Bjarne Håkon Hanssen

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Da har vår tidligere helseminister og snåsamann fan skiftet side. Både Bjarne selv og hans undersåtter, statssekretærene Jan-Erik Larsen og Ketil Lindseth har altså bestemt seg for å jobbe for å hjelpe legemiddelindustrien i å nå frem til Norske politikere.

http://www.dagbladet.no/2009/10/28/nyheter/innenriks/debatt/politikk/bjarne_hakon_hanssen/8767694/

Dette er jo helt på kanten og er så nærme du kan komme korrupsjon uten å bli dømt for det. Jeg undres hvor lenge Bjarne og hans team har jobbet med slike planer mens de har motatt dine og mine skattepenger. Denne mannen har åpenbart ingen politiske aspirasjoner annet enn å mele sin egen kake. Fy faen så usmakelig!
Kanskje vi er bedre tjent med et teknokrati?
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Penger har en merkelig evne til å feie etikk og moral under teppet da. Tror det er flere enn Pølse-Hansen som sliter med å takke nei til flere tusen kroner i timen.
 
F

fjellvåk

Gjest
Han meler sin egen kake han som de fleste andre. Hadde han blitt fylkesmann så hadde det vært feil det også.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
det ligger også andre ting bak.
Som rådgiver kan man jo gi politisk motiverte råd.. en slags omvendt lobbyvirksomhet kanskje?

Men hva er det du sikter til her da? Ble han egentlig presset ut i et maktspill .. eller er han bare satt på gress inntil koalisjonen er historie? Mistet han sin nødvendige autoritet etter snåsafadesen?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Dette er jo helt på kanten og er så nærme du kan komme korrupsjon uten å bli dømt for det.
Det er slik korrupsjon fungerer i Norge. Kameraderi og bekjentskap. Oljeindustrien f.eks er sammensauset med statsapparatet (slik som en søramerikansk bananrepublikk), norges største politiske parti samt LO. I tillegg er samtlige fagmiljøer som er relevante på industriens lønningsliste eller utveksler personale.
Oljeindustrien vet utfallet av utredningen om olje og gass utenfor Lofoten/vesterålen allerede. Det er derfor de har feiret seieren....
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg må innrømme at jeg aldri har sett noe i fyren, og vet ikke om jeg ville tatt PR-råd fra en mann som både har pådratt seg kallenavnet pølse-Hansen og i tillegg offentlig har blamert seg med totalt manglende forståelse for for fagfeltet han er minister for, med enda et kallenavn som resultat.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
wotg skrev:
Dette er jo helt på kanten og er så nærme du kan komme korrupsjon uten å bli dømt for det.
Det er slik korrupsjon fungerer i Norge. Kameraderi og bekjentskap. Oljeindustrien f.eks er sammensauset med statsapparatet (slik som en søramerikansk bananrepublikk), norges største politiske parti samt LO. I tillegg er samtlige fagmiljøer som er relevante på industriens lønningsliste eller utveksler personale.
Oljeindustrien vet utfallet av utredningen om olje og gass utenfor Lofoten/vesterålen allerede. Det er derfor de har feiret seieren....
Du kunne ikke valgt et dårligere eksempel...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Det er nå slik jeg ser det å framføre eklatant mistillit til våre sentrale politikere om man påstår at Hansens vikrsomhet i et PR selskap skal få polikerne til å gjøre dummere ting en de ellers ville ha gjort.

De folkene Hansen snakker med er jo fullstendig klar over både at han er EX statsråd og at han har et oppdrag på vegne av en oppdragsgiver. Å tro at hans etterfølgere på tinget eller helsebyråkratene skulle bli lamslått av beundring over at "selveste" Hansen kom på besøk og deretter hodeløst gjøre det han ba dem om er nok "noe" optimistisk/pesimistisk ( avhengig av ståsted ).

