Bitperfect overføring til dac: iTunes og Vista

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
0
Hei. Dette er blitt diskutert tidligere, men jeg kan ikke finne en egen tråd om emnet så jeg lar det stå til.

Jeg har i helgen prøvd å sette meg litt inn i dette med bitperfect avspilling fra pc ved å søke rundt på nettet. Det er som vanlig uendelig mye info å finne, men vanskelig å ikke bli forvirret av alle tips og personlige preferanser der ute. Jeg bruker iTunes i Windows Vista til å organisere musikken min som er Apple Lossless filer. Jeg har digital coax og usb utganger på pc`en og en Benchmark Dac1 med mulighet for begge disse tilkoblingene.

De aller fleste på div forumer anbefaler Foobar2000 med wasapi-driver for å få bitparfect overføring når man kjører Vista. Men jeg ønsker av div grunner å fortsatt bruke iTunes. Kan jeg oppnå bitperfect overføring med iTunes i Vista? Og må jeg bruke drivere som wasapi, asio, kernel streaming for å gjøre dette?

Jeg har fulgt rådene fra Benchmarks egen wiki som omhandler dette temaet:
http://www.benchmarkmedia.com/wiki/index.php/ITunes-QuickTime_for_Windows_-_Setup_Guide
Men problemet er at jeg ikke har mulighet til å teste om signalet til dacen faktisk er identisk med det jeg sender til den. Er det noen der ute som har forsket på dette?

Det er sikkert noen som vil foreslå at jeg bør bruke ørene som måleinstrument og gå for den løsningen jeg synes høres best ut, men faktum er at jeg egentlig ikke hører noen særlig forskjell med det utstyret jeg har nå. Dette er kun for at jeg synes det er moro å lære mer om pc som drivverk, for å se om jeg høre forskjell på 16/44,1 vs. 24/192, og for å få ro i sjelen. Kan nevne at jeg bruker squeezeboks til å flytte filene til hovedanlegget, noe jeg er kjempefornøyd med.

På forhånd takk for eventuelle inspill.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
I følge et innlegg jeg leste på CA så er Itunes kun bit perfect på MAC siden ASIO eller WASAPI ikke kan brukes på iTunes/PC
http://www.computeraudiophile.com/node/1546

Men jeg vil jo anbefale deg Foobar jeg da, gjerne med MP3Toys som frontend (for et finere GUI) for best kvalitet
Eller MediaMonkey (min foretrukne avspiller, kan konvertere flac over til iPod)

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
0
Takk for linker.

Jeg fant en link videre til denne:
http://www.designwsound.com/dwsblog/?page_id=535
Hele bloggen hans om "Computer as source" er ganske bra og gir svar på mange problemstillinger uten at man trenger å være ingeniør for å forstå.

Det ser ut som om man kanskje ikke får 100% bitperfect overføring med iTunes i Vista, som man kan få med foobar og ASIO/WASAPI hvor man bypasser hele Windows-mikseren. Men hans målinger viser at nyeste vesjon av iTunes og Vista med de riktige instillingene nå gjør ripping og avspilling så feilfritt at resultatene er identiske med tapsfri overføring...

V

vredensgnag

Gjest
w skrev:
Takk for linker.

Jeg fant en link videre til denne:
http://www.designwsound.com/dwsblog/?page_id=535
Hele bloggen hans om "Computer as source" er ganske bra og gir svar på mange problemstillinger uten at man trenger å være ingeniør for å forstå.
Flott link! Takker. Gud i himmelen for en tålmodig og grundig mann dette er, her skal intet overlates til tilfeldighetene.

Som han skriver: They are identical. No matter it is ripped by EAC, Plextools, Wavelab, or by PC iTunes, QuadCore Mac iTunes, Powerbook iTunes, USB 1.0 external Asus DVD drives, they are all bit transparent.

Men vil dette ta kål på jitterdebatten? ;)

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
0
Jitter-debatten tror jeg egentlig aldri vil bli avsluttet. Mest fordi de som er skeptiske til pc som drivverk bruker jitter som hovedargument for å slippe å sette seg inn i disse nymotens tingene. Men også fordi jitter er et reelt problem. Jeg stoler ihvertfall på produsenten av min dac som sier (og dokumneterer) at den er tilnærmet immun mot jitter...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
vredensgnag skrev:
Men vil dette ta kål på jitterdebatten? ;)
Det bør ta kål på iTunes vs EAC-debatten.

Men jitter er en annen skål. Knyttet mest til signaloverføringen fra avspiller (CD eller PC/Mac) til DAC ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hvis det var så perfekt avlesning/ripping i iTunes etc. - still deg selv spørsmålet - ville da gutta bak EAC gjort alt det arbeidet med å lage et bitperfekt rippeprogram ?

