Billigste ICE-power forsterker

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Trenger en ny forsterker til garasjeanlegget. Tenkte på en digitalforsterker. Watt er uvesentlig her, hva er billigste alternativ?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Hva kan denne drive, bortsett fra ITT høytt. fra 70-tallet?
Mine høytt. er et par B&O Beowox M100 5-veis, men t-ampen klarer kanskje dette? Skrev watt uvesentlig, men trenger kanskje litt mer guffe eller?...............

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Da er det bruktmarkedet neste da. Eller hva med å finne en TR2075 eller 2080 på fyllinga?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
TR2075?..........hva er det?.............

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Tandberg

Kanskje lurt om du hadde antydet hva du mener med billigste.
Altså en øvre grense som folk kan tipse deg om.
Mener du Ice basert eller bare digital? Brukt eller nytt?
T-amp er nok det aller billigste som du allerede er blitt tipset om.

Mvh.KW

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Tandberg har vel ikke laget noen digitale forsterkere så vidt jeg vet?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Men er det klasse D-forsterker du er på jakt etter?

Har du noen ide om hva de kan få koste da?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Har du noen ide om hva en digital klasse d forsterker er?, virker ikke sånn når du foreslår en Tandbergforsterker fra 70-tallet......,...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har du noen ide om hva en digital klasse d forsterker er?, virker ikke sånn når du foreslår en Tandbergforsterker fra 70-tallet......,...
Hei!
Klasse D er ikke (egentlig) en digital forsterker.
Hva er det du er på jakt etter?
Ice basert er ikke digitalforsterkeri (så langt jeg kjenner de forskjellige modellene på markedet, men klasse D og D står ikke for digital.
Mvh.KW

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Ja, selvsagt har jeg det. Men i overskriften refererer du til en analog forsterker. Pr i dag er det vel bare Sony, Harman Kardon og TacT som har produsert komersielle digitale forsterkere. Øvrige forsterkere basert på PWM og andre tilsvarende switchemetoder er høyst analoge.

Om du er heldig kan det jo hende du kommer over et sett Sony 77 ES fra 1977 dersom det er klasse D til lav pris du er på jakt etter. Jeg oppfattet det slik at du var på jakt etter noe som "ikke koster noe" siden pris var første ord i subject. Da er det jo naturlig å minne om hvilke kvaliteter som bor i ting man ofte får mer eller mindre gratis.

Dersom lydkvaliteten er av betydning så er heller ikke de nevnte klasse AB-forsterkerne dårlige. Jeg tror du må forklare målet med tråden mer nøye om du forventer bedre svar.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1

hehe... finner dette innlegget lit humoristisk da jeg vil tr at snickers er en av dem som kan mest om digitale forsterkere her på forumet... ;D

MVH

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg ble inspirert og bestilte meg en T-amp, mulig jeg blir uten forsterkeri en stund. Vil den lage lyd i mine usher x719 ?? Da snakker jeg om musikk på moderat nivå, ingen diskotek ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.745
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Den yter jo tross alt 5 watt. Nok til å spille passe høyt på en høyttaler på 90dB.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.133
Sted
Sjælland. Danmark.
Trenger en ny forsterker til garasjeanlegget. Tenkte på en digitalforsterker. Watt er uvesentlig her, hva er billigste alternativ?
:) :) :)
Digitale forstærkere er glimrende til garage anlæg!
Du kan få en 1000 watt stereo model for 8000 d.kr. "Beast" fra Bertram Audio.
Hvis det var til stuen ville jeg gå efter en analog.
Mvh.
Sven Palvig
:)

T

Thomas1

Gjest
T-ampen "yter" faktisk 9 watt med Batteri eliminator, ikke 5. Solgte min egen for 3 timer siden

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Mvh.
Sven Palvig

Hmmmmm!
Hva mener du nå Palvig?
Beast fra Bertram er den digital?
Jeg trodde Bertram baserte seg på Ice moduler jeg og analoge forsterkere basert på disse ::)
Hvorfor omtaler du dette som bra til garageanlegg?
Er det negativt ment?
Jeg vet ikke konkret hvor langt unna Beast er f.eks. Midgaard (dersom det er slik jeg tror at begge er basert på ice) men jeg har vanskelig for å tro at de er spessielt langt fra hverandre lydmessig.
Kan du eventuelt fortelle meg hvordan denne Beast er konstruert/laget og om den er en digitalforsterker eller ikke?