Når man ser gårsdagens oppslag i VG om etterlønna som stortingspolitikerne ser man, om man makter å ha to tanker i hodet på samme tid, at dette kun er et spørsmål om smålig misunnelse, intet annet !
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Korrupsjon og korrupsjon, på tide med en studietur til sørAmerika eller Afrika kanskje.....................
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Bjarne Håkon Hanssen - En pølse i slaktetiden!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Ikke helt ryddig han Bjarne Håkon. Han hjalp jo sin stortingsvenn med å komme fram i sykehuskøen i sommer.

Prinsippløst!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Overskriften i denne tråden er redigert i henhold til brudd på Hifisentralens regel 1.

bjornh, moderator
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Den kunne ha vært i positiv betydning...


::)

... nei, det var den vel ikke...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
wotg skrev:
Dette er jo helt på kanten og er så nærme du kan komme korrupsjon uten å bli dømt for det. Jeg undres hvor lenge Bjarne og hans team har jobbet med slike planer mens de har motatt dine og mine skattepenger. Denne mannen har åpenbart ingen politiske aspirasjoner annet enn å mele sin egen kake. Fy faen så usmakelig!
Harde ord, men tenk også på dette..

Hansen hadde bestemt seg tidligere at dette var hans siste periode, og at han ville over i det private næringsliv. Men han var en populær politiker, også utover sitt eget parti, og han hjalp sitt parti i valgkampen. Det var en tett valgkamp, og hadde han varslet sin avgang tidligere og ikke hjulpet til ved valget kunne det fort ha tippet den andre veien, og vi kunne endt opp i et skrekksenario av frpister og xenofobe dansebandfanatikere i regjering i stedet.

Nå går AP fri for kritikk for dette, og Hansen selv tar hele støyten.. som en avlat for at han ikke ville fortsette i regjering. Så alle har egentlig vunnet på denne håndteringen. Det norske folk som slipper å bli utsatt for frpistene, regjeringen som ikke kan kritiseres for Hansens personlige valg.. Jens ville jo ha ham med videre, og Hansen selv som kan bli rik på å selge insiderinformasjon for 3500 kr/t.

... så når jeg tenker over det slik ... så ønsker jeg Hansen lykke til videre, og takk for innsatsen.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Jeez, jeg er ikke noen stor fan av Pølse Hansen men det blir parodisk når bonden Lundteigen går knallhardt ut mot Hansen og hans påståtte manglende habilitet. Jeg går ut i fra at noen aldri har hoppet mellom Norges Bondelag og statsadministrasjonen.

Hansen får selvfølgelig en karantene både i tid og når det gjelder saker men hvis han retter seg etter det må han da få lov til å rådgi hvem han vil og til hvilken pris han ønsker. Vi bor heldigvis ikke i Nord Korea, enda.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Bjarne Håkon har hoppa bukk over et par nokså sentrale ting, og kommer nok til å måtte svare for det. Etter karantenetida, kan han sjølsagt gjøre hva han vil. Og ikke saus sammen "vanlige folk" med sentrale topp-politikere. De er ikke "vanlige folk", derfor finnes bl.a. Hablitetsnemda. Og Stortingets kontrollkomite.

;D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Problemet for mange er vel at de har hatt en tro på at arbeiderpartister er bygd av samme materiale som Erling Folkvord, og at de derfor blir overrasket og skuffet når de viser seg som leiesoldater for den som kan betale. Når kapitalen lokker ex-politikere er arbeiderpartistene lette å be, og disse hadde ikke fått innpass i den delen av verden uten å gå veien om politikken først.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Politikkens lommemenn

Dette har jo AP-folk alltid drevet med. Hva er nytt?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Pressens oppgave er å avsløre korrupsjon, maktmisbruk og andre ulovligheter. Det gjør pressen hele tiden, og det har vært Carl Ivar, lederne i Lehmann brothers, Berlusconi og pølse-Hansen m.fl..

Det er ikke noe nytt, men en nyhet når det skjer.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
Pressens oppgave er å avsløre korrupsjon, maktmisbruk og andre ulovligheter. Det gjør pressen hele tiden, og det har vært Carl Ivar, lederne i Lehmann brothers, Berlusconi og pølse-Hansen m.fl..