P

Parelius

Gjest
Hvorfor ikke? For alt jeg vet så sitter de der og kjeder seg. Men det var da en merkelig måte å spørre på; som om en vil utlede et faktum fra en motivasjon. Er det ikke enklere å etablere dette faktum via greie vitenskapelige metoder da enn å bedrive psykologie?

Om du har rett i dine psykologiske antagelser, så innebærer vel det at gutta VET at iTunes etc ikke greier det deres program greier. Like greit da å spørre dem om belegg for den atgelsen.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
LydMekk skrev:
Hvis det var så perfekt avlesning/ripping i iTunes etc. - still deg selv spørsmålet - ville da gutta bak EAC gjort alt det arbeidet med å lage et bitperfekt rippeprogram ?
jeg har rippet noen hundre CD-er i dbPoweramp. Feilfritt hver eneste gang (verifiseres mot en eller annen database). Bruker en DVD-ROM til maks 200 kroner. Går som et olja lyn sammenlignet med EAC.

EAC er i mine øyne for paranoide audiofile som tror at det å lese av en CD på en PC er en stor utfordring. Andre velger programmer som er mer egnet til oppgaven. (les: raskere og enklere å bruke). Hadde EAC vært et svindyrt program hadde sikkert Fidelity anbefalt det varmt "fordi det ripper så mye bedre" eller noe slikt, noe som selvsagt er t&t. Det er <i>svært</i> enkelt å sjekke om rip er bitperfekt eller ikke. Det er den uansett i sikkert 99,99% av tilfellene. Prosenten er nok høyere om man har behandlet CD-ene sine sånn noenlunde.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.904
Torget vurderinger
1
unodostres skrev:
LydMekk skrev:
jeg har rippet noen hundre CD-er i dbPoweramp. Feilfritt hver eneste gang (verifiseres mot en eller annen database). Bruker en DVD-ROM til maks 200 kroner. Går som et olja lyn sammenlignet med EAC.

EAC er i mine øyne for paranoide audiofile som tror at det å lese av en CD på en PC er en stor utfordring. Andre velger programmer som er mer egnet til oppgaven. (les: raskere og enklere å bruke). Hadde EAC vært et svindyrt program hadde sikkert Fidelity anbefalt det varmt "fordi det ripper så mye bedre" eller noe slikt, noe som selvsagt er t&t.
Morsom vinkling. Bortsett fra at virkeligheten fortoner seg motsatt. dbPoweramp koster penger, mens EAC er gratis...

For min egen del tror jeg ripping er bitperfekt i de fleste program som er nevnt i tråden. Datamaskinen flytter jo bare en datafil fra en CD til en harddisk. Så om du velger EAC, iTunes, dbPoweramp eller andre programmer blir mer snakk om smak og behag. Her er heller ikke snakk om økonomi, da de programmene som ikke er gratis uansett koster småpenger.

Jeg har rippet mine ca 3000 Cder til ukomprimert WAV i EAC og er fornøyd med det. Har nettopp lastet ned en testlisens på dbPoweramp da dette er eneste program jeg kjenner som klarer å dekode HDCD (til 20bit/44.1kHz format). Av denne grunn, og fordi det har noen andre snasne funksjoner, så tror jeg kommer til å bruke det mer i framtiden.

--------------

Når man er ferdig å rippe, så skal det avspilles. Her er det litt lydforskjeller avspillingsprogrammene seg i mellom, faktisk. (ikke all verdens forskjeller selvsagt, men alle monner drar hvis man har highend lyd fra før). XXhighend er det programmet jeg har brukt som låter best. Det koster 74 euro. Programmet er ikke helt ferdigutviklet, så funksjonaliteten er vel dårligst i klassen. Men hva gjør man ikke for (litt) bedre lyd, da? Uansett uendelig mer praktisk enn alt køddet med å få avspilt en 20 minutters LP side på en highend platespiller. He-he.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
123
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
unodostres skrev:
LydMekk skrev:

EAC er i mine øyne for paranoide audiofile som tror at det å lese av en CD på en PC er en stor utfordring. Andre velger programmer som er mer egnet til oppgaven. (les: raskere og enklere å bruke). Hadde EAC vært et svindyrt program hadde sikkert Fidelity anbefalt det varmt "fordi det ripper så mye bedre" eller noe slikt, noe som selvsagt er t&t. Det er <i>svært</i> enkelt å sjekke om rip er bitperfekt eller ikke. Det er den uansett i sikkert 99,99% av tilfellene. Prosenten er nok høyere om man har behandlet CD-ene sine sånn noenlunde.
La meg først presisere dette: Rippeprogrammer er ikke lenger noe å diskutere - det er bare å bruke det med best GUI eller best funksjonalitet for øvrig og som dermed er mest praktisk for den enkelte. Ken Poon (tror jeg han heter) har gjort et temmelig uttømmende arbeid med å vise at de produserer det samme resultat.