Mvh.KW

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.840
Torget vurderinger
10
Har T-amp selv. Utrolig åpent, mykt men samtidig oppløst lydbilde. Har testet den på Klipsch Reference 35 (med 8" element og høy følsomhet) og på et par eldre Monitor Audio Gold (med 4" basselement og lav følsomhet). Føler meg litt lurt av dette med følsomhet, spiller like bra på begge. Men når man spiller over halv styrke på T-Amp begynner det å skurre/klippe i høyttalerne. Som andre har sag, på lave og moderate volum er T-Amp noe av det beste jeg har hørt! og derfor har jeg muligens lyst til å skaffe meg en fulltonehøyttaler i hornkabinett!!!

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.133
Sted
Sjælland. Danmark.
Hmmmmm!
Hva mener du nå Palvig?
Beast fra Bertram er den digital?
Jeg trodde Bertram baserte seg på Ice moduler jeg og analoge forsterkere basert på disse ::)
Hvorfor omtaler du dette som bra til garageanlegg?
Er det negativt ment?
Jeg vet ikke konkret hvor langt unna Beast er f.eks. Midgaard (dersom det er slik jeg tror at begge er basert på ice) men jeg har vanskelig for å tro at de er spessielt langt fra hverandre lydmessig.
Kan du eventuelt fortelle meg hvordan denne Beast er konstruert/laget og om den er en digitalforsterker eller ikke?

Mvh.KW
Emnet hedder billigste ICE-power forsterker, og derfor omtalte jeg Bertrams Beast, som er med ICE-power moduler.
Som du skriver er ICE-power ikke en digital forstærker, men den omtales tit som om den er det.
Jeg omtaler det som velegnet til garage anlæg, lidt humøristisk, fordi ordet er brugt i oplægget, og ICE-power bruger lidt strøm og har lidt tab til varme.
Ja det er negativt ment. Min mening er at digitale forstærkere og ICE-power jeg har hørt ikke er gode nok endnu. Men de bliver det nok ihvertfald til de fleste forhold. Et stort problem er, at de bygges med for lille strømforsyning.
Jeg har ikke hørt hverken Beats eller Midgaard! Jeg har hørt ICE-power i forskellig typer. Som skrevet i det tidligere indlæg, denne Rotel der var vist et billede af. Samt en stort udvalg af ICE-power hjemmebyggede, da der kommer mange her for at sammenligne med min forstærker. Hvor langt er de nu kommet!
Jeg har også hørt en produtype fra Bertram med Lundhall trafoer.
En Crown t-forstærker på 15.000 watt i alle belastninger, som spillede bedre end de andre af ICE-power.
Mvh.
Sven Palvig

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Bare greit å få med seg at det er endel forskjeller på tripath, og icepower, som dempefaktor, sistnevnte har knallhøy, førstnevnte har rundt 100, belcanto har gått over fra tripath til icepower, tripath kjører uten negativ feedback, på analogdelen av kretsløpet, hvordan det er med icepower vet jeg ikke.

T-amp  og 41hz = tripath, T-amp er ikke like bra som byggesettene til 41hz, dempefaktor på t-amp = ca 40 hvis jeg husker rett, og det kanvære endel av grunnen til at mange oppfatter dem som musikalske.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
ICE-power kjører negativ feedback analogt, samtidig som de kjører en tilleggs-sak som justerer PWM-signalet. Denne er svært rask da den sitter før utgangsfilteret. Derfor har de svært lav negativ feedback analogt.

Mener du at de ikke kjører med noen som helst form for feedback på Tripath-konstruksjoner?

NuForce på sin side kjører ekstremt høy feedback. Denne er ikke frekvenslinjær slik at de på den måten utvider båndbredden og øker dempningsfraktoren ved høyere frekvenser.

UcD kjører lav negativ feedback (naturlig oscillerende krets) og har derfor egneskaper som liker mye på ICE-power.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
ICE-power kjører negativ feedback analogt, samtidig som de kjører en tilleggs-sak som justerer PWM-signalet. Denne er svært rask da den sitter før utgangsfilteret. Derfor har de svært lav negativ feedback analogt.

Mener du at de ikke kjører med noen som helst form for feedback på Tripath-konstruksjoner?
Slik jeg har forstått det kjører de med en digital feedback topologi for å minske forvrengning, det er vel det som er unikt med tripath kontra mange andre produkter. De har også en motstand for å sette input gain, som på en op-amp i en preamp f.eks , men ingenting i den tradisjonelle betydningen, der signalet tas tilbake som i en klasse A/B fra slutt trinnet, for å minske forvrengning.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Dersom noen skulle ha interesse av å lese om teknologien (tripath) som Bel Canto (eVo 2) bygger sin nevnte forsterker på så kommer den her:

The Bel Canto Design eVo digital output stage is of unique simplicity. The output uses 2 N- channel MOSFET switches which are switched between the power supply rails.
These switches turn on and off within 30 billions of a second and provide an on resistance path to the supply of less than 65 thousands of an ohm.
These switches switch alternately between the supplies at a rate
that averages over 600 thousand cycles per second (600 kHz). When no audio signal is present the ratio between the time at the positive supply and the negative is balanced to provide no audio frequency output. The switching stage is isolated from the loudspeaker by a single Inductor/Capacitor (LC) filter that removes energy above 80 kHz.
Furthermore, the digital power processor adds small levels of high frequency dither to insure that an inherently linear output stage characteristic is maintained from very low to very high output
levels.

