Biwiring?

Biwirer du?

  • Ja.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, men det er mulig på mine høyttalere.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, og det er umulig på mine høyttalere.

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bruker dere det ekstra paret med høyttalerterminaler til noe?

Bare lurer. Jeg har inntrykk av at det er langt flere som kjøper dyre 'jumpers' enn et ekstra sett høyttalerkabler.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Heldigvis kommer mine høyttalere fra en seriøs produsent som har holdt seg for god for sånt tull....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Faktisk ganske enig med deg. Dynaudio er vel en av svært få som sto i mot da biwiringterminalene spredte seg som byllepest på midten av '90-tallet.

Men, jeg skjønner at de finnes på modeller som leveres både i passive og aktive utgaver. ;)
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Det var da voldsomt til motstand mot biwire. Personlig føler jeg biwire gir en slags ro i lyden i forhold til singel. Men man hadde jo sluppet endel kabel ved å ha bare singelwire. ::)
 
V

vredensgnag

Gjest
Bi-amping og tri-amping skjønner jeg. Biwiring skjønner jeg også, men av helt andre grunner.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Jeg triwirer; fordi jeg både vet og hører hvorfor.


Mvh. RS
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Biwire siden høyttaleren har denne løsningen. Det har ikke noe spess for seg, hadde ikke vært meg imot at Helicon 800 ble levert med kun 1 sett med terminaler! Enklere å finne kabler da ;).
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Biwiring fordi det låter bedre med oppsettet jeg har i dag. Men jeg har ikke prøvd dyre jumpere.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Singlewiring pluss norse jumpers bør prøves. Veldig billig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
To forsterkere og to ledninger pr HT ... et alt for langt intermesso på vei til aktiv deling.

mvh
KJ
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Anonym skrev:
Heldigvis kommer mine høyttalere fra en seriøs produsent som har holdt seg for god for sånt tull....
Nåja.... Jeg nyter mitt 2. sett med Audiovector. De kan tri-wires. Jeg anser ikke Ole Klifoth for å være noen useriøs høyttalerkonstruktør /-produsent av den grunn.

Jeg brukte NO kabler med bi-wiremulighet i mange år, og det ga et endret lydbilde. Etter at jeg bytta til Audiovector Mi3 signature, prøvde jeg Black Magic Revelation kabler, og falt fullstendig for disse, men i single-wireutgave. Som noen kanskje har sett i en anna tråd, er jeg på leiting etter gode jumpere. Jeg har forlatt tanken om å kappe opp høyttalerkablene til jumpere. Nå vurderer jeg kjøp av NO Norseman jumpere.

Men du må enderlig leve i troen om at du er eier av et sett høyttalere fra en seriøs produsent. Det kan jo være at enkelte utstyrer høyttalerne sine med et sett terminaler for å holde kostnadene nede.

Du er iallefall fraskåret fra å kunne prøve bi-wiring.

mvh. VilhelmW
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja, men kun fordi kablene jeg kjøpte fort & gærnt var biwire.
For noen år siden da jeg vel var en hi-fi "entusiast" mente jeg at det som regel var best med biwiring.

Nå? Nå har jeg en surround receiver ... ;D
 
M

musicus

Gjest
Anonym skrev:
Heldigvis kommer mine høyttalere fra en seriøs produsent som har holdt seg for god for sånt tull....
Tullete uttalelse, å antyde at de produsenter som velger bi-wireing er useriøse, det får da være grenser for navlebeskuing utfra egne prioriteringer.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg er glad for at Focal valgte bare et par fordi man ikke trenger noen bro og at jeg ikke har noe tro på effekten av biwire.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Biwire/biamp terminaler er et must. For meg blir det å kjøpe en høytt. med single terminaler det samme som
å kjøpe bil med 2 hjul. Spesielt bi-amping gir et vannvittig løft i lyden på mange høyttalere, og man står også mye mer fritt med tanke på forsterkere. Tror mange som snakker dritt om doble terminaler ikke har hørt/testet ut dette nok...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg bi-wirrer ;D

Har sine fordeler og ulemper, lydmessig.
Fordelene lydmessig består i at spesielt stordynamikken, cresendopartiene i musikken låter mer romslig og stort, mindre klemt. Eller at dynamikken i musikken generelt sett låter "større". Dessuten blir det mer tyngde og substans i de nedre frekvenser.
Ulempen er at det kan merkes en liten "oppflising" i mellomtoneområdet, at de ulike delene i musikken kan bli en tanke mindre homogen/sammenhengende. Tipper at dette merkes mest i området 5-7 kHz.

