Black Magic - en slags test og et par funderinger

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Til dere som bestiller ting ifra Paul...Går det kort tid før dere har kablene deres eller tar det lang tid ? Dvs, hvor lang tid tar det... :D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det tar så lang tid som Paul sier. Eksakt hvor lang tid kommer litt an på arbeidsmengden, siden BM-kabler håndlages på bestilling. Jeg har handlet der flere ganger, og har ingen ting å utsette på service. Rett vare til avtalt tid, uten noe tull. Kunne jeg bare si det om alle store og små firmaer i denne bransjen...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
asbjbo skrev:
Det tar så lang tid som Paul sier. Eksakt hvor lang tid kommer litt an på arbeidsmengden, siden BM-kabler håndlages på bestilling. Jeg har handlet der flere ganger, og har ingen ting å utsette på service. Rett vare til avtalt tid, uten noe tull. Kunne jeg bare si det om alle store og små firmaer i denne bransjen...

Det var godt å høre...Har hørt om en som har venta siden ifjor høst på sine kabler og må innrømme at den historien skremte mg. Men da er den tydligvis unntaket osv osv... :)

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Er det noen som vet noe om motstanden i the Giant kabelen? Etter som jeg ikke har en forsterker med enorme krefter, leter jeg etter en kabel som ikke gjør det værre. Har hørt at Sine kablene skal være bra på dette området, men vet lite om hvordan disse låter. Har ikke testet Giant selv heller, men på beskrivelser jeg har lest virker den å være passende for meg. Er det noen som har noen erfaringer på dette punktet?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei :)
Spørsmål til dere som har, eller har hørt, BM Giant:
Hva er det denne gjør så mye bedre enn andre høyttalerkabler?
Ønsker aller helst konkrete beskrivelser ift andre spesifikke modeller.

Tror ikke jeg vil bytte ut de kablene jeg selv har, men det er alltid interessant å høre andres erfaringer.
Hadde selv de dyreste BM Revelation signalkablene på lån ei tid og dét var så absolutt ingen suksess. Men matching er jo alltid et nøkkelord.

Mvh

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Hadde selv de dyreste BM Revelation signalkablene på lån ei tid og dét var så absolutt ingen suksess. Men matching er jo alltid et nøkkelord.
Det er ikke sammenliknbart fordi:

1) BM-signalkablene (revelation) er bra, men ikke på langt nær så "magiske" som høyttalerkabelen.

2) The Giant-høyttalerkabelen er i en annen liga enn Revelation-høyttaler-kabelen (ihvertfall hos meg). Det er den første kabelen jeg med hånden på hjertet kan si at den blir ALDRI til salgs. Den trenger heller ikke å "matches", men fungerer i alle anlegg (den er testet i ca. 8 forskjellige oppsett frem til nå). Magisk!

(En nærmere lyd-beskrivelse av kabelen finnes mange steder her på hifisentralen)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
J.Haugen skrev:

1) BM-signalkablene (revelation) er bra, men ikke på langt nær så "magiske" som høyttalerkabelen.

2) The Giant-høyttalerkabelen er i en annen liga enn Revelation-høyttaler-kabelen (ihvertfall hos meg). Det er den første kabelen jeg med hånden på hjertet kan si at den blir ALDRI til salgs. Den trenger heller ikke å "matches", men fungerer i alle anlegg (den er testet i ca. 8 forskjellige oppsett frem til nå). Magisk!

(En nærmere lyd-beskrivelse av kabelen finnes mange steder her på hifisentralen)
Takk skal du ha, spennenede! :)
Ad pkt 2 betyr det vel at den er svært nøytral, og det er en egenskap jeg selv mener er svært viktig. Har etterhvert klart å stable på beina et anlegg hvor stort sett alle komponentene (og totalen) ligger svært tett opp til det nøytrale, og da blir det jo langt lettere å bytte ut en enkeltkomponent uten å begynne å tune andre komponenter igjen.

Mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
staker skrev:
Er det noen som vet noe om motstanden i the Giant kabelen? Etter som jeg ikke har en forsterker med enorme krefter, leter jeg etter en kabel som ikke gjør det værre. Har hørt at Sine kablene skal være bra på dette området, men vet lite om hvordan disse låter. Har ikke testet Giant selv heller, men på beskrivelser jeg har lest virker den å være passende for meg. Er det noen som har noen erfaringer på dette punktet?
Jeg har ingen erfaring med kabler som struper forsterkere, men kan jo forsøke allikevel...:)

Man må jo gå ut ifra at også denne kabelen består av kobber og da er det et enkelt regnestykke selv om det er en stund siden fysikktimene ;)
Motstand = (P * L * 2) / A
P=spesifikk motstand for kobber 0,0175
L=lengde på kabel
A=tverrsnitt i mm2

Eksempel 3m høyttalerkabel, 2mm2:
Ohm=(0,0175*3*2)/2=0,0525

Da denne er i serie med høyttaleren som kanskje er 8 ohm ser vi jo at dette ikke har stor innvirkning på effektbruken i forsterkeren.

Edit: Jeg kan ikke garantere verken for at jeg har fortstått fysikken rett eller at vanlig fysikk gjelder for høyttalerkabler ;)

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
olaps skrev:
Hei :)
Spørsmål til dere som har, eller har hørt, BM Giant:
Hva er det denne gjør så mye bedre enn andre høyttalerkabler?
Ønsker aller helst konkrete beskrivelser ift andre spesifikke modeller.

