig helt uaktuelt.
    Ser Tony Carey på sin FB-side gir følgende svar på om han har blitt invitert av Blackmore om å være med:
    No, I wasn`t, and I don`t excpect to be
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Enten man liker det han gjør i dag eller ikke så er han i hvert fall en av de ytterst få som fortsatt holder en meget bra standard på det han gjør. Men; Dio er død, Powell er død, m.a.o. Rainbow er stein dødt. Lord er død, Purple er dødt. Jeg håper inderlig at han holder seg for god til en reunion av noe slag, det altfor mange dårlige coverband der ute. Dette hadde blitt akkurat det samme. Det blir ikke annet enn en dårlig kopi av seg selv og en haug med halvfulle gamlinger med mage som digger. Men så er dette med pensjonen da.

    Spill heller de fantastiske første Rainbow platene og Purple platene sier nå jeg, men det er meg....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Blackmore uttalte dette i intervju med fransk presse for en måneds tid siden. Han sier det står både ukjente og kjente navn på blokka. Han sa ikke at dette skulle være Purple/Rainbow-stoff, snarere at det skulle være rock, hvilket i prinsipp kan bety hva som helst. Selv om det vel er merkelig om han ikke trekker fram noe av det gamle. for øvrig sa han også noe om et lite antall konsterter, så her er det vel bare å kjenne sin besøkelsestid.
    Jeg så ham (Blackmore's Night) i Washington for 1,5 år siden, og det var skjellsettende, ganske enkelt. Ellers godt å se at han ikke lengre er det den sureste gitaristen på planeten, mye smiling og tøysing med band og publikum, noe merkelig for oss som har vokst opp med en sky, ond faen av en musiker. Jeg tror jeg er villig til å blåse en del oljekroner på en tur til sentrale strøk for å oppleve en sånn happening.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror jeg er villig til å blåse en del oljekroner på en tur til sentrale strøk for å oppleve en sånn happening.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Da er vi to i den båten;) .
    Any place at any cost, såfremt man klarer å kare til seg en billett.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    2 konserter i Tyskland allerede annonsert! Ved St. Hans-tider (tror den første er 18. juni), blant annet Loreley, amfi med ca 20 000 plasser.

    Blackmore har uttalt at han også vil spille i Finland og Sverige, dermed finnes det jo muligheter i steinrøysa også...? Dette er jo mer enn man turde håpe på! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    The first two announced concerts in Germany so far will take place at the Monsters Of Rock festival on Friday, June 17, 2016 at Freilichtbühne in Loreley and on June 18, 2016 at Festplatz am Viadukt in Bietigheim-Bissingen.Tickets for the Monsters Of Rock festival go on sale on November 6.
    Blackmore recently told Billboard.com about his plans to revisit RAINBOW and DEEP PURPLE classics: "I'm now 70, so I just felt like playing some rock 'n' roll for a few days. We're going to do four or five dates" — most likely in England, Germany and Sweden — "of just playing the old rock stuff, PURPLE stuff and RAINBOW. I'm doing it for the fans, for nostalgia, and the singer I found is very exciting; he's a cross between [Ronnie James] Dio meets Freddie Mercury. So this will mean exposing a new singer to the masses, and I'm sure he'll become pretty famous because of his voice."

    Blackmore declined to reveal the other musicians that will participate in the shows because contracts are still being negotiated, but said that none will be known names from his previous groups. He plans to film and record the performances for future release.

    Read more at Ritchie Blackmore: Second Rock Show Announced For 2016 - Blabbermouth.net
    Dette kan jo bli gøy! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da gjelder det å prøve å få tak i noen billetter da.

    Konsert i Sverige - tør jeg tippe at Sweden Rock kan bli arenaen for den?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Rainbow 2016.jpg


    Dette blir moro. Det blir tur til Brimingham 25 juni :). Billetter sikret.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Her er vokalisten Blackmore har plukka til konsertene


    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For de som hadde håpet på en konsert i Sverige så virker det nå mer eller mindre å være bekreftet at det kun blir de 3 annonserte konsertene som blir avholdt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Drøyt 2 timer nå til det tar av:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Overlevde ptb møtet med Blackmore i Birmingham? :confused:
    Oh yes - I certainly did :cool: :):). Munnvikene er i ferd med å falle ned til normal plass igjen nå.

