Biwiring...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.855
Er det bare tull det som står på denne linken da?

http://www.ljudtema.no/audioquest/valj_basta_anslutn.asp
Den er i alle fall ikke særlig gjennomtenkt. Det de skriver er dogmatisk. Det er ingen begrunnelse. Det bare "er" sånn.

Grunnleggende sett er biwiring en dårligere løsning enn single wiring - gitt at høyttalerkonstruktørene har valgt de rette størrelser på de motstander, kondensatorer og spoler som sitter i delefilteret. Det er omtrent stikk motsatt av hva man vil forsøke å få til med et optimalt kretskortdesign.

Men så er det denne lille forskjellen på teori og praksis. Det er hørbare forskjeller på kabler, kondensatorer og mange andre aktive og passive komponenter som det er vanskelig å redegjøre for rent teoretisk. Dette er forsåvidt greit. Den eneste ulempen er at da må man prøve seg fram i det enkelte tilfellet. Og av dette følger at man ikke har grunnlag for å generalisere ut fra noen få erfaringer. Slik de gjør på den svenske siden.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
RS,

Nå argumenterer du som en liten unge. Minstedattera mi på 4 sier omtrent det samme når hun ikke får viljen sin.

Virkelig? Såfremt påstandene dine inkl. uttalelsene om min udugelighet ikke kan underbygges kalles det tomt prat, bullshit osv.
Jeg kan definitivt underbygge mine påstander, kan du?

Mvh. RS

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.855
Hva vil du at jeg skal underbygge?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Virkelig? Såfremt påstandene dine inkl. uttalelsene om min udugelighet ikke kan underbygges kalles det tomt prat, bullshit osv.
Jeg kan definitivt underbygge mine påstander, kan du?

Mvh. RS
Hvordan har DU tenkt å underbygge dine påstander? Fortelle om alle dine tester rundt omkring i Norge der EKKJ og Vivanco slår ut alt i alle oppsett? Har ikke snakket med en eller sett en her inne gå god for at du har testet i deres oppsett og med følgende resultat. Isåfall blir vel dine påstander også tomt prat, bullshit osv.? ;)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Haha, disse kabeldebattene tar helt av. :D

Slapp av, det er bare snakk om noen meter kabel. Eller er det inngått en avtale om at den som taper debatten blir kastrert?

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Grunnen til at du hører forskjell på bi-wire kan ikke forklares med klassisk fysikk. Jeg vil ikke bevege meg ut over det.
Jorå, det går att förklara. Man får ofta darrande lober med biwire vilket kan upplevas som mer "luftigt". Fenomenet är även mätbart.

"One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths.

What does this sound like? Well, usually, just as you may expect from physics, it appears as a change in the reproduction of space and sound stage. Often, the first impression is that the "biwired" sound presents extended "dimensions", more "air", and is more "living". The impression after a week or month, however, is that all recordings sound very much alike, and the "airiness" appears on all records. It does not even sound like air anymore, instead more like a slime that pollutes every record you play. No wonder, since it is not a real, recorded quality but a "speaker characteristic" added to all reproduced material. "Sameness" is another word for it."

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Sonicdesign har gjort seg flid. Problemet er at de har brukt 8uH induktans og 50mohm resistans i kabelen. De sier ingenting om hvorfor de har brukt det.
Med Supra 1.6 vil det tilsvare mellom 20 og 50 meter kabel til hver høyttaler! Og da får man altså en faseforskjell på ca 2 grader ved 3kHz. ::)

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Det är inte Sonic design som gjort undersökningen utan Ingenjör Öhman, SD har bara översatt artikeln från svenska till engelska.

Faktumet att man får fladdrande lober stämmer ju väl överens med hur folk brukar uppfatta vad biwire gör. Artikeln konkluderar ju också att biwire inte medför någon vinst utan tvärtom (när det väl är hörbart). Att man valt höga värden för att åskådliggöra skillnaden tror jag har ett pedagogiskt syfte.