Det er ikke noe nytt, men en nyhet når det skjer.
Hvor er korrupsjonen? Hansen kommer helt sikkert til å forholde seg til karantenebestemmelsene, hva mer vil du ha? Han er jo egentlig lærer så kanskje han bør tvinges tilbake til skolen.
Når det gjelder timeprisen som har blitt slått opp med forferdelse så er den helt i tråd gjeldende markespris for topp rådgivere, skulle han gått på billigsalg?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
HC skrev:
Gjest skrev:
Pressens oppgave er å avsløre korrupsjon, maktmisbruk og andre ulovligheter. Det gjør pressen hele tiden, og det har vært Carl Ivar, lederne i Lehmann brothers, Berlusconi og pølse-Hansen m.fl..

Det er ikke noe nytt, men en nyhet når det skjer.
Hvor er korrupsjonen? Hansen kommer helt sikkert til å forholde seg til karantenebestemmelsene, hva mer vil du ha? Han er jo egentlig lærer så kanskje han bør tvinges tilbake til skolen.
Når det gjelder timeprisen som har blitt slått opp med forferdelse så er den helt i tråd gjeldende markespris for topp rådgivere, skulle han gått på billigsalg?
Det er ikke korrupsjon og han må få ta den prisen han får. Han trenger heller ikke gå tilbake til skolen. Men han er en leiesoldat som velger å gi råd til de betalingsvillige slik at disse kan lykkes bedre i verden enn de som ikke betaler, og dette gjør han mot bedre betaling enn han ville fått de fleste andre steder. Det sier mye om hva Pølse-Hansen er laget av og om hva som driver ham.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
totte skrev:
Men han er en leiesoldat som velger å gi råd til de betalingsvillige slik at disse kan lykkes bedre i verden enn de som ikke betaler, og dette gjør han mot bedre betaling enn han ville fått de fleste andre steder.
Er dette virkelig noe som indignerer deg, noe som du finner moralsk forkastelig? Det finnes hauger og lass av varer og tjenester som kun de rike har råd til, er det umoralsk å selge disse?
Vi kommer dessuten tilbake til pris virker det som. Det finnes de som ikke kan betale for Hansens råd ergo er Hansen moralsk korrupt og kun drevet grådighet. Jeg skulle likt og sett den person i dette landet som hadde sagt nei til 3500,- pr. time.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Får håpe Hanssen klarer seg bedre i det private enn partikollega Grete Knudsen, som tok oppdrag for den nå bedrageridømte finansakrobaten Carl Fredrik Seim og med ekte morsfølelse omtalte ham som "gutten" da noten begynte å snurpe seg rundt ham.
 
N

nb

Gjest
HC skrev:
Er dette virkelig noe som indignerer deg, noe som du finner moralsk forkastelig? Det finnes hauger og lass av varer og tjenester som kun de rike har råd til, er det umoralsk å selge disse?
Vi kommer dessuten tilbake til pris virker det som. Det finnes de som ikke kan betale for Hansens råd ergo er Hansen moralsk korrupt og kun drevet grådighet. Jeg skulle likt og sett den person i dette landet som hadde sagt nei til 3500,- pr. time.
Det blir bare litt ekstra komisk når man har et langt liv med arbeiderpartiretorikk bak seg. Hadde det vært et visst samsvar mellom liv og lære tror jeg folk hadde hatt større forståelse for slikt.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
nb skrev:
HC skrev:
Er dette virkelig noe som indignerer deg, noe som du finner moralsk forkastelig? Det finnes hauger og lass av varer og tjenester som kun de rike har råd til, er det umoralsk å selge disse?
Vi kommer dessuten tilbake til pris virker det som. Det finnes de som ikke kan betale for Hansens råd ergo er Hansen moralsk korrupt og kun drevet grådighet. Jeg skulle likt og sett den person i dette landet som hadde sagt nei til 3500,- pr. time.
Det blir bare litt ekstra komisk når man har et langt liv med arbeiderpartiretorikk bak seg. Hadde det vært et visst samsvar mellom liv og lære tror jeg folk hadde hatt større forståelse for slikt.
Det er dette som er mitt poeng også. Det nedrige med arbeiderpartister er ikke at de er like pengesugne som en gjennomsnittlig Notarmegler, men at de bygger opp intektsgrunnlaget sitt på simpel retorikk om at alle skal med ogsåbortetter.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
HC skrev:
Gjest skrev:
Pressens oppgave er å avsløre korrupsjon, maktmisbruk og andre ulovligheter. Det gjør pressen hele tiden, og det har vært Carl Ivar, lederne i Lehmann brothers, Berlusconi og pølse-Hansen m.fl..