The audio frequency information modulates the output stage by changing the time relationship between the positive and negative supply rails.
The critical timing information is controlled by the digital power processor and the effective switching frequency is changed over a
200 kHz to 1500 kHz range.
This spreads the digital energy created by the amplifier over a wide
bandwidth, similar to spread spectrum technology, greatly reducing the energy at any one frequency.
This permits using a simple 80Khz LC filter to remove the digital energy and maintains low cost and excellent phase response.  Feedback around the output switches is taken from the common node of the output switches before the LC filter and fed back to the digital power processor.

This feedback is used to insure that any variations in the switching speed of each output device are compensated for, optimizing the linearity of the output stage.

The eVo output stage does not suffer from the distortion mechanisms of analog output stages; crossover distortion, thermal bias wander and transconductance variations.
The audio information is carried in the complex modulation of dithered switching edges.

The digital processor controls the modulation of the output switches. The typical compromises between output stage efficiency, complexity and linearity and cost no longer apply.
The eVo output stage is over 90% efficient, uses only 2 N type output devices and maintains extremely high linearity and low output impedance for good power delivery and control of the loudspeaker.

The digital power processor insures that high frequency energy and audio band performance are excellent without the problems of older class-D type switching architectures.
Important measures of amplifier performance such as Total Harmonic Distortion, Noise and most importantly Inter Modulation
Distortion levels are extremely low across the audio band at all power levels.

eVo Digital Power Processor versus Class D
Traditional switching amplifiers have used what is termed a Class D architecture.
This architecture uses a Pulse Width Modulation algorithm to control the output stage switches.
These algorithms are generated with relatively simple analog processing and a crude digital to analog conversion mechanism based on a fixed frequency triangle wave.

Traditional analog feedback is then used to reduce the distortion produced by the analog processing and output switchimperfections to acceptable levels. This approach has numerous drawbacks and can produce unacceptable levels of THD and IMD.
The fixed frequency of operation also requires extreme
measures in designing the output filter to insure that switching noise is low enough.

This can result in frequency response changes between 4 and 8 ohm loudspeaker loads and large phase deviations at high frequencies.

The eVo architecture insures extremely linear phase response, low levels of IM distortion and has a THD performance which consists of low levels of low-order harmonics in a very natural descending progression, much like a single-ended amplifier produces. However, the distortion levels of the eVo amplifier are typically 10 to 100 times lower than a SE triode amplifier.

The sonic signature of the eVo amplifier is virtually gone, leaving the musical message intact.

Analog Signal Processing
All analog signal processing in the Bel Canto eVo architecture occurs at small signal levels using 15 volt and 5 volt analog circuits. These stages are powered by low noise regulated supplies and use the latest audio grade amplifiers, resistors and capacitors.
The analog input is received using a true instrumentation amplifier to allow ideal processing of both single-ended and balanced input signals.

The eVo architecture confines the analog processing to small signal where analog processing is best, noise is reduced and analog distortion mechanisms are minimized.

This also insures that the eVo amplifier can be used within today’s analog based system architectures without extra expense or performance compromise.

The Digital Power Processor contains both CMOS analog and digital processing to convert the analog input signals to a digital bit stream for processing and driving the output stage switches.
High voltage DMOS drivers then drive the output switches for controlled switching speed of less than 30 nS.

The slew-rate of the output stage is over 6000 Volts per microsecond, more than 10 times faster than any analog power amplifier.
No feedback is taken from the analog output of the
power amplifier after the LC filter.
The output filter uses a low distortion high performance
gapped toroidal iron-core inductor and low-loss capacitor.

Overload and Protection Circuitry
The Digital Power Processor also provides unique advantages in the overload and protection circuitry of the eVo amplifier. The eVo amplifier uses the digital signal processor to sense
amplifier clipping.
If clipping is sensed  high frequency dither is added to insure that the clipping performance is soft and does not produce the extreme high harmonics that solid state amplifiers suffer from. These harmonics can result in unpleasant sonic consequences, producing buzzy or
harsh sounds when driven into clipping.