    H. Rognlien`s og K Runar`s linkede YouTube video`s gir et representativt bilde av hvordan denne konserten egentlig var.

    The Man In Black leverte over (min) forventning - og ja, han kan fortsatt håndtere en Stratocaster:). Bandet leverte - og for de som (i forkant) var i tvil - Ronnie Romero var en høyst dugende vokalist, hvilket verifisertes i Stargazer video`n.

    Joe Lynn Turner uttalte jo tidlig at det bandet Blackmore hadde satt sammen var et hån mot fansen, og det ble så til de grader gjort til skamme. Tror ikke noen savnet Turner på scenen - og han var vel egentlig mest sur for å ikke en gang ha blitt spurt om å være med. Lyden var også veldig bra, fra vår plassering i salen ihvertfall.

    Etter den obligatoriske start på en hver Rainbow konsert med Over the Rainbow dro det hele i gang med Highway Star etterfulgt av Spotlight Kid, Mistreated, Since You been gone, Man on the silver mountain, Soldier of Fortune, Difficult to cure, Catch The Rainbow, Perfect Strangers, Long Live Rock`n`roll, Child in Time, Stargazer, Black Night og Burn før det hele ble avsluttet med Smoke on the water.

    Så er det store spørsmålet: Var dette aller siste gang? Blackmore har jo nå satt døren litt på gløtt mth å kanskje gjøre et par konserter til i 2017. Om det var siste gang, så var det ihvertfall en høyst verdig avslutning:). Ingen kan ha forlatt Genting Arena skuffet over denne seansen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Alle opptakene viser jo et herlig band, etter min oppfatning. Og en vokalist som gruser alt JLT noensinne har vært i nærheten av.

    Men jeg ER misunnelig på ptb, da. :cool:

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du får klamre deg til halmstrået om kanskje 2017. Sverige og Finland er nevnt som potensielle steder i den sammenheng.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    4 konserter annonsert i UK i 2017.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Fikk ikke mindre lyst nå.
    Får se om jeg får med junior. Han har heldigvis arvet noe av musikksmaken.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har fått med meg siste variant over Rainbow, har hatt en helt absurd flott konsertopplevelse med Blackmore's Night også, men innser vel at dette tikker mot slutten; til uka fyller vår mann 76 år...
    I dag har jeg åpnet denne skiva:
    1617993156622.png

    Hører i skrivende øyeblikk de første låtene fra en 180 g LP, lett naivistisk så langt, men den vakre Candice synger jo fint, og gammelgubben spiller på velkjent vis, om enn stadig langsommere. Ikke at det gjør noe, han har spilt mer enn nok raske toner i sitt liv. Intet spesielt med innspillingskvaliteten; typisk udynamisk og nokså trøtt, standard 2021-lyd.
    Som vanlig er det en kopling mellom sjelene Blackmore-Rognlien, alt den mannen komponerer og spiller treffer meg hardt og bestemt.

    Fjerde låta, "Darker side of black" må han vel ha rappa fra en eller annen klassisk komponist fra gamle dager, men det griper i det minste denne lettlurte, halvgamle sjela med letthet. Melankolsk, nydelig og vakkert, her kommer også the good ol' Strat i bruk, og det er rett og slett rørende å høre at han fortsatt har grepet om dette her, trillene flyter lett og elegant, en real Blackmore-instrumental!

    "The twisted oak" tar over som siste låt på side 1, den fortsetter i det lett melankolske hjørnet, nydelig stemning i denne låta, Candice synger modent og nært.

    Side 2 begynner med en typisk pompøs Blackmore's Night-låt, de begynner vel å bli ganske like hverandre mange av sangene deres, nå, det har tross alt blitt mange utgivelser, etter hvert.