For meg er EAC mest praktisk og jeg er fundamentalt uenig i at det er for "paranoide audiofile". Jeg forsøkte en del programmer bl a dbpoweramp, men har endt opp med bruke EAC av den enkle grunn at jeg liker det best. "Betalversjonen" av dbpoweramp er f eks ikke noe å skryte av da det leser og leser (saktere riktignok for hver gang), men ofte uten å komme i mål. Mvh.

Edit: Som et apropos - kan noen fortelle meg hva bitperfect egentlig betyr?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Du tocher et viktig poeng. Feilkorrigering er noe EAC takler bedre enn f.eks. dbpoweramp.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
achri-d skrev:
Edit: Som et apropos - kan noen fortelle meg hva bitperfect egentlig betyr?
Hehe - jeg er neppe den rette til å stå frem som datakyndig ekspert, men sønnen min forklarte det for meg for ikke lenge siden, og jeg TROR at jeg skjønte det. Please correct me if I'm wrong.

Bit perfect – det er når bit’ene kommer uendret fra der de ligger lagret frem til DACen. Vi får tro det som er sagt i denne tråden om rene feilavlesninger - det kan man se bort i fra i praksis - og da er det bare digital signalbehandling i en eller annen form som kan gjøre at signalet ikke lenger er bit perfect. F.eks. digital equalizer eller digital volumstyring – som begge gjør at rekken av enere og nuller som kommer frem til DACen ikke er de samme som forlot harddisk eller CD.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
w skrev:
Jitter-debatten tror jeg egentlig aldri vil bli avsluttet. Mest fordi de som er skeptiske til pc som drivverk bruker jitter som hovedargument for å slippe å sette seg inn i disse nymotens tingene. Men også fordi jitter er et reelt problem. Jeg stoler ihvertfall på produsenten av min dac som sier (og dokumneterer) at den er tilnærmet immun mot jitter...
Jeg har mild jitterfobi. Det er en av grunnene til at jeg er tilhenger av PC-basert avspilling ;)

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
pedal skrev:
Morsom vinkling. Bortsett fra at virkeligheten fortoner seg motsatt. dbPoweramp koster penger, mens EAC er gratis...
Oppsss, tabbe;) Det visste jeg egentlig når jeg tenker meg litt om. Jeg betalte vel 20 dollar eller noe slikt for dbPoweramp da jeg fant EAC tilnærmet ubrukelig pga den lave rippehastigheten og jeg ville også ha den snasne batchtranskoderen i dbP.

Hver mann sitt program, smaken som baken osv. Men at det ene gir bedre lyd enn det andre, DET mener jeg er t&t. Vi er kanskje enige om akkurat det punktet?

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
LydMekk skrev:
Du tocher et viktig poeng. Feilkorrigering er noe EAC takler bedre enn f.eks. dbpoweramp.
Mulig. Men det er i de aller, aller, aller fleste tilfeller et ikke-poeng da rippingen uansett er feilfri. Perfekt, om du vil. Kan ikke gjøres bedre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.001
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
w skrev:
Jeg har mild jitterfobi. Det er en av grunnene til at jeg er tilhenger av PC-basert avspilling ;)
Jitterfobien min er selvfølgelig eneste årsak til at jeg har rippet hele samlingen, med dBpoweramp, som visstnok bare klarer 99,999999% bitperfekt rip, mot EACs 99,9999999%. Det blir nok omripping her for det ekstra nitallet, og grammofon skal jeg slutte å spille siden jeg må bruke spdif-inngang til den.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
123
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
unodostres skrev:
Oppsss, tabbe;) Det visste jeg egentlig når jeg tenker meg litt om. Jeg betalte vel 20 dollar eller noe slikt for dbPoweramp da jeg fant EAC tilnærmet ubrukelig pga den lave rippehastigheten og jeg ville også ha den snasne batchtranskoderen i dbP.
Du kan da umulig ha klart å installere EAC riktig. Det er trivielt.