The soft clipping characteristic of the eVo amplifier mimics the soft tube overload characteristic, preventing the harshness that most solid state amplifiers suffer from.
This soft clipping does not cause any compromise in the performance of the amplifier at levels below clipping. Typical, analog-based, soft clipping circuits in solid state
amplifiers achieve the soft clipping characteristics at the expense of distortion performance below
clipping. This is not the case with the eVo amplifier.

Mvh.KW

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Motkoblingen er analog (PWM) og tilsvarer den som sitter før utgangsfilteret i ICE-power sin teknologiplattform.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.720
Torget vurderinger
5
Har T-amp selv. Utrolig åpent, mykt men samtidig oppløst lydbilde. Har testet den på Klipsch Reference 35 (med 8" element og høy følsomhet) og på et par eldre Monitor Audio Gold (med 4" basselement og lav følsomhet). Føler meg litt lurt av dette med følsomhet, spiller like bra på begge. Men når man spiller over halv styrke på T-Amp begynner det å skurre/klippe i høyttalerne. Som andre har sag, på lave og moderate volum er T-Amp noe av det beste jeg har hørt! og derfor har jeg muligens lyst til å skaffe meg en fulltonehøyttaler i hornkabinett!!!
Har sammenlignet T-amp på høyttalere med følsomhet 100 dB og 88 dB. Spiller som en drøm på førstnevte, klipper ved middels volum når den får mer motstand.

Her er forresten den første - såvidt jeg vet - hybridforsterkeren som kombinerer rør og Tripath: http://www.audiodigit.com/index.php?section=37
Koster 500 euro...

Noen som har erfaring med kombinasjonen rørpre og Tripath, ICE, UCD eller lignende?

P

propaganda

Gjest
syns denne ser meget lovende ut:
http://41hz.com/main.aspx?pageID=122

ganske enkel krets, ingen dilldall

lurer på om det er samme ta3020 som i bel canto. kommer til å koste 150 euro for komplett stereokit! bare gjennom-hull komponenter og en kondisbank på 4x 15kuF tror jeg.

genialt mye for pengene?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Ja, selvsagt har jeg det. Men i overskriften refererer du til en analog forsterker. Pr i dag er det vel bare Sony, Harman Kardon og TacT som har produsert komersielle digitale forsterkere. Øvrige forsterkere basert på PWM og andre tilsvarende switchemetoder er høyst analoge.

Om du er heldig kan det jo hende du kommer over et sett Sony 77 ES fra 1977 dersom det er klasse D til lav pris du er på jakt etter. Jeg oppfattet det slik at du var på jakt etter noe som "ikke koster noe" siden pris var første ord i subject. Da er det jo naturlig å minne om hvilke kvaliteter som bor i ting man ofte får mer eller mindre gratis.

Dersom lydkvaliteten er av betydning så er heller ikke de nevnte klasse AB-forsterkerne dårlige. Jeg tror du må forklare målet med tråden mer nøye om du forventer bedre svar.
OK, misforsto litt her. Men har faktisk eid verdens første kommerse klasse D forsterker. Artig sak fra Hitachi på 2x200. Bertram Beast høres int. ut, men blir litt i dyreste laget. Noen andre ICE på ca. 100-200w?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Den yter jo tross alt 5 watt. Nok til å spille passe høyt på en høyttaler på 90dB.
Vet ikke om det holder, er jo 5 elementer i B&O'ene. Selv om de ikke er så tungdrevne, så holder det ikke at de bare gir lyd fra seg eller? ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Men har faktisk eid verdens første kommerse klasse D forsterker. Artig sak fra Hitachi på 2x200.
Jeg har forsøkt å finne ut hva som var den første kommersielle klasse D-konstruksjonen. Så vidt jeg har klart å finne ut ble den sluppet i 1967 eller noe. Mer detaljer husker jeg ikke, men kan det være denne du snakker om her?

Beklager OT.

Dersom du er konkret på jakt etter produkter basert på ICE-power er det 200ASC-baserte konstruksjoner som ligger lavest i pris. Disse benyttes i Embla sin minste og AR sin minste men utover det vet jeg ikke om noen.

Går du for brukt er det nok 250A-baserte konstruksjoner som er rimeligst å få fatt på. Her er det også først og fremst AR og Embla som har noe. På begge er det rom for en del tweaks også.

P

propaganda

Gjest
Mvh.
Sven Palvig
finnes det noen grunner til at klasse d skulle spille dårligere enn ab?
det finnes iallefall hundre grunner til det omvendte. ::)

Topp Bunn