Öhman har, under sina 11 år som psykoakustikfoskare, gjort mängder med hörbarhetsundersökningar på dessa områden (bla örats fasdistortionskänslighet) så skriver han att man kan få hörbara skillnader så misstror iallafall inte jag honom.

Tror du var lite väl snabb iallafall när du sa att fenomenet inte kan förklaras med klassisk fysik.

M

Medlem 1792

Gjest
"One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).

Om man bruker like kabler til å bi-wire med så får vel delefiltrene likt signal? Det er vel ikke før etter delefiltrene at det går ulike signaler (frekvenser) til de forskjellige elementene?

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Eftersom de ser olika laster blir även signalerna olika.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.855
Hvis det skal være noe poeng med biwiring overhodet, så må høyttalerkabelen gjøre noe med signalet mellom forsterkerens utgang og delefilteret.

Resistiv motstand og reaktive komponenter i kabelen kan påvirke både fasegang og frekvensrespons. Men hvordan denne påvirkningen vil arte seg avhenger av lasten som hver av kablene ser. Og som det står i sitatet: "..... through cables who have seen different loads".

Biwiring som har en elektrisk og / eller hørbar effekt innebærer en modifikasjon av delefilteret. Dette er godt illustrert i det kretsdiagrammet som Øhman har tegnet opp - der hver av biwiring kablene er modellert som en motstand og en spole i serie med henholdsvis bass og diskant. Dette diagrammet illustrerer også at biwiring - elektrisk sett - er en modifikasjon av delefilteret.

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Eller enda bedre:
... høyttalerkabel som en del av delefilteret.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hvordan har DU tenkt å underbygge dine påstander? Fortelle om alle dine tester rundt omkring i Norge der EKKJ og Vivanco slår ut alt i alle oppsett? Har ikke snakket med en eller sett en her inne gå god for at du har testet i deres oppsett og med følgende resultat. Isåfall blir vel dine påstander også tomt prat, bullshit osv.?   ;)

Som jeg sa; vis meg ditt oppsett.. ::)

- ellers; i forbindelse med 4-veis prosjektet førte jeg "dagbok" for ikke å gå i ring. Alle betydelige tester er notert ned.

Forøvrig, at folk ikke fortsår er heldigvis ikke mitt problem. Diskutere bi-wiring? Da er du enten veldig fersk eller tilsvarende tonedøv :p

Mvh. RS

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hvor lange må i så fall bi-wiring kablene være for å oppnå de påståtte effektene?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hvor lange må i så fall bi-wiring kablene være for å oppnå de påståtte effektene?

Som nevnt tidligere vil det være systemavhengig og ikke minst kabelavhengig. Kabler bestående av tvinna og /evt. fletta flerledere forvrenger og tåkelegger signalet såpass mye at effekten maskeres.

Har du forresten oppgradert DC-kondisene i 4.6`ern din? Det er hørbart :eek: ;)

Mvh. RS

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
  Low-Q:

" Biwiring med kun én forsterker har ingenting for seg når man enkelt og greit kan øke tverrsnittet på en enkelt kabel istedet. "  

Hvor har du det fra? Det er ikke riktig. Noen få meters avstand mellom terminalene betyr mer enn man skulle tro. Dette kan måles ;)

Mvh.  RS
Så lenge kablene kan måles med tommestokk, så har det en betydning. Utover dette har det ingen betydning om man benytter to kabler med halve tverrsnittet hver av én kabel.

Hvor jeg har dette fra er ohms lov.

Vidar

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
  Som nevnt tidligere vil det være systemavhengig og ikke minst kabelavhengig. Kabler bestående av tvinna og /evt. fletta flerledere forvrenger og tåkelegger signalet såpass mye at effekten maskeres.
Hvordan finner man ut hva som passer?

Har du forresten oppgradert DC-kondisene i 4.6`ern din? Det er hørbart :eek: ;)
Nei, har ikke gjort noe med den. Hvor mange er det snakk om og hva slags type bør de byttes ut med?

Topp Bunn