    Gubben drar til med enda en instrumental, "Der letzte musketier", igjen med sterkt klassiske røtter, innledningsvis litt sånn Jon Lord over keyboard-introen, før vi driver over i en tung blues. Dette er jo deilig! Elegant spinner Blackmore sine vare toner omkring bluestemaet, dette behersker han utenomjordisk bra.

    Deretter leverer de faktisk enda en innspilling av Rednex-låta (?) "Wish you were here"; litt usikker på vitsen med det, denne ligner da ganske mye på den forrige varianten de gjorde av denne låta. Litt mer myndig sang av Candice, ellers gir dette meg lite nytt.

    Skiva avsluttes med underlig nok med låta "Second element", opprinnelig utgitt av selveste Sarah Brightman på 90-tallet, og... si meg fru Night, er du stor nok til dette, da? I utgangspunktet en både intetsigende og pompøs poplåt med en ordentlig flinkisgitarist, så jeg lurer jo på hva ekteparet Blackmore / Night kan gjøre med dette her, og, ikke minst hvorfor de falt for denne låta. Etter å ha spilt den første gang, lurer jeg fortsatt på hvorfor, men jeg håper jeg finner det ut en dag. Det skal sies at Blackmore leverer en ganske så flott solo med Stratocaster, det gir i det minste litt "hooks" å nyte av, men ingenting jeg tar av på.

    Alt i alt en fornøyelig utgivelse, der de to instrumentalene er solide bærebjelker. Musikk er fortsatt deilig! :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enig i det meste du skriver her Håkon. Mange av de litt "pompøse" BN-låtene spinner mye rundt de samme akkorder.

    Jeg vil også trekke frem The Twisted oak og spesielt instrumentalen Der letzte musketier fra denne plata. Sistnevnte Bluesy som fy - the Blackmore way, med en litt fremmed og uvanlig overdrive sound på Strat´n, til han å være.
    Selvfølgelig også Darker shade of Black, men den er (som Wish You Were Here) også en re-use. Den ble utgitt første gang på All Our Yesterdays.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke om du har klart å få tak i denne Håkon?

    IMG_0920.jpg

    Den ble solgt på konsertene under den siste Rainbow turneen i 2019.
    Jeg var forhindret fra å dra på Sweden Rock :mad: , men en kompis som var der hadde ihvertfall "vett" til å kjøpe med et ex til meg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Nei, dessverre, den der kjente jeg ikke til, engang! :)

    Sikkert en viss samleverdi der.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det "store" spørsmålet nå er jo om det i det heletatt vil bli muligheter til å oppleve Blackmore live igjen - det være seg med Rainbow eller BN.
    Koronasituasjonen tilsier at det neppe blir noe i inneværende år - men om helsen holder kan det jo hende noe i 2022.

    På ettersommeren 2014 gjorde jeg et "tappert" forsøk på å få Blackmore´s Night til Oslo under Middelalderfestivalen i slutten av Mai 2015. Først kontaktet jeg arrangørene, og etter å ha forklart de litt om bandet, konseptet og linket til ulike videos osv. var de ikke helt fremmed for tanken, men var usikre på om de hadde ressurser, kapasitet osv. Det er jo ikke så store arrangementet - og det var kun karpedammen, med begrenset kapasitet som potensielt i såfall var mulig.
    Jeg kontaktet Alec Leslie, som var- og er bookingansvarlig for BN, fortalte litt om arrangementet, rammene, sendte bilder, info om Akershus festning og slott osv.

    Fikk etter forholdsvis kort tid svar om at, jo - det var pr. dato et åpent hull på det tidspunktet festivalen skulle være - og de syntes konseptet og rammene var meget interessant. De var også villige til å diskutere kostnader slik at det kunne "gå-i-hop" økonomisk for arrangøren med max 800 billetter til "akseptabel" billettpris.