Alle kjenner dbpoweramp og den svært gode funksjonaliteten som følger pakken. I begynnelsen rippet jeg til wav - uten at det var noen grunn til det - etter hvert bestemte jeg meg for å gå over til flac. Ti minutter på nett og jeg "fant" batchconverter som allerede var installert og fikk jobben gjort uten interaksjon.

unodostres skrev:
Hver mann sitt program, smaken som baken osv. Men at det ene gir bedre lyd enn det andre, DET mener jeg er t&t. Vi er kanskje enige om akkurat det punktet?
For mange år siden var ikke saken så klar som den er i dag. Da jeg begynte med ripping hadde jeg mange problemer - mest pga et gammelt drev skulle det vise seg. F eks så klarte jeg ikke å rippe Beethoven 6. på Orfeo hvor Kleiber dirigerer før jeg prøvde CDex (tror jeg) pga kopibeskyttelse. Notorisk problematiske var kutt med applaus - jeg slet for eksempel mye for å få rippet Marizas Concerto em Lisboa. De verste var imidlertid Barbirollis Sibelius symfonier på emi. 1. sats i 2. symfoni fikk jeg ikke rippet i det hele tatt. Så kom hybridskivene - og da hadde jeg igjen problemer og måtte jobbe en god del for å få trukket ut CD-laget. I 2006 kjøpte jeg ny PC og da forsvant mye av problemene - for ikke å si alle - og etter den tid har ikke ripping vært noe problem for meg. Jeg er ganske sikker på at andre også har vært ute for lignende ting tidligere - og da er det ikke så rart at man brukte f eks EAC hvor en tilsynelatende fikk litt kontroll over det som skjedde. nb - når CDene var rippet hadde jeg ingen grunn til å tro annet enn at alt var i orden. Mv.

V

vredensgnag

Gjest
Fortvil ikke, Valentino. Du kan støpe bit-perfect kopier av din vinyl i silikon! Hvorfor? Eh ... Men moro er det lell!

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.527
Sted
Market Snodsbury
achri-d skrev:
Alle kjenner dbpoweramp og den svært gode funksjonaliteten som følger pakken. I begynnelsen rippet jeg til wav - uten at det var noen grunn til det - etter hvert bestemte jeg meg for å gå over til flac. Ti minutter på nett og jeg "fant" batchconverter som allerede var installert og fikk jobben gjort uten interaksjon.
batch-konverteren i dbPoweramp er veldig god, men eg utsette å kjøpa programmet då eg fann ut at Foobar greidde det same.

Foobar krev rett nok at ein installerer komprimeringsprogramma (td. FLAC) ved sidan av, og går vegen om WAV, men så lenge det ikkje krev manuelt arbeid, gjer det ikkje så veldig mykje om det tek litt meir tid.

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
0
Det er vel mer eller mindre "bevist" at de fleste programmene som nevnes her klarer å rippe cd`en 100% bitperfect. Men det som ofte er problemet er å transptortere denne bitperfect kopien igjennom x-antall software applikasjoner og ut til lydkortets coaxialutgang uten å bli tuklet med på noen måte...

Er det noen som har satt seg inn i dette på Windows Vista og har lyst til å dele erfaringer?

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
0
Jeg kan jo nevne dt jeg har lært så langt fra Benchmarks egen wiki:
http://www.benchmarkmedia.com/wiki/index.php/Computer_Audio_Playback_-_Setup_Guide

- Sett alle digitale volumkontroller til 100%
- Sett word-length og sample-rate til å matche de filene du spiller av. I mitt tilfelle 16/44.1
- Skru av alle windows-lydeffekter ol.
- Skru av alt av DSP og plug-ins

Dette garanterer ikke 100% bitperfect overføreng gjennom hele kjeden (cd -> rippeprogram -> avspillingsprogram -> digitalutgang), for man kan aldri stole helt på hva windows-mikseren finner på. Men med Vista og nyeste vesjpon av iTunes skal det bli meget bra...

Det som hadde vært interessant hadde vært hvis man hadde en dac eller reciever som viste sample-raten på signalene den mottok. Da kunne man bare ha testet filer med forskjellige sample-rates og sett om det tilsvarende kom frem til dac/reciever...

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.970
Torget vurderinger
3
litt ot

men jeg jobbet på cd fabrikk engang i tiden, med det støpe utstyret som fantes den gang
var ikke vær cd bitperfect engang. Når de ble testet i kontrollen etter støping var det forskjeller på de.
så man må ikke bli hysterisk ,det er også forskjeller i metaliseringen. de synes lettest som skygger på cd'en
og, blir de for store kan de forstyrre laseren.Så det var det som ble slått hardest ned på i kontrollen, men endel kom igjennom. så å få alt perfekt når master tapen skal igjennom så mange ledd er ikke mulig.
Nå er ikke jeg noen ekspert på avspillings utstyr eller noe men jeg tror ikke feilene er så lett hørbare. :)

Topp Bunn