Men fordelene er større enn ulempene, i mitt øre.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.722
Antall liker
4.413
Sted
Nøtterøy
Anonym skrev:
Heldigvis kommer mine høyttalere fra en seriøs produsent som har holdt seg for god for sånt tull....
Tullball! Man har da mange flere valgmuligheter med biwiring.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Anonym skrev:
Heldigvis kommer mine høyttalere fra en seriøs produsent som har holdt seg for god for sånt tull....
Jeg tenkte at den kommentaren var en spøk men det kan godt være jeg tar feil.
Uansett, om det var seriøst ment så har han selvsagt rett til å mene det er tull :)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Espen R skrev:
Jeg bi-wirrer ;D

Har sine fordeler og ulemper, lydmessig.
Fordelene lydmessig består i at spesielt stordynamikken, cresendopartiene i musikken låter mer romslig og stort, mindre klemt. Eller at dynamikken i musikken generelt sett låter "større". Dessuten blir det mer tyngde og substans i de nedre frekvenser.
Ulempen er at det kan merkes en liten "oppflising" i mellomtoneområdet, at de ulike delene i musikken kan bli en tanke mindre homogen/sammenhengende. Tipper at dette merkes mest i området 5-7 kHz.

Men fordelene er større enn ulempene, i mitt øre.

Registrerer du en "oppflising" skyldes det ikke at du bi-wirer, det har kun positive effekter om alt ellers er i orden.



Mvh. RS
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Noe av det første jeg gjorde når jeg hadde Kef Reference Model 4 var å koble om ledninger til delefilteret på baksiden av terminalene til singelwire. Super enkel tweak som kan gjøres på mange høyaltere og da sliper du også jumpers eller kabelstumper. Synes personlig at bi-wiring er humbug, men bi-amping er jo jo en helt annen ball selvfølgelig :)
 

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
R.S. skrev:
Espen R skrev:
Jeg bi-wirrer ;D

Har sine fordeler og ulemper, lydmessig.
Fordelene lydmessig består i at spesielt stordynamikken, cresendopartiene i musikken låter mer romslig og stort, mindre klemt. Eller at dynamikken i musikken generelt sett låter "større". Dessuten blir det mer tyngde og substans i de nedre frekvenser.
Ulempen er at det kan merkes en liten "oppflising" i mellomtoneområdet, at de ulike delene i musikken kan bli en tanke mindre homogen/sammenhengende. Tipper at dette merkes mest i området 5-7 kHz.

Men fordelene er større enn ulempene, i mitt øre.

Registrerer du en "oppflising" skyldes det ikke at du bi-wirer, det har kun positive effekter om alt ellers er i orden.



Mvh. RS
R.S., jeg snakker om ganske marginale forskjeller på denne "oppflisningstendensen".
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
på mine Trio bruker jeg separate kabelsett fra 300B OPT til respektive diskant,mellomtone og midbass-horn, fordi jeg "fortjener det" ;D
det låter simpelthen bedre: bedre oppløsning, ro, mere skyv og slam
ingen vei tilbake
mvh
Leif
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Heldigvis kommer mine høyttalere fra en seriøs produsent som har holdt seg for god for sånt tull....
Denne komentaren er selvfølgelig ment med glimt i øyet, men jeg er nok enig i at det er veldig behagelig å ha kun et sett med terminering.

Slipper mange utgifter på kabler da, og jeg kan ikke erindre å ha hørt noen stor forbedring av lyden ved bruk av biwiring, men det er mulig andre mener å ha hørt det.

Destiny.. :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
På mine Audiovector'er er det hørbar forskjell med f.eks. NO Heimdall kabler i biwireoppsett, og med Densen DM-10 i andre enden. Da jeg bytta kabler til Black Magic Revelation kabler, syntes jeg at det ble såpass bra med single wired, at jeg ikke har prioritert dette med biwiring med disse kablene. Nå skal jeg prøve ut disse NO jumperne OG ny forsterker, så jeg er passe spent for tida.... Men jeg går da ut fra at det er en grunn til at enkelte høyttalerprodusenter legger penger i tre sett terminaler i stedet for en?

mvh. VilhelmW
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Men jeg går da ut fra at det er en grunn til at enkelte høyttalerprodusenter legger penger i tre sett terminaler i stedet for en?
Jeg tipper det er to:

*Markedet har bestemt seg for at de vil ha det
*Bi-/tri-amping
 
M

musicus

Gjest
Dazed skrev:
VilhelmW skrev:
Men jeg går da ut fra at det er en grunn til at enkelte høyttalerprodusenter legger penger i tre sett terminaler i stedet for en?
Jeg tipper det er to:

*Markedet har bestemt seg for at de vil ha det
*Bi-/tri-amping
...eller at noen produsenter faktisk mener det har noe for seg på deres produkter, kan det være så enkelt!!? men, noen selv utnevnte "skeptikere" vil tydeligvis se konspirasjoner og mørke sammensvergelser med kabel produsentene for å lette folk for mer penger på kabler... huff å huff 8)....

mvh
 
Topp Bunn