Tror ikke jeg vil bytte ut de kablene jeg selv har, men det er alltid interessant å høre andres erfaringer.

Mvh
Hei, Olaps

Vi har testet denne i OAS. Desverre har vi ikke fått lagt inn denne på vår nye side, men det kommer.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å teste kablen, men ble overtalt til å prøve den. Den slo imimidlertid til fra første stund, og resultatet ble at jeg nå er eier av 2 sett (bi-w.) ! Det som kanskje slår en først er hvor hvor god den er i bassområdet. Dette blir prensentert på en måte som er veldig fysisk og ekte med masse energi.
Opplever den som veldig nøytral, og den slipper igjennom masse detaljer uten at det virker påtrengende.

Vi har hatt en ny runde nå der den ble prøvet i tre forskjellige anlegg, bl.a. på elektrostater og et med Lowther-elementer. Eieren av Lowther hadde litt problem med sine sølvkabler som gjorde det litt slitsomt å høre på. Med Giant så ble det mer ro og behagelig samtidig som at alle detaljene slapp i gjennom. Det ente med at han kjøpte The Giant. Elektrostateieren hadde også samme erfaringen, og savnet de fra første stund etter han overleverte de til neste mann. Men det virker som han også er klar for anskaffelse.

Så etter eller annet eller annet det med denne kablen.... :eek:

Apropos signalkablen (Revelation) som du nevner at du har prøvd. Jeg hadde tidligere jeg Acoustic Zen Reference, som er en meget god kabel (Jeg ser du bruker AZ kabler). Men hos meg fungerte BM Revelation bedre, og det ble et bytte. Det er som du sier matching det er snakk om. Prøvde noen kabler når jeg anskaffet BATen, bl.a.Cardas og annet, men BM kom helt klart best ut. Det var den meste nøytrale fra den dypeste bass til det øverste diskantområdet.

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Det som kanskje slår en først er hvor hvor god den er i bassområdet. Dette blir prensentert på en måte som er veldig fysisk og ekte med masse energi.
Opplever den som veldig nøytral, og den slipper igjennom masse detaljer uten at det virker påtrengende.
Flott. Jeg kunne brukt akkurat de samme ordene.

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Ja, der gikk faktisk et par Giant på bruktbørsen. Det hadde jeg nesten ikke trodd at vi skulle få se.....

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Giant har ikke den samme oppløsningen/forvrengningsfriheten i diskantområdet som f.eks Jorma Prime har, men bassområdet er bedre på Giant.
En veldig bra kabel. I forhold til prisen er det en ekstremt bra kabel.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg har BM Giant, og er meget fornøyd med denne. På lørdag 15 mars skal jeg arrangere en lyttekveld, og jeg kan røpe at Jorma No. 1 står på programmet denne dagen ;)

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21267.0/all.html

Jeg gleder meg veldig til å få lytte til Jorma, og å gjøre meg opp en egen mening om forskjellene.

Og NEI folkens...... Det blir ikke en ABX blindtest. For de som er interessert i det, får arrangere en slik selv ;)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
FallenA skrev:
Jeg har BM Giant, og er meget fornøyd med denne. På lørdag 15 mars skal jeg arrangere en lyttekveld, og jeg kan røpe at Jorma No. 1 står på programmet denne dagen ;)
Hvilken prisklasse snakker vi om for Jorma No. 1?
Ser at Jorma Prime har en pris på $12.400 i USA, mao neppe en kabel for hvermansen....

Skal selv få gleden av en liten lytteseanse med Giant og AZ-kabler (DB og Absolute) ganske så snart.

Mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
olaps skrev:
FallenA skrev:
Hvilken prisklasse snakker vi om for Jorma No. 1?......................

Mvh
Litt OT, men ihht. listene hos Audioroyal er veiledende pris på et 3 meters sett med biwire kr. 55450,- :eek:

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hadde et svært koselig besøk av en OASer for noen dager siden, og han hadde sine BM Giant med seg. Har skrevet litt om lydopplevelsen i en annen tråd her inne, men gjentar den her:

Giant har litt mer "trøkk" (og detaljering?) i bunnen, mens Absolute er noe mer naturtro i mellomtonen. På et par opptak kunne Giant bli LITT hard på damestemmer, mens Absolute taklet dette (bedre oppløsning). I toppen var Absolute bedre oppløst og noe mer luftig.
Begge har ypperlig holografi.
Begge kablene ble testet i biwiringskonfigurasjon med Furutech spader/bananer (rhodium på BM, gull på Absolute) på mine Avantgarde Duo horn med subwoofere.
Små, men viktige nok, nyanseforskjeller bedømt etter noen få spors sammenligning.
Absoluten har forøvrig blitt marginalt bedre etterpå pga innspilling (ett av settene er kjøpt demobrukt).

Om det blir bytte hos meg blir det kun for å få meg kortere kabler, Absolutene er 3 m og det er nesten dobbelt så langt som jeg trenger. Skal se om jeg kan rearrangere litt på monoblokkene og få de enda litt nærmere høyttalerne, da kan det være mulig med 4 fot's sett. Og en hyggeligere pris :)

Mvh OP

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
220
Torget vurderinger
19
J.Haugen skrev:

Hva synes du er den største forskjellen mellom The Giant og Revelation? Har sjøl Revelation og er godt fornøyd. Har så vidt testet Soundstring bi-wire som jeg ikke er helt 100% fornøyd med "rett ut av boksen". Håper og tror de åpner seg etter noe innspilling.

Topp Bunn