Det er ikke noe nytt, men en nyhet når det skjer.
Hvor er korrupsjonen? Hansen kommer helt sikkert til å forholde seg til karantenebestemmelsene, hva mer vil du ha? Han er jo egentlig lærer så kanskje han bør tvinges tilbake til skolen.
Når det gjelder timeprisen som har blitt slått opp med forferdelse så er den helt i tråd gjeldende markespris for topp rådgivere, skulle han gått på billigsalg?
På tide å lese seg opp på dette temaet?

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1770633.ece
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
HC skrev:
Gjest skrev:
Pressens oppgave er å avsløre korrupsjon, maktmisbruk og andre ulovligheter. Det gjør pressen hele tiden, og det har vært Carl Ivar, lederne i Lehmann brothers, Berlusconi og pølse-Hansen m.fl..

Det er ikke noe nytt, men en nyhet når det skjer.
Hvor er korrupsjonen? Hansen kommer helt sikkert til å forholde seg til karantenebestemmelsene, hva mer vil du ha? Han er jo egentlig lærer så kanskje han bør tvinges tilbake til skolen.
Når det gjelder timeprisen som har blitt slått opp med forferdelse så er den helt i tråd gjeldende markespris for topp rådgivere, skulle han gått på billigsalg?
På tide å lese seg opp på dette temaet?

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1770633.ece
For det første så er han ikke ilagt noen bot enda og for det andre så er brudd på informasjonsplikten knapt å regne som korrupsjon. Har han brutt reglene må han selvfølgelig ta konsekvensene av det men kritikken mot han har i stor grad dreid seg om jobben som sådan og ikke minst timeprisen.

Ellers så er det andre med større habilitetsproblemer enn Hansen. Fiskeriministeren sitter på alle sider av de bord som finnes i Fiskeridepartementet.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Det er alltid koselig når folk man aldri har likt synker i allmen aktelse.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
totte skrev:
Det er alltid koselig når folk man aldri har likt synker i allmen aktelse.
det er alltid morsomt at folk har så sterke meninger om mennesker de ikke har møtt, tenker jeg ofte.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
totte skrev:
Det er alltid koselig når folk man aldri har likt synker i allmen aktelse.
det er alltid morsomt at folk har så sterke meninger om mennesker de ikke har møtt, tenker jeg ofte.
Det er alltid rart når noen ikke danner seg et bilde av folk som legger ut om seg selv og hvordan de ser på verden i media over flere år tenker jeg en sjelden gang.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Som tidligere sagt, så inneholdt denne saken flere aspekter.
Pressen har visst dette veldig lenge, ihvertfall siden avgang.
 
F

fjellvåk

Gjest
Intet nytt her nei, dette er noe "alle" har visst "lenge", Norge er et bittelite land.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
nå er jeg stygg på en søndags formiddag, hva med tittelen "Pølse-Hansen luftet snabben" eller "Pølsesnabb på avveie"
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
ErosLoveking skrev:
nå er jeg stygg på en søndags formiddag, hva med tittelen "Pølse-Hansen luftet snabben" eller "Pølsesnabb på avveie"
Ikke styggere enn at jeg lo godt. ;D
 
Topp Bunn