Billige kontakter på Valhalla

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ser at Nordost bruker relativt billige Wattgate kontakter på Valhalla strømkabelene. Er det ikke store gevinsten å bruke bedre kontakter på den kabelen?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.679
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jo, det er det. Har selv byttet til Furutech 50. Stor forskjell!
 
M

musicus

Gjest
Forsiktig nu L_E, kabelpolitiet er visst ute på fredagskvelden og nu :cool: ...

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
En skulle vel tro at Nordost, som lager kablene, vet hva som er best på sine dyre kabler ? :confused: ... En såpass dyr kabel som er fiklet med er bortimot verdiløs slik jeg ser det. Om den økonomiske siden betyr noe ...
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.235
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hadde håpet at det nye norske ordet i 2014 skulle bli kabeltrøtt, men her ligger det vel litt potensiale for det motsatte.....
 
L

larkus

Gjest
Jeg venter fremdeles på en beskrivelse av hva som blir bedre med Furutech enn med Wattgate.
Den eneste forskjellen på disse støpselene (bortsett fra pris/utseende) er at Wattgate bruker messing i signalveien, og Furutech bruker rein kobber.

Ellers så tyder vel ordbruken i overskriften til denne tråden på at det er prisen på Wattgate kontra Furutech som gir grunn til bekymring, og ikke kvaliteten.
 
Sist redigert:

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Litt mer en det som skiller dem. Les spec. Jeg fikk i allefall en ny ahaopplevelse av hva Furutech gjør i mitt oppsett nylig da jeg skiftet komponenter mellom Furutechkurs og vanlig kurs. Skiftet også ut noen støpsel til de dyreste støpselene. Det åpnet opp kan man si. Jeg kommer gradvis til å skifte ut alle støpslene. Har du en time til rådighet, kan du ringe PM Audio og spørre Paul :).
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har stor sans for Asbjørn, hans meninger, og hans evne til å presentere dem. Det kunne være interessant å høre hva han hadde å si om dette temaet. Dels for å få vite om dette har noen særlig betydning, og dels fordi jeg fikk litt pepper her på HFS for en tid tilbake, da jeg la ut noen Wireworld Electra strømkabler for salg, og det viste seg at i "vegg-enden" var det montert uoriginale støpsler, noe jeg ikke var klar over.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Årsaken til at jeg stilte spørsmålet var at jeg en gang i tiden byttet støpsler fra rimelige Wattgate støpsler til sølvutgaven og fikk et lite lokalt sjokk! Hva i hel... skjer?
 
L

larkus

Gjest
Re-terminering gir av og til et løft i lydkvaliteten. Temmelig sikkert p.g.a bedre kontakt etter ny tilskruing av kontaktpunktene. Det er nå min teori:)
De fleste av oss har vel efart at uansett hvor hardt en skruer fast en avisolert ledningsende, så kan en dra til litt mer etter en stund
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har stor sans for Asbjørn, hans meninger, og hans evne til å presentere dem. Det kunne være interessant å høre hva han hadde å si om dette temaet. Dels for å få vite om dette har noen særlig betydning, og dels fordi jeg fikk litt pepper her på HFS for en tid tilbake, da jeg la ut noen Wireworld Electra strømkabler for salg, og det viste seg at i "vegg-enden" var det montert uoriginale støpsler, noe jeg ikke var klar over.
Takker, men jeg har hverken sett eller hørt de aktuelle kablene og kontaktene, så der har jeg ikke så mye å tilføre.

Generelt mener jeg at kvaliteten på kontaktene som regel er viktigere enn de finere detaljer i ledningen mellom dem. Det betyr ikke nødvendigvis at de kontaktene behøver å være hifi-approbert dyre, men sånt som at de bør ha oksyderingsresistent material i kontaktflatene, kontaktelementer som ikke løsner over tid, god innfesting av kontaktpunkter, godt grep for ting som skal skrus fast, osv. Alt det er mye viktigere enn hvor mange ni-tall det er i kobberkvaliteten og eksakt hvilken signalhastighet og dielektriske tap kabelen har.

Selv bruker jeg mye Neutrik proff-kontakter. De funker, og de koster en femtilapp stykket for XLR-kontakter.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Generelt mener jeg at kvaliteten på kontaktene som regel er viktigere enn de finere detaljer i ledningen mellom dem. Det betyr ikke nødvendigvis at de kontaktene behøver å være hifi-approbert dyre, men sånt som at de bør ha oksyderingsresistent material i kontaktflatene, kontaktelementer som ikke løsner over tid, god innfesting av kontaktpunkter, godt grep for ting som skal skrus fast, osv. Alt det er mye viktigere enn hvor mange ni-tall det er i kobberkvaliteten og eksakt hvilken signalhastighet og dielektriske tap kabelen har.
Det beste må jo være å kjøre kablene rett inn i høyttalerterminalene uten kontakter og klemme til (altså at man kutter bort hele "mellomleddet" med overgangskontakter). Men jeg ser jo poenget med at dette til tider kan bli en smule upraktisk (spesielt med store hageslanger av noen kabler) :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Generelt mener jeg at kvaliteten på kontaktene som regel er viktigere enn de finere detaljer i ledningen mellom dem. Det betyr ikke nødvendigvis at de kontaktene behøver å være hifi-approbert dyre, men sånt som at de bør ha oksyderingsresistent material i kontaktflatene, kontaktelementer som ikke løsner over tid, god innfesting av kontaktpunkter, godt grep for ting som skal skrus fast, osv. Alt det er mye viktigere enn hvor mange ni-tall det er i kobberkvaliteten og eksakt hvilken signalhastighet og dielektriske tap kabelen har.
Det beste må jo være å kjøre kablene rett inn i høyttalerterminalene uten kontakter og klemme til (altså at man kutter bort hele "mellomleddet" med overgangskontakter). Men jeg ser jo poenget med at dette til tider kan bli en smule upraktisk (spesielt med store hageslanger av noen kabler) :)
Litt vanskelig å gjøre med strømkabler

mvh
 
Topp Bunn