Høyttalere Blåselyder fra bassport

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
226
Torget vurderinger
5
Jeg har noen små aktive høyttalere med bassport i front, problemet er at disse gir fra seg en ganske markant blåselyd på selv middels volum.
Den ene høyttaleren er litt værre enn den andre.

Hvordan blir man kvitt dette?

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.958
Torget vurderinger
3
Du kan prøve ett gammelt triks for å bremse lufthastigheten i porten.
Det er å putte porten full av sugerør. Om det endrer frekvensen fra porten nevneverdig. Skal ikke jeg uttale meg om.
Men det koster lite å prøve. Og det er 100% reversibelt.

2

2xJ

Gjest
Da minsker man arealet i porten og det vil faktisk øke lufstrømmen.......

Selv har jeg selv valgt på småhøyttalere, og kompromisse og tetta port med sokker.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.189
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Blåselyder er generert vesentlig av turbulens på grunn av lufthastighet ved den trange portens inn- og utløp, spesielt hvor åpningene ikke er avrundet (trompetformet). Sugerør vil virke som strømrettere (ledeskinner) og gi mer friksjon og mindre hastighet og turbulens. Mye benyttet i engelske høyttalere på 80-tallet. Det finnes flere metoder som f.eks rullet bølgepapp, ull i porten, oppforing med filt rundt innløp og utløp osv. En middelvei er fibrøs masse i porten ( f.eks glava eller løst stappede ullsokker) som vil gi en resistiv port. Mindre reversibelt er å plassere porten på baksiden av kabinettet. Ikke noe av dette vil kurere 100% og hele bassforløpet vil endres merkbart. Har du måleutstyr designer du en ny port.
Prøv ihvertfall reversible metoder.
Det kan tenkes at enkelte av de som ikke svarer på posten din i et svakt øyeblikk er tilbøyelige å tenke " selg skiten".
Men det kan jeg ikke uttale meg om, kjenner ikke konstruksjonen.

Sist redigert:

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
226
Torget vurderinger
5
Her har vi den aktuelle synderen:

AP4-1.jpg

Topp Bunn