    Jeg formidlet dette videre til arrangøren og sa at - her er det muligheter, men dere får ta videre dialog. Så gikk det litt tid, og jeg fikk en mail fra Leslie, som ikke hadde hørt noe mer. Han informerte om at de måtte få bekreftet innen én uke da Tour-programmet for 2015 begynte å fylles. Jeg kontaktet igjen arrangøren, som da hadde fått "kalde" føtter bl.a mht økonomisk risiko - og de lurte på om ikke jeg kunne få noen andre til å "dra" dette.
    Jeg kunne sikkert "svingt" meg rundt og kontaktet et par konsertarrangører, men gjorde ikke det.
    Jeg gav beskjed til Leslie om status - og det var enden på den "visa":(.

    Jeg har aldri helt gitt opp tanken, og i fjor "åpnet" det seg en annen potensiell mulighet. Hvorvidt dette kan la seg gjøre vil avhenge av om BN planlegger tour neste år.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det "store" spørsmålet nå er jo om det i det heletatt vil bli muligheter til å oppleve Blackmore live igjen - det være seg med Rainbow eller BN.
    Koronasituasjonen tilsier at det neppe blir noe i inneværende år - men om helsen holder kan det jo hende noe i 2022.

    På ettersommeren 2014 gjorde jeg et "tappert" forsøk på å få Blackmore´s Night til Oslo under Middelalderfestivalen i slutten av Mai 2015. Først kontaktet jeg arrangørene, og etter å ha forklart de litt om bandet, konseptet og linket til ulike videos osv. var de ikke helt fremmed for tanken, men var usikre på om de hadde ressurser, kapasitet osv. Det er jo ikke så store arrangementet - og det var kun karpedammen, med begrenset kapasitet som potensielt i såfall var mulig.
    Jeg kontaktet Alec Leslie, som var- og er bookingansvarlig for BN, fortalte litt om arrangementet, rammene, sendte bilder, info om Akershus festning og slott osv.

    Fikk etter forholdsvis kort tid svar om at, jo - det var pr. dato et åpent hull på det tidspunktet festivalen skulle være - og de syntes konseptet og rammene var meget interessant. De var også villige til å diskutere kostnader slik at det kunne "gå-i-hop" økonomisk for arrangøren med max 800 billetter til "akseptabel" billettpris.

    Jeg formidlet dette videre til arrangøren og sa at - her er det muligheter, men dere får ta videre dialog. Så gikk det litt tid, og jeg fikk en mail fra Leslie, som ikke hadde hørt noe mer. Han informerte om at de måtte få bekreftet innen én uke da Tour-programmet for 2015 begynte å fylles. Jeg kontaktet igjen arrangøren, som da hadde fått "kalde" føtter bl.a mht økonomisk risiko - og de lurte på om ikke jeg kunne få noen andre til å "dra" dette.
    Jeg kunne sikkert "svingt" meg rundt og kontaktet et par konsertarrangører, men gjorde ikke det.
    Jeg gav beskjed til Leslie om status - og det var enden på den "visa":(.

    Jeg har aldri helt gitt opp tanken, og i fjor "åpnet" det seg en annen potensiell mulighet. Hvorvidt dette kan la seg gjøre vil avhenge av om BN planlegger tour neste år.
    Veldig bra jobba, ptb! :)
    Vanskelig å forutsi noe som helst så lenge hovedpersonen stormer mot de 80; dessuten er vel ikke energien i leveransen i nærheten av hva det en gang var. Så om det er energien og slagkraften fra Rainbow som skal fremføres, er det nok i overkant optimistisk. Det som nå leveres er vel mer i retning av museumsgjenstander; på den annen side er det ikke hvilke museumsgjenstander som helst, så vi som publikum kan gjerne være overbærende.
    Jeg så ham / Rainbow i Praha 2018, mye Deep Purple-stoff, omlag halve konserten, faktisk, uten at det var noen ulempe. :) Men det var allerede da klart at kanskje er det best å la det som var ligge, og heller eldes med stil.
    Det kan komme uendelig mye vakkert fra alder; tenk bare på Odd Børretzen, sånn kan det faktisk gjøres. 👴
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn